חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

רשלנות שופט- מתי ניתן להגיש תביעה

מאת: אורי גנורנזיקין19/04/20111217 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אין ספק שהנושא של הגשת תביעות נגד שופטים רשלנים התפתח מאוד בעשר השנים האחרונות. ניתן אפילו לומר כי בנושא זה מדינת ישראל מתקדמת וליברלית יותר מאשר מדינות מערביות בעלות שיטות משפט מהמתקדמות בעולם, כמו צרפת, איטליה, אנגליה, קנדה, ארה"ב וגרמניה. בארצות הללו, הגשת תביעה נגד שופט, היא כמעט בלתי אפשרית. בחלק מהמדינות הנ"ל קיימת אפשרות להגיש את התביעה נגד המדינה, בגין רשלנות בית משפט ואולם לא כנגד השופט עצמו. גם במקרים שניתן לתבוע את המדינה, הדבר אפשרי רק עקב פעולה של השופט שהיא מעבר לסמכותו. כלומר, אם השופט הכריע בעניין מסוים, מבלי שהיה מוסמך להכריע בו.
בישראל כאמור, ניתן להגיש את התביעה ישירות כנגד השופט ( וגם כנגד המדינה בתור מעבידה שלו, מכוח אחריות שילוחית  למעשי עובדיה ). הרשלנות שבה מדובר היא רשלנות קיצונית. מהותית. כזו שהיא יותר רשלנית מהתנהגותו של אדם רשלן "רגיל", "ממוצע". הדבר אפשרי מכוח מספר תקדימים של בתי המשפט, כולל בתי המשפט מהדרגות הגבוהות ( בית המשפט המחוזי בירושלים ובית המשפט העליון בשבתו כבג"צ ), כך שפסקי הדין הללו הם תקדימיים ומחייבים את כל המערכת המשפטית.
לא כל מקרה של רשלנות שופט יכול להוות עילה להגשת תביעה משפטית ( או יותר נכון, להצליח ולזכות בתביעה ). חשוב להבהיר עניין זה כדי למנוע אי הבנות מצד תובעים פוטנציאליים.
אזרחים רבים, שחוו את הטראומה של הליכים שניהלו בבתי המשפט, יצאו נפגעים, מתוסכלים ונפגעים, עלולים בטעות לחשוב שהאירועים שחוו הם בבחינת "רשלנות שיפוטית" שניתן לתבוע בגינה, ולא היא.
העובדה שאזרחים קיבלו מהמערכת המשפטית שירות גרוע, מביש, מתנשא, איננה עילה לתבוע בגין רשלנות. שירות גרוע משמעו שהשירות גרוע. אולי צריך לשפר אותו, אולי צריך יותר משאבים למערכת המשפטית, אבל זהו עניין פוליטי, חברתי, כלכלי, שמי שמופקד על כך היא המדינה באמצעות משרדי הממשלה ( ולעתים חקיקה מתאימה בכנסת ). למשל, משפט שנמשך 4 שנים. מבחינת התובע, ואולי אף הנתבע, זה פרק זמן ממושך ומתסכל. אפשר ובתום 4 שנים של דיונים, פסק הדין שניתן כבר לא היה רלבנטי או חשוב. ואולם, לא ניתן לייחס לשופט רשלנות. 4 שנות דיונים ( שזה כמובן מצב בלתי נסבל ), זהו אותו שרות רע שהמערכת נותנת. זה נורמטיבי. "זה מה יש". אין כאן רשלנות אלא יש כאן שרות גרוע שצריך לשפר אותו. כמו שירותים אחרים של המדינה שצריך לשפר אותם.
מאידך, נניח שהליך מסוים נמשך 10 שנים. נניח שהמשפט ( הוכחות וסכומים ) הסתיים בתום 5 שנים וכעת ממתינים הצדדים 5 שנים נוספות לפסק הדין. כלומר, התיק "שוכב" על שולחנו של השופט 5 שנים נוספות. שופט כזה, שלוקח לו 5 שנים לכתוב פסק דין, הוא שופט רשלן , ללא ספק, שכן הוא חורג מהנורמה הקיימת למשך הזמן הנורמטיבי ששופט סביר כותב את פסק דינו.
כל מקרה לגופו. כל מי ששוקל לתבוע את המערכת המשפטית, ( את השופט ואו את המדינה ) בגין רשלנות שופט, חייב לשקול היטב, בזהירות, האם מכלול הנסיבות של המקרה שלו, מובילים למסקנה כי מדובר ברשלנות ולא בשרות גרוע כפי שהובהר במאמר זה. עם כל ההבנה למי שהגיע למערכת המשפטית, ציפה לקבל בה משפט הוגן וצודק, אך מצא את עצמו חבול ומדמם מהעיוותים ואי הצדק שנתקל בהם, חייב לעשות את האבחנה המתוארת במאמר זה, ורצוי לקבל ייעוץ מקצועי ממי שמתמחה בתחום זה באופן בלבדי.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
אורי גנור עו"ד ונוטריון

בשנים 1980 ועד 2001 ייצג משרד עו"ד אורי גנור גופים וחברותמגוונים, לרבות עיריית ירושלים, המועצה המקומית ערד, רשות שמורות הטבע,מינהל מקרקעי ישראל, האיגוד העולמי ליהדות מתקדמת, אגודת הרופאים והרוקחיםההומאופטיים בעולם, חברות בנייה קבלניות שונות ולקוחות פרטיים, והופיעבאלפי משפטים בנושאים שונים ובבתי המשפט השונים.

 

משנת2001 עד לדצמבר 2010 היה עו"ד גנור הבעלים של משרד שעסק בעיקר בעבודותנוטריוניות מורכבות ומגוונות, והוא משמש עד היום כיועץ מומחה בנושאיםנוטריוניים, באותו משרד.

צוותהמשרד כלל 10 עובדים ( לרבות עובדי ונותני שירותים חיצוניים כ" פרי לאנס "). המשרד הראשי ממוקם היה בתל אביב ובנוסף היו עוד 3 סניפים: בחיפה,בירושלים ( בהם פועלים נוטריוניים ) ובראשל"צ. המשרד ממשיך לעבוד גם כיוםבתל אביב, באותה מתכונת, ובאותו היקף, כשעו"ד גנור הינו יועץ נוטריוני בכירומומחה באותו משרד. את הפעילות המשפטית הקשורה ברשלנות המשפטית מבצע עו"דגנור בנפרד ובלי שום קשר לפעילותו כאמור במשרד.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אורי גנור

מאמרים נוספים בנושא נזיקין

מאת: עידן שלומןנזיקין29/04/192388 צפיות
אחד החוקים הכי משמעותיים לטובת הצרכן הישראלי הוא חוק שירותי תעופה שחוקק חבר הכנסת אחמד טיבי לפני מספר שנים. חוק זה הוא ללא ספק בשורה מרעננת במסגרת חוקי הגנת הצרכן בישראל ונוגע הן לטיסות מישראל לחוץ לארץ, טסים פנים ארציות בישראל וטיסות ממדינה זרה לישראל, בין אם מדובר בטיסה ישירה או כזאת הכוללת חניית ביניים.

מאת: עידן שלומןנזיקין22/04/192475 צפיות
אחד התחומים הפעילים ביותר בעולם המשפט הישראלי הוא זה של תביעות נזיקין ותאונות דרכים. הסיבה לכך די פשוטה, והיא כיוון שכולנו עלולים להיקלע לסיטואציה בה אנו נפגעים במזיד או בשוגג ויש מי שניתן לתבוע על מנת שייתן על כך את הדין.

מאת: עידן שלומןנזיקין22/04/192474 צפיות
שכירים רבים תופסים במחשבתם שהם רשאים לתבוע מקרה של תאונת עבודה או פגיעה מהעבודה רק כאשר מתרחש אירוע נקודתי ספציפי שברור (לפחות עבורם) שהוא זה שגרם להם לנזק גופני. לא כך הדבר וכדאי שתכירו מושג "חדש" יחסית בתביעות של תאונות עבודה – מיקרוטראומה.

מאת: עידן שלומןנזיקין22/04/192575 צפיות
ההגנה על זכויות העובדים מתרחבת כל הזמן ככל שאנו למדים יותר ויותר על גורמים הפוגעים בעובדים במהלך עבודתם. חלק מפגיעות אלו נחשבות בתור מחלת מקצוע על ידי מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית של משרד הכלכלה, ולעובד שנפגע באופן זה יש זכויות תביעה מול ביטוח לאומי.

מאת: עידן שלומןנזיקין18/02/192316 צפיות
אמצעי המדיה הרבים שזמינים לכל אחד ואחת מאיתנו הביאו בשנים האחרונות לעלייה משמעותית באלימות שעולה בטקסטים רבים שנכתבים בערוצי התקשורת השונים. חלק מאותם תכנים, בין אם במסגרת כתבה, מאמר, פוסט או מסרון הם בבחינת לשון הרע והוצאת דיבה מבחינה חוקית ונכנסים תחת הגדרות חוק לשון הרע במדינת ישראל.

מאת: עידן שלומןנזיקין19/01/193113 צפיות
מגיע לכם פיצוי! כך קובע חוק טיבי שעבר בכנסת לפני מספר שנים, ונועד לתת מענה לציבור הצרכנים שנפגע על ידי חברות תעופה שונות בין אם במקרים של עיכוב בטיסה או ביטול טיסה.

מאת: עידן שלומןנזיקין24/12/182207 צפיות
ביטוח סיעוד הוא אחד הביטוחים החשובים ביותר לכל אחת ואחת במדינה. בין אם רוכשים זאת באמצעות קופת החולים או במסגרת ביטוח פרטי, הרי שביטוח סיעודי אמור לכסות אותנו (ובעיקר את בני ביתנו) במקרה ונקלע למצב סיעודי.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica