חפש מאמרים:
שלום אורח
06.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

זה הכל עניין של גיל

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב19/09/2009851 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

א.    שאלות מעניינות

·        איך יכול אדם להיות בלא פחות מ - 10 גילים שונים בעת ובעונה אחת?

·        מי מהם הוא גילו "האמיתי"?

·        איך יודעים זאת?

·        איך מגיבה על כך סביבתו הקרובה?

·        כיצד משפיע הדבר על תדמיתו, מעמדו, יוקרתו?

ב.     תשובות מרתקות

הגרונטולוגיה, העוסקת באינטנסיביות גוברת בחקר הזיקנה, מעמידה לפתע שורה של "גילים" המאפיינים אדם מבוגר, כזה או אחר:

·        גיל ביולוגי – בן כמה שנים הוא.

·        גיל כרונולוגי – שנת לידתו.

·        גיל חברתי – החברה בה הוא מבלה, סביבת הגילאים המקיפה אותו.

·        גיל משפחתי – האופן בו המשפחה מתייחסת לגילו.

·        גיל מנטאלי – היכולת האינטלקטואלית, הערנות, חדות המחשבה, הזכרון.

·        גיל רגשי – כיצד באה לידי ביטוי האינטליגנציה הרגשית שלו.

·        גיל תפקודי – רמת התפקוד שלו בחיי היום יום.

·        גיל פסיכולוגי – האופן בו האדם עצמו תופס את גילו.

·        גיל התנהגותי – דפוסי ההתנהגות שלו במגוון מצבים.

·        גיל הכרתי – מידת ההשלמה או ההתרסה עם הגיל.

מפתיע? אין ספק. דומה שבטרם הוארכה תוחלת החיים שלנו, לא היה איש שנתן דעתו על הסוגיות הללו. בימים ההם, כל מי שחצה את גיל הפרישה מהעבודה נכנס כמעט אוטומטית לקטגוריה של "זקן". כך תוייג על ידי החברה וכך התנהג בפועל. לא היו ציפיות יתר ממנו ונראה זה אך טבעי לחברה של הימים ההם, שישקע לאיטו – או במהירות – בתוך זקנתו ושיבתו.

ימים אלה חלפו לבלי שוב. בחברה כל כך צעירה, סוגדת נעורים ורדופת דיאטות, שטופת מחשופים וחולצות בטן, מותחת פנים ומגדילת חזה, מקצרת קיבה ושואבת שומן, אין האדם יכול להרשות לעצמו להיות קשיש, ועל אחת כמה וכמה זקן. כמו משמים נגזר עליו או להשלים עם הזדקנותו או להתריס נגדה, להיאבק בה ולא להיכנע לה.

לא בקלות התרחש הדבר. אלפיים שנה לקח לו לאדם עד שהחליט שבכוחו להחזיר את מחוגי השעון אחורנית. הנורמות החברתיות של המאות הקודמות לא אפשרו זאת. לפיכך, המאבק בגיל ובסימניו, כמו גם התופעות של האינטליגנציה המלאכותית והשיבוט האנושי הם מסימני המרידה וההתרסה של שנות האלף השלישי.

כיום איננו מוכנים עוד להשלים עם תופעות עתיקות יומין שקבע הטבע, ואנו חשים שביכולתנו לשנות אותן ולעצב אותן מחדש כרצוננו.

 בראש כולן עומדת הריצה אל הנעורים שהיא מן התופעות הבולטות והמדהימות של תקופתנו, ונראה שטרם הגיעה לכלל מיצוייה המלא, כפי שעוד יוסבר להלן.

מהו השד הדוחף אותנו לעבר הנעורים? כיצד התחיל המרוץ המטורף הזה? כמה ממון מוכנים אנו להשקיע בו? מדוע איננו מוכנים להשלים עוד עם הכסות הקשישה שבה עטפו אותנו שנות חיינו במשך דורות רבים? מתי התחילה בעצם ההתרסה הגדולה נגד התהליך הטבעי של ההזדקנות? איך בנינו את שביל הזהב שמוליך אותנו ממחוזות הזיקנה הישנים לעבר אפיקים חדשים של בגרות מאוחרת או מאוחרת מאד?

נסו להיזכר. מתי בפעם האחרונה ראיתם קבוצת נשים מבוגרות ששערן שיבה? לכו למרכזי הקניות, לבתי הקולנוע, לאולמות התיאטרון, לקונצרטים ולאופרה, לבתי הדיור המוגן, למרפאות קופות חולים, בכולם תפגשו נשים בנות 60, 70 , 80 שנה ואף יותר, ורק בודדות מתירות ללובן המוכר לשלוט בשערן.

 לכו אל המכונים לעיצוב שיער, אלה שירשו את מקום המספרות של פעם, ונסו להבחין בחתך הגיל של הלקוחות. נדמה לי שאפשר להמר על כך שהקליינטורה השכיחה יותר היא דווקא של הנשים המבוגרות שמקפידות לבקר שם בתדירות גבוהה, בטרם יציצו אניצי השיבה, ואוי לאותה בושה. גם מקומם של הגברים לא נפקד ובהדרגה מתחילים גם הם לנהור לאתרים המחזירים להם את מראה פניהם משכבר…

דלגו מכאן אל מכוני הבריאות והכושר וצפו בהמוני המבוגרים והקשישים הגודשים אותם, משל ינקו תום נעורים מזיעת המאמץ הניגרת ממצחם.

ידיים קשישות נשלחות אל מדפים עמוסי מזון בריאות, מגששות אחר מוצר הפלאים שישיב להם את המראה של גו זקוף ועור חלק ורענן.

מכוני הדיאטה ושומרי המשקל הפכו גם הם מוקד עליה לרגל, לאלה המנסים לעצב מחדש את גיזרתם ולשוות לקו המותניים מראה צעיר ורענן.

כל אלה מסמלים את הבריחה הגדולה מן הזיקנה אל עבר הנעורים הנכספים- נצחיים, שהפכו בבת אחת גם משאת נפש שאולי אולי אפשר להגשימה, וגם יעד שלשם השגתו מוכנות הבריות לשלם כל מחיר שידן משגת. מין מטמורפוזה נשאפת של המרת לובן השיבה בזהב של "הגיל המבוגר".

כולם מתייצבים בתור המתארך של המקווים לשתות ממעיין הנעורים, לגמוע טיפות אחדות (ואולי אחרונות?) מן המראה המשובב, מן העור החלק, מן השיער השופע, מן המרץ הבלתי נדלה, מן הנחרצות המדבקת, מן הבריאות הנכספת.

תעשייה ענפה קמה לה כדי לספק תאוות נעורים אלה:

מכוני טיפוח ויופי, מרכזי בריאות וחוות נופש, שיטות ריפוי טבעיות, מרכזי דיאטה והרזייה מהירה, מכוני כושר ופיתוח הגוף, לימודים אוניברסיטאיים, בתי אופנה ועיצוב, טיולים בעלי חזות צעירה, ועוד כיוצא באלה.

 אלה הם ביטוייה המובהקים של ההתרסה הגדולה, של אותה קריאת תגר אדירה שהכריזה האנושות על הישורת האחרונה של החיים.

יתכן שהרפואה המודרנית תספק את היכולת להתגבר על חלק מתחלואי הגיל, הרפואה הפלסטית תבטיח את המראה החיצוני, היכולת הכספית תאפשר לשכבות הולכות וגדלות לנצל את שפע המוצרים והשירותים ש"תעשיית הנעורים" מציעה להם.

אך האם תשרוד "תעשיית הנעורים"? האם הסירוב להזדקן אכן  יהפוך לאופנה עולמית ולנורמה חברתית, יעלה כמו נחשול ענק על כל השרידים של בושה ואי נעימות, יגרוף אחריו גברים ונשים, יציב דמות חדשה ושונה של סבא וסבתא ויעמעם את קווי המתחם הביולוגיים שהיו פרוסים בין הדורות? האם תימשך ואף תתעצם ההתרסה ותגרום לטשטוש הקווים בין קבוצות הגיל? וכיצד ישפיעו כל אלה על אורח חיינו ועל היחסים הבין-דוריים?

יהיה זה חזיון מרתק ורב עלילות כשכל דור יושב בעמדת ההמתנה של גילו ומתבונן בהשתאות במתרחש…

ועד אז – זה הכול עניין של גיל, כפי שנוהגים לומר...

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אברהם אלון

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב17/06/131588 צפיות
רוב המשפחות בארץ הן רב דוריות. למרות "הדבק החברתי" האופייני לישראל נוצר פער גדול, לעיתים לא ניתן לגישור, בין הדור המבוגר (סבים וסבתות) ובין הדור השלישי (נכדים ונינים). ההתקדמות הטכנולוגית המואצת, קצב החיים המטורף, המרדף אחר כסף, תהילה והישגים, מאפיינים את הדור הצעיר ומותירים את הקשישים הרחק מאחור. לעיתים יש תחושה כבדה של ניכור אמיתי, חרף האהבה והכבוד ההדדיים. האם העניין "אבוד"? מה ניתן לעשות בפועל? המאמר מתאר את סיבות התופעה ושורשיה ומציע פתרונות מעשיים רבים.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב15/08/101498 צפיות
אדם זקן, אלמן, אב לשלושה וסב לשבעה, יושב ומהרהר בחייו ובמצבו. עולים במוחו מחשבות אודות הקשר המשפחתי, תכיפות הביקורים, מהות ועומק היחסים הבין דוריים. חרף המסקנות העגומות יש שביב תקווה במחשבותיו.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב25/01/102248 צפיות
מחקרים עדכניים מערערים על המוסכמות המקובלות לגבי תפקודו של המוח המבוגר. מתרבים הסימנים שגם בגיל מתקדם אפשר לשמור על חדות המחשבה ולשמר את רוב היכולת השכלית, חרך העלייה בגיל. המאמר מספר על דוגמא אחת מרתקת בנושא חשוב זה.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב08/12/091319 צפיות
האם אדם מבוגר או קשיש יכול ללמוד כמו בימי נעוריו? האם יכולת החשיבה שלו או זיכרונו מאפשרים לו ללמוד? מה אומרים המחקרים החדשים בנושא? מדוע מסקנותיהם מפתיעות אפילו את חוקרי המוח?

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב28/11/091581 צפיות
מה גורם לו לאדם לשוב לעברו בתכיפות הולכת וגוברת, ככל שגילו מתקדם? איזה מין דיאלוג מנהל האדם עם גילו? מהן נקודות המבט השונות מאד של השניים? כולנו חובבי נוסטלגיה, בעת שהיא מובילה אותנו אל אחרועים מרגשים או חיוביים בחיינו הפרטיים או הלאומיים. במאמר - מבט אחר על הנושא.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב07/11/091212 צפיות
בישורת האחרונה של החיים נוטה האדם להתמקד בעברו. העתיד נראה לו קצר, בעייתי, קשה. המאמר קורא להפנות את הראש קדימה ו"להמציא" עתיד אליו כדאי לשאוף ולמענו כדאי לחיות.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב04/11/091627 צפיות
הררי מילים נכתבו על הזיקנה. דוד אבידן המנוח כתב: "אדם זקן - מה יש לו בחייו"? אכן, הזיקנה נתפסת כמאוסה, עלובה, מסכנה. אומרים שהצעירים שונאים את הזקנים כיוון שהם מראים להם איך ייראו פעם. ואילו הזקנים שונאים את הצעירים כיוון שהם מזכירים להם איך הם עצמם נראו פעם. האם אין מנוס מזיקנה כזו? היש דרך לחיות קשישות וזיקנה מאושרות? איך עושים את זה? על כך - במאמר.

מאמרים נוספים בנושא גיל הזהב

מאת: simply smartגיל הזהב01/04/216197 צפיות
בתי אבות ודיור לגמלאות עומדים בפני אתגרים, אך הביקוש למוצרים אלה רק יגדל ככל שאוכלוסיית המדינה מתבגרת בכתבה הבאה נרחיב על כך:

מאת: רוני הכהןגיל הזהב04/12/171862 צפיות
יותר ויותר מבוגרים מוצאים כי רכישת קלנועית למכירה היא פעולה שעומדת בכל התנאים לעולם חדש של תנועה עצמאית למדי עבורם.

מאת: שרון צרפתיגיל הזהב28/09/162029 צפיות
חשוב תמיד להיות מעורים בנעשה ולא להזניח מצב נפשי שהחל מדכדוך קל והתקדם אל עבר דיכאון של ממש שממנו כבר קשה לצאת. עבור הגיל השלישי מומלץ להתקדם בעזרת פסיכוגריאטר שמכיר את העולם הזה מקרוב ויכול בצורה מקצועית להקל על הכניסה וההשתלבות בתוכו.

מאת: רועי כץגיל הזהב11/09/162148 צפיות
מכירות חיתולים למבוגרים במבצע מקדמות סטטיסטיקה שאומרת שאחד מתוך ארבעה אנשים עשוי להזדקק לשימוש באחד הסוגים הנפוצים.

מאת: רועי כץגיל הזהב28/07/162063 צפיות
הזדקנות עשויה להיות תהליך מורכב. אתה חווה כתמים כבדים על העור, תנועתך איטית יותר, ואתה לוקח יותר כדורים מאשר ג'ניס ג'ופלין במיטב שנותיה.

מאת: נינה כהןגיל הזהב27/12/152049 צפיות
אם היינו בודקים את מצבם של קשישים בישראל של לפני כשלושה או ארבעה עשורים, היינו מקבלים תמונה שונה לגמרי מזו שאנו רואים היום.

מאת: נינה כהןגיל הזהב27/12/151716 צפיות
בנים ובנות של הורים רבים רואים כיצד מגיע הרגע שבו האדם שיקר להם כל כך אינו מסתדר לבד בחייו. כלומר, שלעתים גם אדם צלול לא מצליח לבצע בעצמו פעולות שלכל אדם אחר נראות שגרתיות ופשוטות מאוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica