חפש מאמרים:
שלום אורח
26.02.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מתיחות וניוד מפרקים-ההסבר ההגיוני והיתרונות

מאת: איציק לוין  sropt therapist, מאמן אישי, מתמחה בשיקום ובפציעות,

מטפל בעיסוי מוסמך  מרכז 'מדיקס'  ת"א.

 מחקר קליני והניסיון של מטפלים מובילים רבים מורה כי התמתחות היא הדרך הפיזית היעילה והזמינה ביותר לשחרור מתח. אנשים מתמתחים בדרך כלל לאחר תקופה ארוכה של חוסר פעילות, אפילו אלו שאינם מכירים כל צורה שהיא של תרגילי מתיחות. לדוגמא, אלו הנוסעים זמן ממושך או נהגים שעוצרים "למתוח את הרגליים". הניסיון הראה כי מתיחות וניוד מפרקים הינם חיוניים לתוצאות ארוכות טווח.

התמתחות, פשוטה כמשמעה הארכה, שגורמת להרפיה של השריר בשיטה אקטיבית או פסיבית. ניוד מפרקים משלב בהדרגה מתיחות מתונות ופועל באופן פסיבי לשחרר את רקמות החיבור וכך מגדיל את טווח חופש התנועה של המפרקים. תנועת מפרקים אקטיבית מתייחסת לתנועות המבוצעות על ידי המטופל, ותנועות מפרקים פסיביות מתייחסות לתנועות המבוצעות על ידי המטפל המזיז את מפרקי המטופל ללא עזרתו.

מתח מגדיל את טונוס השרירים. המתח הנוצר יכול להחזיק את השריר במצב מתון של כיווץ, אך בחלוף הזמן גורם לנוקשות בשרירים וברקמות החיבור שביניהם. רקמות החיבור המתחברות אל העצמות והמפרקים או עוטפות אותם ומעניקות תמיכה למבנים האלו יפתחו קשיות ויכבידו על תנועת המפרקים החופשית (כלומר טווח התנועה).

חומצת חלב וחומרי פסולת אחרים מצטברים ברקמה הרכה, מגבירים את המתח ואף גורמים לכאבים. העיסוי מרכך ומנקה את רקמות החיבור והשרירים ומפחית את המתח בשרירים. אולם, השיקום האמיתי והשבת הגמישות לשרירים ולרקמות החיבור מגיע מתנועה ומתרגילי מתיחות המחזירים את השרירים לאורכם הנורמלי.

ברקמת השרירים מצויים קולטי עצבים המגלים את הארכת השריר. קולטים אלו שולחים אותות לחוט השדרה במקרה שהשריר נמתח מהר מדי או יותר מדי. איתות זה נקרא "רפלקס המתיחה" (stretch reflex).  כש"איתות המתיחה" (stretch signal) מופעל השרירים מתכווצים מיידית על מנת למנוע התפוצצות של תאי השריר. תצפיות קליניות במעבדה מראות כי לשרירים המתוחים כרונית יש stretch reflex מאוד רגיש. בכל אופן, ישנן דרכים לבטל את פעילות הרפלקס במהלך המתיחות או ניוד מפרקים. אחת השיטות היא למתוח באיטיות בזמן שהמטופל נושם נשימות עמוקות ומלאות. והשיטה השניה, היא לבקש מהמטופל לכווץ את השריר כנגד ההתנגדות של המטפל ולאחר השחרור לנשום שוב לתוך מתיחה עדינה ומשחררת. בגלל רגישות ה- stretch reflex אין לשלב קפיצות עם מתיחות. ניוד המפרקים והמתיחות היעילות ביותר מתרחשות באיטיות וביציבות עם התכווצות מדורגת.

הארכה מכנית של תאי השרירים על ידי מתיחות ושחרור רקמות החיבור על ידי ניוד מפרקים, יעזרו להשיב לרקמה את גמישותה, לאחר סילוק חומרי הפסולת בעזרת טכניקות עיסוי שונות. מתיחות יכולות להתבצע באופן אקטיבי או פסיבי. אולם, ניוד מפרקים צריך להתבצע באופן פסיבי בלבד על ידי המטפל, כאשר המטופל נינוח ורגוע ככל שאפשר. המפרקים עצמם לא מתקשים. אלו הם השרירים ורקמת החיבור אשר מגבילים את טווח תנועת המפרק. מתיחות ותנועות פסיביות עדינות משחררות את  הקפסולה מסביב למפרק ומגדילות את טווחי התנועה.

הכותב איציק בוחבוט לוין מתמחה בשיקום ובפציעות, מטפל בעיסוי מוסמך  מרכז 'מדיקס'  ת"א.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

"מדיקס"-אורתופדיה מתקדמת, רפואת ספורט ופיזיותרפיה
שטרית 6 הדר יוסף ת"א טל:03-6482333

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מדיקס אורתופדיה מתקדמת,רפואת ספורט ופזיותרפיה

כולנו מכירים את הימים הללו: הימים בהם אנחנו נורא רעבים בלי כל סיבה נראית לעין. בימים אלו אנחנו משאירים את הדיאטות מאחור ולא משנה מה נכניס לבטן – נדמה שאף פעם לא יהיה לה די. במאמרה העוסק בנושא מסבירה יעל דרור מהן הסיבות המביאות אותנו לימים בהם אנו לא מפסיקים לאכול ובעיקר מה כדאי וצריך לעשות בימים בהם הרעב משתולל ודלת המקרר לא מצליחה להיסגר. ללעוס כל מילה...

הכאב אותו אנו חווים אחרי פציעה הוא בד"כ רב בהרבה מהנזק האמיתי לרקמות שנפצעו, כאב הוא באופן כללי תוצאה של החלטה של המוח, שהמידע שמגיע אליו מעיד על איום ממשי או פוטנציאלי הדורש תגובה כמו טיפול, בריחה או התקפה.

הברזל משפיע על חיי היום יום באופן ישיר וחסר בו מתבטא בצבע עור חיוור, חולשה, עייפות, סחרחורות, בחילות, נשירת השיער ושינויים בתיאבון. הברזל חשוב במיוחד לתינוקות, ילדים ומתבגרים הזקוקים לו לתהליכי גדילה והתפתחות תקינה של הגוף והמוח. בנוסף הברזל משפר את יכולת הלמידה, הריכוז והחשיבה שלנו ומשפיע על היכולת לפתח שרירים והיכולת האירובית שלנו.

פציעה אקוטית נגרמת מחבלה ישירה כמו מכה או חבלה עקיפה כמו קריעת שריר (בגלל מאמץ פתאומי של) או קריעת רצועה (למשל עיקום הקרסול בנחיתה לא טובה). החבלה יוצרת נזק ומוות של תאים. בגוף מתחיל מייד תהליך ריפוי שמטרתו החזרת היכולת להשתמש במקום הפגוע.

תרפיית המסאג' הינה הדרך היעילה לרענון ולהפגת מתחים ולחידוש חיוניות הגוף. המסאג' עוזר להפגת מתחים לבעלי עיסוקים מכל הסוגים. ספורט-מסאג' הוא סוג של עיסוי המלווה בטכניקות ספציפיות לפי עקרונות שפותחו על ידי פיזיולוגיים כבמאה שנות מחקר.

חשיבות הפעילות הגופנית כמשפרת את איכות החיים כבר אינה מוטלת בספק. מחקרים רבים מראים את הקשר ההדוק בין אורח החיים הפעיל ובין הקטנת הסיכון למכלול רב של תחלואים ומחלות וביניהם גם מחלת הסרטן. עיקר ההשפעה הנה בגידולים תלוי הורמונים אך גם בסוגים נוספים כגון סרטן המעי הגס, סרטן הערמונית ועד.

אימון פונקציונאלי הוא אימון התורם לחיזוק השלד, לשיפור שיווי המשקל ולשיפור הקואורדינציה. כמו כן, הוא משפר את יכולותיו ואת כישוריו של המתאמן בפעולותיו היומיומיות ובתוך כך מסייע גם בשיפור איכות חייו.

מאמרים נוספים בנושא ספורט וכושר גופני - כללי

מאת: דניאל מלמדספורט וכושר גופני - כללי11/02/2079 צפיות
כולם היום קונים בגדי ספורט באינטרנט, ג'ים פיירטס היא חברה שמספקת מבחר גדול של בגדי ספורט אונליין לגברים ונשים. בגדי ספורט איכותיים מאוד, נושמים והכי נמכרים בעולם בכל ענף הספורט. המאמר הבא יסביר לכם כיצד נכון לקנון בגדי ספורט אונליין. קריאה נעימה

מאת: הדסהספורט וכושר גופני - כללי03/10/171931 צפיות
מי מאתנו לא ראה דשא סינטטי במגרשים. בתקופה האחרונה אנו זוכים לעלייה בכמות המגרשים אשר החליטו להחליף את הדשא הרגיל שלהם בדשא סינטטי ולכך סיבות רבות. במאמר זה נשתדל לפרט ולהסביר מה הם היתרונות והחסרונות ברכישת דשא סינטטי למגרשים חיצוניים או פנימיים. בכדי להחליט מה מבין כל סוגי הדשא עדיף חשוב להבין מה הוא בעצם דשא סינטטי.

מאת: הדסהספורט וכושר גופני - כללי17/08/172508 צפיות
עכשיו קיץ ורב הילדים נמצאים בחופש הגדול. ברור לכולם שילד בגיל 12-16 לא ישב בבית כל החופשה, אלא יצא החוצה לשחק במגרשים. בכל שכונה ברחבי הארץ ניתן למצוא מגרשי ספורט עם מתקני ספורט רבים. במקרים מסוימים ניתן למצוא אפילו כמה מגרשים באותה שכונה מה שנותן לאותו ילד בקיץ חופש בחירה במקום בילוי המועדף עליו.

מאת: הדסהספורט וכושר גופני - כללי06/08/173001 צפיות
אין ספק שפעילות גופנית בימינו תופסת מקום חשוב אצל האנשים ורובנו מבינים שבכדי להישאר בריאים יש צורך בלבצע פעילות פיזית בתדירות גבוהה. בזכות פעילות פיזית אנו שומרים על הגוף שלנו ומפחיתים את הסיכוי למחלות שונות בעשרות אחוזים. ישנם מקומות רבים בהם ניתן לבצע פעילות פיזית. ניתן למצוא ברחבי הארץ חדרי כושר רבים, ולאלו שאוהבים להתאמן בחוץ יש את מגרשי הספורט.

מאת: דניסספורט וכושר גופני - כללי30/03/172692 צפיות
איך תוכלו להגדיל את סיכויי הזכייה שלכם בווינר? בעזרת קהילת מהמרי ווינר מקצועית שתוכל לעזור לכם להחליט על מה ומתי להמר.

מאת: רוני הכהןספורט וכושר גופני - כללי04/07/162339 צפיות
עד אשר התרופה המיוחלת תגיע גם אל תחום הדימנציה אפשר להאט את התקדמות המחלה על ידי תרגילים של שיפור זיכרון שמאפשרים להעניק את הטיפול החשוב שמאפשר עוד שנים ארוכות של חיים איכותיים.

מאת: פבלספורט וכושר גופני - כללי29/04/162430 צפיות
מקורות אנרגיה עיקריים לעבודת שרירים תקינה הם: 1. קישורי פוספט - אדנוזין טריפוספט (ATP) וקראטינפוספט (KP) 2. פחמימות- גלוקוז וגליקוגן. 3. שומן 4. חלבון, אך לשמחתנו, באספקת האנרגיה של הגוף יש לו תפקיד שולי, רק במקרה של רעב או אימונים מטישים וארוכים המנגנון מופעל.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica