חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מיהו חרדי / רות משי

מאת: צו פיוסצדק חברתי21/12/20111531 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

כשאני באה לכתוב על חיינו כחרדים אני רוצה לעשות סדר בדברים למי שלא ממש מכיר ולא יודע להבדיל בין הסוגים השונים שבין חובשי הכיפות. לחלוני המתבונן מן הצד כולם נראים פחות או יותר אותו הדבר, הוא יכול להצביע על הבדלים קלים ותו לא. אבל לחרדי ההבדלים האלו הם תהומיים, כמעט כמו חילוני-חרדי. אז בואו נעשה סדר בדברים:

הציבור החרדי מתחלק ל-2 קבוצות עיקריות: ליטאים וחסידים. הערה: אני מחלקת את זה לפי ראות עיני בלבד, באופן כללי מאד, בלי להתייחס לנושא בצורה מעמיקה, היסטורית, איך נוצרה כל קבוצה וכו).

חסידים

ישנן חסידויות רבות ולכל חסידות המאפיינים שלה ואין האחת דומה לחברתה. למשל: חסידות ויז'ניץ, חסידות סאטמר, חסידות  נדבורנא, ועוד עשרות חסידויות קטנות. חסידות גור אגב היא החסידות הסגורה ביותר, שבה נהוגים כללים מחמירים ביותר. חסידות חב"ד לעומת זאת היא החסידות הכי פתוחה ועליה אין מה להכביר במילים, לכל חסידות יש לבוש שונה לגמרי אבל על עקרון של פאות מסולסלות וארוכות, חליפה ארוכה, שטריימל (כובע מפרווה) וכו.

החסידים משקיעים בנושא של קדושה (טבילה במקווה כל יום, שמירה מוקפדת על צניעות ועוד), הם מתחתנים בגיל מאד מוקדם, אזור גיל 20 מקסימום, ואחרי החתונה יוצאים לעבודה.

ליטאים

המאפיינים החיצוניים של חרדי: חליפה קצרה, כובע שחור, הצעירים בד"כ מגולחים, המבוגרים בעלי זקנים, ללא פאות בד"כ. ההשקפה של הליטאים היא שהתורה מעל הכול ולכן כל בחור חרדי לומד בישיבה עד חתונתו ולאחריה לומד ב"כולל". ההורים של הבנות יעשו הכול כדי שהבת שלהם תתחתן עם בחור שיושב ולומד תורה.

כמובן שלכל קבוצה מאלו יש מוסדות חינוך משלה וגרים פחות או יותר באותם אזורים.

מטבע הדברים בין החרדים לליטאים יש מחלוקות מידי פעם, ולא תמיד רואים עין בעין את הדברים, לכן נראה פעמים רבות הפגנות של חסידים שבהם הליטאים לא מעורבים ולא נוטלים חלק. לדוגמה: קברים וחלולי שבת. החרדים הליטאים, אם ימחו, זה יהיה בנושא של תורה או חינוך. (כפי שראינו לאחרונה בעמנואל).

ליטאים - 3 קבוצות

גם בתוך הציבור הליטאי 3 קבוצות שאגדיר אותן כך (באופן מאד כללי, יש יוצאים מן הכלל): יש את הסגורים מאד, אלו שבאמצע, וחרדים מודרניים.

הסגורים יותר - יהודים חרדים שמאד מאד מקפידים על הלכה. כל עניין הלכתי הם הולכים איתו עד הסוף, לדוגמה: כשרות - קונים את המוצרים עם ההכשר הכי טוב. חינוך - ישלחו למוסדות הכי חזקים. צניעות - הנשים שלהם תראינה הכי צנועות ופשוטות ובד"כ עם מטפחת או פאה מאד צנועה שלא נראית כמו שיער, וכמובן מוסרות את נפשן כדי שהבעל ישב וילמד בכולל. השיטה באופן כללי מוקצנת מאד.

אלו שבאמצע - ואלו הרוב, מקפידים על קלה כבחמורה. ישלחו את הילדים למוסדות טובים, הנשים תקפדנה להיות צנועות, וגם תשאפנה בכל מאודן שהבעל ישב בכולל וילמד, ההבדל בין החרדים "באמצע" לבין "הסגורים" היא בשיטת החינוך הסגורה יותר.

המודרניים - אנשים שמתקראים "חרדים", אך מנסים להתדמות באורח חייהם לחילונים. בד"כ הגברים עובדים, הנשים לא מאד מקפידות על צניעות. אפשר לזהות אותן לפי הפאות הארוכות מאד, יש מחשב ואינטרנט, והראש נמצא באופן כללי איפה שהראש החילוני. הם בד"כ לא גאים בחרדיותם ומחפשים להוכיח כל הזמן לחילונים ש"החרדים" לא שונים מהם.

עדות המזרח - דומים בהגדרתם לליטאים וגם לומדים פחות או יותר באותם מוסדות, למעט המנהגים השונים ונוסח התפילה.

על עצמי - אני משתייכת לזרם החרדי שבאמצע. אני שייכת לציבור שרוצה לגדל את הילדים באוירה תורנית, חינוכית, לא רוצה לחשוף את הילדים לדרך שלילית, לתכנים לא טובים וכדומה, לא בקיצוניות, אבל כמובן עם שאיפה להיות תמיד טובים יותר, ולעשות את מה שהשם מצפה מאיתנו. למרות כל החלוקה הזו אני חושבת שבאופן כללי הציבור החרדי די מאוחד,  ופועל בשיתוף פעולה בכל מה שעומד על סדר היום.

לסיום: אני מכירה היטב את העולם החילוני ויודעת שאנחנו בהחלט שונים, אנחנו לא מדברים באותה השפה ולא חושבים אותו הדבר אבל עדיין, אנחנו יכולים לקבל האחד את השוני של האחר ולדור בשלום כל הקבוצות - אלו עם אלו.

______________________________________________________________________

מתוך הבלוג של רות משי, מאתר הארגון צו פיוס .

 



תגיות המאמר: חרדים, חילונים, צו פיוס


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת צו פיוס

מאת: צו פיוסחברה ומדינה - כללי16/04/121244 צפיות
כנגד ארבעת הבנים הישראלים דיברה תורה חכם, מה הוא אומר – "מה העדות החוקים והמשפטים, אשר ציווה אלוקינו אתכם": הוא המתחזק צמא הידע. הוא חוקר ודורש לדעת כל תג יהודי. הוא לא מבקר בלי הרף על "תורה ועבודה", תוך הבאת ציטטות בלתי נגמרות..

מאת: צו פיוסחברה ומדינה - כללי23/02/121345 צפיות
אז אחרי ההצעה, ההתרגשות, האירוסין, והזמן שלקח לי לעכל את זה שאני מתחתנת, הגיעה גם השאלה החשובה והגדולה: איפה נגור?

מאת: צו פיוסדתות17/01/127809 צפיות
התמונה של עת הרצון בשעת נעילת שערי שמיים הייתה נפלאה. עם ישראל על נשיו וילדיו עומדים זקופים בבגדים לבנים כשעיניהם חתומות בקרקע אך לבם פונה כלפי שמיא בתחינה ובבקשה למחילה וכפרה. עם קול תרועת השופר בצאת הצום, הלכה התמונה והתרוקנה והשאירה את היכל הקודש יתום מאנשים שחזרו לשגרת חייהם לפחות עד החג הבא.

מאת: צו פיוסדתות15/12/117650 צפיות
בישראל 2011 תלמידים אתיופים לא נכנסים לכיתות לימוד בבתי ספר. ולא חלילה בפריפריה, שמה תנוח דעתנו על משכבה ונקבל חצי נחמה... ”כי זה קרה בפריפריה, זה מערב פרוע שמה הם תקועים במאה ה-19 לא פלא. מזל שבעירנו הנאורה לעולם לא יקרה דבר שכזה.”

מאת: צו פיוסדתות30/11/113226 צפיות
אלול הוא חודש המכונה במסורת היהודית "חודש הרחמים והסליחות", מכיוון שהוא מקדים את ראש השנה ויום כיפור. הביטוי הכי נפוץ בחודש זה הוא "שנה טובה", ביטוי העולה בכל מפגש משפחתי, חברתי, בשיחות עם חברות האינטרנט והסלולאר שנזכרות גם הם לעשות את השנה ליותר טובה ומציעות לך דילים "משתלמים במיוחד", קבלת אסמסים מהקאנטרי שלך המברך אותך לשנה טובה ולא שוכח לצרף הודעת תזכורת "המנוי שלך נגמר בעוד... תגיע לחדשו",

מאת: צו פיוסדת ומדינה09/11/111395 צפיות
הגיעה השעה להוציא את היהדות משליטת החרדים. כאשר היהדות נשלטת על ידי חרדים אלו שלא אוהבים אותם חשים עצמם פטורים מערכי היהדות. וממש לא בצדק. הערבות ההדדית לדוגמה.

מאת: צו פיוסצדק חברתי17/10/111001 צפיות
הייתי עד לסיטואציה מוכרת עד זרא: אישה יקרה לליבי, בעלת משרה יוקרתית ומשתלמת ביותר, הודיעה לאביה שבכוונתה לעזוב את מקום עבודתה הנוכחי ולחפש עבודה שתתאים לה יותר 'כי רע לה שם'. האב התרתח, סירב אפילו להקשיב, ניסה להסביר, לשכנע, להפחיד, לשקף את המצב בחוץ ולהראות לה שהיא לעולם לא תמצא משרה טובה יותר עם תנאים כל כך נוחים. הויכוח הסתיים בכעס משני הצדדים, אבל עזר לי להבהיר סוף סוף את הסוגיה הזו.

מאמרים נוספים בנושא צדק חברתי

מאת: בנימין קלינגרצדק חברתי06/10/222138 צפיות
רקע מקדים : בפסק דין שניתן לאחרונה עלתה בין היתר השאלה האם רשאי מתווך להחתים לקוח על הזמנת שירותי תיווך תוך ציון פרטי נכס עוד שבאותה עת לא קיבל את הסכמת בעליו לכך? בנימין קלינגר מפרסם המאמר בנוסף להיותו בעלים של משרד קלינגר רישוי עסקים והתרי בנייה הינו גם בעל רישיון תיווך במקרקעין מטעם משרד המשפטים. ובכן מה פסק ביהמ"ש ?

מאת: בנימין קלינגרצדק חברתי29/06/211482 צפיות
בשנת 2014 נכנסו לתוקף תקנות עבודות ומבנים הפטורים מהיתר הכוללות את רשימת העבודות והתנאים לביצוע. עם זאת הרבה תושבים חושבים בתמימות שמבינים את התקנות שעל פנם נראים די ברורות ומופתעים כאשר לפתע מוזמנים לשימוע במחלקת הפקוח על הבניה או שמקבלים צו הריסה מנהלי. למרות שהכל נראה םפעמים ברור ומובן ועל מנת לחסוך אוגמת נפש ועלויות רבות אנו ממליצים לפנות לייעוץ ולא רק להקשיב למי שמוכר לכם את הפרגולה או מבצע עבורכם את הבניה.

מאת: בנימין קלינגרצדק חברתי19/06/211238 צפיות
סמכות שגרמה לפגם מנהלי חמור מהו צו הריסה מנהלי? צו הריסה מנהלי מאפשר למוסד התכנון (הוועדה המקומית לתכנון ולבניה שבשטחה נמצא הנכס) להרוס בניה בלתי חוקית ללא הליך משפטי. לפיכך, מדובר בסמכות "מעין משפטית" שמקנה לוועדה המקומית שיקול דעת רחב ויכולת אכיפה כמעט בלתי מסויגת של עבירות בניה. לרשימת מוסדות התכנון (ועדות מקומיות ו- ועדות מרחביות) – לחצו כאן! צו הריסה מנהלי ניתן בדרך כלל לאחר שפקח מטעם הוועדה המקומית ביקר בנכס בפעם הראשונה, זיהה חריגות או עבירות בנייה, הוציא צו הפסקת עבודות, ביקר פעם נוספת וגילה כי העבודות נמשכו חרף העובדה שהוצא צו הפסקת עבודות בביקור הראשון. למאמר מקיף בעניין עבירות בנייה – לחצו כאן! בעלים של נכס, וכל מי שרואה את עצמו נפגע מצו הריסה מנהלי, אשר מעוניין לבטלו נדרש לפעול במהירות לצורך כך, לפנות לערכאה המתאימה ולהגיש בקשה לביטול צו ההריסה.

מאת: בנימין קלינגרצדק חברתי30/12/201456 צפיות
לאחרונה רבים פונים למשרדנו לאחר קבלת התראה על צו מנהלי. יש כאלו שפונים גם אחרי שקבלו את הקנס המנהלי שתמיד סכום בסכום גבוהה הרבה מעל המצופה. בד"כ מדובר על קנס גבוהה שניתן בשל שימוש שלא בהיתר, שימוש חורג ו/או בשל ביצוע עברות בניה. תוספות בניה, פיצול דירות , שימוש בקרקע חקלאית וכדומה. מדובר בקנס קצוב משמעו למשרדנו מחלקה מיוחדת הפועלת ומסייעת ללקוחות המשרד בהסדרת חריגות בניה ,ביטול צווי הריסה וקנסות מנהליים. הנכם מוזמנים לפנות ליעוץ ויפה שעה אחת קודם. בהמשך כל מה שכדאי וצריך לדעת על צו הריסה קצוב

מאת: גדעון צורצדק חברתי24/02/149066 צפיות
בחודש מרץ שנת 2000 נפטרה לילי ז"ל, רעייתו של אריאל שרון. על–פי בקשתה היא נקברה על גבעת הכלניות. במסגרת קבורה זו, עושה שרון כל עבירה אפשרית מתחום המקרקעין. קבורה בקרקע חקלאית, שהיא גם אתר עתיקות מוכרז, וכל זאת ללא רישיון קבורה במקום, וללא היתר כנדרש בחוק. ומעל הכל הוא איננו בעל זכות בקרקע. כחמש שנים לאחר הקבורה, פונה נעם פדרמן, ליועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, בדרישה להעתיק את הקבר של המנוחה לבית עלמין. ולאחר מכן, פדרמן מגיש עתירה לבג"ץ, נגד ראש הממשלה אריאל שרון ונגד היועץ מזוז. בית המשפט בפסק דין זה, נתן ידו לפגיעה קשה בשלטון החוק ולפגיעה באינטרס הציבורי. וקיימת האפשרות - שאריק שנלחם את מרבית חייו בערבים, במותו נקבר בבית קברות מוסלמי.

מאת: יאיר צבריצדק חברתי14/04/132244 צפיות
ר' חי על ביטוח לאומי וקצבת זקנה, ר' לא התחתן מעולם ולא הוליד ילדים. כשהיה ילד ראה במו עיניו איך הורגים הגרמניםו את הוריו אחותו ושני אחיו. ר' חי איתנו בעיר שלנו, הוא רואה בכל יום את אותם הרחובות את אותן חנויות ואותם אנשים. ר' ניצול שואה. בפעם השניה בחייו הוא מרגיש איך סופו קרב ורעב מכה בו בפעם השניה בחיו. כיצד חיים בעירנו ניצולי שואה במצב כל כך קשה? לאחרונה אנו עדים לסיפורים קשים על מצבם של ניצולי השואה בישראל. עוני ורעב וקושי רב בביצוע משימות היום יום הם רק חלק מהבעיות האקוטיות בהם מתמודדים הניצולים באחרית ימיהם. קשה לתפוש את הסבל בעברם ומתוך כך עוד יותר את המצב שחלקם מתמודדים איתו גם היום.

מאת: משה יוריצדק חברתי14/11/128446 צפיות
מצעירותי פיללתי לפתוח ביזנס בענף המזון. על כן, עמלתי רבות ואספתי כסף להקמת חנות. אך לצערי, מהר מאוד הגעתי למסקנה שבכדי להתקדם בתחום זה, קיים צורך לתכנן את צעדי ולארגן את הכספים כראוי. ודאי, זה קשה לפתוח עסק, אבל ניתן להצליח. אפשר ללמוד אסטרטגיות שבאפשרותן לסייע להתנהל נכון.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica