חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אסנה ? סוד התנוחה היוגית.

מאת: אבי בוירסקייוגה24/01/20091999 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אסנה

 

מסורתית הכוונה ב"אסנה" היא ל-מצב ישיבה או "תנוחה" של הגוף התורמת לתחושת יציבות ורווחה כללית, הן של הגוף והן של ההכרה.

המונח "אסנה" משמש גם כדי לציין מחצלת קש, עור צבי מעובד היטב, או חתיכת בד מרובעת המשמשת כמושב נוח על הארץ.

אסנה תופסת את המקום הראשון בהאתה יוגה, ובאותו זמן מהווה את האיבר השלישי משמונת איברי  היוגה של פאטאנג'לי (האש'טנגה יוגה).

אסנה מתורגמת בדרך כלל כ"תנוחה", דהיינו - בהוג'נגה אסנה נקראת תנוחת הקוברה, מקאר אסנה נקראת תנוחת התנין, דאנור אסנה תנוחת הקשת, וכך הלאה.

נכון שאסנה היא החלק המשתנה של שלושת תנוחות הגוף העיקריות: עמידה, ישיבה, ושכיבה, וטומנת בחובה את כל המאפיינים של "תנוחה", אך עדיין אסנה ותנוחה שונות אחת מהשניה מבחינות רבות.

המושג "תנוחה" אינו מעביר את המשמעות המלאה של המושג "אסנה".

בתנוחה, אפילו שזו מוחזקת בצורה "חסכונית" וללא מאמץ, "מצב הרוח" אינו חשוב כל כך...

המצב המנטלי יכול להיות שונה מתנוחה לתנוחה בגלל רצף המחשבות שהוא מכיל.

למשל: אפילו שאנחנו יושבים רגועים בתוך כסא , יכול להיות שנישאר נסערים בגלל איזו שהיא מתיחות.

הרבה תנוחות מתפתחות ונשמרות "מתחת לרמת המודעות", ומבלי שנקדיש לכך תשומת לב. תנוחת ישיבה לצורך כתיבה מבוצעת בקלות וללא מודעות מכוונת.

אסנה מבוצעת מ"רצון" ומלווה בריכוז מלא של איך ומה אני עושה. תהליך מחשבתי "אסור", אך ריכוז בנשימה או במוחלט רצוי ואפילו "נדרש" בזמן השהייה באסנה. זה יפחית את ההפרעות המנטליות בצורה ניכרת, ויהפוך את ההכרה יציבה.

אף תנוחה אינה "מורכבת" על אף אסנה, וגם אין זה מצופה ממנה.

התנועות בכניסה לאסנה וביציאה ממנה מתנהלות בצורה חלקה ואיטית. אך התנועות להשגת תנוחה והיציאה ממנה מצד שני, עשויות להיות קופצניות או מהירות בטבען.

לאור מה שצוין עד כה, אפשר להגדיר את ה"אסנה" כ-"תבנית\דפוס תבניתי".

על אדם לרכוש תבנית\דפוס זה לאט, לשמור עליו ביציבות לזמן מה, ולשחרר באיטיות ובצורה חלקה.

אסנה היא גישה שטיבעה הוא פיזי-נפשי.

רוב הדפוסים האלה מבוססים על התנוחות הטבעיות של חיות, ציפורים, ואפילו סמלים כמו: עצים, מחרשה, קשת ועוד.

אימון הדרגתי ניתן לגוף ולהכרה  דרך מכניזם שרירי-עצבי מסוים המעורב בדפוסי התנוחות השונים. מזה מצופה שינוי ספציפי והדרגתי האישיות הכוללת של האדם, כולל שינוי התנהגותי.

לכן דפוס התנועה המעורב באסנה הוא זה החשוב והאחראי בהשגת יציבות הגוף וריכוז ההכרה.

זוהי למעשה הכנה לתרגול מתקדם כמו פרנייהמה, דהרנ(ה), ודיאן.

 

לכל אסנה שני היבטים : דינמי, וסטטי.

1 . ההיבט הדינמי: ישנן תנוחות החיוניות בכדי להיכנס לאסנה או כדי לחזור למצב התחלתי. תנועות אלה איטיות מאד, חלקות, ונטולות טלטול או תנועה פתאומית, ולכן אינן גורמות לעייפות או מאמץ יתר. ואין מאמץ יתר על הנשימה.

מצב זה לא נשלט בצורה יזומה\מודעת. בדרך כלל מותר לגוף להתאים את עצמו במהלך התנועה. היבט דינמי זה אינו חשוב כל כך.

2 . ההיבט הסטטי: ברגע שהושג ה"דפוס התנוחתי" יש לשמור עליו לפרק זמן נתון ביציבות, נוחות, וללא מאמץ. ללא פעילות שרירית יתרה או מאמץ כל שהוא באף חלק בגוף. בזמן השהייה באסנה מבוצע ריכוז על השאיפה והנשיפה או הרהור על האוקיאנוס, בכדי להימנע מהפרעות מכל סוג שהוא על ההכרה.

ההיבט הסטטי של האסנה חשוב ויעיל מאד והוא זה המקנה לנו את היכולת להפיק ממנה את התועלת המרבית. 

  

  

  

  

  

מאפייני האסנות.

 

להלן שלושה פתגמים קצרים מתוך ה- "יוגה סוטרה של  פאטאנג'לי" העוסקים בעקרונות, יעדים, השפעות ואפילו במכאניזם של האסנה.

יצוין שוב שהיבטים אלו נוגעים בעיקר להיבט הסטטי של האסנה.

סטירה סוקם אסנם.

משפט זה נותן לנו מושג על המאפיין העיקרי של האסנה, הוא אומר: אסנה היא זו התורמת ליציבות ונוחות.

הכוונה היא כמובן לא רק ליציבות בתנוחה אלא ליציבות הגוף וההכרה כאחד.

אפילו אם אנחנו יציבים פיזית באסנה, עדיין יש סיכוי שנישאר בלתי יציבים מבחינה מנטלית, כתוצאה מהפרעות חושיות שונות.

רק יציבות של הגוף וההכרה כאחד, מובילה לתחושת "רווחה".

ובהמשך, אין זה אומר שכל תנוחה נוחה וקלה להשגה היא אסנה.  במקרה הזה תנוחת שינה אמורה להיות האסנה הטובה ביותר, מעצם היותה הקלה והנוחה ביותר. אך מכיוון שהמילה אסנה קשורה יותר למצב ישיבה, וגם ליציבות ותחושת רווחה כללית, מצבים המצביעים על מצב מודע, היא אינה יכולה להיות מצב שינה.

לכן "דפוס תנוחתי", ובמיוחד במצב ישיבה, המוביל למצב לקראת יציבות פיזית\מנטלית, ותחושת רווחה כללית, הוא-אסנה.

ושוב, הכוונה כאן מתייחסת יותר למצב ישיבה המיועד לתרגול פרנייהמה, וריכוז, מצבים שדורשים מאתנו שהייה ארוכה במצב אחד ללא מאמץ והרגשת אי-נוחות.

 

פראיטנה ש'אטהיליה אנאנה סאמאפטבאים.

המשפט הזה מסביר לנו איך אפשר להשיג את המצב שתואר  קודם.

החלשת\הרפית המאמץ והרהור באין-סוף, הן שתי דרכים להשגת היעד שתואר.

במילים אחרות, המצב הרגוע או השהיה חסרת המאמץ באסנה תהפוך את ההכרה חופשית להתחבר לאין-סוף.

כשאין בגוף תחושת אי-נוחות, כתוצאה מהקלות ומצב השרירים הרגוע (פחות או יותר...) ההכרה אינה נמשכת לכיוון גירויים חושיים, ולכן יכולה להגות בקלות באין-סוף. זה בהמשך מפחית תהליכים מחשבתיים ומתח מנטלי.

כשאדם הופך מורגל ומבוסס באסנה, נותרת כמות קטנה  וזניחה של מעורבות הכרתית. כשההכרה מכוונת אל האין-סוף, הסיכוי שיעלה בה גירוי אינו סביר...

כעט, ה"הדפוס התנוחתי" נשמר "מתחת" לרמת המודעות. כמובן שמצב זה קשה משהו בשלבים הראשונים אפילו שמקרה של אסנות מדיטטיביות , בגלל התנגדות הגוף עצמו ונטיות השוטטות של ההכרה.

מומלץ לאדם לטפח בזמן השהייה בתנוחה,תחושה "אוקיאנית" (מההריאדאנואסאנדנה). תחושה של "כאילו אני רק גל  או טיפה באוקיאנוס הרחב". זה יפחית את תשומת הלב  המכוונת כלפי המתח העולה בשרירים, מפרקים והגידים.

מסורת אחרת ממליצה את ה"פראנהדארן" כאמצעי נוסף. גישה זו נעשית ע"י  ההקשבה לשאיפה ולנשיפה, או הרגשת מגע הנשימה בקצה האף.

מודעות כזו לנשימה עוזרת לאדם לשכוח מחוסר הנוחות הפיזית במקומות אחרים בגוף, ולהגיע לרגיעה מקסימלית בתנוחה הסופית באסנה.

בקיצור, הפחתת המאמץ תקל ותאפשר את תהליך ההרהור באין-סוף, ולהפך...

לכן , חוסר המאמץ, הקלילות, היעדר המתח, מינימום פעילות שרירית, והיעדר תהליכים מחשבתיים ע"י הרהור באין-סוף, כל אלה הם מאפייני האסנה.

 

טאטו דוואנדוואנבהיג'אנטה.

למעשה זו התוצאה מתרגול האסנה.

כאשר מיישמים בתרגול את המאפיינים שהוצגו קודם, אין התנגשות בין שני ההפכים.להפך, הם עובדים בתיאום אחד עם השני. שני הפכים אלו עשויים להיות שני סוגים של דחפים עצביים, כמו דחפים מסייעים ודחפים  מעכבים, או פעילות סימפטטית ופאראסימפטטית. הפעילות שרירית-עצבית המבוצעת בצורה חלקה, למשל כיווץ השריר הדו-ראשי והרגעה של השריר התלת-ראשי בזרוע המתרחשת בו-זמנית, עוזרת לכיפוף חלק ומתיחה של מפרק המרפק.

סוג כזה של תפקודים קוטביים נפרש בכל מע' הגוף, ועבודה הרמונית וחלקה של הגוף וההכרה תלויה ביחסי-גומלין נבונים של שני תפקודים מנוגדים כאלה. כך שאם אסנות נעשות בדרך נכונה כפי שצוין מקודם, לא תהיה התנגשות בין המכניזם הקוטבי (הפנימי) .אסנה תביא לאיזון בכל התפקודים הפועלים ביחסי-גומלין.

 

מקורות: אנטומיה ופיסיולוגיה של היוגה.  מ. מ. גור.

 

כותב: אבי בוירסקי -   לומד ומלמד יוגה מתחילת שנות התשעים.

כיום מלמד בגישה המשלבת תרגול פנימי וחיצוני ושואבת מגישות יוגיות שונות החל מ"האתה - ראג'ה יוגה" ועד "אופנים" היוגה הקבלית. מנהל יחד עם זוגתו את תוכנית "מגע אוהד" תוכנית לילדים המשלבת: יוגה, שיאצו ודמיון מודרך ופועלת כעשר שנים בגני ילדים ובתי ספר ברחבי הארץ מצד אחד, ומצד שני, תוכנית למבוגרים הפועלת כגישה הבאה להחזיר עטרה ליושנה - להזכיר למתרגלי היוגה את מה שנפוץ ומקובל מאוד בהודו - ידע בעיסוי כתמיכה לתרגול, ידע שכל מורה יוגה בהודו מיומן בו....

אבי בוירסקי - 0504-636161

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אבי בוירסקי

מאת: אבי בוירסקייוגה26/01/091263 צפיות
במאמרים הקודמים הוצגו פנייה המגוונות של היוגה. המאמר הנוכחי בא להרחיב קצת על ארבעת הדרכים היוגיות. דרך ה"פועל". דרך ה"דבק". דרך ה"ידען". דרך המלך.

מאת: אבי בוירסקיטנטרה24/01/091847 צפיות
מהם חמשת ה M - המהווים את הבסיס לתרגול הטנטרי.

מאת: אבי בוירסקייוגה24/01/091607 צפיות
יוגה וקבלה, האם יש קשר בין השניים? מה בין הכתבים הקדושים של הקבלה, ויוגה? מה הקשר בין שתי גישות הדומות באופן מפתיע בנקודות מסויימות, אך שונות בבסיסן באופן מהותי? האם בכלל אפשר לומר במילה אחת - יוגה קבלית?

מאת: אבי בוירסקייוגה24/01/091827 צפיות
מילון מונחים יוגי בסיסי.

מאת: אבי בוירסקייוגה24/01/091408 צפיות
על הקשר בין נשימה - רגשות - מצבי הכרה.
למה חשוב להיות מודע לנשימה.
איזו השפעה עמוקה יכולה לנבוע מתשומת לב לנשימה.


מאת: אבי בוירסקייוגה23/01/091651 צפיות
מה מסתתר מאחורי המושג שהפך כל כך פפולרי.
האם מדובר בספורט רוחני ?
שיטה דתית ?
מה זה בעצם יוגה ?
המאמר בא לשפוך קצת אור על הגישה רבת הפנים.


מאמרים נוספים בנושא יוגה

מאת: אשרם במדבריוגה30/07/163212 צפיות
זאת השנה השביעית שהערבה לובשת יוגה. כבר שבע שנים, שקהילת היוגה נפגשת לסופ"ש אחד קסום במרחבי הערבה.

מאת: אשרם במדבריוגה17/10/152748 צפיות
זאת השנה השישית שהערבה לובשת יוגה. המדבר מזמין אותנו בעונתו היפה ביותר לקחת חלק באירוע היוגה של השנה.

מאת: נירוונהיוגה06/02/151781 צפיות
בימים אילו עם זריחתו של העידן החדש יודע כל ילד מהי יוגה, היוגה ככלי לאורח חיים בריא הפכה לקונצנזוס. בעולם היוגה קיימות שיטות רבות ומגוונות אשר נועדו לקרב את האדם אל עצמו ולאפשר אורח חיים רגוע, בריא, מספק ומעמיק.

מאת: נירוונהיוגה18/12/141662 צפיות
כולנו קראנו או שמענו, ממאסטר חכם,ספר ניו-אייג'י, אולי בשיר של שנות ה-60 או על פלייר לפסטיבל, את המשפט - 'כולנו אחד'. לחלקינו אולי זה אפילו נשמע הגיוני, אבל מה זה בדיוק אומר? בכתבים העתיקים של כל הדתות ובכל תיעוד של משנתו של מואר כזה או אחר מוזכר טבעו האמיתי של האנוש, מעבר לאשליית הנפרדות של האגו, בכל אחד ואחת מאיתנו ולמעשה בכל מה שחיי וקיים זורמת רוח אחת. המקור לכל. האינסוף, האחד, אלוהים, או כל שם אחר שיניח את הדעת.

מאת: רונן צוריוגה10/03/131995 צפיות
כאשר מדברים על שיעורי יוגה, תל אביב אשר ידועה בהיפך הגמור שלה מאורח חיים רגוע ושליו, מציעה לכם מגוון רחב של קליניקות ומדריכים שיאפשרו לכם לחוות תחושות שטרם הכרתם.

מאת: רונן צוריוגה10/01/138386 צפיות
היא בירת הבילויים, בתי הקפה, התרבות והנופש. אבל בשקט בשקט, כמעט בלי שנרגיש, הפכה תל אביב לבירת היוגה הבלתי מעורערת של ישראל. כשמדברים על יוגה, תל אביב עולה ישר בדמיון. עם מגוון שיעורים, קורסים, מדריכים, קליניקות ואפשרויות, אין ספק – יוגה עושים אך ורק בעיר תל אביב.

מאת: אשרם במדבריוגה15/09/128894 צפיות
3 בנובמבר 2012 המדבר מזמין אתכם בעונתו היפה ביותר לבוא לקחת חלק באירוע היוגה של השנה. הערבה לובשת יוגה למשך סופ"ש קסום, בו נתכנס ביישובי הערבה השונים לסדנאות עומק של יוגה עם מיטב המורים המובילים מהארץ. בחיקו של נוף המדבר מרחיב הנשימה, מחכה לכם סופ"ש איכותי בלב המדבר הפראי בו המדיטציה ותרגולי היוגה יזכו למבט שונה ממה שהכרתם. באירוע המכרזי יוגה בשקיעה נתאחד לתרגול משותף עם אורחנו המיוחד מחו"ל. אז קחו אוויר ובואו קבלו את היוגה ואת המדבר. בנשימה אחת .

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica