חפש מאמרים:
שלום אורח
16.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ברזל: ולא רק לאוהבי הבשר -רויטל בן שושן

                                    ברזל: ולא רק לאוהבי הבשר

מאת: רוויטל בן שושן, דיאטנית קלינית וספורט B.Sc

מרכז רפואי 'מדיקס' ת"א.

ישנם אנשים שלא אוהבים וישנם כאלה שמסיבות אידיאולוגיות לא אוכלים. אחרים בשל בעיות רפואיות כמו כולסטרול נמנעים ויש את אלה שלא מבשלים. ועוד כאלה שמעדיפים פחמימות, אוכלים רק בסוף השבוע, עסוקים מידי או עושים דיאטות משונות . כל הדרכים להשיג את הברזל ולא רק ממוצרי בשר...

ברזל הוא אחד המינרלים החשובים ביותר לגוף שלנו הממלא תפקיד חיוני בהתפתחות ושמירה על הבריאות הגופנית והשכלית. עיקר תפקידו הוא באספקת החמצן לתאי הגוף באמצעות ההמוגלובין בדם והמיוגלובין בשרירים .הברזל הוא המקנה לדם את צבעו האדום. בנוסף מהווה הברזל מרכיב חשוב באנזימים רבים ותפקיד לא פחות חשוב בתהליך הפקת האנרגיה בתאים.

הברזל משפיע על חיי היום יום  באופן ישיר וחסר בו מתבטא בצבע עור חיוור, חולשה, עייפות, סחרחורות, בחילות, נשירת השיער ושינויים בתיאבון. הברזל חשוב במיוחד לתינוקות, ילדים ומתבגרים הזקוקים לו לתהליכי גדילה והתפתחות תקינה של הגוף והמוח. בנוסף הברזל משפר את יכולת הלמידה, הריכוז והחשיבה שלנו ומשפיע על היכולת לפתח שרירים והיכולת האירובית שלנו.

 

כמה ברזל צריך?


הכמות היומית המומלצת של ברזל משתנה בהתאם לגיל ולמין:
- בגילאי 1-3: 7 מ"ג ליום
- בגילאי 4-8: 10 מ"ג ליום
- בגילאי 9-13 : 8 מ"ג ליום

- בגילאי 14-18 : לנער 11 מ"ג ליום, לנערה 15 מ"ג ליום
- בגילאי 19-50: גבר- 8 מ"ג ליום, אישה - 18 מ"ג ליום.

- גילאי 51 ומעלה: 8 מ"ג ליום

אפשר בלי בשר?

אין ספק כי המקור העשיר והטוב ביותר לברזל הוא בשר ומוצריו: בשר בקר, הודו, איברים פנימיים (לבבות, כבד ועוד..), עוף ודגים, הסיבה לכך היא משום שהברזל ממקורות אלה מגיע בצורת Heme. ברזל מסוג זה הוא הזמין ביותר לגוף ונספג בצורה הטובה ביותר. כאמור אנשים רבים מסיבות שונות נמנעים או פשוט לא אוכלים בשר ולכן נמצאים בסיכון לחסר בברזל אך ישנם צמחונים וטבעונים הדואגים לשמור על רמת ברזל תקינה כשהם אוכלים בעיקר מזונות מין הצומח (הערה לך- על צמחונים אני יכולה לומר את זה, לא על טבעונים! הייתי מורידה את הטבעונים מהמשפט). במזונות אלה נמצא ברזל מסוג Non-heme הנמצא גם במזונות המועשרים בברזל ובתוספי תזונה המכילים ברזל. ברזל זה פחות זמין לגוף וספיגתו יותר מושפעת ממזונות אחרים ועל כך ארחיב בהמשך.

צריך לציין כי שילוב של ויטמין C באותה ארוחה עם הברזל הצמחי משפר את הספיגה ולכן תשומת הלב למה שאוכלים עם מקורות הברזל חשובה מאד.

מי נמצא בסיכון לחסר בברזל?

חסר בברזל נחשב לאחד החסרים השכיחים ביותר בעולם וגם בישראל השכיחות עומדת על עשרות אחוזים. אז מי מאיתנו צריך לשים לב במיוחד?

- צמחונים, טבעונים וכל מי שלא אוכל בשר, עוף, דגים או ביצים מסיבות שונות.

- אנשים העושים דיאטות לא מאוזנות

- תינוקות,ילדים ומתבגרים הנמצאים בצמיחה מואצת וזקוקים לו לגדילה

- נשים בשל אובדן הברזל בווסת

- נשים בהריון ולאחר לידה ונשים מניקות בפרט

- העוסקים בפעילות גופנית

- אנשים הנוטלים תרופות סותרי חומצה

איך יודעים שחסר?

מצבור הסימנים שהוזכרו קודם בהחלט מצביעים על חסר בברזל אך אפשר לאבחן זאת בבדיקת דם: ירידה בריכוז ההמוגלובין תצביע על מחסור ומוגדרת כמצב של אנמיה.  ירידה ברמת הברזל או ברמת הפריטין (מאגר הברזל בגוף) יראו אף הם על מחסור בברזל ולא בהכרח על אנמיה. הטיפול המקובל במצב של חוסר הוא בתוסף ברזל  וזאת רק לאחר התייעצות עם רופא או דיאטנית קלינית.

אז מה להתחיל לאכול יותר

מקורות לברזל מהצומח (זיכרו לשלב מקורות של ויטמין C באותה ארוחה)

ירקות:

תרד (כוס מבושל) 4.4 מ"ג

פטרוזיליה קצוצה( 2 כפות) 2 מ"ג

ארטישוק ירושלמי (1 יח' בינוני) 2 מ"ג

פטריות מבושלות (100 גר') 1.7 מ"ג

תפוח אדמה (1 בינוני) 1.7 מ"ג

רסק עגבניות (100 גר') 1.7 מ"ג

שמיר (2 כפות קצוצות) 1.6 מ"ג

סלק (1 בינוני) 1.3 מ"ג

ארטישוק מבושל (100 גר') 1.3 מ"ג

בזיליקום קצוץ ( 2 כפות) 1 מ"ג

עגבנייה (1 יח' בינונית) 0.6 מ"ג

חסה ערבית (1 כוס) 0.5 מ"ג

כוסברה קצוצה (2 כפות) 0.5 מ"ג

עירית קצוצה (2 כפות) 0.5 מ"ג

פלפל אדום (1 יחידה) 0.5 מ"ג

סלרי (1/2 כוס) 0.4 מ"ג

כרוב ירוק/אדום (1 כוס) 0.4 מ"ג

פירות:

צימוקים (25 גר') 4.1 מ"ג

אפרסמון (1 יח' קטנה) 2.5 מ"ג

משמשים יבשים (4 יח') 1.4 מ"ג

תאנים יבשים (2 יח') 0.8 מ"ג

שזיפים יבשים ( 4 יח') 0.8 מ"ג

קיווי (2 יח') 0.5 מ"ג

מנגו (1/2 יח' קטנה) 0.5 מ"ג

חרוב (1 יח') 0.4 מ"ג

אגס (1 בינוני) 0.4 מ"ג


קטניות (לאחר בישול):

שעועית לבנה (1/2 כוס) 3.2 מ"ג

טופו (50 גר') 3.1 מ"ג

עדשים (1/2 כוס) 3 מ"ג

פולי סויה (1/2 כוס) 2.7 מ"ג

גרגירי חומוס (1/2 כוס) 2.1 מ"ג
שעועית אדומה (1/2 כוס) 1.8 מ"ג
אפונה (1/2 כוס) 1.5 מ"ג

דגנים:

קינואה (1/2 כוס) 3 מ"ג

30 גר' דגני בוקר מועשרים (1/2 כוס) 2.4 מ"ג

לחם מלא (2 פרוסות) 1.4 מ"ג

גריסים (1/2 כוס) 1 מ"ג

מזונות עשירים בשומן:
גרעיני חמניות (28 גרם) 2.2 מ"ג
שקדים (50 גר') 2.1 מ"ג

טחינה גולמית משומשום מלא (1 כף) 1.7 מ"ג

שומשום מלא (1 כף) 1.4 מ"ג

אגוזי מלך (50 גר') 1.2 מ"ג

עניין של ספיגה

כאמור ברזל מין הצומח נספג פחות טוב מברזל מין החי. בנוסף יש לשים לב לרכיבים מסוימים במזון שעלולים לעכב את ספיגת הברזל. לדוגמא: משקאות כמו קפה, תה, קולה ועוד.., מוצרי חלב ומזונות עשירים בסידן, מזונות המכילים סיבים תזונתיים כמו דגנים מלאים וקליפות של פירות וירקות ואפילו בתרד ישנה חומצה אוקסאלית המונעת את ספיגת הסידן ולכן "פופאי" הוא רק מיתוס.

אז מה עושים? עדיף שלא לשתות או לאכול מזונות היכולים לפגוע בספיגת הברזל כשעה לפני ואחרי הארוחה וכאמור רצוי לצרף לצד הארוחה מזונות חומציים המגבירים את ספיגת הברזל כמו פירות וירקות המכילים ויטמין C הנמצא בפירות הדר, קיווי, תותים, גויאבה, גמבה, עגבנייה, תות שדה, אננס, מלון  וכו'


 

 

 

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

"מדיקס"-אורתופדיה מתקדמת, רפואת ספורט ופיזיותרפיה
שטרית 6 הדר יוסף ת"א טל:03-6482333

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מדיקס אורתופדיה מתקדמת,רפואת ספורט ופזיותרפיה

כולנו מכירים את הימים הללו: הימים בהם אנחנו נורא רעבים בלי כל סיבה נראית לעין. בימים אלו אנחנו משאירים את הדיאטות מאחור ולא משנה מה נכניס לבטן – נדמה שאף פעם לא יהיה לה די. במאמרה העוסק בנושא מסבירה יעל דרור מהן הסיבות המביאות אותנו לימים בהם אנו לא מפסיקים לאכול ובעיקר מה כדאי וצריך לעשות בימים בהם הרעב משתולל ודלת המקרר לא מצליחה להיסגר. ללעוס כל מילה...

התמתחות, פשוטה כמשמעה הארכה, שגורמת להרפיה של השריר בשיטה אקטיבית או פסיבית...

הכאב אותו אנו חווים אחרי פציעה הוא בד"כ רב בהרבה מהנזק האמיתי לרקמות שנפצעו, כאב הוא באופן כללי תוצאה של החלטה של המוח, שהמידע שמגיע אליו מעיד על איום ממשי או פוטנציאלי הדורש תגובה כמו טיפול, בריחה או התקפה.

פציעה אקוטית נגרמת מחבלה ישירה כמו מכה או חבלה עקיפה כמו קריעת שריר (בגלל מאמץ פתאומי של) או קריעת רצועה (למשל עיקום הקרסול בנחיתה לא טובה). החבלה יוצרת נזק ומוות של תאים. בגוף מתחיל מייד תהליך ריפוי שמטרתו החזרת היכולת להשתמש במקום הפגוע.

תרפיית המסאג' הינה הדרך היעילה לרענון ולהפגת מתחים ולחידוש חיוניות הגוף. המסאג' עוזר להפגת מתחים לבעלי עיסוקים מכל הסוגים. ספורט-מסאג' הוא סוג של עיסוי המלווה בטכניקות ספציפיות לפי עקרונות שפותחו על ידי פיזיולוגיים כבמאה שנות מחקר.

חשיבות הפעילות הגופנית כמשפרת את איכות החיים כבר אינה מוטלת בספק. מחקרים רבים מראים את הקשר ההדוק בין אורח החיים הפעיל ובין הקטנת הסיכון למכלול רב של תחלואים ומחלות וביניהם גם מחלת הסרטן. עיקר ההשפעה הנה בגידולים תלוי הורמונים אך גם בסוגים נוספים כגון סרטן המעי הגס, סרטן הערמונית ועד.

אימון פונקציונאלי הוא אימון התורם לחיזוק השלד, לשיפור שיווי המשקל ולשיפור הקואורדינציה. כמו כן, הוא משפר את יכולותיו ואת כישוריו של המתאמן בפעולותיו היומיומיות ובתוך כך מסייע גם בשיפור איכות חייו.

מאמרים נוספים בנושא דיאטה

מאת: אבי דוידידיאטה21/05/196575 צפיות
המלצות וטיפים לקראת דיאטה מהירה לגברים שמתחתנים בקרוב.

מאת: אבי דוידידיאטה08/01/196931 צפיות
עצות שימושיות לגברים שמחפשים דיאטה מהירה ללא תחושת רעב וללא הימנעות ממסעדות.

מאת: SEOMANדיאטה25/02/183523 צפיות
אם תמיד רציתם לדעת איך להוריד במשקל ולהישאר רזה, עכשיו גם אתם תוכלו להכיר את השיטה החדשה לירידה במשקל אשר הצליחה להטריף אלפי ישראלים הודות לתוצאות היפות אשר הצליחה להציג עבור כל אלו אשר התחילו להשתמש בה.

מאת: SEOMANדיאטה25/02/182755 צפיות
האם נמצאה שיטה חדשה לירידה במשקל אשר הצליחה לעזור לאלפי ישראלים לרדת במשקל בדרך הטבעית? עכשיו גם אתם יכולים לדעת איך מורידים במשקל בלי דיאטה וספורט.

מאת: SEOMANדיאטה15/01/181734 צפיות
מהי הדרך הטבעית לירידה במשקל ואיך גם אתם יכולים להתחיל להוריד במשקל 3-5 קילוגרם בחודש מבלי ללכת לחדר הכושר ולהרעיב את עצמכם במשך ימים שלמים? הכירו את שיטת ההרזיה ששיגעה את המדינה. נטור דיאט היא מעל לכל ספק אחת מהדיאטות החמות ביותר אשר הצליחה גם להגיע לידם של הסלבס ולקבל פידבקים רבים על הצלחתם של אלו אשר הצליחו לרדת במשקל בדרך הטבעית.

מאת: SEOMANדיאטה09/01/181555 צפיות
מהי הדרך הטובה ביותר לרדת במשקל באופן טבעי ואיך השימוש במוצרי הרזיה ודיאטות שונות יכולים להשפיע עלינו בטווח הקצר ובטווח הארוך? האם קיים פתרון אחד שיוכל להתאים לכל אחד? קיבלנו שאלות רבות בנוגע לאנשים אשר מחפשים את הפתרון הטוב ביותר אשר יעזור להם גם להוריד במשקל וגם לשמור על אורח חיים בריא לאורך זמן. אין ספק כי אלו הן רק חלק מהשאלות העתיקות ביותר אשר מניחות את דעתם של אלו החפצים בשינוי אמתי ומשמעותי בחייהם.

מאת: SEOMANדיאטה09/01/181458 צפיות
כמה זמן אתם כבר מנסים להוריד במשקל ולשמור על אורח חיים בריא? אם גם אתם חשבתם שניסיתם כבר הכל, חשוב שוב. כעת הדיאטה החדשה שהספיקה כבר לשגע את המדינה, יכולה להיות גם ברשותכם. דיאטת התרסיס או דיאטת הסלבס של נטור דיאט מציעה דרך חדשה להתמודד עם בעיית עודף המשקל. הודות לתרסיס ההרזיה והשימוש היומיומי בקפסולות, תוכלו גם אתם להוריד ממשקלכם באופן טבעי לאחר שתתחילו לאבד תיאבון ותרגישו תחושה של שובע ומלאות. אם כן, מה כדאי לדעת לפני שמתחילים ואיך זה עובד? הטיפים לירידה במשקל שיעזרו לכם להתחיל לחיות טוב יותר

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica