חפש מאמרים:
שלום אורח
09.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פרנייהמה - מדע הנשימה היוגי

מאת: אבי בוירסקייוגה24/01/20091413 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מטרות ויעדי הפרנייהמה

 

כל פעילות הדורשת ריכוז מלא של הכרתנו תשלוט גם בנשימה שעשויה אפילו להיעצר לפרק זמן.

כשמשחילים חוט דרך קוף של מחט, הנשימה "נעצרת" למספר שניות.

זה מראה בבירור שישנה קורולציה בין ההכרה והנשימה, הפעילות הפרנית.

במקרה שתואר, אנחנו חווים לעיתים שגם התהליך המחשבתי עוצר "לפרק זמן"...כשההכרה עסוקה ומרוכזת . חוויה מוכרת לכולנו היא כשאנחנו כועסים או מעורערים רגשית, נשימתנו משתנה בקצב, עומק, ובכל תפקודיה. הרגשות והפעילות המנטלית קשורים למערכת העצבים ודרכה הן משפיעים ומשנים את הנשימה. זה אומר שאם אנחנו מנסים לתמרן את הנשימה באופן יזום אנחנו "מתקלים" ( משורש המילה "תקל" בכדורגל....) את כוח החיים (פרנה) שקשור בקשר עמוק עם ההכרה, הפעילות העצבית ולכן גם עם הרגשות.

פרנייהמה מכוונת בבסיסה לשליטה בהכרה.

כשההכרה יציבה, אף תהליך מחשבתי או הפרעות רגשיות, אפשרי...

ולכן, ע"י שליטה בהכרה נוכל לשלוט ברגשות השונים וכתוצאה מזה ב-מזג, מצבי הרוח, תשוקות ובדחפיה של ההכרה.

כל זמן שהנשימה ממשיכה והאוויר נכנס ויוצא מהגוף, ההכרה נשארת בלתי יציבה.

כשהנשימה "נעצרת", גם פעילות ההכרה נשלטת והופכת יציבה, וכך מגיע היוגי למצב  בו  ה"ווריטי"  ב"צ'יטה" הופכים חסרי תנועה לחלוטין. לכן על האדם לבקר ולשלוט בנשימה.

ע"י תרגול פרנייהמה, מתחזקת ומתעצמת היכולת ל"תפוס" "לדעת" את ה"מציאות". ע"י תרגול פרנייהמה זוכה ההכרה לתרגול והופכת כשירה לתהליך המדיטטיבי.

"טאטא קשאיתה פרקאש וארנם, דארנסאוצ'ה יוגאטה מאנישא" (י.ס 53 - 52 | | )

מאחר שההכרה הופכת יציבה ושלווה לאחר תרגול פרנייהמה, היא נעשית מתאימה וכשירה להתרכז במושא אחד (בכל פעם).

"מיקוד נקודתי" שכזה "אק ג'ארטה", הוא דרישה מקדימה למדיטציה.

עם תרגול הפרנייהמה מטוהרים גם ה"נדים" השונים. זה ידוע כ"נאדי סודי".

הנאדים לפי היוגה הם המעברים או התעלות להעברת תשדורת עצבית, "פרנית", וגם עבור פעילות מחזור הדם או פעילות לימפאתית ואפילו זרימת אוויר.

ה"נאדי החשוב ביותר הנפתח לאחר תרגול (ארוך....?) בפרנייהמה הוא ה"שו'שו'מנה".

 פרנייהמה מסלקת גם את כל סוגי ה"מאלה" מהגוף וההכרה.

"מאלה" לפי היוגה היא הגורם הרעיל הגורם לחוסר איזון בגוף ובהכרה ע"י הפרעה או חסימה בתפקודם ולתפקודם התקין של הנאדים.

פסיכולוגים הראו שסוג אישיות מסוים מקביל לדפוס נשימה אופייני. ניסוים הראו שמצבי עוררות מינית, ריכוז, משימות מנטליות, הפרעות רגשיות ודפוסי התנהגות משפיעים ומעצבים את דפוסי הנשימה.

במהלך הפרנייהמה הנשימה הופכת במודע לאחידה, קצבית ועמוקה, וכל זה מוביל את ההכרה למצב רגיעה ניכר לעין, לשלווה, איזון, ותחושת רווחה כללית.

במצב הזה המודעות - אגו, המהווה את מושבם של האינסטינקטים והתשוקות, אינם יכולים להפריע להכרה כמו במצב רגיל. כשהאגו נשלט, גם הדפוס ההתנהגותי יכול להשתנות. לכן תרגול הפרנייהמה תורם לשינוי כולל באישיות.

זה עוזר לאדם לשלוט בנטיותיו ה"לא יוגיות", באינסטינקטים והדחפים העולים בהכרתו (יוגה צ'יטה ווריטי נירודהה). זה מוביל אותו לשלבים הבאים כמו: "פרהטייר(ה) ו"דיאן(ה)".

אנחנו יכולים לצפות בשינויים כאלה באדם המתרגל ברצינות פרנייהמה לאורך זמן.

בשנים האחרונות עודו המדענים ב"תפקיד" שיש לנפש בכל הקשור למה שנקרא מחלות סומטיות והשם: מחלות פסיכוסומטיות ניתן לאותן מחלות שבהן הגורם אינו הדלקת אלא ההפרעה או הלחץ הנפשי שגרם לה.

היוגה טוענת לריפוי כל המחלות האלו, אם יבוצע תרגול פרנייהמה נעות.

אך ניתנת גם אזהרה, שאם מתרגלים פרנייהמה בצורה בלתי נבונה, מחלות רבות עשויות לעלות, מחלות כמו: אסטמה, שיהוקים מתמשכים, כאבי ראש, אוזניים עיניים, ועוד. כל זה נראה מתקבל על הדעת מכיוון שהנשימה קשורה למערכת העצבים האוטונומית (ans) וזו קשורה מצד שני לתגובות רגשיות ומנטליות.

ע"י תרגול פרנייהמה נבון משיג האדם בריאות "בריאה", הכרה שלווה ויציבה, וגוף חלק וחטוב...( י.ס  | |  18 - 16 ).

מקורות: אנטומיה ופיסיולוגיה של היוגה. מ. מ. גור.

 

 כותב: אבי בוירסקי -לומד ומלמד יוגה מתחילת שנות התשעים.

כיום מלמד בגישה המשלבת תרגול פנימי וחיצוני ושואבת מגישות יוגיות שונות החל מ"האתה - ראג'ה יוגה" ועד "אופנים" היוגה הקבלית. מנהל יחד עם זוגתו את תוכנית "מגע אוהד" תוכנית לילדים המשלבת: יוגה, שיאצו ודמיון מודרך ופועלת כעשר שנים בגני ילדים ובתי ספר ברחבי הארץ מצד אחד, ומצד שני, תוכנית למבוגרים הפועלת כגישה הבאה להחזיר עטרה ליושנה - להזכיר למתרגלי היוגה את מה שנפוץ ומקובל מאוד בהודו - ידע בעיסוי כתמיכה לתרגול, ידע שכל מורה יוגה בהודו מיומן בו....

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אבי בוירסקי

מאת: אבי בוירסקייוגה26/01/091269 צפיות
במאמרים הקודמים הוצגו פנייה המגוונות של היוגה. המאמר הנוכחי בא להרחיב קצת על ארבעת הדרכים היוגיות. דרך ה"פועל". דרך ה"דבק". דרך ה"ידען". דרך המלך.

מאת: אבי בוירסקיטנטרה24/01/091858 צפיות
מהם חמשת ה M - המהווים את הבסיס לתרגול הטנטרי.

מאת: אבי בוירסקייוגה24/01/091614 צפיות
יוגה וקבלה, האם יש קשר בין השניים? מה בין הכתבים הקדושים של הקבלה, ויוגה? מה הקשר בין שתי גישות הדומות באופן מפתיע בנקודות מסויימות, אך שונות בבסיסן באופן מהותי? האם בכלל אפשר לומר במילה אחת - יוגה קבלית?

מאת: אבי בוירסקייוגה24/01/091837 צפיות
מילון מונחים יוגי בסיסי.

מאת: אבי בוירסקייוגה24/01/092008 צפיות
מהי "אסנה", תנוחת גוף רגילה או גורם מגשר בין המימד הפיזי והרוחני.
על היבטיה השונים של התנוחה היוגית.


מאת: אבי בוירסקייוגה23/01/091668 צפיות
מה מסתתר מאחורי המושג שהפך כל כך פפולרי.
האם מדובר בספורט רוחני ?
שיטה דתית ?
מה זה בעצם יוגה ?
המאמר בא לשפוך קצת אור על הגישה רבת הפנים.


מאמרים נוספים בנושא יוגה

מאת: אשרם במדבריוגה30/07/163224 צפיות
זאת השנה השביעית שהערבה לובשת יוגה. כבר שבע שנים, שקהילת היוגה נפגשת לסופ"ש אחד קסום במרחבי הערבה.

מאת: אשרם במדבריוגה17/10/152757 צפיות
זאת השנה השישית שהערבה לובשת יוגה. המדבר מזמין אותנו בעונתו היפה ביותר לקחת חלק באירוע היוגה של השנה.

מאת: נירוונהיוגה06/02/151792 צפיות
בימים אילו עם זריחתו של העידן החדש יודע כל ילד מהי יוגה, היוגה ככלי לאורח חיים בריא הפכה לקונצנזוס. בעולם היוגה קיימות שיטות רבות ומגוונות אשר נועדו לקרב את האדם אל עצמו ולאפשר אורח חיים רגוע, בריא, מספק ומעמיק.

מאת: נירוונהיוגה18/12/141671 צפיות
כולנו קראנו או שמענו, ממאסטר חכם,ספר ניו-אייג'י, אולי בשיר של שנות ה-60 או על פלייר לפסטיבל, את המשפט - 'כולנו אחד'. לחלקינו אולי זה אפילו נשמע הגיוני, אבל מה זה בדיוק אומר? בכתבים העתיקים של כל הדתות ובכל תיעוד של משנתו של מואר כזה או אחר מוזכר טבעו האמיתי של האנוש, מעבר לאשליית הנפרדות של האגו, בכל אחד ואחת מאיתנו ולמעשה בכל מה שחיי וקיים זורמת רוח אחת. המקור לכל. האינסוף, האחד, אלוהים, או כל שם אחר שיניח את הדעת.

מאת: רונן צוריוגה10/03/132004 צפיות
כאשר מדברים על שיעורי יוגה, תל אביב אשר ידועה בהיפך הגמור שלה מאורח חיים רגוע ושליו, מציעה לכם מגוון רחב של קליניקות ומדריכים שיאפשרו לכם לחוות תחושות שטרם הכרתם.

מאת: רונן צוריוגה10/01/138402 צפיות
היא בירת הבילויים, בתי הקפה, התרבות והנופש. אבל בשקט בשקט, כמעט בלי שנרגיש, הפכה תל אביב לבירת היוגה הבלתי מעורערת של ישראל. כשמדברים על יוגה, תל אביב עולה ישר בדמיון. עם מגוון שיעורים, קורסים, מדריכים, קליניקות ואפשרויות, אין ספק – יוגה עושים אך ורק בעיר תל אביב.

מאת: אשרם במדבריוגה15/09/128901 צפיות
3 בנובמבר 2012 המדבר מזמין אתכם בעונתו היפה ביותר לבוא לקחת חלק באירוע היוגה של השנה. הערבה לובשת יוגה למשך סופ"ש קסום, בו נתכנס ביישובי הערבה השונים לסדנאות עומק של יוגה עם מיטב המורים המובילים מהארץ. בחיקו של נוף המדבר מרחיב הנשימה, מחכה לכם סופ"ש איכותי בלב המדבר הפראי בו המדיטציה ותרגולי היוגה יזכו למבט שונה ממה שהכרתם. באירוע המכרזי יוגה בשקיעה נתאחד לתרגול משותף עם אורחנו המיוחד מחו"ל. אז קחו אוויר ובואו קבלו את היוגה ואת המדבר. בנשימה אחת .

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica