חפש מאמרים:
שלום אורח
29.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

המאנגיוסרקומה - גידול ממאיר של כלי דם

מאת: יוני פרסוטרינריה28/09/20092821 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

המאנגיוסרקומה הוא סרטן אגרסיבי של כלי הדם שיכול להופיע בכל מקום בגוף. הגידול הראשוני מופיע בדרך כלל בטחול, כבד או לב. המחלה יכולה לפגוע בכל גזעי הכלבים, אך שכיחותה גבוהה במיוחד בגזעי כלבים גדולים כגון רועה גרמני, סטר אנגלי, וגולדן רטריבר.

סימני המנגיוסרקומה ואבחון מיקום הגידול

סימני המחלה קשורים למיקום הגידול הראשוני או הגרורות.  במקרה של גידול באיברים פנימיים נראים סימנים חולפים או מתמשכים של חולשה ואף התמוטטות. הסרטן יוצר כלי דם לא נורמאלים, חלשים יותר הנוטים לדלוף. הגידול גורם לקריעה של אחד מכלי דם סרטניים אלה ולאיבוד דם. המאנגיוסרקומה מופיעה בשכיחות גבוהה בטחול, וקריעה של כלי דם בטחול יכול להביא לאיבוד דם רב לחלל הבטן, ואי לכך לחולשה והתמוטטות.

אם אבדה רק כמות קטנה של דם, החולשה עשויה לחלוף כיוון שהדם נספג חזרה לגוף. במקרים של דימום משמעותי לבטן, מופיעה חולשה חמורה עד כדי התמוטטות וזהו מצב חירום הדורש הגעה מידית אל וטרינר חירום או בית חולים וטרינרי.

אם הגידול בלב, לעיתים יש דימום לתוך שק הלב המקיף את הלב והתוצאה היא ירידה ביכולת הלב לפעום. גם במצב זה יופיעו סימני חולשה והתמוטטות.

המאנגיוסרקומה נחשבת לגידול "רע" ואגרסיבי בגלל שהוא שולח גרורות בקלות יחסית. לאחר שמאבחנים או חושדים בהמאנגיוסרקומה נעשות מספר בדיקות לקביעת חומרת המחלה. בשלב הראשון מבוצע אולטראסאונד של הבטן והלב בחיפוש אחר הגידול הראשוני או אפשרות של גרורות לאיברים כגון הכבד. 
בדיקות נוספות  כוללות צילום בית חזה להערכת גודל הלב ולשם זיהוי גרורות בריאות. במידה ונראות גרורות בד"כ אין טעם בניתוח. בד"כ נדרשות ספירת דם, פאנל ביוכימי ובדיקת שתן לצורך הערכת מצבו הבריאותי הכללי של הכלב. לעיתים נבצע בדיקת קרישה בכדי להעריך את יכולתו של הדם לקרוש ולקבוע את הסיבה לדימום הבטני.

טיפול בהמאניגוסרקומה

בשלב הראשון נעשה ניתוח להסרת הגידול הראשוני (בד"כ הסרת הטחול) ולעיתים יש גם צורך במנת דם אשר נקנת מבנק דם לחיות מחמד (במקרים של דימום מסיבי לחלל הבטן).
בשלב השני, בשל שכיחות גרורות גבוהה, נעזרים בטיפול בכימותראפיה.

חשוב להבין שכימותרפיה בכלבים וחתולים שונה מהטיפול באנשים ותופעות הלוואי פחותות. מטרת הטיפול היא שיפור איכות החיים עבור חיית המחמד ולא בהכרח ריפוי. לעולם איננו רוצים שהטיפול יהיה יותר קשה מהמחלה עצמה. חיות מתמודדות עם כימותרפיה יותר טוב מאנשים בגלל מגוון סיבות, אך החשובה מכולן היא פסיכולוגית. הכלב לא יודע שיש לו סרטן. הוא גם לא יודע שהתרופות גורמות לאנשים להרגיש חולים, ולכן אינו מצפה לחלות. כלבים סובלים מתופעות לוואי של כימותרפיה רק במקרים נדירים וגם אז הסימנים לרוב אינם חמורים. בעקבות הטיפול לא מופיעה נשירת פרווה (פרווה גדלה שונה משיער ולכן אינה מושפעת מהטיפול).

הפרוגנוזה (תחזית)

המנגיוסרקומה נחשב סרטן אלים ביותר - כלבים עם מעורבות איברים פנימיים (טחול / כבד) אשר עוברים ניתוח, חיים לרוב חודשיים בלבד. כלבים בהם לא זיהו גרורות בניתוח ובנוסף מטופלים בכימותרפיה חיים בממוצע של 6-10 חודשים.

מצב יוצא דופן הינו המנגיוסרקומה עורית (בתנאי שלא מדובר בגרורות לעור אלא בגידול עורי בלבד), בו נמצא קשר לחשיפה לשמש ולאחר הסרת הגידול משך החיים ארוך יותר. בבואנו לשקול את הפתרון המומלץ יש לקחת בחשבון את איכות חייו של הכלב.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דר' יוני פרס, וטרינר מומחה לרפואת חירום וטפול נמרץ וטרינרי. מייסד בית החולים הוטרינרי בכפר הירוק הפועל 24 שעות ביממה.

03-6495050

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יוני פרס

מאת: יוני פרסוטרינריה30/09/091329 צפיות
רפואה מונעת בבעלי חיים חשובה לבריאותם השוטפת של הכלבים והחתולים ויכולה למנוע מכם, הבעלים, הוצאות כספיות מיותרות. חיסונים, תילוע, הזנה מתאימה וטיפולים שוטפים הינם המפתח לבריאות תקינה בחיות המחמד.

מאת: יוני פרסחיות מחמד30/09/091466 צפיות
כלבים גזעיים נוטים לסבול ממחלות גנטיות תורשתיות שונות ולכן ההחלטה לקחת כלב גזעי צריכה להשקל בכובד ראש. חשוב לזכור כי כל אימוץ של כלב מעורב מאחת העמותות משמעותו הצלת חיים! אני ממליץ - קחו כלב מעורב והצילו חיים!

מאת: יוני פרסוטרינריה28/09/092745 צפיות
אנמיה עקב פירוק כדוריות דם אדומות ("אנמיה המוליטית") או פירוק טסיות על ידי מערכת החיסון (IMT) הן מחלות בהן מערכת החיסון של הגוף תוקפת את כדוריות דם האדומות או הטסיות.

מאת: יוני פרסוטרינריה28/09/092222 צפיות
אסטמה בחתולים הינה מחלה בה נגרמת היצרות של מעברי האוויר ולכן נגרמת פגיעה ביכולת להעביר חמצן אל הריאות ומהן לשאר הגוף. הסימנים הנפוצים הם: שיעול (שיכול להראות כנסיון הקאה), קשיי נשימה ו/או צפצופים.

מאת: יוני פרסוטרינריה28/09/093129 צפיות
כשל כליה קורה כשתפקוד הכליה התדרדר למצב בו הכליות לא מבצעות את תפקידן ובכלל זה הפרשת רעלים, שמירת מאזן הנוזלים והמלחים בגוף, וייצור הורמונים. מחלת כליה כרונית מאובחנת בד"כ בכלבים וחתולים מבוגרים.

מאת: יוני פרסוטרינריה28/09/092239 צפיות
דלקת רחם הינה מחלה מסכנת חיים בה הרחם מתמלא מוגלה בשל זיהום חיידקי. הטיפול העיקרי הוא ניתוח עיקור ובלעדיו הרחם עלול להקרע מה שיגרום זיהום של חלל הבטן ומוות.

מאת: יוני פרסוטרינריה28/09/091734 צפיות
היפוך קיבה הוא מצב בו הקיבה מתנפחת עקב הצטברות של גז, ולבסוף היא מתהפכת סביב צירה. זהו מצב חירום! הטיפול הוא ניתוח לתיקון המצב ובלעדיו מרבית הסיכויים כי הכלב ימות תוך מספר שעות.

מאמרים נוספים בנושא וטרינריה

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/01/197165 צפיות
אם היינו יודעים כמה חתולים וכלבים מומתים כיוון שהתרבותם אינה נעצרת על ידי עיקור וסירוס.. כלבים וחתולים רבים משוטטים ברחובות וחלקם לצערנו עשויים למות באופן טבעי בשל קשיי ההישרדות בחוץ. אם יש לכם כלב או חתול, זו אחת ההמלצות החמות שהיינו מציעים לכם לעשות.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/12/187278 צפיות
מגוון בעלי חיים יוכלו לתת מענה מעולה לרצון לגדל חיית מחמד בבית. אך מעטות באמת יענו על הצורך של בני הבית שזה דבר עיקרי ולא פחות חשוב מכל פרמטר אחר כאשר מתכוונים להביא חיית מחמד לביתכם.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה30/09/187445 צפיות
חיית החמד שלכם, בריאותה אינה שונה משל כל יצור חי אחר כולל אותנו בני האדם. כאשר אנו בוחרים ווטרינר/ מרפאה ווטרינרית לחיית המחמד שלנו אנחנו צריכים להתחשב במגוון פרמטרים מעבר לנוחות או שמועות חיוביות שמפה לאוזן. במאמר שלפניכם נרחיב על כך.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה27/06/187777 צפיות
למה למעשה כל כך חשוב שיהיה ווטרינר קבוע לחיית המחמד שלך? או לפחות מרפאה קבועה? מאותה הסיבה שחשוב שלנו תהיה מרפאה קבועה ורופא מטפל קבוע...וזה לא רק נוחות האמינו לנו..

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/05/187850 צפיות
כשחיית מחמד מצטרפת למשפחה תאמינו לנו... החיים בבית יהיו הרבה יותר מהנים! התענוג שבחזרה הביתה, לטפל בהנאה, להאכיל ולטפח אין הרבה רגעים שישתוו להרגשה הנהדרת הזאת. עם כל ההנאה והקסם שבהחלט יש בדבר חשוב מאוד לברר מספר דברים.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה29/03/187920 צפיות
כמו בכל דבר בחיינו לפני שאנו לוקחים החלטה משמעותית אנחנו חייבים לוודא שמרבית הפרמטרים מתאימים לציפיות שלנו . כך גם באימוץ כלבים, נורא מתחשק לכם שכלב יפה ומתוק או גדול וקשוח יתרוצץ בחצר ביתכם אך חשוב לוודא מספר דברים קודם לכן.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה28/02/184138 צפיות
היפוך קיבה קורה כאשר כלבים בולעים אוויר תוך כדי ארוחה ובאופן כללי ולא מצליחים לשחררו מה שגורם לקיבה להסתובב ונוצרת חסימה בזרימת הדם שעשויה להגיע עד למצב של נמק ולמקרי מוות. באם הכלב לא יטופל באופן מידי הוא יהיה בסיכון שעשוי להוביל למותו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica