חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

על מה שהיפנים לא רוצים לזכור

מאת: מנחם רבויאקטואליה22/04/20091295 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

"יד ושם" העניק את התואר לצ'יאונה סוגיהרה (סמפו) קונסול יפן בקובנה בשנת 1940 . משרד החוץ היפני התפתל בהסברים, ובמוזיאון השלום בהירושמה  "שכחו" לציין את מעשי הזוועה שביצע הצבא היפני בתושבי הארצות  עליהן השתלט במלחמת העולם השניה. על רקע אירועי יום השואה אצלנו, ההתרחשויות בועידת דרבן של האו"מ נגד הגזענות, מתחדדת התחושה שגם עובדות היסטוריות משמשות כלי מניפולטיבי בשירות מדיניות או השקפת עולם.

                                                            *   *    *

"היום נתחיל במסע של שלשה ימים נעימים במחוזות הכפריים של יפן, שם נלמד על פנים הארץ היפני ואורח החיים בו. נתחיל בעיירה השלווה יאוטסו ((yaotso בה נבקר באתר ההנצחה ע"ש סוגיהרה, חסיד אומות העולם, שהציל אלפי יהודים במלחמת העולם השנייה. נמשיך אל גוג'ו האצימן (Gujo Hchiman) עיר תעלות המים המפורסמת במעיינותיה הזכים. נסיים בטאיקיאמה (Takayama) עיירה קטנה ונעימה השוכנת באיזור הררי בליבה של יפן ומפורסמת בעבודות עץ".

התיאור הפסטורלי הזה לקוח מתוך תיאור תכנית ומסלול הטיול הקבוצתי ליפן, ממנו שבנו זה עתה היישר לאירועי יום השואה. אבל לפחות בביקור באתר הזיכרון לכבודו של חסיד אומות העולם צ'יאונה סוגיהרה לא הייתה שום פסטורליה.

הביקור באתר הזיכרון - מבנה עץ גדול ופשוט למדי, מספר את סיפורו של צ'יאונה סוגיהרה,  קונסול יפן  בקובנה – ליטא, אשר מתוך הכרה פנימית העניק לאלפי יהודים אשרות כניסה ומעבר ליפן בשנת 1940 ובדרך זו יכלו להימלט מחיסול והשמדה ע"י הנאצים. הקונסול היפני עשה זאת למרות הנחייה מפורשת שקיבל ממשרד החוץ היפני שלא להנפיק את האשרות. על כך זכה בשנת 1984 לתואר חסיד אומות עולם ממוסד יד ושם.

חברת "קשרי תרבות –תבל", שארגנה את המסע ליפן אליו הצטרפנו, העדיפה לכנות אותו "סמינר מטייל" בזכות צוות ההדרכה המתוגבר  שליווה את המסלול. בעזרתו של פרופ' אהוד הררי המצוין איש האוניברסיטה העברית ומומחה לפוליטיקה חברה ומדיניות חוץ ביפן והחומר הכתוב המוצג באתר ההנצחה, אנו נחשפים למקצת מסיפורו של סוגיהרה והדילמות שליוו אותו.. על רקע ההנחיה המפורשת שקיבל ממשרד החוץ היפני שלא להנפיק את האשרות, ונוכח חובת הציות המוחלטת להנחיות והחינוך היפאני שלא לחרוג מכך  עמד סוגיהרה בפני מראות של מאות /אלפי המצטופפים ליד גדר הקונסוליה בתקווה לזכות באשרת המעבר המיוחלת שתציל את חייהם. כיצד היית אתה נוהג במקומו – מוצגת בפני המבקר השאלה.

סוגיהרה החליט להנפיק את האשרות . לימים הסביר בראיון:

"היו לי קשיים, ושני לילות נדדה שנתי. חשבתי בלבי: אני יכול להנפיק אשרות מעבר... בתוקף סמכותי כקונסול. איני יכול לתת לבני-אדם הללו למות, בני-אדם שבאו אלי לקבל עזרה כשהמוות מרחף מעל ראשיהם. יהא העונש שאקבל אשר יהיה, ברור לי כי עלי לפעול על-פי צו מצפוני".

משרד החוץ היפני העניש את סוגיהרה על פעילותו זו. הוא פוטר מהשירות.  לימים הונפק הסבר אחר על ידי השלטונות. הפיטורים היו על רקע "צמצומים בשירות". שנים חיפשו ניצוליו של סוגיהרה אחריו כדי להודות לו. לאחר שאיתרו עקבותיו ובעקבות פניותיהם הוענק לו התואר חסיד אומות העולם. שנים לא התייחסו ביפן לאיש. רק בעשור האחרון "נזכרו". אפשרו למשפחתו ומקורביו להקים את אתר הזיכרון. אבל עדיין מסבירים מקורות רשמיים ביפן כי הקונסול הציל גם פליטים לא יהודים ובכלל לא אסרו עליו להנפיק אשרות מעבר, אלא הנחו אותו להקפיד שלמבקשים יהיה דרכון בתוקף ושיוכיחו מצב כלכלי איתן...

בניגוד לגרסא הרשמית ואף שאין מספרים מדויקים – רוב החוקרים והמתעדים מצאו כי עיקר מקבלי האשרות היו יהודים. ומספרם נע בין 1800 ל-6000נפשות.

על רקע ההכרה המצמצמת של גורמים רשמיים ביפן בפעולתו של הקונסול , ההסברים המפותלים ביחס לפיטוריו ולהנחיות שנתנו לו, בולט הפירוט על ההרס הכבד , והתוצאות הקשות  שפקדו את הערים הירושימה ונגסאקי עליהן הוטלו פצצות האטום שהביאו בסופו של דבר לכניעת יפן במלחמת העולם השניה.

מוזיאון השלום בהירושימה מציג בפני הצופה לפרטי פרטים את התוצאות הללו. . תצוגה מרשימה ללא ספק.ישנו גם דיווח מפורט על הפעילות לאיסור השימוש בנשק גרעיני אבל, אין התייחסות ולו ברמז לפעולות הזוועה וההשמדה שביצע הצבא היפני במלחמת העולם השנייה באוכלוסיית הארצות עליהם השתלט בשנים הראשונות למלחמה. אין גם אזכור להתעקשותם של הגנרלים היפניים להמשיך בלחימה אף שכבר היה ברור להם גם להם בשנת 1945 שלא יהיה ניצחון ויהיו גם עשרות אם לא מאות אלפי נפגעים נוספים...{ההתעקשות הזו הייתה בסופו של דבר גורם מכריע בשיקול להטיל את הפצצות הגרעיניות..)

שוב מסתבר כי נאמנות ודיוק בעובדות יש , אבל רק לעובדות שרוצים לזכור. אף אחד, גם לא היפנים, אינו רוצה ל"קלקל" את  "הסיפור" עם כל העובדות.  

על רקע אירועי יום השואה אצלנו, ההתרחשויות בועידת דרבן של האו"מ נגד הגזענות המופע של נשיא איראן שם, מתחדדת התחושה שגם עובדות היסטוריות משמשות כלי מניפולטיבי בשירות מדיניות או השקפת עולם. אין כמעט יוצאים מהכלל. גם לא אצלנו. הביקור ביפן והסיור באתרים השונים המחיש זאת גם למשתתפים בקבוצת "הסמינר המטייל" שלנו.   

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מנחם רבוי

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מנחם רבוי

מאת: מנחם רבויבלוגים29/01/111342 צפיות
בהחלטה על מתכונת הפיצוי לצרכנים בעקבות הנזקים שנגרמו על ידי התקלה, מממנת "בזק" את מסע הפרסום שלה באמצעות עלות הפיצוי: נוכח עליית מחירי הדלק ותעריפי המים עולה השאלה האם מחאות הציבור הן "צמחוניות" מידי? או האם "נערי האוצר" אטומים מידי? קשה לדעת האם בישראל תתכן תגובה ציבורית דומה לאירועי תוניס, מצריים וצרפת כמחאה על גזירות קשות ובלתי סבירות בתחומי כלכלה וחברה, אבל החבל די מתוח.

מאת: מנחם רבויאקטואליה15/11/091194 צפיות
ביקורו של נתניהו בארה"ב ובקשתו לפגוש את הנשיא, , סיפקו הזדמנות לבית הלבן הזדמנות להדגים לראש הממשלה הישראלי את יחסי הכוחות ומה קורה כאשר "רק" מתמהמהים באישור מועד לפגישה. האמריקאים עשו זאת היטב. הצליח להם. אולי יותר מידי. אבל לא בטוח שהמהלך האמריקאי כנגד נתניהו, יניב לבית הלבן את התוצאה שהוא מכוון אליה.כי דומה שמהלכי הבית הלבן בנושא דומים למהלכי "חכם בלילה" שנזקם רב מתועלתם.

מאת: מנחם רבוידמוקרטיה ושלטון19/10/091358 צפיות
לקראת פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטאות פורסם כי המרצים יוותרו על תוספת שכר שהובטחה. אבל נוכח מה שנחשף בדו"ח מבקר המדינה על הבזבוזים במשרד הביטחון למה המרצים צריכים לוותר? כדי שפקידי משרד הביטחון יתאכסנו במלונות פאר? צרפו יחד את סכומי הבזבוז המצטברים במערכת ותגיעו לסכומים בלתי מבוטלים , אולי תמורתם היה מתאפשר צמצום הקיצוץ בתקציב?

מאת: מנחם רבוידמוקרטיה ושלטון13/10/091428 צפיות
זה התחיל במכתב מאת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ובו התבשרנו כי משפחתנו נבחרה להשתתף השנה בסקר "הוצאות והכנסות משק הבית". במכתב נאמר כי ההשתתפות הינה חובה על פי חוק . האם אפשר להכריח מישהו לפרט מה קנה, היכן קנה כמה ולמה? ממתי חייב האזרח להרשות לנציג השלטון לתחוב את אפו לתוך המקרר הביתי ?

מאת: מנחם רבויפיננסים וכספים - כללי 05/10/091077 צפיות
הקיצוץ הרוחבי בתקציב המשרדים אושר בממשלה. שר הביטחון השיג את שלו. הוא מקבל תוספת של מיליארד וחצי ₪ לתקציב משרד הביטחון ל"צרכים חשובים". אנשי אגף התקציבים לא התווכחו הפעם. הם גם לא הכינו הצעות נקודתיות לסעיפי קיצוץ על מנת לאזן את התוספת כפי שנהגו בעבר. הם נהגו באופן שונה.

מאת: מנחם רבוישיווק ואסטרטגיה23/09/091176 צפיות
במטה "כחול לבן" השמיטו את דרישות האיכות, השירות והמחיר התחרותי מהפרסום המטיף להעדיף קניית תוצרת ישראל. אבל הצרכן הישראלי אינו פראייר . כשהוא יוצא לקניות, במיוחד בימים אלה, הוא יוצא עם ארנק מצומק. לא עם גאווה לאומית.

מאת: מנחם רבוידמוקרטיה ושלטון26/05/091295 צפיות
בסיום חגיגות "יום ירושלים" אפשר לשאול: מי כאן ראש העירייה ומיהו ראש העיר.. התשובה: לאחר הפסדו של טדי קולק בבחירות לראשות עיריית ירושלים היו מי שחשבו שהתואר "ראש עירייה" אינו מספיק חשוב ואינו משקף נכונה את מעמדו של מי שנבחר לנווט את ההתנהלות בבירת הנצח של עם ישראל . כך נולד השינוי. לא עוד ראש עירייה כי אם ראש העיר ירושלים. קולק נשאר ראש העירייה האחרון בתואר זה.

מאמרים נוספים בנושא אקטואליה

מאת: בנימין קלינגראקטואליה25/08/222272 צפיות
ניתן להגיש תכניות פינוי בינוי ישירות לאישור הוועדה המחוזית גם כשיש הסכמה של פחות מ-100% מהדיירים עו"ד אלעזר במברגר, ראש הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, הבהיר לאחרונה כי ניתן להגיש תוכנית פינוי-בינוי ישירות לוועדה המחוזית, ללא צורך בהסכמתה של הוועדה המקומית דבר שיכול לסייע להזיז פרוייקיים תקועים.

מאת: בנימין קלינגראקטואליה03/05/222245 צפיות
מי רשאי להגיש בקשה להיתר בניה? הנדסאי בנין, אדריכל, מהנדס , קונסטרוקטור או כולם? בקשות כעורך ראשי להיתר בנייה ובאילו מבנים? פסק דין שהתקבל בימים האחרונים בבית המשפט המחוזי בחיפה מפזר את הערפל ועושה סדר בסוגיה הבוערת. השופטת תמר שרון נתנאל, קבעה כי אדריכלים בלבד יוכלו לשמש עורכים ראשיים ולהגיש בקשות להיתר למבנים של ארבע קומות ומעלה. מהנדסים לעומתם, יהיו רשאים לשמש עורכים ראשיים ולהגיש בקשות להיתר רק כאשר מדובר במבנים פשוטים בשימושים מוגבלים, כשהכוונה היא למבני מגורים, אחסנה ומלאכה בני פחות מארבע קומות.

מאת: בנימין קלינגראקטואליה22/01/221654 צפיות
רישוי זמין ומידע חיוני בעניין הגשת בקשה לתיק מידע להיתר והליכי הרישוי: כחלק מתהליך הדיגיטציה של שירותי משרדי הממשלה השונים, ביוזמה הנקראת 'ממשל זמין', הוקם ב-2006 אתר רישוי זמין של מנהל התכנון, אשר מאפשר בקשה להיתר בנייה באופן מקוון לחלוטין. המערכת הוקמה בהתאם לתיקון 101 לחוק התכנון והבנייה.

מאת: בנימין קלינגראקטואליה16/09/211502 צפיות
בית המשפט לעניינים מנהליים בראשל"צ הורה לאחרונה לבטל שני כתבי אישום שהוגשו נגד עברייני בנייה, בנימוק שהמדינה התעלמה מתיקון מס' 66 לחוק סדר הדין הפלילי, המאפשר לסגור תיקים "קלים" בהסדר וללא מעורבות בית משפט.

מאת: בנימין קלינגראקטואליה19/08/211479 צפיות
מהו רישוי הבנייה? תהליך רישוי הבנייה מלווה את הבונה משלבי תכנון הבנייה ועד לסיום הבנייה. התהליך מתבצע מול הועדה המקומית לתכנון ובנייה. ועדות לתכנון ובנייה נמצאות בפריסה ארצית, לכל ישוב ועדה מקומית לתכנון ולבנייה אליה הוא שייך. לרשימת הועדות והיישובים לחץ כאן תהליך רישוי הבנייה מרכב מ 5 אבני דרך מרכזיות: התקשרות עם עורך בקשה - קבלת מידע להיתר- תכנון - קבלת היתר בנייה - מהלך הביצוע האם תמיד צריך לבצע את כל תהליך הרישוי? לרוב עבודות הבנייה יש לבצע את כל תהליך הרישוי ולקבל היתר בנייה, המהווה אישור מהוועדה המקומית לכך שתכנון הבניין תואם לתוכניות המאושרות ולדרישות הוועדה. ישנן מספר עבודות בנייה שמצריכות דיווח בלבד - פטור מהיתר. גם בפטור מהיתר הבנייה חייבת להיות בהתאם לדרישות הועדה המקומית והתוכניות המאושרות.

מאת: בנימין קלינגראקטואליה01/06/211296 צפיות
אז מה זה אגרות בניה והיטלי פיתוח? אגרות בניה והיטלי פיתוח, הינם תשלומי חובה המוטלים על ידי רשויות מקומיות ותאגידי מים וביוב, לשם מימון התקנתם ורכישתם של תשתיות ציבוריות בתחומן המוניציפלי כגון: כבישים ומדרכות, תיעול, ביוב וצנרת מים. אגרות בניה והיטלי פיתוח אלו נדרש לשלם מי שהוא בעלים של קרקע ו/או מי שמבקש לבנות על קרקע ו/או בעלים המעוניין להוסיף בניה למבנה קיים. לצורך גביית אגרות בניה והיטלי פיתוח יש צורך בהתקיימותן של עילות (“אירועי מס”) המצויות ברוב חוקי העזר ובכללי דמי ההקמה, אשר במועד התממשות

מאת: אברהם פכטראקטואליה26/05/211151 צפיות
איפה ההסברה הישראלית – ישנה, מנמנמת, מגמגמת ובעיקר מפגרת בזמן אמת. למה אין בישראל – שר הסברה? אם יש מקום לשר מים- יש בוודאות מקום לשר הסברה במשרה מלאה. אבל משחקי אגו – מאבק בין משרד החוץ ומשרד ראש הממשלה – מונעים זה שנים מינוי חיוני של שר הסברה בארץ, אך בעיקר בחו"ל, במיוחד בימים אלה של אנטישמיות מתגברת.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica