חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

סיכום מאמר; עלייתו של ציבור הקוראים

מאת: שירה כהןתקשורת המונים24/05/20129636 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

סיכום מאמר; עלייתו של ציבור הקוראים

 

הדפוס השפיע על תחומים רבים:פוליטיקה,כלכלה,דת,פילוסופיה,ספרות,תרבות ותחומי חיים אחרים, כך שההיסטוריה של הדפוס נעשתה חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של התרבות.

בנוסף להשפעות הרבות, מתעסק המאמר גם בנושא תרבות כתב היד והמעתיקים.

תרבות זו לא הייתה מדויקת, אך למרות זאת הכנסייה המשיכה להשתמש בה כיוון שרצתה לשמר על כוחה והשפעתה על הציבור הרחב בעקבות המצאת הדפוס וההתנגדות שהחלה לעלות כנגד כוחה של הכנסייה.

אייזנשטיין מתארת, כיצד העיתון לאט לאט תפס את מקומו של הביקור המסורתי בכנסייה בימי ראשון וזירז תהליכי חילון והתרופפות קשרי הקהילה המקומית.

לטענתה ציבור הקוראים היה מפוזר יותר מציבור השומעים, האוכלוסיות העירוניות לא רק התפוררו, אלא גם נקשרו בדרכים חדשות על ידי ערוצי תקשורת בלתי אישיים יותר.

היא מתארת כיצד השליט השתמש בדפוס לאינטרסים האישיים שלו, כדי להטביע את נוכחותו במודעות ההמונים ובעיתונים.

השינוים שקרו בעקבות הדפוס היו רבים.

טענה: יש לבחון את השפעות הדפוס באופן מעשי בקבוצות שונות.

בכדי לבדוק זאת, אייזנשטיין מנסה לאפיין את הקבוצות. היא עושה הבחנה בין תרבות אוראלית לאוריינית. קודם לדפוס, החברה הייתה ייצור כלאיים, שילוב בין תרבות אוראלית לכתב, הדפוס שינה זאת. עד לדפוס, אייזנשטיין מתייחסת לחברה כקהל השומעים ולא כקהל קוראים.

הדפוס, זוהי נקודת התפנית שתעצב את המעבר. אייזנשטיין מדברת על הדדיות.

גם התרבות שלאחר הדפוס היא תערובת. המילה המדוברת עם כניסת הדפוס הושפעה מהדפוס. הנואמים והמטיפים חיזקו את המילה המדוברת באמצעות הדפוס, חיזוק שלא היה קודם לכן, בעקבות כך לדוגמה, היו מילים מדוברות שהשתנו.

טענתה העיקרית היא שצריך להתייחס לדפוס כמעצב קהל. החוקרת טוענת כי לא נעשה הרבה בחקר השפעות הדפוס על ההיסטוריה האנושית. לכן, לא ניתן להבין את שלב המעבר מן הכתב הידני לדפוס. כמעט ואין ציון של השפעת הדפוס על תחומי החיים כמו פוליטי, כלכלי וכו' אך המשימה היא לקשר בין הדפוס לבין השפעותיו בכל התחומים הללו ומשימה זו קשה.

היא טוענת כי ציבור הקוראים הושפע בדרכים שונות  מאותו חידוש (הדפוס), באותו איזור ובאותו זמן.

היא בוחנת את הדדיות ההשפעות בין חברה וטכנולוגיה. היא אומרת שלטכנולוגיה יש השפעה על החברה, אך היא לא מתעלמת ממה שקדם לדפוס ואת השפעתו גם כן על החברה.

טענה: כיצד הדפוס שינה את המילה המדוברת?

הדפסת הדיונים בפרלמנט השפיעה על חילופי הדברים של החברים בו, שנאלצו להתנסח בצורה שונה ומאופקת יותר.

דקלום של שירים, מחזות ופזמונים שונה לאחר הופעתם על כתב.

הדפוס אפשר לדמגוגים, אנשי דת ושאר מטיפים להעביר את תורתם ודעתם לקהל גדול הרבה יותר.

הועברה מפה לאוזן תרבות ספרותית בשל הקראה של ספרים ומחזות בפומבי.

את מקום המספר תפס הכפרי המשכיל שהקריא בלדות וספרות זולה וכך נוצרה, לדעת אייזנשטיין, תרבות "פופולארית" קלוקלת מידי.

טענה: כיצד התפתחות העיתון וכתבי העת פגעו במעמד הכנסייה?

הדפסת התנ"ך בעותקים רבים הולידה מגמות סותרות ומודרניסטיות כאחד.

עד לאותה תקופה, שלטה הכנסייה על הנאמר והכתוב.

העיתונות החלה לתפוס את מקומו של דוכן המטיף וזנחה את העיסוק בענייני קודש.

האימרה "שום-דבר אינו קדוש" החלה לאפיין את מלאכת העיתונאי. מאמציהם של שומרי המוסר הקתולים והמטיפים הפרוטסטנטים נכשלו מול הצורך התמידי לחדשות.

העיתון החודשי התחלף בשבועי ואח"כ בעיתון יומי.

חל תהליך של חילון הנצרות: הכנסייה נאלצת כעת להתחרות בתרבות קריאת העיתונים בימי ראשון.

טענה: כיצד השפיע הדפוס על מוסדות השלטון?

הנוכחות האישית התחלפה בהשתתפות עקיפה בטקסים אזרחיים ובאירועים עירוניים. גרסאות זולות של ההדפסים שהנציחו טקסים ממלכתיים כמו ביקורי מלכים אפשרו לאלה שנשארו בבית לחוות פסטיבלים ציבוריים. תווי פניהם של השליטים ושל אנשי פמלייתם הלכו והתבהרו לנתינים הפזורים ברחבי הממלכה. הפצת הדפסים ותחריטים סיפקה למלך דרך חדשה להטביע את נוכחותו האישית ואת דמותו החזותית במודעות ההמונים.תמונות ודיוקנאות של השליטים נתלו בבתים לצד תמונות קדושים.

לצד התחזקות הצד החזותי של השליטים הורחבו סמכויות הפקידים והבירוקרטים ברגע שתקנות הממשל נעשו כפופות לכוחות השכפול של הדפוס.

המתחים הרגילים בין חצר המלכות לבני הארץ, בין הכתר לבעלי האחוזות, הוחרפו על ידי מלחמות תעמולה.

המחברת טוענת כי כל החוקרים וההסיטוריונים למיניהם, אשר דנו בעניין השפעת הדפוס, לא בהכרח ירדו לעומקם של ההשלכות וההשפעות. היא אומרת כי השפעותיו של הדפוס לא עוררו מחלוקת רבה, וזה לא מפני שכולם מסכימים בנושא, אלא מפני ששום דעה לא ניסחה ניסוח מפורש. לדעתה השפעת הדפוס לא זכתה לציון מעמיק במקרים רבים, למרות שכתבו על ההשפעה מדי פעם, אנו עדיין יודעים מעט מאוד על ההשפעות הרבות של הדפוס, לדוגמא: איננו יודעים על ההשפעה של הדפוס על התנהגות ההאדם. אייזנשטיין דנה בתנאים ששררו טרם המצאת הדפוס על מנת להבין אלו שינויים חלו בעקבות ההמצאה, אך טוענת כי הנתונים מעטים מאוד כך שלא ניתן לדעת בצורה מדוייקת על התקופה שקדמה לדפוס, תקופת כתב היד, שהיתה כל כך לא יציבה משתנה ורבת פנים, עד כי לא ניתן לאתר בה מגמות ארוכות טווח.

לפי סטיינברג " ההיסטוריה של הדפוס היא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה הכללית של התרבות" אלא שלרוע המזל אי אפשר להחיל את האמירה הזו על ההיסטוריה הכתובה. אף שהיא נכונה לגבי המסלול הממשי של חיי האנושות.

אייזנשטיין יוצאת נגד מקלוהן וטוענת שכל אחד קורא מה שהוא רוצה ועצם העובדה שיש ריבוי רעיונות יש ייצור של ריבוי קוראים. הרעיון של ציבור הקוראים נוגד את התפיסה של האדם הטיפוגרפי המושפע אך ורק מאיך שהספר בנוי ולא ממה שכתוב. אייזנשטיין טוענת שישנו אותו ציבור קוראים שלא אחיד באופיו. בניגוד למקלוהן שרואה בדפוס גורם שהופך את החברה לאילמת, אייזנשטיין טוענת שהדפוס מעודד אינטראקציות חברתיות. היא לא שוללת את טענתו של מקלוהן אך אומרת שזה היה גם לפני הופעת הדפוס.

לסיכום, לדפוס השפעה על החברה, אך אייזנשטיין לא מתעלמת ממה שקדם לדפוס ואת השפעתו גם כן על החברה.

השפעת הדפוס על קבוצות שונות תלויה במאפיינים שונים:

? תחום דתי- הייתה השפעה על חילון וחופש הביטוי. הדפוס עורר חשיבה עצמאית ולכן זה העלה סימני שאלה.

? תחום פוליטי- לכל אישות יש את ההיסטוריה שלה והיא כתובה ומודפסת. הכתיבה וההיסטוריה המקומית, הם הבסיס למדינות הלאום.

? תרבות, חינוך ומדע- אפשרות לצבור ידע. קיימת יכולת להדפיס וליצור סגנונות נוספים של יצירה.

יש מעבר מציבור שומעים לציבור קוראים, מתרבות אוראלית לתרבות שבכתב, הדפוס מעצב קהל, המילה המדוברת הושפעה מהדפוס.

.

בנוסף, ניתן לאפיין את הקוראים:

?? ציבור אינדיבידואלי ומפוזר- הזיקה לקהילה המקומית מתרופפת, הקריאה היא בודדת, קשרים נחלשים.

? הדפוס מחזק את החילוניות- העיתון מחליף את תפקיד הכומר כמקור מידע.

?? התקשורת חוץ טריטוריאלית- תקשורת נרחבת, מידע מבחוץ.

?? אופני שליטה חדשים- שטרות, דיוקנים של המלך בכל מקום בממלכה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

s.c

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שירה כהן

מאמרים נוספים בנושא תקשורת המונים

מאת: yuval ozתקשורת המונים28/04/132541 צפיות
מהי בעצם מרכזיה וכיצד יכולה להועיל לעסק שלך?

מאת: דניאל seoתקשורת המונים04/10/128381 צפיות
במיוחד כשהילדים גדלים ואתם רוצים כבר לקנות בית משלכם, כדאי לזכור שמשכנתא זה לא משחק ילדים. חשוב מאוד לדעת המון דברים לפני שלוקחים משכנתא והדרך הכי טובה לדעת אותם זה על ידי ייעוץ עם אנשים שמבינים בכך. כמו כן, יש כל כך הרבה פרטים שאנשים מהשורה פשוט לא מתעסקים איתם.

מאת: יקותיאלי עודדתקשורת המונים11/09/129592 צפיות
הספרות 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9 מוכרות לרוב אוכלוסיית העולם, ללא הבדל ארץ ושפה. עובדה זו מאפשרת לפתח שיטת תקשורת נוחה ופשוטה בין זרים, הדוברים שפות שונות וכותבים בכתבים שונים, למרות שאיש אינו יודע את שפת רעהו. בשיטת התקשורת המוצעת יינתנו מספרים למילים שמושיות, היינו מספר אישי לכל מילה. כל מספר יתאים למילה אחת בלבד, מילה בעלת אותו מובן, בכל שפה. אנשים זרים ירשמו ויחליפו ביניהם פתקים ובהם קבוצות של מספרי מילים ובאמצעות רשימות מתאימות - "מפתחות" שהוכנו מראש, יוכלו להבין איש את רעהו.

מאת: liatootתקשורת המונים14/04/129468 צפיות
מאז ומתמיד בני האדם היו מתקשרים ביניהם, אך צורת ההתקשרות שינתה את פניה מהעת העתיקה ועד היום, במאמר זה סקירה קצרה של מראה התקשורת מאז ועד היום.

מאת: שחףתקשורת המונים31/08/108987 צפיות
אמצעי התקשורת מקיפים אותנו ומשפיעים על סדר היום הציבורי. לימודי תקשורת ועיתונאות מקנים ידע תיאורטי מקיף לצד התנסות מעשית נרחבת, ומאפשרים להשתלב בתחום התקשורת במגוון תפקידים מרתקים.

מאת: אברהם בלוךתקשורת המונים10/10/099766 צפיות
מאפיין תרבות שהוא אחד מהבולטים בעיניי הוא השפה. כל פיריודה והמילים המאפיינות אותה, כל זרם באומנות ומילותיו הייחודיות לו – כל עם או חברה ומושגיה ומונחיה. בעשורים האחרונים אנחנו חוזים בהתפתחותו של סלנג בגוון חדש לחלוטין – סלנג כתוב המופיע באינטרנט.

מאת: אברהם בלוךתקשורת המונים03/10/0911155 צפיות
סלנג בימינו - הדור של ימינו כראי הסלנג.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica