חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אשראי בנקאי - זכויות הלקוח

מעצם הקביעה כי עצם מתן האשראי נתון לשיקול דעת הבנק נגזרת המסקנה כי "ברצותו מחיה וברצותו ממית", מסקנה אליה נחשפים כל יום יותר ויותר לקוחות. 
ובכן, אמת כי הבנק רשאי להפסיק את מתן האשראי, בהתאם לשיקוליו העסקיים, אך זכות זו אינה שרירותית, והיא כפופה , בעיקר, לחובת תום הלב המוטלת עליו. 
כך, לדוגמא, הפסקת האשראי אינה יכולה להיעשות עקב גחמה אישית של מי מפקידי הבנק כנגד הלקוח, היא אינה יכולה להיעשות ללא סיבה סבירה (הרעה במצב הביטחונות/תזרים מזומנים, יציבות הלקוח וכדו'), והחשוב מכל – ככלל, היא אינה יכולה להיעשות "מהיום למחר": חובת תום הלב מחייבת את הבנק לאפשר ללקוח לתקן את המחדל בגינו ראה הבנק לנכון להפסיק את האשראי, ובכל מקרה חייב הבנק ליתן ללקוח התראה מראש שתאפשר התארגנות בזמן סביר. הבנק חייב לגלות אחריות ואכפתיות לא רק לכספו, כי אם גם למצבו של הלקוח, ולתוצאות הקשות העלולות להיגרם לו (או לעסקו) עם הפסקה מיידית של ברז האשראי. הפרת חובה זו של הבנק, תאפשר ללקוח לתבוע נזקיו מהבנק.

הכלל הבסיסי הוא  שהבנק אינו מחויב לתת ללקוח מסגרת אשראי בנקאי וגם אם נתן הבנק מסגרת אשראי ללקוח, הבנק רשאי לשנות אותה.

עקב כוחם הרב של הבנקים, בתי המשפט קבעו מגבלות מהותיות על כוחם ושיקול דעתם של הבנקים, בכל האמור במסגרות האשראי.   מגבלות אלה הם חלק מהמגמה הכללית של בתי המשפט בשנים האחרונות להרחיב את החובות שמוטלות על הבנק כלפי הלקוחות.

כאשר הבנק מאיים או פועל לבטל או להפחית את מסגרת האשראי, לבקש שינוי של מסגרת הביטחונות או מעמיד אשראי לפירעון מוקדם, יתכן  שהבנק אינו פועל בהתאם לחובות המוגברות המוטלות עליו והלקוח יכול להתנגד לכך.

במקרים שבהם הבנק פעל ללא הצדקה מספקת, או שביצע זאת שלא בדרכים הראויות, וגרם ללקוח נזק, התקדימים המשפטים מראים כי הבנק יחויב לפצות את הלקוח בגין הנזקים שנגרמו לו - ראה תביעות בנקים.

הבנק מחויב לכבד את הסכמיו עם הלקוח לגבי מתן מסגרת אשראי.   לכן, אם סוכם בין הבנק ללקוח כי תינתן לו מסגרת אשראי בגובה מסוים, הבנק אינו רשאי לשנות את מסגרת האשראי בצורה שרירותית, אלא אם יש הצדקה לכך בגין שינויים משמעותיים שחלו אצל הלקוח, כגון: שינוי מהותי בעסק, התנהגות לא אמינה וראויה של הלקוח , שינויים שיכול להיות ויעמידו את הבנק בסיכון גבוה, עד כי הלקוח לא יחזיר את האשראים שקיבל מהבנק.

ביהמ"ש מתייחס להסכמי פתיחת החשבון שנהוגים בבנקים, כולל סעיפים שמאפשרים לבנק להפחית או לבטל את מסגרת האשראי לפי שיקול דעתו , כמו לחוזים אחידים אחרים.

ביהמ"ש קבע בפסיקות רבות  כי סעיפים כאלה שמקפחים את הלקוחות, הם אינם לגיטימיים,  במיוחד כאשר הבנק פועל בשרירות לב וללא הצדקה הנובעת משינוים מהותיים אמיתיים, העלולים לסכן את האשראי שנתן הבנק ללקוח.

הבנק אינו רשאי לשנות באופן פתאומי נוהגים שנוצרו אצלו לגבי לקוח מסוים, נוהגים שחרגו ממסגרות אשראי הפורמאליות ע"פ ההסכמים.  כך למשל, אם הלקוח נהג לחרוג ממסגרת האשראי והבנק לא הגיב על כך בהתראות על ביטול המסגרת והחזרת צ'קים, או שהוא אף הגדיל את המסגרת בעקבות החריגות, הבנק לא רשאי לחרוג מהנוהג שהיה מקובל ולבטל באופן פתאומי את מסגרת האשראי הפורמאלית והלא פורמאלית שהייתה נהוגה בפועל.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד דורון ניכטברגר, מתמחה בפתרון בעיות סבוכות אל מול הבנקים, תביעות כלכליות, תביעותנגד הבנקים, הקמת קרן גידור ומשפט מנהלי

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דורון ניכטברגר

מאת: דורון ניכטברגרסדר דין אזרחי29/02/121196 צפיות
ליקויי בניה מייצגים פער בין התחומים עליהם הוסכמו לבין המציאות בשטח. ליקויי בניה עשויים להיות מינוריים, אך במקרים אחרים, גם בליקויי בנייה משמעותיים, הדורשים השקעה כספית נכבדת ע"מ לגשר על פער זה.

מאת: דורון ניכטברגרחוק ומנהל24/05/111403 צפיות
בית המשפט השלום קבע כי הלווה הנוסף הוא ערב לכל דבר ולא לווה נוסף, על כל המשתמע מכך.

מאת: דורון ניכטברגרחוק ומנהל27/03/111939 צפיות
המשפט המנהלי הוא חלק מהמשפט הציבורי, שענייננו מערכת יחסי גומלין - קבוצת כללים המסדירה את יחסי המנהל והפרט. מטרותיו - מחד, מתן סמכויות וכוחות לרשות ע"מ שזו תוכל לבצע את הפעולות אותן היא נדרשת לבצע, ומאידך הגבלת הקף הכוח והסמכויות ע"מ שלא ייווצר מצב בו יש שימוש מוטעה בכוח תוך פגיעה בפרטים. ע"כ נורמות המשפט המנהלי מצויות במדרג נורמטיבי גבוה מאלו של המשפט הפרטי ומחמירות יותר.

מאמרים נוספים בנושא חוק ומשפט - כללי

מאת: אדיר בנימיניחוק ומשפט - כללי25/06/231604 צפיות
ההנחה שבדרך כלל החזקים הם אלו שגוברים על החלשים מהם, גורמת לכך שכאשר הגורם החלש יותר זוכה למעט צדק, הדבר מעניק לנו תחושה של עדנה מסוימת. לכן נדמה ששמענו לא מעט סיפורים בהם הודות להתערבות חיצונית זוכה הגורם הנפגע לצדק מסוים, או לכל הפחות מסופר כי הגורם שעשה את מעשה העוולה נענש על כך.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/08/212068 צפיות
https://www.tel-aviv.gov.il/Residents/Construction/DocLib1/%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%AA%20%D7%9E%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%9E%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%A4%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D.pdf

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/06/211923 צפיות
מדיניות אכיפת עבירות תכנון ובניה – הרשות לאכיפה במקרקעין מדיניות אכיפה הינה כלי מרכזי הנתון בתחום האכיפה באמצעותו מבטיח הגוף האוכף למקד את משאביו המוגבלים בעבירות המשמעותיות ביותר ובאופן האפקטיבי ביותר. מיקוד משאבי האכיפה לפי סדרי עדיפות קבועים מראש מאפשר הגברת אפקטיביות האכיפה באמצעות פעילות יזומה, צמצום המשאבים המופנים כלפי עבירות בעלות ערך נמוך יותר, והבטחת השוויון באכיפה. יובהר, כי מדיניות אכיפה היא מסמך המתווה את הדרך אך אינו מסמך מחייב, שלא מאפשר בחינה מחודשת, עדכון וסטייה ממנו במקרים שיש לכך הצדקה.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי28/01/211575 צפיות
על מנת להבין מדוע אדם ניגש על מנת לבצע תרגום של תעודות ומסמכים רשמיים מסוימים צריכים להבין את התהליכים שאותם עוברים אנשים ברחבי העולם כולו.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי15/01/211252 צפיות
מתי נדרש לפעולה של תרגום עבור תעודת לידה?

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי13/12/201801 צפיות
הרשויות ממשיכות בקצב רב בהוצאת צווי הריסה. מאמר שכדאי לקרוא אם ביצעת חריגות בניה , ביקרו או רוצים לבקר בנכס מטעם הפיקוח על הבניה/ הוועדה לתכנון ובניה או שכבר הוזמנת לשימוע או אולי כבר קיבלת צו הריסה. המאמר מיועד לכל העוסקים בתחום. עורכי דין, שמאים, מהנדסים, קבלנים, וועדי בתים, אדריכלים, מפקחי בניה ועוד.

מאת: עופר שלוחוק ומשפט - כללי08/10/201532 צפיות
הסכם מייסדים מוצלח בחברות סטארט אפ

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica