חפש מאמרים:
שלום אורח
15.11.2019
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מ"רגע" ל"טוב אמא" ב-10 דקות,בלי עצבים ובלי להיות מומחה

מאת: שרון גיגיחינוך ילדים06/05/20121157 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מה זה חינוך?

חינוך ילדים זהו תהליך חזותי, מילולי ותקשורתי שמטרתו יצירת וליטוש "יהלום גולמי-הילד שלנו" ונתינת כיוון, דרך ויכולות לחיים כדי שישתלבו בחברה, ובאותו זמן, תחושת "ווינר" שהוא מסוגל ויכול להתגבר על כל מכשול, ולהשפיע בחברה, ובחיים הבוגרים שלו כפרט.

זהו האידיאל ומה המציאות?

אתם מכירים את זה שאתם "מתים מאהבה" על הילד שלכם, אבל לא מסוגלים להחליף אתו שתי משפטים בלי לקבל "רגע  אימא ,עוד מעט, לא רוצה..." וככל שהם גדלים המצב נהיה גרוע יותר. הילד מתכסה "בקוצים" –כל מי שמתקרב  "מקבל בראש" .איך אפשר בצורה כזו לחנך? איך אפשר בצורה כזו ללמד את הילד ערכים, כללים, כישורי חיים שהוא כל כך צריך אותם להמשך? הילד כל הזמן במצב מגננה ו/או דחייה, הוא לא במצב של קבלה ופתיחות.

לצערי "דור האינטרנט" משלם את המחיר. הילדים שלנו בודדים. הם חשופים למדיה קלה, זמינה ונוחה (טלוויזיה, אינטרנט, משחקי מחשב...) שלא מצריכה מהם שום כישורי חיים חוץ ממוטוריקה וגמישות ידיים. התקשורת ביניהם נעשית בצורת "אינסטנט" ומאחורי מסכות , הגנות ומסכי מחשב, ובכל רגע נתון במקום להתמודד עם בעיה או ברגעי אי נוחות, הם פשוט יכולים ללחוץ על כפתור והבעיה נעלמת. לא צריך להתאמץ ולהתמודד, ועוד לא דיברנו על המציאות הכלכלית של החיים שגם לא עוזרת.

ישנם אנשים שלפרנסתם חייבים להימצא הרבה שעות מחוץ לבית, ואינם "נמצאים פיזית" עם הילדים, ומתוך בדידות פיזית הילד פונה למקומות שיכולים לספק ו/או להפיג לו את השעמום ו-" הלבד ".

אנחנו עדים לכך, שמבחינה סטטיסטית, נתוני האלימות בקרב בני הנוער רק עולים, וגיל התחלת האלימות רק יורד.  היום כשהילד שלנו הולך למועדון הפסקנו לחשוב: "האם הוא ייהנה?" .אנחנו מתפללים  שנקבל אותו בריא ושלם ולא הסתבך בקטטה, והערב יעבור בשלום.

אז נכון שחינוך, כולל בתוכו המון מיומנויות להורים, שאף אחד לא לימד אותנו. ישנם כאלו שאומרים שחזרה על כללים וגבולות לילד יתנו לו הרגשת ביטחון ורוגע, ומשם אפשר לתת לו ערכים . ישנם כאלו שאומרים שדוגמא אישית היא החינוך הנכון.  "מעץ תפוחים יוצא רק תפוחים"- אם אני "טוב" הילד "יצא טוב". יש כאלו שאומרים כוח ויד נוקשה היא הפתרון -"להחזיק קצר" ולהדוף את כל "הרעות שבאות".

אני חושב שהכול נכון וצריך, וביחד עם זאת, חסר משהו במשוואה. כל אלו הם צורות תקשורת עקיפות, מה עם תקשורת ישירה עם הילד?

בכל צורות המדיה שתופסות לנו את הילדים, משתמשים שם בתקשורת ישירה (אינטרנט ,פייס בוק ,טלוויזיה...) הילדים פונים בצורה ישירה אחד לשני. אם התקשורת מוצלחת או לא זו בעיה אחרת, אך הצורה היא ישירה.

ובנוסף, הצורה והשיטה עובדת. המציאות העובדתית היא שהם כל היום רוצים להיות שם. רק כשההורה פונה בצורה ישירה, הילד נכנס למגננה/דחיינות .זה יכול לקרות מכמה סיבות:

  1. הוא לא רגיל שההורה פונה אליו בצורהישירה וזה מלחיץ אותו. הוא רגיל רק כשהוא עושה משהו לא טוב ההורה  פונה אליו.
  2. ההורה לא פונה נכון וזה גורםלהתנגדות מצד הילד.

אם צורת התקשורת הישירה כן "עובדת" אצל הילדים למה אנחנו לא משתמשים בכלים ו/או בדרך שהם כן יכולים להקשיב?

אמר שלמה המלך החכם באדם: "חנוך לנער על פי דרכו", צריך לשלב בין כל הדרכים ולמצוא את "שביל הזהב" על מנת להגיע למצב ,שהילד מוכן ורוצה לקבל מאתנו איזשהו מסר. ובנוסף ,צריך למצוא פתרון ייחודי לכל ילד, פתרון כללי זה טוב אבל לא מספיק טוב. מה שמתאים לאחד-לא בהכרח מתאים לאחר.

ישנה פה בעיה קטנה –אף פעם ו/או אף אחד לא לימד הורה כיצד "למצוא את שביל הזהב" כדי לדבר עם הילד שלו, לא בבית הספר ,לא ההורים של ההורים ולא בספרים.

מה עושים?

זה נכון שישנם אנשים שיכולים ומסוגלים באופן אינטואיטיבי לתקשר ברמה גבוהה עם כל אחד ועם הילדים שלהם בפרט, ועם זאת ישנם אנשים שקשה ו/או   "אין להם את זה" . זו המציאות אך היא לא מוחלטת-תקשורת היא יכולת נרכשת וככל שמתאמנים בה היא מתפתחת לרמות מצוינות.

אני מעוניין בשינוי.קיימת היום נוסחא קלה ופשוטה ,באמצעים של חשיבה מחוץ לקופסא, כיצד לזהות ולהגדיר את הצרכים התקשורתיים של הילד (באופן ספציפי),על מנת לקבל את "שביל הזהב כדי לדבר אתו".

כשלילדים יש "הורים עם נוכחות ודומיננטיות" ולא "הורים שנמצאים" הוא גודל בתוך חממה של ביטחון ואושר, ובנוסף, ההורים  יחוו נחת מהחוויה הזו שנקראת הורות.

וכבונוס אני כבר אגלה לכם. הנוסחה מתאימה לכולם-

ללא הבדל מין, גזע, וגיל.

אז מ"רגע..." ל- "טוב אימא.." ב-10 דקות בלי עצבים ובלי להיות מומחה.היום קל מתמיד

מתערבים?

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אנליסט לחיים-life analyst

חיים בעוצמה,לפחד בפרופורציות

התמחות בתקשורת בין אישית וניהול שינויים

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שרון גיגי

מאת: שרון גיגיהפרעות קשב וריכוז02/02/145146 צפיות
תקשורת מילולית זה "שיווק" הרצון שלך לאחר,וזה תהליך שמורכב מכמה פרמטרים מדידים וברורים,ושליטה במיומנות הזו מובילה להצלחה ולהישגים ברמות הכי גבוהות שיש,בכול תחומי החיים,והיא פתרון טבעי להמון ממקרי בעיות "הקשב וריכוז" שיש היום.

מאת: שרון גיגיחינוך ולימודים - כללי12/07/121205 צפיות
להמון אנשים אין את הידע איך לזהות את הצרכים התקשורתיים של זה שממולנו על מנת להעביר לו מסר בלי כוח ובלי "לקבל עצבים",כי אם אני טועה,איך אפשר להסביר את התוהו ובוהו שהולך בעולם?-"חיים ומוות ביד הלשון" וה-"תקשורת אשמה"-לא אני המצאתי.

מאת: שרון גיגיחינוך ילדים07/07/121945 צפיות
הורה צריך כוח.הוא צריך להיות "חזק".פיזי , לוגי ,ומנטאלי. הורה צריך ידע. כמה שיותר נרחב וביותר נושאים-ה"רווח" כולו שלו.יהיה לו הרבה יותר קל להתמודד עם החיים וילדיו בפרט. ולא פחות חשוב , הורה צריך תגמול. תוצאה ודאית / ויזואלית .ילדים "ווינרים" שמצליחים,עצמאים....וכמובן, מסבים להורה נחת וכבוד.

מאת: שרון גיגיחינוך ולימודים - כללי07/07/12970 צפיות
המון סודות יש בעולם,ולחיים בפרט. אחד מהחשובים,הגדולים והמתסכלים ביותר הוא ב"מלחמה" בין הורים וילדים-איך לגרום לילד שלי להקשיב לי? למה הוא לא מקשיב? הוא לא מבין שאני רוצה רק בטובתו? שאני אוהב אותו "בטירוף"? איך אני יגרום לו להיות "ילד פלא" במקום "נוער בסיכון"? הוא לא מבין שמה שהוא עומד לעשות זו טעות ו/או הדרך מסוכנת?

מאת: שרון גיגיאימון לאיכות חיים07/07/121087 צפיות
תהליך זהו מסע של קבלה ונתינה. מסע שיש לו התחלה וסוף,והוא קצוב בזמן.יש לו כוח עצום. הוא מעצב את האישיות והחיים של כולנו ומשאיר "חותם לדורות". התהליך עצמו בנוי מנושאים, ולכול נושא אנחנו "יוצקים תוכן".לומדים,משננים,מתנסים,טועים ולומדים מטעויות...ובנוסף אי אפשר אחד בלי השני.תהליך בלי תוכן לא שווה,ותוכן בלי תהליך -אין לו זכות קיום-הוא לא רלוונטי. ככה זה גם בתת נושאים שמעצבים את חיינו: אמהות,הורות,נישואין,התפתחות אישית....

מאת: שרון גיגיאימון לחינוך27/06/121353 צפיות
תקשורת בינאישית אפקטיבית היא אחת מהיכולות שמוגדרות ככישורי חיים, והיא לא נלמדת בבית הספר. היא לא נלמדת בכלל (לפחות לפי מה שאני יודע)-רק מניסיון אישי של ההורה או "כישרון טבעי". ישנם המון יכולות שמוגדרות ככישורי חיים , שקריטיות לחיים של ילדנו , והם לא נלמדות בשום מקום- ניהול זמן, קבלת החלטה, אינטיליגנציה פיננסית.... כול אלו הם כישורי חיים שיקבעו ויעצבו את חייהם של ילדנו במציאות היום יומית , וזה תפקידנו ואחריותנו ללמד אותם-זה מצופה מאיתנו כהורים, לא "הציונים" בבית הספר (ואני בכלל לא מזלזל בחשיבות ובידע שנרכש שם).

מאת: שרון גיגיחינוך ולימודים - כללי30/01/111296 צפיות
בעבר חשבו ש"להיות הורה טוב" ובעל רמת האינטליגנציה אישית של האדם הם אחד,אלא שהניסיון לימד אותנו שיש צורך גם במרכיבים אחרים כדי להצליח.כל אדם פועל לפי תבניות מוגדרות בעלות סדר לוגי.אם נדע לזהות ולהגדיר את הצרכים ו"הפרמטרים" ,שדרכם ילדנו מודד אותנו,ושבעקבותם הוא מגבש פרשנות על האינטראקציה בינינו,וכמובן נוכל למצוא דרך קלה לספק לו אותם,יתעוררו בו רגשות "טובים",והם יובילו לתוצאת התנהגות חיובית שצפויה מראש

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19266 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19263 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19239 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19259 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19254 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19290 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19255 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica