חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אנזימי עיכול (זרזים כימיים) - קוב עזרא

מאת: יעקב קובי עזראתוספי מזון14/10/20101577 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אנזימי עיכול (זרזים כימיים) - קוב עזרא

אנזימים מהם?

האנזימים הינם רכיבים חלבוניים המצויים בכל תא בצומח ובחי. ללא אנזימים העצים לא יגדלו, הזרעים לא ינבטו והפרחים לא יפרחו. בכל דבר חי יש פעילות אנזימטית. כל תהליכי החיים, כולל עיכול, נשימה ואפילו חשיבה מערבים תהליכים כימיים הקרויים מטבוליזם ומרב התהליכים הכימיים מקוטלזים ע"י אנזימים. בנוסף, האנזימים הינם מעין מעצימי מזון: הם אלה שמאפשרים לגוף לקבל מהמזון את רכיבי התזונה החיוניים ולנצל אותם. גופנו מכיל כ- 3000 סוגי אנזימים שלכל אחד מהם פעילות אחרת. יש אנזימים המופרשים בצורתם הפעילה ויש המופרשים בצורה לא פעילה (דוגמת חלק מאנזימי העיכול) יכולת ייצור האנזימים נפגעת גם בעקבות מחלות, גיל, לחץ ועוד. אם הגוף לא מיצרם מספיק מהר או עם יכולת פעילות מספקת, יש לקבלם ממקור חיצוני.

פעילות האנזימים

רוב האנזימים עוזרים לגוף לחלק משהו: לדוגמה, אנזימי העיכול הם הכוח שיפרק את ההמבורגר הנאכל לחלקים קטנים יותר-חומצות אמינו מונו ודיסכרידזות וכו'. הסיבה שיש כל כך הרבה אנזימים היא שרוב האנזימים עובדים רק על סובסטרט לבוא במגע עם החלק הפעיל של האנזים.

מחסור באנזימים

יכולת הגוף לתפקד ולהבריא מפגיעות וממחלות קשורה גם לחוזק ולכמות האנזימים בגוף. תפריט המבוסס על מזונות ללא אנזימים, או מחלות, סטרס, פגיעות פיזיות, כימותרפיה, גיל והפרעות בעיכול-משפיעים על רמות האנזימים. לפעמים אכילה בריאה ואורח חיים בריא גם הם לא מספיקים לשימור רמת אנזימים תקינה: יש שעקב גנטיקה או הפרעות מולדות סובלים מפגיעה בייצור או בהפעלת האנזימים. יש מחלות שניתן לשפר בעזרת נטילת האנזים החסר ויש שלא, אך רבים סובלים מבריאות לקויה רק בגלל העובדה שהם סובלים ממחסור באנזימים!

אנזימים ותהליך העיכול

מערכת עיכול בריאה היא הדרך לבריאות טובה יותר והאנזימים הם הדרך להשיג זאת. למרבה הצער, רוב האנשים לא מתייחסים למערכת העיכול עד שמופיעות בעיות. לפי ה NATIONAL DIGESTIVE DISEASE INFORMATION בעיות במערכת העיכול הן הבעיה העיקרית באמריקה. למעשה כ-60-70 מיליון איש סובלים שם מסוג כלשהו של מחלת עיכול.

האיזון הכימי בין האנזימים בגופנו דואג לפעילות מערכת העיכול. האנזימים פעילים בכל חלק של העיכול ובלעדיהם המערכת איננה יכולה לפרק ולעבד את מה שאוכלים. האנזימים מפרקים את המזון לחלקים קטנים ונעכלים ו"משחררים" את רכיבי המזון כל שיוכלו להיקלט למחזור הדם.

אנזימי העיכול כוללים

אנזים

 

מיקום

מקור

טווח PH אופטימלי

פעילות

פטיאלין (עמילאז ברוק)

פה

בלוטות הרוק

6-7

מפרק פחמימות

ליפאז קיבתי

קיבה

בלוטות הקיבה

6

מפרק שומן לחומצות שומן וגליצרול, מתחיל את עיכול הטריגליצרול

פפסין

קיבה

בלוטות הקיבה

1-2

מפרקים חלבונים,מופרשים כפפסינוגן וחומצת הקיבה הופכת אותם לפעילים

רנין

קיבה

בלוטות הקיבה

5.35-4

מפרקים את קזאין החלב לקריש חלב ומשחררים מינרלים מהחלב

אנטרוקינאז

מעי דק

לבלב

6-5.2

הופכים טריפסינוגן לטריפסין במעי הדק

אנזימים פרוטאוליטים:

טריפסין, כימוטריפסין,

קרבוקסי-פפטידאז

מעי דק

לבלב

9.7-7.9

פירוק חלבונים ופוליפפטידים לדיפפטידים וחומצות אמינו

אנזימים עמילוליטים, כולל עמילאז

מעי דק

לבלב

7.2-6.7

פירוק עמילן ופחמימות

אנזימים ליפוטים, כולל ליפאז, פוספטליפאז ואסטראז

מעי דק

לבלב

8

פירוק שומנים לחומצות שומן וגליצרול

אנזימים עמילוליטים, כולל סוכראז,מלטאז ולקטאז

מעי דק

מעי

7-5

פירוק פחמימות:סוכרוז,מלטוז,לקטוז

לשם פירוק המזון לרכיבים שהגוף יוכל לנצל משתמשת מערכת העיכול ביותר מ-20 אנזימים מקבוצת הפרוטאזות, עמילאזות וליפאזות, המצויים בקיבה, בלבלב או במעי הדק וכן בפירות, ירקות ודגנים שאנו אוכלים, אם המזון טרי והאנזימים שבו לא התפרקו בעת הבישול.

בעבר חשבו כי אנזימים (במזון או בתוספי תזונה) לא נספגים ומתפרקים בגוף לחומצות אמינו. היום כבר ידוע כי זו טעות. מחקרים רבים הראו כי כמות משמעותית של אנזימים נספגת. דרך הספיגה הראשונית היא PINOCYTOSIS: באופן זה כל המולקולה נבלעת לתוך התאים ונספגת. אחרי התקשרות לרצפטור שבמעי האנזימים מועברים לתאי המעי במעין שלפוחיות ומשתחררים לדם. שיעור ספיגת האנזימים הוא כ 20% ב- 6 שעות. שיטת ספיגה נוספת היא הובלה לזרם במערכת הלימפטית. הלימפוציטים עוזרים לאנזימים לעבור לזרם הדם ע"י היקשרות אליהם. שיטה שלישית היא ספיגה טרנסצלולרית כלומר, האנזימים נדחפים בין תאי המעי עקב כיווציו (פריסטלטיקת המעי) ומועברים כך לזרם הדם.

הגברת כמות האנזימים בגוף

אנזימים קיימים בכל חי וצומח, אך כמה פקטורים בסביבה ובזמן הדיאטה יכולים לדלל או להרוס או לחילופין להגביר את כמות האנזימים בגוף . הפקטורים האלה כוללים:

·         צריכת מזונות שבהם האנזימים כבר התפרקו: מזון מבושל, משומר, מיובש, מוקפא, מוקרן או מעובד. מזונות אלה גורמים לגוף לעבוד קשה יותר ופוגעים באספקת האנזימים של הגוף. הם גורמים ללבלב ולאיברים נוספים ליצור יותר אנזימים לשם עיכול המזון, כל האנרגיה שהגוף משקיע בעיכול המזון היא אנרגיה שיכלה לשמש לשימור מערכת החיסון, מחזור הדם או כל תהליך אחר. הבעיה היא שקשה מאוד להימנע מכל המזונות שבהם אנזימים "מומתים..."

·         מחלות,סטרס, הזדקנות וכד'- מעלים את כמויות האנזימים שלהם זקוק הגוף.

מלבד תוספות תזונה של אנזימים, חשוב להגדיל את צריכת האנזימים במזון:

סוג מזון

הגברת צריכה

הפחתת צריכה

משקאות

מים, תה צמחים, מיצי פירות וירקות

קפה, קולה, משקאות קלים, אלכוהול, קקאו, מיצים משומרים/מלאכותיים

מוצרי חלב

יוגורט דל שומן לא ממותק, קפיר, קוטג', חלב וגבינות דלי שומן

חלב מלא, גלידה, יוגורט ממותק

ביצים

מורתחות

טריות

שומנים

שמן זית, שמן פשתן, שמן בכבישה קרה

מרגרינה,שומן רווי, שמרים מחומצנים

פירות

פירות טריים הגדלים בעונה, ככל האפשר

קפוא, מיובש, משומר

ירקות

טרי או מאודה מעט

משומר, מיובש, קפוא, מטוגן

נבטים

כולם

 

דגנים

דגנים מלאים וזרעים מלאים

פסטה, אורז, קמח לבן

הנחיות תזונה להגדלת כמות האנזימים מהמזון

·         אכילת יותר מזונות מותססים, כולל יוגורט, כרוב מוחמץ, קפיר, מיסו, טמפה, נטו, קימצ'י (ירקות כבושים) וגבינה – מזונות אלה מכילים אנזימים וחיידקים חיוביים.

·         הגברת צריכת נבטים מכל סוג, גם נבטי קטניות (גם אם מבשלים אותם אח"כ).

·         אכילת הרבה ארוחות קטנות במקום ארוחה אחת גדולה. כך מאפשרים גם לאנזימי הגוף לתפקד ביתר יעילות.

·         הפחתת צריכת מזון מהיר / מוכן-בעלי ערך תזונתי נמוך וללא אנזימים.

·         הפחתת צריכת מזונות המכילים מעכבי אנזימים דוגמת מוצרי סויה, בוטנים וקטניות ללא חימום – חימום יעזור למנוע את עיכוב האנזימים וכך ניתן ליהנות מערכיהם התזונתיים החיוביים – חלבון בריא ופיטוכימיקלים.

יעקב עזרא מומחה לרפואה נטורופתית (לטיפול בתחלואות שונות, דיאטות ותזונת ספורטאים). לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140 www.HealthNFit.org   www.DietMe.co.il   www.diet2all.net 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

קובי עזרא, מומחה לרפואה נטורופטית, תזונאי ומאמן כושר. מר יעקב עזרא הינו מרצה במכון מור (לאוסטאופורוזיס) ובבית הספר להסמכות מאמנים של וינגייט - באוניברסיטת ת"א (אימונים לפיתוח הגוף ותזונה).

כתב את הספרים:
1. אבן הפינה בתחום פיתוח הגוף.
2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי.
3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאות!

בעל קליניקה לרפואה נטורופטית ונותן שרותים:
* טיפול במחלות שונות (כולסטרול, מחלות לב, סוכרת ועוז...).
* דיאטה מהירה דיאטות הרזייה ועיצוב הגוף.
* פיתוח גוף עיצוב וחיטוב הגוף.
לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140
* מנהל האתר: ארגון הבריאות והכושר.
ארגון הבריאות והכושר הישראלי

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יעקב קובי עזרא

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה06/03/201556 צפיות
קובי עזרא ויטמין D כנגד זיהומים - ויטמינים. לאחר התפרצויות שפעת H1N1 בשנת 2009, המליצו בחום על כל עובדי הבריאות והחולים להיבדק ולטפל במחסור בוויטמין D כדי למנוע החמרה של דלקות בדרכי הנשימה. ויטמין D מפחית גם את ייצור הציטוקינים הפרו-דלקתיים, מה שעלול להפחית את הסיכון לסערת ציטוקין בזיהום H1N1.48

מאת: יעקב קובי עזראבריאות ילדים15/09/191557 צפיות
גדילה לגובה וצמיחה במימדי הגוף - קובי עזרא. ראשית יש להבין שלוחית הגדילה ממוקמת בין האפיפיזה והמטפיזה ומורכבת משלושה אזורים (אזור מנוחה, ריבוי והיפרטרופי).

מאת: יעקב קובי עזראבריאות ורפואה כללי25/08/131845 צפיות
סוכרת סוג 2 (סוכרת מבוגרים) סוכרת מסוג 2 בעבר כונתה סוכרת מבוגרים, היות ובעבר כמעט ורק מבוגרים ובעיקר שמנים סבלו ממנה. כיום עם מגפת ההשמנה בקרב ילדים ובני נוער, חלה עלייה בתחלואה של סוכרת סוג 2 בילדים ונוער, זאת עקב ההשמנה אשר נובעת מתזונה בלתי נאותה וחוסר פעילות גופנית. בסוכרת סוג 2 נוצרת תופעה של תנגודת הגוף להורמון אינסולין וכך בהמשך הפרשת אינסולין מוגברת, ובסופו של דבר ירידה בכמות האינסולין המופרשת מבלוטת הלבלב, כך לנעשה נוכל להבחין בעליית רמות הסוכר בדם, מצב המכונה היפרגליקמיה והתפתחות סו

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה18/08/131535 צפיות
דיאטה, ודיאטות בלתי פעילות אם כן נשאלה השאלה מדוע דיאטות אינן פעילות? או לפחות אנו רואים ירידה במשקל בהתחלה, אך כעבור זמן קצר אנו נתקעים! הסיבה העיקרית שדיאטות לא עובדות היא שלכל תוכניות הדיאטה למיניהן יש הנחת יסוד שגויה המבוססת על טיפול בסימפטומים, בגורמים החיצוניים וללא התייחסות לקשר של גוף-נפש הסתכלות מלאה על החיים שלנו. דיאטת מתבססות על כוח רצון ומשמעת עצמית בעיקר בלי לבדוק למה מלכתחילה אוכלים יותר מידי. בנוסף, השינוי המוצע הוא מבחוץ פנימה במקום מפנים החוצה. כלומר, דיאטות מציעות שנשנה את הפ

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה01/08/131612 צפיות
דיאטת אטקינס: ד"ר אטקינס ממליץ בדיאטה שלו לצרוך בכמות כמעט בלתי מוגבלת, את המזונות הבאים: בשר, ביצים, גבינה ושומן, שמן וחמאה, וללא ספירת קלוריות. אך ישנו הצורך להגביל את צריכת הפחמימות מוגבלת לכ- 20 גרם ביום. דיאטה של אטקינס הינה ללא פחמימות לפחות בשלב הראשון. דיאטת אטקינס הידועה גם כדיאטה עתירת חלבונים ושומנים ודלה בפחמימות. למידע נוסף אודות דיאטת אטקינס. התיאוריה שאחרי הדיאטה, לדברי יודעי דבר ואטקינס הינה שלאורך התפתחות האדם, למעשה עד המהפכה החקלאית שחלה לפני כ- 10,000 שנה, האדם כמעט שלא ני

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה06/04/131773 צפיות
מחקר על השפעות של דיאטה ללא פחמימות על פי מחקרים תצפיתיים תוכננו רופאים ומדעני תזונה, נמצאו ביצועים גופניים בלתי תקינים הם נפוצה אך אינם מחייבים תוצאה של דיאטת דלת פחמימות או דיאטה ללא פחמימות. אך יחד עם זאת, שימוש טיפולי בדיאטות קטוגניות לא צריך לחייב הגבלה מכל עבודה פיזית או פעילות גופנית, עם הייחודיות שהיכולת האנאירובית היחידה היא מוגבלת, כגון הרמת משקולות. במקרה זה, בשל רמות הגליקוגן הנמוכים בדיאטה קטוגנית, ספורטאים תחרותיים קשה עד כדי שאינם מסוגלים לעקוב אחרי זה סוג של דיאטה. בשנת 1939 שני

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה03/04/131576 צפיות
מיץ טהור מכיל לא מעט סיבים תזונתיים, מיץ צם לעתים קרובות להשתמש בחוקן או משלשלי צמחים או מים מלוחים בתקופת צום יעילים לסלק פסולת מהמעיים והמעי הגס. שיטה נוספת להשגת אפקט זה כרוך קליפות פסיליום בערבוב עם המיץ הטבעי. בגלל שפסיליום אינו נספג לגוף, אך הוא סופח נוזלים באופן משמעות, כך הוא יוצר את העיקר הנחוץ כדי להקל על פינוי.

מאמרים נוספים בנושא תוספי מזון

מאת: רונןתוספי מזון25/06/172696 צפיות
היום בעידן חיים מודרניים, לחץ וסטרס בלתי פוסקים, ולא תמיד אנשים מוצאים זמן וכוח לתזונה מאוזנת. זה גרם לאנשי רפואה המודרנית לחפש פתרונות להשלמת החיסורים. אבל לפעמים לא צריך להמציא את הגלגל מחדש, אלא מספיק רק להתעדכן ולעשות כמה שינויים קטנים. סיפורים על מולטי ויטמין אפשר לפגוש עוד מתקופת מלחמת העולם, שהיו בשימוש, כדאי לעזור להתמודד לאותם אנשים שהגיעו לתת תזונה. עם השנים הרכב ומינון של ויטמינים התעדכן והשתנה. וכיום מולטי ויטמין ותוספי מזון בהחלט יכולים להיות מקור תמיכה והשלמה לתזונה בלתי מאוזנת

מאת: רונןתוספי מזון25/06/172334 צפיות
ויטמין D, אחד הויטמינים החשובים. נוא משתתף ברב התהליכים, שמתרחשים בגוף של אדם. תמיד היה נהוג לחשוב, שבארץ שלנו, מלאת שמש, אין צורך בתוספת ויטמין. אבל עם השנים, ועם מחקרים שמראים ומוכיחים, חשיפה ממשוכת לשמש, גורמת נזק רב בכל מיני הבטים. יותר ויותר רופאים ממליצים על תוספת של ויטמיםן D , באופן מבוקר. תוסף הזה, עוזר להתמודד עם עייפות מוגברת, חיזוק שיניים, למנוע דלדול מסת השריר, משםיעה על תהליך יוצר זרע אצל גברים, מסייע בהתמודדות עם מחלות לב, סרטן, טרשת נפוצה,לחץ דם גבוה ועוד. טבלת המינון תראו בהמשך

מאת: רונןתוספי מזון12/05/171583 צפיות
במהלך תקופת ההריון הגוף משתנה ולעיתים יש חוסרים תזונתיים שונים. אפשר להשלים חוסרים אלה על ידי אכילה נכונה וגם השלמה בעזרת תוספי תזונה

מאת: שרון צרפתיתוספי מזון08/10/152476 צפיות
אחד מאותם צמחי מרפא פלאיים בהם ישנו שימוש רב בארצות כמו סין הינו שורש רדיולה אשר מספק סגולות רבות לבריאות הנפשית והפיזית של האדם שצורך אותו, עד כי החלו לייצר כמוסות טבעיות ממנו על מנת לקבל את היתרונות הללו בצורה מהירה ופשוטה.

מאת: רוני הכהןתוספי מזון23/07/151860 צפיות
קרוב לוודאי שרק חלק זעיר מצליח לאזן את צריכה היומית ללא שימוש בתוספי תזונה כמו דנסיטי, אקסום ואחרים שמצליחים לספק את הכמות הנדרשת בצורה יעילה ביותר.

מאת: אמירתוספי מזון06/03/151723 צפיות
כל אחד מאיתנו אוהב לאכול אוכל שונה אבל כולנו בסופו של יום צריכים את אותם החומרים התזונתיים המסייעים לגוף. בדיוק לשם כך נוצרו תוספי תזונה המאפשרים לנו לא לאכול את כל החומרים שהגוף צריך אך עדיין כן לספק לו אותם בעזרת תוספי תזונה. א מי צריך תוספי תזונה? מה הכמות הנדרשת? ומתי כדאי לצרוך אותם? הכל במאמר הבא

מאת: יונתן קדםתוספי מזון09/03/148609 צפיות
בניגוד למה שרבים סבורים, התפתחות הטכנולוגיה לא הפכה את ניתוח שאיבת השומן לאקט פשוט וקליל.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica