חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ביטול כתב אישום בשל הגנה מן הצדק

ביטול כתב אישום בשל הגנה מן הצדק

הגנה מן הצדק הינה למעשה הכרה בכוחו של בית המשפט, במצבים מסוימים, לבטל כתב אישום או חלקים ממנו, כאשר ניהול ההליך הפלילי עשוי לעמוד בניגוד לעקרונות של הגינות משפטית וצדק.

מטרתה של ההגנה מן הצדק היא להבטיח התקיימותו של הליך פלילי ראוי, הוגן וצודק.

טענה מן הצדק – מתי?

קשת המקרים בהם עשויה להתעורר סוגיה של הגנה מן הצדק הינה רחבה, והנסיבות עליהן משתרעת ההגנה יכולות להיות קשורות לשלבים שונים של ההליך הפלילי: הן לשלב החקירה והן לשלב העמדה לדין.

במהלך השנים הועלו נושאים רבים במסגרת טענה של "הגנה מן הצדק" ובהם: שיהוי בהגשת כתב האישום, אכיפה בררנית של החוק, הפלייה, הפרת הבטחה שלטונית ופגיעות שונות בקיום הליך פלילי הוגן.

הלכה למעשה, בכל מקרה בו התנהלות הרשות הינה שערורייתית, בלתי הוגנת, בלתי צודקת באופן שהפגיעה בנאשם בזכויותיו היא חמורה – ניתן וראוי לעלות טענה של "הגנה מן הצדק" לשם ביטול כתב האישום או חלקים ממנו.

הטענה של הגנה מן הצדק הינה טענה משפטית מובהקת ועל כן מומלץ לפנות לעורך דין פלילי בהקדם.

מבחינת הטענה של הגנה מן הצק בבית המשפט

כאשר מועלית בפני בית משפט טענה של הגנה מן הצדק יערוך הוא בחינה משולשת:

שלב ראשון: מהם הפגמים שננקטו בהליך המשפטי ומהי עוצמתם

שלב שני: האם ניתן לקיים את ההליך המשפטי למרות הפגמים שנתגלו?

שלב שלישי: בהנחה שבית המשפט שוכנע כי ההליך אכן נוהל בניגוד לעקרונות הצדק וההגינות – האם ניתן לנקוט באמצעים מתונים יותר על מנת לתקן את הפגמים מבלי לבטל את כתב האישום.

יש לציין כי בית המשפט רשאי להורות על ביטול כתב האישום, ביטול חלק מסעיפיו או להורות כי הפגמים שנתגלו מצדיקים הקלה בעונש.

למה חשוב לעלות את הטענה של הגנה מן הצדק?

ראשית יש לציין כי לא בכל המקרים יש לעלות את הטענה של הגנה מן הצדק, בפרט במקרים בהם יהיה זה שקוף שהמדובר בטענה קנטרנית או כזאת שיכולה להזיק לנאשם.

יחד עם זאת, במקרים רבים עבודת הרשות החוקרת ו/או התובעת פוגעת בנאשם באופן שההליך המתקיים נגדו נגוע בפגמים מהותיים שאינם מאפשרים הליך הוגן וצודק.

יש לזכור כי גם אם בית המשפט לא יבטל את כתב האישום הוא עשוי להתחשב בטיעוני הנאשם בעניין העונש.

נקודה חשובה נוספת היא זכותו של האדם שהרשות תנהג בו באופן הוגן.

אין להסכים עם פגיעה בחפים מפשע ו/או שלילת זכויות ו/או חקירה משטרתית וניהול הליך פלילי פגומים.

ההליך הפלילי המשפטי הוא הליך דינאמי ומלא בהפתעות ועל כן, יש חשיבות רבה לפנות לעורך דין פלילי שיבחן את חומר הראיות היטב וידע לתרגמו לטענות משפטיות כגון הגנה מן הצדק, לשם סיוע בהגנת הנאשם.

מומלץ לפנות לעורך דין בהקדם ובטרם החקירה במשטרה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עורך דין פלילי שולמית קהלת-אורן מנחם בגין 48, מגדלי אביב, תל אביב טל. 03-5373410, פקס. 03-5373412, נייד: 052-4604346 www.plili.org.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד שולמית קהלת-אורן

מאת: עו"ד שולמית קהלת-אורןפלילי22/03/11989 צפיות
כתבי אישום רבים מוגשים נגד גברים אשר מואשמים בתקיפה ובאיומים של בת זוגם – רעייתם או חברתם לחיים. המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט מייחסים חומרה רבה לעבירות אלימות במשפחה (אלמ"ב), בפרט אם מדובר באירועים שהתרחשו מס' פעמים ולאורך תקופה. החומרה המיוחסת לעבירות אלמ"ב באה לידי ביטוי בהוראת חוק לפיה בעבירות של תקיפה נגד בן משפחה וב"תקיפה הגורמת חבלה של ממש" נגד בן זוג , לא תחול חובת השימוע טרם הגשת כתב אישום. הרשעה פלילית בעבירות אלמ"ב עלולה לפגוע בתפקודו של החשוד, בפרט בתחום התעסוקה. לכן, מומלץ לפנות

מאת: עו"ד שולמית קהלת-אורןפלילי22/03/11998 צפיות
פעמים רבות מתרחש אירוע אלים בו שני הצדדים לוקחים חלק, כלומר – משתמשים באלימות. ישנם מקרים בהם צד אחד מתחיל ודווקא נגד הצד השני ש"רק" הגיב, מוגשת תלונה במשטרה ומוגש כתב אישום. במקרים אחרים, צד אחד יוצר פרובוקציה מתוכננת והצד השני "נופל ברשת" ומסתבך בפלילים. אירוע בו מתקיימת אלימות הדדית עשוי להסתיים באופן בלתי צודק בכך שכתב האישום יוגש דווקא נגד זה שנגרר לאירוע או זה שהגיב ולא נגד היוזם. לפיכך, רצוי לפנות לעורך דין פלילי באופן מיידי ועוד בטרם החקירה במשטרה.

מאת: עו"ד שולמית קהלת-אורןדיני תעבורה21/02/111100 צפיות
סעיף 10 לפקודת התעבורה מסדיר את האיסור לנהוג ללא רישיון נהיגה - 1. איסור לנהוג ללא רישיון נהיגה כלל – אדם שנתפס נוהג כשמעולם לא היה לו רישיון נהיגה על אותו סוג רכב בו נהג אז גם תיחשב הנהיגה ללא ביטוח תקף. 2. איסור לנהוג רישיון נהיגה שלא חודש 3. איסור לנהוג ברכב ללא רשות הבעלים או ללא רשות ממי שהשליטה ברכב בידיו – שבל"ר.

מאת: עו"ד שולמית קהלת-אורןפלילי10/02/111244 צפיות
הורים לילדים שנמצאים בגני ילדים ובבתי ספר עליכם לדעת: ילדכם עשויים להיחקר על ידי חוקרי משרד הרווחה או חוקרי משטרת ישראל - ללא ידיעתכם ! המקרה הבולט שמאפשר חקירת ילד מבלי ליידע את הוריו הוא כאשר מתעורר חשד שהוריי הילד או בני משפחה אחרים פגעו בו.

מאת: עו"ד שולמית קהלת-אורןפלילי30/01/11976 צפיות
בניגוד לשימוש והחזקה של סמים שהם מהווים עבירות פליליות מובהקות, שימוש והחזקת אלכוהול גם על ידי קטינים אינם עבירה פלילית, שכן החוק אינו אוסר על קטין לשתות אלכוהול. האיסור בחוק העונשין חל הן מכירת אלכוהול לקטינים וכן על איסור עידוד או שידול קטינים לשתות אלכוהול. לפיכך, כאשר קטין מתחת לגיל 18 קונה משקה אלכוהולי לא הם שעוברים את העבירה – אלא המוכר.

מאת: עו"ד שולמית קהלת-אורןדיני תעבורה30/01/111554 צפיות
רוב רובם של האנשים שרישיונם נפסל על ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים חשים שנעשה לה עוול גדול ובטוחים כי הם ראויים לנהיגה. פסילת הרישיון לתקופה ארוכה של שנה, שבסופה ניתן לגשת שוב למבדקים במרב"ד, פוגעת בשגרת החיים, ביכולת לעבוד וכן בביטחון ובדימוי העצמי. על החלטת המרב"ד ניתן להגיש ערר לוועדת ערר שמקום מושבה בבית החולים תל השומר.

מאת: עו"ד שולמית קהלת-אורןפלילי20/12/101144 צפיות
אדם אשר מוזמן לחקירה במשטרה צריך לקחת בחשבון כי חקירתו באזהרה מעמידה אותו בסטאטוס של חשוד בעבירה פלילית ולעיתים תכופות – בתום חקירתו הוא ישוחרר רק לאחר שחתם על כתב ערובה או החתים ערבים. כדבר שבשגרה ישוחרר כל אדם שנחקר באזהרה רק לאחר שחתם על כתב ערובה עצמית שתבטיח את התייצבותו במשטרה או בבית המשפט – אם וכאשר יוזמן.

מאמרים נוספים בנושא פלילי

מאת: בנימין קלינגרפלילי01/11/201367 צפיות
כיצד תרגישו אם ביום בהיר אחד ידפקו לכם על הדלת וימסרו לכם ביד "צו הריסה מנהלי"? או אולי תמצאו את צו ההריסה מודבק על המבנה או סתם זרוק בכניסה לבניין. מדובר ככל הנראה על הסיטואציה שלא הייתם מוכנים לה או רוצים להימצא בה. בעקבות הלשנה של "שכנים טובים" או עקב ערנות של מפקחי הבניה זה בהחלט יכול לקרוא גם לך אם בנית ללא היתר. רבים נאלצים להתמודד עם מציאות שכזאת לראשונה, מבלי שיהיו מודעים לזכויות, החובות ודרכי הפעולה הרלוונטיות להם.

מאת: בנימין קלינגרפלילי08/09/201187 צפיות
1. עבירות מינהליות (א) שר המשפטים רשאי לקבוע בתקנות כי עבירה על הוראה שנקבעה בחוק מהחוקים המנויים בתוספת או התקנות שהותקנו לפיו, שאינה פשע, היא עבירה שבשלה ניתן להטיל קנס בדרך מינהלית (להלן - עבירה מינהלית); הקביעה יכול שתהיה דרך כלל, בתנאים או בסייגים. (ב) תקנות לפי סעיף קטן (א) טעונות הסכמת השר הממונה על ביצועו של החוק שלפיו נקבעה העבירה, ואישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת (להלן -הועדה). (ג) נקבע בתקנות לפי סעיף קטן (א) כי עבירה פלונית היא עבירה מינהלית, יחולו הוראות חוק זה גם לגבי עבירה

מאת: בנימין קלינגרפלילי01/09/191565 צפיות
אכיפה שיפוטית סימן ה' לחוק התכנון והבנייה: באחריות יחידת החקירה בוועדה המקומית לבצע חקירה בהתאם להנחיות ולכללים שמפורסמים מעת לעת על מנהל היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבניה. ובסיום החקירה להעביר לתובע את חומר החקירה להכרעה בדבר העמדה לדין והגשת כתב אישום.

מאת: אבי דוידיפלילי21/11/181467 צפיות
עורך דין פלילי בצפון מסביר על תנאים של שחרור בערבות ועל הסיכויים לאישור בקשת השחרור בערבות.

מאת: שירה אלהפלילי27/07/161899 צפיות
אדם בן 39, ללא עבר פלילי, מכר לחבריו סם מסוג חשיש בכמה הזדמנויות שונות. בית המשפט, בצעד חריג ביותר, החליט שלא להרשיע אותו, והסתפק בלשלוח אותו לבצע שירות לציבור.

מאת: אופירפלילי05/04/161932 צפיות
יש מסמכים שעבורם תרגום נוטריון הוא מתבקש והגיוני אך יש גם סוגים נוספים של תרגום נוטריון שמעט מפתיע שיש צורך לגביהם בתרגום מיוחד של נוטריון.

מאת: אלעד שנירפלילי17/03/162532 צפיות
הטרדות מיניות אינן נחלתם של מבוגרים בלבד, והן מתרחשות גם בקרב בני נוער. מהו היחס של החוק לקטין המטריד מינית? כיצד בית הספר מטפל באירוע הטרדה מינית? וכיצד ניתן לזהות שהילד שלך מוטרד מינית? על כך במאמר שלפניכם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica