חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אינטרקציות בין תרופות והשלמות תזונתיות

מאת: יעקב קובי עזראתוספי מזון14/10/20106507 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אינטרקציות בין תרופות והשלמות תזונתיות

מרבית האנשים הפונים לטיפול אלטרנטיבי - סובלים מבעיות בריאותיות ומבקשים להיעזר באמצעים טבעיים על מנת לסייע לטיפול במחלה זו או אחרת. חלק גדול מציבור זה כבר מקבל טיפול תרופתי קונבנציונלי. אמנם לא מעטים פונים היום לעזרת מרפאים אלטרנטיביים, אך נדיר שאדם שאינו סובל מבעיה כלשהי יגיע לייעוץ בנוגע לתזונה נכונה ושמירה על אורח חיים בריא.
נושא הבריאות עדיין נתפס בציבור הישראלי כטיפול במחלות ולא כמניעתן.
לפיכך, ברוב המקרים, חשוב שנכיר את הבעיות ששימוש בתרופה זו או אחרת עלול לגרום, נדע להתמודד איתן, ולתת תמיכה תזונתית יעילה על מנת לצמצם את הנזק.

כידוע, לא קיים מושג כמו "תרופה בטוחה". לכל התרופות יש תופעות לוואי, החל מתופעות לוואי קלות המופיעות מייד עם הנטילה ועד לנזקים קבועים או מצטברים בעקבות נטילה ממושכת.
אין עוררין על כך, שלהשלמות תזונתיות, כמו ויטמינים ומינרלים, תכשירי פרוביוטיקה ועוד, יכולה להיות השפעה מיטיבה על אנשים הלוקחים תרופות שונות וזאת בכמה רמות:
1. מניעת חסר רכיבים תזונתיים שהתרופה יוצרת, הגורם לנזק מצטבר בטיפול תרופתי ארוך  טווח.
2. מניעת נזק מצטבר לכבד ,כתוצאה ממטבוליזם של תרופות רבות.
3. הפחתת תופעות לוואי ומניעת התפתחות מחלות נוספות עקב נטילת תרופות מסוימות.
4. יצירת מערכת גומלין תומכת עם התרופה והגברת יעילותה.

בנוסף, חשוב לציין כי קיימים מספר מצבים נדירים בהם עלולה השלמה תזונתית מסוימת לפגום בפעילותה של תרופה מסוימת ואף להחריף את המחלה.

מטבוליזם של תרופות
גופנו מזהה את התרופה כגורם זר ולכן, שואף להיפטר ממנה באמצעות הפרשתה בשתן. אך מאחר  ומרבית התרופות אינן מסיסות היטב ואינן מופרשות בקלות, הן תעבורנה מספר תהליכים מטבוליים בכבד דרך קבוצת אנזימים הנקראת ציטוכרום 450.P- תפקידם של אנזימים אלו ליצור תהליך של טיהור הגוף מחומרים רעילים, לרבות התרופות, כלומר דטוקסיפיקציה.
גם בתהליך מטבוליזם נורמלי של תרופה מנוצלים משאבי נוגדי החמצון של הגוף. כך שלמעשה, עצם השימוש בתרופה מפחית מיכולת הכבד לנטרל רדיקלים חופשיים. תהליך זה נעשה ע"י אנזים הנקרא גלוטתיון פרוקסידאז(Glutathione peroxidase) . כאשר קיים מחסור בגלוטתיון כתוצאה מירידה טבעית עקב גיל, מחסור  תזונתי, בעיקר בסלניום ובחומצות אמינו נושאות גופרית (ציסטאין ומתיונין), נטילת תרופות או בעיה מטבולית, עולה רמת התרופה בדם ואף עלולה להגיע למינון יתר.
יתרה מזאת, מתפקידיו העיקריים של האנזים גלוטתיון פרוקסידאז כפי שמשתמע משמו, למנוע נזק לתא עקב חימצון (נדרשות שתי יחידות גלוטתיון כדי לחזר מולקולת ויטמין C אחת, שבתורה תחזר מולקולת טוקופרול - ויטמין (E. ירידה ברמת גלוטתיון מסיבה כלשהי תגרום להגברת התהליך ההרסני של חמצון שומנים (Lipid peroxidation), ובעקבותיו נזק מתמשך לתאים. במצב כזה, תרד יכולת הכבד לטהר את הגוף מרעלים וחומרים מזיקים ומסרטנים, על כל המשתמע מכך.

קבוצות הנמצאות בסיכון לירידה ביכולת הכבד לבצע דטוקסיפיקציה:
1. אנשים הנוטלים מספר רב של תרופות
2. אנשים שתזונתם דלה במרכיבים נוגדי חמצון
3. אנשים האוכלים מזון מעובד ועתיר שומן או המרבים לשתות משקאות אלכוהוליים
4. אנשים הסובלים ממחלות הפוגעות בכבד ובדרכי המרה.
5. אנשים מבוגרים (צריכת מספר רב של תרופות +יכולת פחותה של הכבד והכליות לסלק רעלים).


כדי להגן על הכבד מפני הנזק מומלץ ליטול:
אנטי-אוקסידנטים - אחרי הארוחה, רצוי לא לפני שינה.
נ-אצטיל ל-סיסטאין - על קיבה ריקה - במקרים של סיכון מוגבר.
גדילן מצוי  -  אחרי הארוחה - במצב של בעיות כבד או דרכי המרה.

מניעת חסרים בויטמינים ומינרלים בעקבות נטילת תרופות

בעיות ספיגה

תרופות:

שמן פאראפין - תכשיר לקסטיבי שומני, מפחית ספיגה של רכיבים מסיסי שומן: ויטמיני A, D, E בטא-קרוטן וחומצות שומן חיוניות. השלמה מומלצת: מולטי-ויטמין ומולטי-מינרל (אחרי ארוחה), MaxEPA/GLA – 2 כמוסות ביום אחרי ארוחה, הרחק מנטילת שמן פאראפין.

Cholestyramine(Chol-less, Questran), Colestipol(Colestid) - תכשירים אלה, הניתנים להורדת כולסטרול, מפריעים לספיגת רכיבים מסיסי שומן: ויטמיני A, D, E ,בטא-קרוטן ולקליטת חומצה פולית וחומצות שומן חיוניות. השלמה מומלצת: מולטי-ויטמין ומולטי-מינרל, חומצות שומן מסוג אומגה-3 ו- GLA (חומצה גמה-לינולאית) אחרי ארוחה, הרחק מנטילת התכשירים.

תרופות נגד אולכוס – תרופות אלה פועלות להפחתת חומציות הקיבה. כידוע, ירידה ברמת ה-pH פוגעת בספיגת ויטמין B12, חומצה פולית ומינרלים רבים, כגון: סידן, אבץ, ברזל.
השלמה מומלצת: מולטי-ויטמין ומולטי-מינרל, סידן ציטראט - על קיבה ריקה, אבץ פיקולינאט – טבלית ביום.  (נטילת מינרלים הקשורים לחומצות אורגניות משפרת את ספיגתם).

תרופות הפוגעות בפלורת מעיים (אנטיביוטיקה, משלשלים, וכו') - חוסר איזון פוגם בספיגת רכיבי מזון חיוניים, ירידה בויטמינים המיוצרים ע"י חיידקי המעי. זאת, בנוסף להשלכות הבריאותיות החמורות של פגיעה באוכלוסיית החיידקים הטובים במערכת העיכול.
השלמה מומלצת: מולטי-ויטמין ומולטי-מינרל (אחרי ארוחה).

אסטרוגן ופרוגסטרון (גלולות למניעת הריון, תחליפי הורמונים לגיל המעבר) – מפריעים לספיגת  ויטמיני 12B, 6B, 2B, 1B, A, C, E וחומצה פולית.
השלמה מומלצת: מולטי-ויטמין ומולטי-מינרל (אחרי ארוחה).

רכיבים תזונתיים:

ויטמין B12 – התרופות הבאות פוגעות בספיגת 12B ועלולות לגרום לחסר, על כל התופעות הקשורות בו: Phenytoin(Epanutin), Cholestyramine, Colchicine,  Metformin(Glucophage retard), Omeprazole(Losec),   , Ranitidine(Zantab) Phenobarbital
השלמה מומלצת: ויטמין 12B 1000 מק"ג למציצה – 2 טבליות בשבוע (יש לתת יחד עם חומצה פולית).

חומצה פולית – תרופות הבאות מפחיתות את קליטת חומצה פולית בגוף ולעודד סימפטומים של חסר: Phenobarbital , נוגדי פרכוסים (Carbamazepine (Tegretol, Teryl) , Phenytoin(Epanutin)),
ו- Cimetidine(Cimetag, Tagamet.השלמה מומלצת: חומצה פולית 800 מק"ג – טבלית ביום.

סובין חיטה  - מפחית ספיגת סידן. השלמה מומלצת: סידן ציטראט – על קיבה ריקה, אפשרות נוספת היא להחליף את סובין החיטה בסיבים תזונתיים אחרים – עם כוס מים.

בעיות מטבוליזם
תרופות להורדת כולסטרול ממשפ' סטטינים (Lovastatin(Lovalip), Simvastatin(Simovil), Pravastatin(Lipidal)) - גורמות לירידה בייצור קו-אנזים Q-10. תרופות להפחתת כולסטרול ניתנות עקב ההנחה כי הורדת כולסטרול תפחית את  הסיכון למחלות לב וטרשת עורקים. התרופות ממשפ' סטטינים, הנפוצות ביותר בשימוש, מעכבות פעילותו של האנזים  HMG-CoA רדוקטאז, אנזים קובע-קצב בסינתזת הכולסטרול בגוף. אנזים זה חשוב גם לייצור של  Co-Q-10ואמנם התברר, כי נטילת תרופות אלו מורידה משמעותית את רמתו של האחרון בעיקר בלב ובכבד.
 Co-Q-10 הוא רכיב החיוני לתהליכי נשימה והפקת אנרגיה בתאים ובעל השפעה נוגדת חימצון. מחקרים רבים תיעדו את השפעתו המטיבה, בעיקר, בהקשר של שמירה וחיזוק שריר הלב. נוצרת כאן סתירה בין תרופה האמורה למנוע מחלות לב, אך גורמת לחוסר מהותי ברכיב חיוני לבריאות הלב.
חיוני אם כן, לקחת השלמה קבועה של -60 30 מ"ג שלQ-10   בזמן נטילת תרופות ממשפ' סטטינים.

בעיות של הפרשה מואצת

משתנים ממשפ' תיאזידים  (Hydrochlorothiazide(Disothiaside,Kaluril), Furosemide(Fusid)- תרופות אלה מגדילות את נפח הנוזלים המופרש מהגוף ויחד איתו את כמות הרכיבים הנמסים היטב במים, כגון: מינרלים וויטמינים מקב' B. בנוסף, תרופות אלה מגבירות באופן ישיר הפרשה של סידן, מגנזיום, וכרום ולכן, יכולות לגרום למחסור בגוף.
השלמה מומלצת: מולטי-ויטמין ומולטי-מינרל (אחרי ארוחה), קלציום (בהתאם לגיל ולמינון של התרופה המשתנת), כרום פיקולינאט 200 מק"ג – כמוסה ביום, הרחק מנטילת התרופה המשתנת.

תרופות אנטי-דלקתיות (Aspirin, Indomethacin) – תרופות אלה מפריעות לקליטתם גורמות להפרשתם המוגברת של חומצה פולית ושל ויטמין C.
השלמה מומלצת: מולטי-ויטמין ומולטי-מינרל (אחרי ארוחה), אסטרולה.

Valproate(Depalept, Valporal) – מעודד איבוד קרניטין בשתן ובכך גורם לירידה ברמות הקרניטין בדם (חוסר קרניטין פוגע בצורה חמורה בתפקוד הלב, גם אצל ילדים). בנוסף, תרופה זו פוגעת בקליטת חומצה פולית.
השלמה מומלצת: ל-קרניטין, חומצה פולית 800 מק"ג – טבלית ביום.

קורטיקוסטרואידים – למרות חשיבותם הרבה, נחשבים הקורטיקוסטרואידים (קורטיזון) לקבוצת תרופות  מסוכנת למדי. שימוש בהם גורם לשפע תופעות לוואי קשות ולפגיעה קשה במערך התזונתי. קורטיזון גורם להאצה בהפרשת סידן, אשלגן, אבץ, ויטמין C וכרום ומפריע לקליטת ויטמין D.
אחת מתופעות הלוואי הידועות של קורטיזון היא הופעת סוכרת סמויה, או אבדן שליטה על סוכרת שהייתה מאוזנת, בד"כ. תופעה זו מוסברת ע"י הפרשה מוגברת של כרום בשתן עקב שימוש בתרופות אלה. יסוד הקורט כרום יוצר את "גורם הסיבולת הסוכרי" GTF (Glucose Tolerance Factor) יחד עם מספר חומצות אמינו. כשיש מחסור ביסוד זה יורדת יכולת תאי הגוף לקלוט גלוקוז ורמתו בדם עולה. בעקבות עליה זו עולה גם רמת השומנים בדם.
בנוסף, שימוש בקורטיזון גורם לפגיעה בפעילות מערכת החיסון ועלול להותיר את הגוף חשוף לסכנת זיהומים ע"י מיקרו-אורגניזמים פתוגניים. נטילה של אסטרגלוס–תסייע בשיקום מערכת החיסון, שתפקודה נפגע בעקבות טיפול בקורטיזון.
בזמן טיפול ממושך (מעל לשבועיים) בקורטיקוסטרואידים יש לשים דגש מיוחד על שימוש בהשלמות תזונתיות על מנת למנוע חוסרים וסיבוכים שחוסרים תזונתיים אלה עלולים לגרום.
השלמה מומלצת: מולטי-ויטמין ומולטי-מינרל (אחרי ארוחה), קלציום–(בהתאם לגיל ולמינון של קורטיזון), כרום פיקולינאט 200 מק"ג, לאנשים הסובלים מנטייה ליתר לחץ דם – רצוי להוסיף אשלגן גלוקונאט.

מניעת תופעות לוואי

Theophyllin – תוספת של ויטמין 6B, בצורת הקו-אנזים P-5-P (פרידוקסין-5-פוספאט), מפחיתה את תופעות הלוואי של התרופה במערכת העצבים הפריפרית(כולל רעידות).

Isoniazid – תוספת של ויטמין B6, תמנע נאורופתיה היקפית, שהתרופה עלולה לגרום.

נוגדי דיכאון טרי-ציקליים – השלמה של Q-10, מונעת את השפעתם המזיקה על שריר הלב.

אנטיביוטיקה -  תרופות אנטיביוטיות ידועות בקשת רחבה של תופעות לוואי במערכת העיכול אשר נובעות מעצם היותן תרופות בלתי בררניות, הפוגעות בפלורת מעיים ידידותית באותה מידה שהן הורגות את החיידקים הפתוגניים. בנוסף לכאבי בטן ושלשולים, אחת מהתופעות החמורות ביותר הנגרמות ע"י קבוצת תרופות אלו הינה פטרת כרונית(Chronic candidiasis) . השמדת פלורת המעיים ע"י אנטיביוטיקה מאפשרת לפטריות להשתרש ולשגשג, ובכך לגרום לקשת נרחבת של תופעות לוואי החל מזיהום קנדידה אלביקנס במעיים, בפה ובווגינה ועד להתפתחות מחלות אוטו-אימוניות ודלקתיות, הנגרמות עקב תגובת מערכת החיסון לחלבונים בלתי מעוכלים וחומרים מזיקים אחרים המסתננים דרך שרשי הפטריות בדופן המעי (תסמונת המעי הדליף). בנוסף,  מיקרואורגניזמים פתוגניים רבים "המטופלים" בקשיחות ע"י פלורת המעיים הידידותית, יכולים לחדור למחזור הדם באין מפריע ולגרום לקשת נרחבת של מחלות.
בזמן טיפול אנטיביוטי ולאחריו יש לדאוג לשיקום פלורת המעיים ע"י השלמות פרוביוטיות כגון: חיידקים ידידותיים (פלורת המעיים), המכילים מספר סוגי מיקרואורגניזמים ידידותיים: ל. אסידופילוס, בולגריקוס, ב.ביפידום ולונגום. על קיבה ריקה. רצוי לבלוע כשעתיים לאחר נטילת אנטיביוטיקה. תוספת אבקת לתינוקות ולילדים תפחית מתופעות הלוואי המיידיות של אנטיביוטיקה וגם תמנע התפתחות של מחלות שונות הקשורות לחוסר איזון מיקרוביאלי המערכת עיכול וזיהומים פטרייתיים.

תמיכה בטיפול תרופתי באמצעות השלמות תזונתיות

נוגדי פרכוסים – השלמה של ויטמין E משפרת את השפעתן של תרופות ממשפחה זו.
השלמה מומלצת: ויטמין E – 200-400 יחב"ל (בהתאם לגיל).

אדריאמיצין – השלמה שלQ-10  מגבירה את הפעילות האנטי-סרטנית של  אדריאמיצין ומפחיתה את הנזק לסיבי הלב כתוצאה מטיפול בה. Q-10  מעלה את רמת האנרגיה בגוף, מאפשר תפקוד טוב יותר ומסייע בהתאוששות מטיפולים כימותרפיים. לכן, מהווה תוספת חשובה לחולי סרטן בזמן הטיפול ולאחריו. השלמה מומלצת: 60-120 מ"ג של Q-10 ביום.

ציס-פלטינה - ויטמין  C מגביר את פעילות התרופה מחד ומפחית את רעילותה למח העצם, מאידך.
השלמה מומלצת: אסטרולה 1000 – 2-4 טבליות ביום.

תרופות להורדת כולסטרול ממשפ' סטטינים (Lovastatin, Simvastatin, Pravastatin) – תוספת של "ליטרופ" תסייע להפחתת רמות כולסטרול וטריגליצרידים ותמנע השפעה מזיקה של תרופות אלה על הכבד. השלמה מומלצת: 2-3 טבליות ביום, אחרי ארוחה.

Chlorhexedine (Tarodent, Corsodyl) (שטיפות פה לטיפול בדלקות חניכיים) – תוספת שלQ-10  מסייעת להפחתת הדלקת והדימום.

תרופות נגד סוכרת – השלמה של חומצה אלפא-ליפואית מסייעת למטבוליזם של גלוקוז ומונעת את הנזק לעצבים הפריפריים (אחד הסיבוכים הקשים של מחלת הסוכרת).
השלמה מומלצת: חומצה אלפא-ליפואית – 600 ל- 1800 מ"ג ביום.

Dibenyline, Urgenine, Xatral – צמח סו פלמטו מסייע להקלת הסימפטומים הקשורים לפרוסטטה מוגדלת, מעכב את הגדלתה ומטפל בזיהומים ודלקות בדרכי השתן אצל הגברים.
השלמה מומלצת: סו פלמטו אחרי ארוחה (בהתאם למצב הבעיה).

Fosalan – תוספת של סידן, בצורת ציטראט, היעילה יותר לספיגה, תשפר את השפעת התרופה על אוסטאופורוזיס ותמנע את חוסר האיזון ברמת הסידן בדם כתוצאה משילוב של הטיפול התרופתי יחד עם תזונה דלת סידן. השלמה מומלצת: קלציום.


אינטראקציות לא רצויות בין תרופות והשלמות תזונתיות

Thyroxine (הורמון בלוטת התריס) – תוספת של יוד (אצות ים) או של טירוזין עלולות להגביר את ייצור ההורמון בבלוטת התריס ולגרום להפרת האיזון העדין שלה בגוף.

L-Dopa (כמונו-תרפיה) – תוספת של 6B עלולה לזרז את פירוק הדופמין, שנוצר מ-ל-דופה.

Captopril, Spironolactone - מינון גבוה של אשלגן עלול לגרום להצטברותו בגוף (Hyperkalemia).

Warfarin (Coumadin)  – הצמח גינקו בילובה וויטמין E במינון גבוה (מעל 1200 יחב"ל) עלול להגביר את דילול הדם, לעומתם מינונים גבוהים של ויטמין C מפחיתים את האפקט נוגד הקרישה של התרופה. ויטמין K עלול לסתור את פעילות קומדין, לכן משתמשים בו במקרים של מינון יתר.

Roaccutane – תוספת של ויטמין A בזמן הטיפול עלולה להחריף את רעילות רואקוטן לכבד.

חשוב לציין, כי נושא הטיפול התרופתי נידון בין המטופל לרופאו מתוך ההנחה, המובנת מאליה, כי התרופה נלקחת לאחר שאמצעי ריפוי בטוחים יותר לא נמצאו יעילים, וכי הן המטופל והן רופאו שקלו בכובד ראש את תועלת התרופה מול  תופעות הלוואי המזיקות שלה. יחד עם זאת, אין כל ספק, כי שימוש מושכל בתזונה ובהשלמות יכול לסייע לפעילות התרופה ולהפחית את הסיכון הכרוך בנטילתה.

יעקב עזרא הינו מרצה במכון מור (לאוסטאופורוזיס) ובבית הספר להסמכות מאמנים - באוניברסיטת ת"א (אימונים לפיתוח הגוף ותזונה). לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140 www.HealthNFit.org   www.Diet2all.org    www.Diet2all.net  

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

קובי עזרא, מומחה לרפואה נטורופטית, תזונאי ומאמן כושר. מר יעקב עזרא הינו מרצה במכון מור (לאוסטאופורוזיס) ובבית הספר להסמכות מאמנים של וינגייט - באוניברסיטת ת"א (אימונים לפיתוח הגוף ותזונה).

כתב את הספרים:
1. אבן הפינה בתחום פיתוח הגוף.
2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי.
3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאות!

בעל קליניקה לרפואה נטורופטית ונותן שרותים:
* טיפול במחלות שונות (כולסטרול, מחלות לב, סוכרת ועוז...).
* דיאטה מהירה דיאטות הרזייה ועיצוב הגוף.
* פיתוח גוף עיצוב וחיטוב הגוף.
לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140
* מנהל האתר: ארגון הבריאות והכושר.
ארגון הבריאות והכושר הישראלי

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יעקב קובי עזרא

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה06/03/201553 צפיות
קובי עזרא ויטמין D כנגד זיהומים - ויטמינים. לאחר התפרצויות שפעת H1N1 בשנת 2009, המליצו בחום על כל עובדי הבריאות והחולים להיבדק ולטפל במחסור בוויטמין D כדי למנוע החמרה של דלקות בדרכי הנשימה. ויטמין D מפחית גם את ייצור הציטוקינים הפרו-דלקתיים, מה שעלול להפחית את הסיכון לסערת ציטוקין בזיהום H1N1.48

מאת: יעקב קובי עזראבריאות ילדים15/09/191555 צפיות
גדילה לגובה וצמיחה במימדי הגוף - קובי עזרא. ראשית יש להבין שלוחית הגדילה ממוקמת בין האפיפיזה והמטפיזה ומורכבת משלושה אזורים (אזור מנוחה, ריבוי והיפרטרופי).

מאת: יעקב קובי עזראבריאות ורפואה כללי25/08/131844 צפיות
סוכרת סוג 2 (סוכרת מבוגרים) סוכרת מסוג 2 בעבר כונתה סוכרת מבוגרים, היות ובעבר כמעט ורק מבוגרים ובעיקר שמנים סבלו ממנה. כיום עם מגפת ההשמנה בקרב ילדים ובני נוער, חלה עלייה בתחלואה של סוכרת סוג 2 בילדים ונוער, זאת עקב ההשמנה אשר נובעת מתזונה בלתי נאותה וחוסר פעילות גופנית. בסוכרת סוג 2 נוצרת תופעה של תנגודת הגוף להורמון אינסולין וכך בהמשך הפרשת אינסולין מוגברת, ובסופו של דבר ירידה בכמות האינסולין המופרשת מבלוטת הלבלב, כך לנעשה נוכל להבחין בעליית רמות הסוכר בדם, מצב המכונה היפרגליקמיה והתפתחות סו

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה18/08/131534 צפיות
דיאטה, ודיאטות בלתי פעילות אם כן נשאלה השאלה מדוע דיאטות אינן פעילות? או לפחות אנו רואים ירידה במשקל בהתחלה, אך כעבור זמן קצר אנו נתקעים! הסיבה העיקרית שדיאטות לא עובדות היא שלכל תוכניות הדיאטה למיניהן יש הנחת יסוד שגויה המבוססת על טיפול בסימפטומים, בגורמים החיצוניים וללא התייחסות לקשר של גוף-נפש הסתכלות מלאה על החיים שלנו. דיאטת מתבססות על כוח רצון ומשמעת עצמית בעיקר בלי לבדוק למה מלכתחילה אוכלים יותר מידי. בנוסף, השינוי המוצע הוא מבחוץ פנימה במקום מפנים החוצה. כלומר, דיאטות מציעות שנשנה את הפ

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה01/08/131611 צפיות
דיאטת אטקינס: ד"ר אטקינס ממליץ בדיאטה שלו לצרוך בכמות כמעט בלתי מוגבלת, את המזונות הבאים: בשר, ביצים, גבינה ושומן, שמן וחמאה, וללא ספירת קלוריות. אך ישנו הצורך להגביל את צריכת הפחמימות מוגבלת לכ- 20 גרם ביום. דיאטה של אטקינס הינה ללא פחמימות לפחות בשלב הראשון. דיאטת אטקינס הידועה גם כדיאטה עתירת חלבונים ושומנים ודלה בפחמימות. למידע נוסף אודות דיאטת אטקינס. התיאוריה שאחרי הדיאטה, לדברי יודעי דבר ואטקינס הינה שלאורך התפתחות האדם, למעשה עד המהפכה החקלאית שחלה לפני כ- 10,000 שנה, האדם כמעט שלא ני

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה06/04/131769 צפיות
מחקר על השפעות של דיאטה ללא פחמימות על פי מחקרים תצפיתיים תוכננו רופאים ומדעני תזונה, נמצאו ביצועים גופניים בלתי תקינים הם נפוצה אך אינם מחייבים תוצאה של דיאטת דלת פחמימות או דיאטה ללא פחמימות. אך יחד עם זאת, שימוש טיפולי בדיאטות קטוגניות לא צריך לחייב הגבלה מכל עבודה פיזית או פעילות גופנית, עם הייחודיות שהיכולת האנאירובית היחידה היא מוגבלת, כגון הרמת משקולות. במקרה זה, בשל רמות הגליקוגן הנמוכים בדיאטה קטוגנית, ספורטאים תחרותיים קשה עד כדי שאינם מסוגלים לעקוב אחרי זה סוג של דיאטה. בשנת 1939 שני

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה03/04/131576 צפיות
מיץ טהור מכיל לא מעט סיבים תזונתיים, מיץ צם לעתים קרובות להשתמש בחוקן או משלשלי צמחים או מים מלוחים בתקופת צום יעילים לסלק פסולת מהמעיים והמעי הגס. שיטה נוספת להשגת אפקט זה כרוך קליפות פסיליום בערבוב עם המיץ הטבעי. בגלל שפסיליום אינו נספג לגוף, אך הוא סופח נוזלים באופן משמעות, כך הוא יוצר את העיקר הנחוץ כדי להקל על פינוי.

מאמרים נוספים בנושא תוספי מזון

מאת: רונןתוספי מזון25/06/172692 צפיות
היום בעידן חיים מודרניים, לחץ וסטרס בלתי פוסקים, ולא תמיד אנשים מוצאים זמן וכוח לתזונה מאוזנת. זה גרם לאנשי רפואה המודרנית לחפש פתרונות להשלמת החיסורים. אבל לפעמים לא צריך להמציא את הגלגל מחדש, אלא מספיק רק להתעדכן ולעשות כמה שינויים קטנים. סיפורים על מולטי ויטמין אפשר לפגוש עוד מתקופת מלחמת העולם, שהיו בשימוש, כדאי לעזור להתמודד לאותם אנשים שהגיעו לתת תזונה. עם השנים הרכב ומינון של ויטמינים התעדכן והשתנה. וכיום מולטי ויטמין ותוספי מזון בהחלט יכולים להיות מקור תמיכה והשלמה לתזונה בלתי מאוזנת

מאת: רונןתוספי מזון25/06/172332 צפיות
ויטמין D, אחד הויטמינים החשובים. נוא משתתף ברב התהליכים, שמתרחשים בגוף של אדם. תמיד היה נהוג לחשוב, שבארץ שלנו, מלאת שמש, אין צורך בתוספת ויטמין. אבל עם השנים, ועם מחקרים שמראים ומוכיחים, חשיפה ממשוכת לשמש, גורמת נזק רב בכל מיני הבטים. יותר ויותר רופאים ממליצים על תוספת של ויטמיםן D , באופן מבוקר. תוסף הזה, עוזר להתמודד עם עייפות מוגברת, חיזוק שיניים, למנוע דלדול מסת השריר, משםיעה על תהליך יוצר זרע אצל גברים, מסייע בהתמודדות עם מחלות לב, סרטן, טרשת נפוצה,לחץ דם גבוה ועוד. טבלת המינון תראו בהמשך

מאת: רונןתוספי מזון12/05/171579 צפיות
במהלך תקופת ההריון הגוף משתנה ולעיתים יש חוסרים תזונתיים שונים. אפשר להשלים חוסרים אלה על ידי אכילה נכונה וגם השלמה בעזרת תוספי תזונה

מאת: שרון צרפתיתוספי מזון08/10/152472 צפיות
אחד מאותם צמחי מרפא פלאיים בהם ישנו שימוש רב בארצות כמו סין הינו שורש רדיולה אשר מספק סגולות רבות לבריאות הנפשית והפיזית של האדם שצורך אותו, עד כי החלו לייצר כמוסות טבעיות ממנו על מנת לקבל את היתרונות הללו בצורה מהירה ופשוטה.

מאת: רוני הכהןתוספי מזון23/07/151852 צפיות
קרוב לוודאי שרק חלק זעיר מצליח לאזן את צריכה היומית ללא שימוש בתוספי תזונה כמו דנסיטי, אקסום ואחרים שמצליחים לספק את הכמות הנדרשת בצורה יעילה ביותר.

מאת: אמירתוספי מזון06/03/151721 צפיות
כל אחד מאיתנו אוהב לאכול אוכל שונה אבל כולנו בסופו של יום צריכים את אותם החומרים התזונתיים המסייעים לגוף. בדיוק לשם כך נוצרו תוספי תזונה המאפשרים לנו לא לאכול את כל החומרים שהגוף צריך אך עדיין כן לספק לו אותם בעזרת תוספי תזונה. א מי צריך תוספי תזונה? מה הכמות הנדרשת? ומתי כדאי לצרוך אותם? הכל במאמר הבא

מאת: יונתן קדםתוספי מזון09/03/148607 צפיות
בניגוד למה שרבים סבורים, התפתחות הטכנולוגיה לא הפכה את ניתוח שאיבת השומן לאקט פשוט וקליל.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica