חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

על שימוש בתנועה בעבודה קבוצתית מאת דר' ירון זיו

מאת: ירון זיואימון לאיכות חיים13/01/20111130 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מימוש בתנועה בתוך עבודה קבוצתית מהווה את אחד הכלים העוצמתיים ביותר להמחיש ולהדגים התנהגויות, מחשבות ורגשות, הגוף הינו גם הכלי וגם היוצר. אנו מבטאיםבאמצעות תנועת גופנו תחושות או מחשבות ובעיקר רגשות, קל יהיה להבחין בתנועת שמחה והתרגשות על גופו של אדם כפי שקל יהיה להבחין לא פחות בתחושות עצב, כעס ועלבון המבוטאות באמצעות גופו של האדם.

מאת:דר' ירון זיו

הגוף מבטא את מה שהמילים מתקשות, מנחה מיומן ייטיב להשתמש בביטוי תנועתי גופני כדי לאפשר למשתתפים לבוא במגע עם החוויות והרגשות הנמצאים אגורים בתוך הזיכרון החוויתי כפי שמגדירים זאת רייק ולואן, אותן חוויות מודחקות אשר מילים לא תוכלנה להביע.

ביטוי תנועתי יזום על ידי המנחה יכול להציף מחדש תחושות ורגשות אלו ולאפשר עיבוד שלהן ויצירת חוויה מתקנת ובייחוד משמעותי העניין לדוגמא: בעבודה קבוצתית עם נפגעי טראומה מכל סוג שהוא אשר בה מתאפיינת ההדחקה והקושי לתיאור מילולי של החוויה הטראומתית לעומת הזיכרון החוויתי הגופי אשר אינו מוחק דבר.

דוגמא להתנסות משמעותית שכזו נוכל להביא על ידי תיאור המקרה הבא: המנחה מחלק את הקבוצה לזוגות ומבקש מכל זוג לעמוד זה מול זה כאשר עיניהם סגורות ובני הזוג מתבקשים לשלוח את ידיהם קדימה בתנועת עצור כך שכפות הידיים נפגשות זה בזו.

עוד לקריאה בנושא:דר' ירון זיו

ההנחיה שניתנת על ידי המנחה היא שהתהליך מתבצע בעיניים עצומות ללא קול כאשרהרגליים מקובעות במקום והאינטראקציה היחידה שנעשית היא דרך הידיים. המשתתפים מקבלים הנחייה ליצור "ריקוד ידיים משותף" מבלי לדבר ורק לפתח את המודעות והערנות למשמעות המפגש, מדי פעם המנחה עוצר את התהליך ומכוון את המשתתפים להתבוננות פנימית לגבי הקצב השונה, הובלה ומובלות, רגישות לאחר, הרמוניה ומלחמה. באיזה שהוא שלב מבקש המנחה מאחד מבני הזוג לעצור ולהישאר במקום ובן הזוג השני להתנתק ולחפש לעצמו בן/ת זוג חדשים מבלי שבן הזוג האחרון יודע מי עומד מולו.

מפגש זה בעצימת עיניים המתבסס אך ורק על חושים ותנועה מנטרל את הדעות הקודמות והסטראוטיפים באופן טבעי כאשר האדם יכול לראות מי נמצא מולו. שוב מבקש המנחה לחזור על התהליך מחדש, מפגש ידיים ותנועה מעין ריקוד משותף ששוב מציף תחושות של קצב שונה, שלווה ומלחמה,מובלות או הובלה, תגובתיות או יזימה.

כשהמנחה חוזר על בקשת התהליך כמה וכמה פעמים עם אנשים שונים מחדש מתפתחת המודעות העצמית לכל משתתף איך משתנה סגנון התגובה בכל אחד מן המצבים, תהליך כזה ממחיש מעבר לכל מילה את מהות ההתנהגות של האחד מול התנהגותו של האחר ובשיחת העיבוד יכול כל משתתף ללמוד על סגנון התקשורת המאפיין אותו, על סגנון התקשורת שמהווה לא

אתגר ועל מידת הרלוונטיות של תהליך יזום זה להתנהלותו בחיים מול קצבים שונים של אנשים, מול מבנה אישיות שונה ומאפשר התוודאות של האדם אל עצמו במונחי סובלנות והכלת קצב אחר ושונה, יצירת משותפות, הישארות האינדיבידואליות , תחושת איום ולחץ ועוד.

התנסות מעין זו בתנועה יש בה כוח עוצמתי להמחיש ולהרחיב את המודעות העצמית עבור כל משתתף בקבוצה מעבר לכל כתיבה ומילה הנאמרת. אחת ההתנסויות בתנועה היא בנושא: כיצד אני מתהלך בעולם. סגנון ההליכה של האדם, קרי הקצב, היציבה של הגוף, המימיקה, עוצמת ההליכה, גודל הצעדים ומרחב התנועה שבו משתמש האדם מייצגים את סגנון החיים של האדם ואת מקומו בעולם {א' אדלר}.

בהתנסות זו עומדת הקבוצה במעגל, וכל אחד מחברי הקבוצה נכנס בתורו פנימה ומדגים את דרך הליכתו בעולם. לאחר מכן מתבקש האדם לתת ביטוי מילולי לאופי ההליכה. בהמשך חוזרת אותה התנסות בשינוי, הפעם מתבקש כל אחד להדגים בהליכתו כיצד הוא היה רוצה להתהלך בעולם, ושוב הוא מתבקש לתת ביטוי מילולי לסגנון הליכה זה. בהמשך עובדים על הפער בין שני ה"משפטים", על הסיבות לעיצוב סגנון ההליכה, על הכוחותועל המשאבים שהאדם יכול לגייס כדי לצמצם את הפער.

רונן עבר את מרחב המעגל כשהוא הולך שפוף, כתפיו שמוטות ומבטו תקוע בקרקע בלי להרים את ראשו ובלי להישיר מבט אל מי מהנוכחים, כל הליכתו שידרה: "מסכנות" – "קרבנות".

הביטוי המילולי שנתן להליכתו היה: "קשה לי, כבד לי, אין אף אחד שיכול לעזור". בהתנסות השנייה הלך בגב זקוף, בראש מורם ומדי פעם התעכב עם אחד מחברי הקבוצה למפגש עיניים קצר. הביטוי המילולי היה "אני רוצה ללכת בלי עול, אני רוצה לפגוש אנשים". בשיחת העיבוד תיאר רונן את ההבדל בתחושות ובהרגשה וכיצד חווה עצמו אחרת, כאשר התהלך בפעם השנייה לעומת הפעם הראשונה.

"קודם הבנתי עכשיו הרגשתי", אמר רונן. ביטוי זה מייצג יותר מכל את עוצמת הכלי הבלתי מילולי ביצירת החוויה הרגשית.

מאמר זה לקוח מתוך ספרו של ד"ר ירון זיו "מסע קבוצתי"

 



תגיות המאמר: ירון זיו


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ד"ר ירון זיו – מייסד ומנהל מקצועי מרכז "מעוף" להתפתחות אישית, מחבר הספר "מסע קבוצתי". .
ד"ר לפסיכולוגיה קלינית (Newport University)
עובד סוציאלי (Yeshiva University,MSW)
יועץ ארגוני,(Polythecnic University, M.Sc )
עמית מחקר ומדריך במכון אלברט אליס בניו-יורק לתרפיה רציונלית אמוטיבית REBT
מטפל מוסמך בגישת הגשטלט מטעם מכון הגשטלט בקליבלנד אוהיו,
מטפל קוגניטיבי -התנהגותי מוסמך מטעם אוניברסיטת תל-אביב

כתובת האתר
www.maof-center.com.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ירון זיו

מאת: ירון זיואימון לרוחניות03/01/1211883 צפיות
כמו בתיאטרון, תפקיד הוא סדרת פעולות המנחות וקובעות את מה שמצופה מאתנו במצבים מסוימים. תפקידים יוצרים את האחידות ואת יכולת הניבוי של התנהגות ויוצרים ציפיות מהתנהגותם של חברים כלפי האחרים בתא הקבוצתי. כל התפקידים משרתים את צורכי הפרט והקבוצה. הפרט כבר מגיע לקבוצה עם "תפקיד" שעיצב ב"סגנון החיים", שפיתח בשנותיו הראשונות במשפחה שבה גדל {אדלר}. לפיכך אפשר לכנות תפקיד זה "תפקיד פסיכולוגי".

מאת: ירון זיופסיכולוגיה11/12/111803 צפיות
גורדון הלפורט דמות חשובה בפסיכולוגיה, בסיפורו רב ההשפעה אודות האישיות האנושית מדגיש את תפקיד ההומור בקידום "אובייקטיביות עצמית", ביטוי מגושם אולי אולם בכל זאת מונח יעיל לביטוי אספקט מרכזי בפסיכותרפיה.

מאת: ירון זיופילוסופיה14/11/119883 צפיות
ד"ר ירון זיו פיתח מודל המכונה "מודל המכתבים", והו הוא מציג תיאור מדויק של משוב בונה ותומך לעומת משוב ביקורתי ותוקף, ומסביר את מידת השפעתו על יכולת הלמידה של האדם את עצמו:

מאת: ירון זיואימון לאיכות חיים04/11/114299 צפיות
הפסיכולוגים ג'ו לופט והארי אינגראם {1970} היטיבו לתאר את התהליך במודל שבנו והידוע בשם "חלון ג'והרי". זה מודל גרפי של התנהגות בין אישית, המעוגנת במבחר תאוריות אישיות ופסיכולוגיה חברתית.

מאת: ירון זיואימון לאיכות חיים12/10/112124 צפיות
משוב הוא תקשורת מילולית או לא מילולית, המכוונת אל אדם או על קבוצה ומעבירה להם מידע על האופן שבו נתפשת התנהגותם על-ידי האחר, כיצד היא משפיעה על האחר ואילו תגובות היא מפיקה ממנו. התהליך של מתן משוב ושל קבלת משוב הוא אחד התהליכים החשובים ביותר בעבודה הקבוצתית.

מאת: ירון זיואימון למערכות יחסים07/10/111511 צפיות
לכבוד יום כיפור, החלטתי לגעת בנושא אשר לרוב איננו מעזים להתקרב אליו. אני מעוניין לקרוא תיגר על טרנד הסליחה, על האנשים אשר אומרים כל הזמן: "תסלח, הכל יהיה בסדר".

מאת: ירון זיואימון לרוחניות23/08/112608 צפיות
תחום הנחיית הקבוצות הופך בשנים האחרונות להיות אחד מן המקצועות המבוקשים ביותר בתחומי מדעי ההתנהגות. מובילי תהליכים המתרחשים בתוך קבוצה, חייבים להיות אנשים מיומנים ומקצועיים ביותר המבינים את התהליכים הבין אישיים והתוך-אישיים המתרחשים בתוך העבודה בקבוצות.

מאמרים נוספים בנושא אימון לאיכות חיים

מאת: בנימין קלינגראימון לאיכות חיים30/08/213815 צפיות
קנסות מינהליים עיריית תל אביב-יפו מפעילה צעדי אכיפה מינהליים ומשפטיים כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה ובכלל זה עבודה אסורה או שימוש אסור בנכס. ב-20 בדצמבר 2018 נכנסו לתקפן תקנות העבירות המינהליות [קנס מינהלי - תכנון ובנייה] תשע"ח 2018. על פי תקנות אלו, ניתן יהיה להטיל קנסות מינהליים על עבודה אסורה, שימוש אסור ועל אי קיום צווים מינהליים להפסקת עבודות או להפסקת שימוש.

מאת: דרור אטריאימון לאיכות חיים23/01/193176 צפיות
הבנק מסרב למשכנתא? הלכתם לבנקים ולא מצליחים לקבל משכנתא? אני האיש שלכם! צריכים מומחה שייכנס לתוך הנעליים שלכם וישיג עבורכם משכנתא? שמי מרטין בוקסדורף ובעשר השנים האחרונות- אני משיג משכנתאות בנקאיות עבור אנשים שלא מצליחים לקבל משכנתא בכוחות עצמם.

מאת: דרור אטריאימון לאיכות חיים16/02/173577 צפיות
אחת הקושיות הגדולות בתורה ובדת היהודית היא שצריך להודות לשם, על כל דבר שקורה לך בין אם זה טוב או רע. כלומר הכול מגיע לאדם מהקדוש ברוך הוא וצריך להודות על זה בכל מקרה. אז המצב הזה הוא משהו שצריך להוסיף עליו שאם יש דברים מטופשים שאתה הכנסת את עצמך אליהם, אז אף אחד לא אשם לך אלא רק אתה אשם ואף אחד לא גרם לך.

מאת: shmolikאימון לאיכות חיים27/04/162771 צפיות
המאמר ילמד כיצד לנצל את הזמן לטובה ולשפר את ההישגים בצורה הטובה ביותר בהתחשב בזמן.

מאת: shmolikאימון לאיכות חיים27/04/162628 צפיות
המאמר ילמד כיצד לנצל את הזמן לטובה ולשפר את ההישגים בצורה הטובה ביותר בהתחשב בזמן.

מאת: ברסלב מאיראימון לאיכות חיים16/02/163528 צפיות
אמרו חכמינו (שם) כל שהקב"ה חפץ בו, מדכאו ביסורין ! נשמע הזוי ? אם אוהבים אותי למה מכאיבים ומייסרים אותי ? פה צריך אמונה שכל זה להמתיק מעלי דינים ולהבין שזה כדי שאני יחפש דרכים חדשות ויפשפש במעשי וכדי שאני ישתנה לטובה, וכדי שאני יבוא נקי מעוון לחיי עולם הבא - הרי שילמתי עליהם כפרת עוונות בייסורים שסבלתי פה בעולם הזה תמשיכו לקרוא תראו מאמרי חז"ל נפלאים ומחזקים לקבל את הייסורים באהבה לחחים טובים ומאושרים).

קשה להצליח, קל להצליח, להצליח להיכשל, מה רע בלהצליח, להצליח בקושי, מה טוב בלא להצליח, מאמן אישי, קואצינג מומלץ: עכשיו אני רוצה לשאול את השאלה הבאה מה רע יכול לצאת לבן אדם מזה שהוא מצליח במשהו אז אני או מציג איזו מטרה, אז אני מניח שהתשובה הקלאסית תהיה שאם זה עושה לו טוב אז הוא תלוי בזה נכון? ש: יש גם את זה. אליעד: יפה אז איזה עוד היבט נגיד יש? ש: שהוא איבד את העניין. אליעד: איבד את העניין ואיזה עוד היבט יש? אז אני רוצה לתת היבט ספציפי אוקי, כשבן אדם מצליח במשהו או נגיד שיש משהו ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica