חפש מאמרים:
שלום אורח
02.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עידן חדש: ילידי ה'בייבי בום' 1945 וגל ה'סניור בום' 2010

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב12/08/20091156 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

 

שנת 2009 כבר סיימה את השליש השני של כהונתה. עוד מעט יבואו החגים, אחריהם ינחת כאן הסתיו, וכהרף עין תסתיים עוד שנה ושנת 2010 תיכתב על לוחות השנה, היומנים הדיגיטליים ופנקסי הצ'קים.

לא שיש בה דבר מיוחד ב- 2010. היא אמנם שנה עגולה, ולאלה יש לנו חיבה יתירה, אבל זו גם השנה שבה ילידי 1945 בכל העולם יגיעו  לגיל 65 ויהפכו על פי ההגדרה המקובלת ל"קשישים".

ב - 1945 הסתיימה כזכור מלחמת העולם השנייה. שש שנים של הרג, טבח וסבל בל ישוער שירדו על העולם, באו סוף סוף אל קיצן.

העולם הנאור נשם לרווחה והפגין זאת ברמת ילודה שלא היה לה תקדים. כמות היילודים, בעיקר בארצות הברית של אמריקה, שברה את כל השיאים שהיו מוכרים מזה שנים. לא באקראי כונתה התופעה "בייבי בום" כדי לסמל 'התפוצצות של תינוקות'.

בכל פעם שילידי ה'בייבי בום' הגיעו לפרק חדש בחייהם, הם "הציפו" את אמריקה. כך היה בהגיעם ללמוד בבית הספר העממי, בבואם לבתי הספר התיכוניים, באכלוסם את הקולג'ים והאוניברסיטאות, בחיפושיהם אחר מקורות תעסוקה ופרנסה, ברכישת בתים, בצבירת רכוש ונכסים, בהשקעות וכיוצא בזה דוגמאות שליוו את חייהם.

עכשיו הם נוגעים בשערי הגיל המבוגר ועתידים לשנות את פניה של ארצם ושל העולם המערבי כולו. הם יהיו רבים יותר מכל מחזור גילאים שקדם להם,

הם יהיו בריאים יותר בשל אורח חייהם המוקפד, הם יהיו עשירים יותר עקב העלייה המתמדת ברמת החיים, הם יהיו מפונקים יותר, שוחרי חייםובילויים, מבקשי הנאות ורודפי הרפתקאות.

הם יהיו מוטרדים פחות ממה שישאירו לצאצאיהם בהציבם את איכות חייהם שלהם במקום גבוה יותר בסדר עדיפויותיהם.

בכך יקבעו סופית את אופיו של פלח השוק שבו מצויים כל בני הגיל המבוגר, ויציבו אתגר של ממש לפיתוח היצירתי, לתעשייה, לשיווק, לבנקאות, לתרבות הפנאי והבילויים, לרפואה הגרנטולוגית, לדיור החליפי, לעובדי הקהילה.

"הקשיש המקובל והמוכר" יפנה את מקומו ל"קשיש הצעיר" והעולם ייאלץ להיערך בהתאם. כל הסטיגמות הידועות על אודות חייו ואורחותיו של מי חצה את גיל ה- 65  ייעלמו כלא היו ויישארו כזיכרון היסטורי.

מדוע?

דומה שמבלי דעת אנו עומדים בפני שינוי ערכים טוטאלי במכלול המושגים הקשורים לגיל המבוגר.

צאו וחישבו: מיהו בעצם "מבוגר" בימינו? מתי ראוי לקרוא לו כך? האם על פי גילו הביולוגי? אולי על פי המרץ והאנרגיה השופעים ממנו? שמא מהירות הליכתו? נמרצות דיבורו? עירנות מחשבתו? חריפות תגובותיו? אם כך, יתכן ונרחיק את הגדרת "המבוגר" עד למעמקי שנות ה – 70 או סף שנות ה – 80 של האדם.

הרי החלקת העור, העלמת הקמטים, צביעת השיער, וכיוצא באלה סממני גיל חיצוניים כבר היו לנורמה ואיש אינו רואה בהם דבר יוצא דופן או מוזר.

גם רמת החיים המתבטאת במקום המגורים, טיב הרכב, היקף הבילויים, העזרים המודרניים (מחשב נישא, מחשב כף יד, טלפון נייד, נווטן – GPS ועוד) הפכו להיות חלק ממנו.

הוא מתקשר עם סביבתו במונחים ובעגה המדוברת גם בפי בני השלושים והארבעים, ולעיתים אפילו בזו של בני העשרה.

אם כך מתי מתחיל האדם להיות באמת "מבוגר" או "קשיש"? וממתי הוא כבר "זקן" חס וחלילה? האם פושטים ביטויים אלה, סוף סוף,  את מחלצות הלעג והלגלוג שלהם והופכים למשהו שמביע הערכה וכבוד? האם הגיעה תקופה של מבוכה ובלבול בקונספציות שלנו לגבי  הגדרת התקופות בחיי אנוש?

באיזה אמות מידה נשתמש מכאן ולהבא כדי להגדיר את "קו הגבול" שבו עוברים בני האדם למצב של "קשישות"? האם קרב הרגע שבו המוני הפוקדים את "הגיל המבוגר" יחלו לגחך על הצעירים מהם בגלל האופן שבו הם נתפסים בעיניהם?

יתכן ויגידו בליבם "ישתעשעו הנערים לפנינו" ואנו נחיה את חיינו המבוגרים כרצוננו: בהנאה, בתענוג, ביצירה, בפעילות מגוונת, בטיולים אקזוטיים, בבריאות סבירה, בלימודים, ונדביק את כל מה שהחמצנו או ויתרנו עליו במהלך חיינו עד כה.

אני חושב על הדימוי שבו, כמו בעלי החיים המשילים מעליהם את הנשל, יצאו בני הדור המבוגר מהבועה החברתית והסטיגמטית שבהן עטפה אותן החברה, יפרצו את המסגרות הכולאות אותם, ויגיעו אל מחוזות החופש של הלבוש, ההתנהגות, ההתבטאות, הבילויים, קשרי המשפחה ועוד.

או אז נחוש את השפעות  "הצונאמי" של "הסניור בום" ונחזה בלידתו של "דור המבוגרים החדש והעדכני".

נחכה ונראה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אברהם אלון

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב17/06/131588 צפיות
רוב המשפחות בארץ הן רב דוריות. למרות "הדבק החברתי" האופייני לישראל נוצר פער גדול, לעיתים לא ניתן לגישור, בין הדור המבוגר (סבים וסבתות) ובין הדור השלישי (נכדים ונינים). ההתקדמות הטכנולוגית המואצת, קצב החיים המטורף, המרדף אחר כסף, תהילה והישגים, מאפיינים את הדור הצעיר ומותירים את הקשישים הרחק מאחור. לעיתים יש תחושה כבדה של ניכור אמיתי, חרף האהבה והכבוד ההדדיים. האם העניין "אבוד"? מה ניתן לעשות בפועל? המאמר מתאר את סיבות התופעה ושורשיה ומציע פתרונות מעשיים רבים.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב15/08/101498 צפיות
אדם זקן, אלמן, אב לשלושה וסב לשבעה, יושב ומהרהר בחייו ובמצבו. עולים במוחו מחשבות אודות הקשר המשפחתי, תכיפות הביקורים, מהות ועומק היחסים הבין דוריים. חרף המסקנות העגומות יש שביב תקווה במחשבותיו.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב25/01/102248 צפיות
מחקרים עדכניים מערערים על המוסכמות המקובלות לגבי תפקודו של המוח המבוגר. מתרבים הסימנים שגם בגיל מתקדם אפשר לשמור על חדות המחשבה ולשמר את רוב היכולת השכלית, חרך העלייה בגיל. המאמר מספר על דוגמא אחת מרתקת בנושא חשוב זה.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב08/12/091319 צפיות
האם אדם מבוגר או קשיש יכול ללמוד כמו בימי נעוריו? האם יכולת החשיבה שלו או זיכרונו מאפשרים לו ללמוד? מה אומרים המחקרים החדשים בנושא? מדוע מסקנותיהם מפתיעות אפילו את חוקרי המוח?

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב28/11/091581 צפיות
מה גורם לו לאדם לשוב לעברו בתכיפות הולכת וגוברת, ככל שגילו מתקדם? איזה מין דיאלוג מנהל האדם עם גילו? מהן נקודות המבט השונות מאד של השניים? כולנו חובבי נוסטלגיה, בעת שהיא מובילה אותנו אל אחרועים מרגשים או חיוביים בחיינו הפרטיים או הלאומיים. במאמר - מבט אחר על הנושא.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב07/11/091212 צפיות
בישורת האחרונה של החיים נוטה האדם להתמקד בעברו. העתיד נראה לו קצר, בעייתי, קשה. המאמר קורא להפנות את הראש קדימה ו"להמציא" עתיד אליו כדאי לשאוף ולמענו כדאי לחיות.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב04/11/091627 צפיות
הררי מילים נכתבו על הזיקנה. דוד אבידן המנוח כתב: "אדם זקן - מה יש לו בחייו"? אכן, הזיקנה נתפסת כמאוסה, עלובה, מסכנה. אומרים שהצעירים שונאים את הזקנים כיוון שהם מראים להם איך ייראו פעם. ואילו הזקנים שונאים את הצעירים כיוון שהם מזכירים להם איך הם עצמם נראו פעם. האם אין מנוס מזיקנה כזו? היש דרך לחיות קשישות וזיקנה מאושרות? איך עושים את זה? על כך - במאמר.

מאמרים נוספים בנושא גיל הזהב

מאת: simply smartגיל הזהב01/04/216178 צפיות
בתי אבות ודיור לגמלאות עומדים בפני אתגרים, אך הביקוש למוצרים אלה רק יגדל ככל שאוכלוסיית המדינה מתבגרת בכתבה הבאה נרחיב על כך:

מאת: רוני הכהןגיל הזהב04/12/171860 צפיות
יותר ויותר מבוגרים מוצאים כי רכישת קלנועית למכירה היא פעולה שעומדת בכל התנאים לעולם חדש של תנועה עצמאית למדי עבורם.

מאת: שרון צרפתיגיל הזהב28/09/162026 צפיות
חשוב תמיד להיות מעורים בנעשה ולא להזניח מצב נפשי שהחל מדכדוך קל והתקדם אל עבר דיכאון של ממש שממנו כבר קשה לצאת. עבור הגיל השלישי מומלץ להתקדם בעזרת פסיכוגריאטר שמכיר את העולם הזה מקרוב ויכול בצורה מקצועית להקל על הכניסה וההשתלבות בתוכו.

מאת: רועי כץגיל הזהב11/09/162147 צפיות
מכירות חיתולים למבוגרים במבצע מקדמות סטטיסטיקה שאומרת שאחד מתוך ארבעה אנשים עשוי להזדקק לשימוש באחד הסוגים הנפוצים.

מאת: רועי כץגיל הזהב28/07/162061 צפיות
הזדקנות עשויה להיות תהליך מורכב. אתה חווה כתמים כבדים על העור, תנועתך איטית יותר, ואתה לוקח יותר כדורים מאשר ג'ניס ג'ופלין במיטב שנותיה.

מאת: נינה כהןגיל הזהב27/12/152047 צפיות
אם היינו בודקים את מצבם של קשישים בישראל של לפני כשלושה או ארבעה עשורים, היינו מקבלים תמונה שונה לגמרי מזו שאנו רואים היום.

מאת: נינה כהןגיל הזהב27/12/151712 צפיות
בנים ובנות של הורים רבים רואים כיצד מגיע הרגע שבו האדם שיקר להם כל כך אינו מסתדר לבד בחייו. כלומר, שלעתים גם אדם צלול לא מצליח לבצע בעצמו פעולות שלכל אדם אחר נראות שגרתיות ופשוטות מאוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica