חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

"אופנים" - ה"יוגה" הקבלית.

מאת: אבי בוירסקייוגה24/01/20091609 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אם נקבל את ההנחה שיוגה היא המונח עבור אותם תהליכים פיסיים ונפשיים המשמשים לחשיפת מהותו הפנימית של האדם, שהיא - העליון. אז ל-"אופנים" בהחלט אפשר להצמיד את הקידומת "יוגה".
העבודה הפנימית

כל מתרגל יוגה מתחיל או בעל ותק שואף לתרגל "יוגה" - איחוד, עירוב. כשהוא מעביר את הרגל מעבר לראש, כשהוא מתפשק בשפגאט, עוצר את הנשימה לפרקי זמן ארוכים, או סתם יושב לו בשיקול רגליים מכאיב מבלי לזוז למשך שעה, הוא חוזר ומדגיש לעצמו ולכל המבקרים, ש... למרות שנדמה כאילו מדובר בתרגול אקרובטי של הקרקס הסיני (או אימון שיגרתי של נבחרת ישראל בהתעמלות קרקע, או אולי התכוננות לטורניר לצלילה חופשית? או סתם נראה כמי שנשתבשה אליו דעתו...), זה אולי נראה 'מוזר' או דומה לדברים אחרים, אבל זו יוגה. 
ולמה? כי קיים כאן אלמנט נוסף - העבודה הפנימית. 

אותו הבדל 'קטן' אך משמעותי, היוצר את ההבדל המהותי. אותו הלך רוח, אותה תשומת לב לתהליכים הפנימיים היוצרת תגובה פנימית המשפיעה על המערכות הפנימיות, כולל ההכרה, ומביאה אותנו למצב תודעה שונה. וכך, לכל אורך דרכו שואף היוגי ליישם את השילוב המנצח: עבודה פנימית וחיצונית, פעולה מקבילה על הגוף וההכרה. "אופנים", ה"יוגה" הקבלית היא גישה מובהקת לשילוב זה. 

היוגה הקבלית ב'אופנים' ארבע נקודות 'ריכוז' לכל תנוחה: אחת פיסית, ושלוש פנימיות.  על היוגה אפשר לטעון שחלק ניכר מהעבודה הפנימית יכול לחכות עד שהתנוחה מתבססת (דבר שיכול לקחת מספר לא מבוטל של שנים), וכשזו הופכת טבעית, ההכרה פנויה לעבודה על אלמנטים פנימיים מעודנים כמו: עבודה וריכוז על המרכזים הנפשיים - צ'קרות, נדים. 'אופנים' לעומת זאת, בבסיסה ומעצם מהותה, דורשת שילוב ארבעת הנקודות.   'אופנים' היא גישה ליישום מעשי של כוחן היצירתי של אותיות ה-א' ב' העברי במישור הגופני, ומשלבת - נשמה - תודעה - נשימה וגוף.   אופנים הוא השם לגישה ספציפית של תנוחות פיסיות 'קדושות' ותרגילים פנימיים המבוססים על אותיות ה-א' ב' העברי ועל המסורת המיסטית היהודית - הקבלה. ישנם כמה קווי דימיון בין האופנים להאתה יוגה (ופרנייהמה), ולתרגילים סיניים פנימיים כמו - צ'י-גונג, אך בכמה נקודות חשובות היא יחודית ושונה לחלוטין. אפשר לקרוא לאופנים סוג של "יוגה" יהודית במובן האמיתי של תרגול שבמקביל מאחד ומחדש את הצדדים הרוחניים, המנטלים, הרגשיים והפסיולוגים של האדם. היא פועלת דרך מספר קטן יחסית של תנוחות בסדר מסויים המבוסס על הטקסט הקדום ביותר של המסיטיקה היהודית - ספר יצירה.  

האותיות - תנוחות באופנים אינן רק תנוחות פיסיות, הן שיטה לתקשורת פנימית בנשמתו של אדם, ותקשורת עם העולם.
 

'אופנים' מתפקדת כתרגילים פיסיים, תרגילי נשימה, מדיטציה\התבוננות בנשימה, מודעות גופנית, וצלילים פנימיים, התכווננות עם הבריאה, נקיון התודעה, וחידוש וריענון של האנרגיה הפנימית. אפשר להשוות את זה לתרגילים בצ'י-קונג הסיני בהקשר להתחדשות הכוחות הפנימיים.

מלאכים של צורה

משמעות השם 'אופנים' הוא 'מלאכים של צורה'. זהו ריבוי המילה ל'אופן' שמשמעו גלגל או מעגל, ובמשמעות הרחבה 'דפוס קבוע'. בחזון הנביא יחזקאל מתייחס הנביא ל-'גלגלים', או לדרגה הנמוכה ביותר של המרכבה האלוהית או ההיררכיה הרוחנית, שהם הגורם המגשר בין המיימדים הפיסיים והרוחניים.

במונחים מעשיים, האופנים היא הארכיטיפים  (הסמלים) הרוחניים של הצורות והדפוסים במושגים של: זמן, חלל ו'מציאות', המהווים את העולם הפיסי. רבי חיים ויטל ורבי נחמן מברסלב ציינו את ההקבלה בין האופנים עם הא'-ב' והגוף הפיסי. באופנים אנחנו עובדים עם הארכיטיפים של האותיות כדי להביא את האנרגיות בגוף להרמוניה, לפתח את התקשורת הפנימית ברמת הנשמה ולהפוך את הגוף לכלי קיבול טוב יותר להכלה וביטוי לאור הנשמה.

אנחנו מכנים את התנוחות באופנים 'קדושות', כי הן הרבה יותר מסתם צורה של תרגילים שימושיים. הם  ההמחשה וההתגלמות הפיסית של ה'מלאכים', השליחים או המסרים שמקורם ברצון המקור האלוהי. לעשות את התנוחות זה להתאמן בשפת ההבעה של הגוף  דבר שחוקק מחדש כל אות ואות  למבנה המתמשך של העולם ומביא את הנשמה להרמוניה עם הבריאה הגדולה. ברמה הפסיכולוגית עבודה עם האותיות עוזרת לפתח את גשר לתקשורת בין החלקים הפנימיים ביותר של הנשמה לבין החלקים החיצוניים ביותר. האדם מסוגל  להקשיב ולכבד את קולם הפנימי, קול האלוהים פנימה.

ירושה לאדם

בהקשר להייבטים הפיסיים ולריפוי, תנוחות האותיות מחדשות את החיוניות וההרמוניה בכל תעלות האנרגיה בגוף. בדרך כלל ההשפעה הזו מורגשת ראשונה. אופנים מציגה את החזרה לצורה של 'יוגה', תרגול באיחוד של הנשמה, גוף והעולם, שלפי הקבליסטים, חוזר אחורה לבריאת האדם ונחשב חלק מהירושה האוניברסאלית האנושית. 

לאופנים מכנה משותף רחב עם הרבה גישות יוגה, גישות מזרחיות, תרגילים פנימיים, ומדיטציה, אך היא מושרשת בצורה ברורה ברעיונות ודרכי הפעולה של המסורת המיסטית היהודית. למרות שזה נשמע מורכב, תנוחות האופנים מרכיבות שיטה פשוטה הרבה יותר מהיוגה ההודית המודרנית. אדם מתרגל אופנים ביחס ישיר ליכולתו ונוחותו. 

הדגש המהותי הוא יותר על התרגול המדיטטיבי מאשר על המתיחה הפיזית. האופנים מורכבת מסך הכל  27 (22 אותיות רגילות ו5 אותיות סופיות) תנוחות + כמה וריאציות. סט בסיסי כולל חמש תנוחות קבועות + שתי תנוחות נוספות הנבחרות לפי החודש או היום. תנוחות אחרות אפשר לבצע למטרה ספציפית כמו: ריפוי פיסי או מנטלי או לתרגול אינטנסיבי יותר. סט בסיסי נמשך 25 - 15 ד'. מכאן עולה תחושת רווחה כללית, הרמונית גוף נפש, ועליה ברמת האנרגיה הפנימית שמהווה במקביל  מדיטציה על שם ה'שם', ו'תפילת הגוף'. 

המבנה של אופנים מבוסס על ספר יצירה, הידוע כטקסט הקבלי הקדום ביותר. הספר מסביר את הבריאה ושימור העולם באמצעות האותיות העבריות. איך כל עובדה בקשר לזמן, מרחב וקיום או מודעות, מושרשת בכל אות. כשמתרגלים אופנים, לכל אות/תנוחה יש מקבילה ליסודות האנרגתים ולחלקי הגוף השונים. התרגול מערב קבלה וכיוון מודע לזרם החיוניות.

מידע נוסף:
על אופנים - מתוך: "אופנים" היוגה של אברהם". 

עריכה: צבי זווידובסקי. תרגום: אבי בוירסקי

 



תגיות המאמר: יהדות, רוחניות, יוגה


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אבי בוירסקי

מאת: אבי בוירסקייוגה26/01/091264 צפיות
במאמרים הקודמים הוצגו פנייה המגוונות של היוגה. המאמר הנוכחי בא להרחיב קצת על ארבעת הדרכים היוגיות. דרך ה"פועל". דרך ה"דבק". דרך ה"ידען". דרך המלך.

מאת: אבי בוירסקיטנטרה24/01/091849 צפיות
מהם חמשת ה M - המהווים את הבסיס לתרגול הטנטרי.

מאת: אבי בוירסקייוגה24/01/091830 צפיות
מילון מונחים יוגי בסיסי.

מאת: אבי בוירסקייוגה24/01/091409 צפיות
על הקשר בין נשימה - רגשות - מצבי הכרה.
למה חשוב להיות מודע לנשימה.
איזו השפעה עמוקה יכולה לנבוע מתשומת לב לנשימה.


מאת: אבי בוירסקייוגה24/01/092001 צפיות
מהי "אסנה", תנוחת גוף רגילה או גורם מגשר בין המימד הפיזי והרוחני.
על היבטיה השונים של התנוחה היוגית.


מאת: אבי בוירסקייוגה23/01/091652 צפיות
מה מסתתר מאחורי המושג שהפך כל כך פפולרי.
האם מדובר בספורט רוחני ?
שיטה דתית ?
מה זה בעצם יוגה ?
המאמר בא לשפוך קצת אור על הגישה רבת הפנים.


מאמרים נוספים בנושא יוגה

מאת: אשרם במדבריוגה30/07/163215 צפיות
זאת השנה השביעית שהערבה לובשת יוגה. כבר שבע שנים, שקהילת היוגה נפגשת לסופ"ש אחד קסום במרחבי הערבה.

מאת: אשרם במדבריוגה17/10/152750 צפיות
זאת השנה השישית שהערבה לובשת יוגה. המדבר מזמין אותנו בעונתו היפה ביותר לקחת חלק באירוע היוגה של השנה.

מאת: נירוונהיוגה06/02/151781 צפיות
בימים אילו עם זריחתו של העידן החדש יודע כל ילד מהי יוגה, היוגה ככלי לאורח חיים בריא הפכה לקונצנזוס. בעולם היוגה קיימות שיטות רבות ומגוונות אשר נועדו לקרב את האדם אל עצמו ולאפשר אורח חיים רגוע, בריא, מספק ומעמיק.

מאת: נירוונהיוגה18/12/141665 צפיות
כולנו קראנו או שמענו, ממאסטר חכם,ספר ניו-אייג'י, אולי בשיר של שנות ה-60 או על פלייר לפסטיבל, את המשפט - 'כולנו אחד'. לחלקינו אולי זה אפילו נשמע הגיוני, אבל מה זה בדיוק אומר? בכתבים העתיקים של כל הדתות ובכל תיעוד של משנתו של מואר כזה או אחר מוזכר טבעו האמיתי של האנוש, מעבר לאשליית הנפרדות של האגו, בכל אחד ואחת מאיתנו ולמעשה בכל מה שחיי וקיים זורמת רוח אחת. המקור לכל. האינסוף, האחד, אלוהים, או כל שם אחר שיניח את הדעת.

מאת: רונן צוריוגה10/03/131997 צפיות
כאשר מדברים על שיעורי יוגה, תל אביב אשר ידועה בהיפך הגמור שלה מאורח חיים רגוע ושליו, מציעה לכם מגוון רחב של קליניקות ומדריכים שיאפשרו לכם לחוות תחושות שטרם הכרתם.

מאת: רונן צוריוגה10/01/138388 צפיות
היא בירת הבילויים, בתי הקפה, התרבות והנופש. אבל בשקט בשקט, כמעט בלי שנרגיש, הפכה תל אביב לבירת היוגה הבלתי מעורערת של ישראל. כשמדברים על יוגה, תל אביב עולה ישר בדמיון. עם מגוון שיעורים, קורסים, מדריכים, קליניקות ואפשרויות, אין ספק – יוגה עושים אך ורק בעיר תל אביב.

מאת: אשרם במדבריוגה15/09/128895 צפיות
3 בנובמבר 2012 המדבר מזמין אתכם בעונתו היפה ביותר לבוא לקחת חלק באירוע היוגה של השנה. הערבה לובשת יוגה למשך סופ"ש קסום, בו נתכנס ביישובי הערבה השונים לסדנאות עומק של יוגה עם מיטב המורים המובילים מהארץ. בחיקו של נוף המדבר מרחיב הנשימה, מחכה לכם סופ"ש איכותי בלב המדבר הפראי בו המדיטציה ותרגולי היוגה יזכו למבט שונה ממה שהכרתם. באירוע המכרזי יוגה בשקיעה נתאחד לתרגול משותף עם אורחנו המיוחד מחו"ל. אז קחו אוויר ובואו קבלו את היוגה ואת המדבר. בנשימה אחת .

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica