חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ג'יו-ג'יטסו-אומנות הרכה

מאת: דוד דרפקאומנויות לחימה02/10/20091588 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ויתור על השריון נתן דחיפה לשיטות לחימה בידיים ריקות ואפשר לפתח שיטות רבות,שלא היה אפשרות לפתחן בתקופת השימוש בשריון.בחלקה השני של מאה ה-16 ובתחילת מאה ה-17 התפתחו שיטות לחימה בידיים ריקות או בעזרת נשק זעיר רבות.אז החל ההתפתחות של סוג לחימה שהיום אנו מכנים-ג'יו ג'יטסו.פירוש המילים הוא - אומנות רכה,וישנו משמעות רב לשם זה.הרעיון של ג'יו ג'יטסו הוא לנצח יריב לא בעזרת כוח רב,אלה בעזרת רכות וויתור לכוח התוקף. אומן הג'יו ג'יטסו אינו משתמש בכוח רב, חוסך בכוחו,מדלדל כוחו של התוקף וכך מתגבר עליו.הוא גורם ליריב לעשות תנועות חדות ובמהירות מתחמק מהם,מוציא את התוקף משיווי משקל.אומן הג'יו ג'יטסו לא מתנגד לכוח,לא בולם התקפות בהגנות כוחניות,"מעביר" את כוחו של היריב דרך עצמו ויריבו,בלי שמוצא התנגדות "נופל" קדימה לידיו של המגן.
האסקולה הוותיקה ביותר של הג'יו ג'יטסו הי טאקנאוטי-ריו אשר נוסדה ב-1532, בתקופת מלחמת האזרחים ביפן.מייסדה-טאקנאוטי הסימורו היה איש נמוך ועל פי קרטריונים של הסמוראיים חלש,אבל רוחו היה חזק מאוד.על פי אגדות השיטה לאחר מדיטציה וצום בן 37 ימים בהרים,ראה טאקנאוטי נזיר נודד-ימאבוסי,שגילה לו סוד של אומנות הקרב.
בהתחלה התחלקה הטכניקה של טאקנאוטי-ריו לשני חלקים:
קוגוסוקו קוסי-נו מאווארי(נשק זעיר שעל החגורה) שבתוכו 25 טכניקות וטורי-טה(תפיסות בעזרת ידיים) המורכב מ-5 טכניקות. 30 טכניקות אלו היו לבסיס של ג'יו ג'יטסו של היום.דבר מעניין נוסף לשיטה זו היה התקפה של נקודות תורפה.
בתחילתה של טקנאוטי-ריו לא היו בה הטלות עגן או גב,ריתוקים על כף היד,חניקות רבות הידועות היום.הם היתווספו לשיטה מאוחר יותר,תודות לטאקנאוטי היסקצו וטאקנאוטי היסאיאסי - יורשם של מייסד השיטה.הם הוסיפו דברים רבים מוו-שו הסיני אשר למדו בעיר נגאסאקי.כל הדברים האלו בנו תשתית של ג'יו ג'יטסו וקיימים גם היום בשיטת טאקנאוטי-ריו תודות לבני משפחת טאקנאוטי.
הטלות עוצמתיות,ריתוקים מתוחקמים שהיום הם כרטיס ביקור של הג'יו ג'יטסו, לראשונה הופיעו כמאה שנה לאחר ייסודה של טאקנאוטי-ריו.העדות הראשונה לכך זה חוברת הדרכה של שיטת סקיגוטי-ריו משנת 1632.לראשונה מושג "יאווארה" או "ג'יו" - רכות,הופיע בשיטה זאת וזה מעיד על כך שבתקופה זאת הבינו המאסטרים את עקרון האי-התנגדות.השיטה כללה בתוכה את כל ההטלות וריתוקים שמוכרות היום.

חסרונות של סקיגוטי-ריו בחניקות והתקפות מולאו בשיטת יוסין-ריו(יושין-ריו) שדגלה בהתקפות לנקודות תורפה,ריתוקים,חניקות,טכניקות החייה וטכניקות הריגה ע"י לחיצה על נקודות מסויימות.
השיטה נוסדה על ידי איש בשם אוקיימה סירובאי שהיה רופא בעיר נאגאסקי.על פי עדויות מאותה תקופה הוא נסעה לסין כדי לרכוש ידע ברפוא והתגורר שם מספר שנים.בתקופה זו הוא נחשף לשיטות לחימה סיניות וכאשר חזר ליפן פתח בית ספר לאומנויות הקרב. לאחר ארבע שנים בית ספרו נסגר וסירובאי עזב למנזר. בהיותו במנזר בזמן טיולו ביער חורפי,הוא ראה איך נשברו הענפים הגדולים תחת שלג כבד וענפים דקים נשארו ללא פגע. כך התגלה לו הרעיון שעומד היום מאחורי השיטה - רכות ואי התנגדות מנצחים כוח.אין צורך להתנגד לכוח,צריך להתחמק ולנצל כוח היריב.

בחצי השני של מאה ה-19 ובתחילת מאה ה-20,כאש החלו ביפן רפרמות,שפתחו את המדינה יותר לכיוון המערב,ג'יו-ג'יטסו,כמו כל שיטות לחימה אחרות מצא את עצמו במצב קשה.מנהיגי יפן שקידמו מודל מערבי בארצם וקישרו את עוצמתן של מדינות אימפריאליסטיות לחיקוי חיצוני של התנהגות האירופאית הפנו את גבם למורשת שלהם.אומנויות הקרב הוכרזו כמורשת של אכזריות וברבריות.
מורים רבים הפסיקו ללמד וסירבו לקחת תלמידים. רבים מהם מתו בעוני.הביקוש ללמוד אומנויות הקרב היה נמוך מאוד ועל אלו שהתאמנו הביטו כעל משוגעים.במצב זה חלק מאומני הג'יו ג'יטסו הפנו את עצמם למודרניזציה של שיטתם. כך נוסדו ג'ודו וכחמישים שנה אחרי אייקידו. חלק אחר של מורים לא רצו לשנות כלום ושמרו על מסורת. להם היה קשה ביותר.חלקם מתו בעוני,חלקם הפסיקו לפתח את שיטתם,חלקם נסעו למערב ועבדו שם בקרקסים,בהם הציגו את אומנותם.
בתקופה זו הרבה שיטות מסורתיות ניספו ואנו יודעים עליהן רק ממקורות כתובים שנשמרו בארכיונים. שיטות הגדולות הצליחו לשמור על עצמן,לשרוד וקיימות עד היום,תודות למשפחות ששמרו עליהן.
היום נעשים מעמצים רבים ביפן על מנת לשמור ולשחזר את האסקולות "ריו" המסורתיות. הן מוגדרות היום כאוצר לאומי.לצד שיטות מסורתיות קמות שיטות מודרניות רבות אשר טובות הרבה יותר לחיים המודרנים ואינן כוללות טכניקות התנגדות כנגד חרב או בישיבה מסורתית.
 

דר' דוד דרפק
חגורה שחורה דאן 6
בג'יו-ג'יטסו
http://www.lehima.org

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דר' דוד דרפק
חגורה שחורה דאן 6
בג'יו-ג'יטסו
http://www.lehima.org

מטפל בכיר בדיקור קוריאני בשיטת סאעם

http://www.dikur4u.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דוד דרפק

מאת: דוד דרפקרפואה משלימה07/11/171372 צפיות
לפני כ- 400 שנים, בתקופת שושלת קוריאנית ג'וסון , לאחר התבודדות וסגפנות של 13 שנים במערה, המציא, תוך שימוש בתורת היין ויאנג, וחמשת האלמנטים, נזיר המוכר בשם סאעם, את נוסחאות הדיקור החדשות. עם שיטת הדיקור שהמציא אשר הייתה ייחודית וחדשנית, הוא טיפל בהצלחה באלפי חולים. לפניו, תורת היין והיאנג, ותיאוריית חמשת היסודות (אלמנטים), מעולם לא היו כל כך ברורות ושימושיות לטיפולי אקופונקטורה. למרבה הצער, ספריו ורישומיו של נוסחאות וטיפולים נקברו ברעידת אדמה, ולא התגלו עד לשנות ה-50 של מאה ה-20.

מאת: דוד דרפקאומנויות לחימה25/09/132342 צפיות
מאמר זה הוא חלקו הראשון של עבודה רבת שנים שמתרכזת בחיפוש אחרי סודות של אומנות לחימה יהודית. קשה לאמין שלא היה דבר כזה, אבל מצד שני גם אין כל זכר לכך. המסע הוא ארוך ואולי גם אין לו סוף.

מאת: דוד דרפקאומנויות לחימה07/01/111324 צפיות
איך לבחור אומנות לחימה המתאימה לילדים? שאלת השאלות של הורים.

מאת: דוד דרפקאומנויות לחימה03/11/091163 צפיות
על התפתחותן של אומנויות הקרב ביפן.

מאת: דוד דרפקאומנויות לחימה07/10/091270 צפיות
אומנויות לחימה לילדים. ג'יו ג'יטסו כמקור ללימוד אומנויות לחימה לילדים. הורים וילדים ביחד.

מאת: דוד דרפקאומנויות לחימה02/10/091239 צפיות
שיטת הלחימה ככלי לפיתוח רוח לחימה וחזרה לשורשים.

מאת: דוד דרפקאומנויות לחימה02/10/091352 צפיות
מה הם אומנויות לחימה? איך נוסדו והתפתחו? מה הבדל בין מזרח למערב?

מאמרים נוספים בנושא אומנויות לחימה

מאת: ליאת מנדלסוןאומנויות לחימה02/10/132427 צפיות
לא פשוט לחיות בתחושת פחד באופן יומיומי בין אם מדובר על חשש כאשר הולכים ללימודים, מטיילים עם הכלב ברחוב או שפשוט לא מרגישים בנוח מספיק ללכת למועדון. אז מה עושים? ובכן, על מנת לפתור את הסוגיה הנ"ל ולשנות אותה מהשורש, ישנה אפשרות יוצאת מן הכלל היכולה לשפר באופן יוצא דופן את תחושת הביטחון וכן, להקנות ללומדים אותה שיטות הגנה עצמית יעילות ביותר.

מאת: דוד דרפקאומנויות לחימה25/09/132342 צפיות
מאמר זה הוא חלקו הראשון של עבודה רבת שנים שמתרכזת בחיפוש אחרי סודות של אומנות לחימה יהודית. קשה לאמין שלא היה דבר כזה, אבל מצד שני גם אין כל זכר לכך. המסע הוא ארוך ואולי גם אין לו סוף.

מאת: ליאת מנדלסוןאומנויות לחימה09/09/131909 צפיות
ניתן למצוא כל מיני שיטות של אומנויות לחימה אשר קיימות שנים רבות אך ניתן למצוא שיטה אחת ומיוחדת שנחשבת כבעלת יתרון על אחרות – שיטת קרב המגע. רגע לפני שנדבר על היתרונות של השיטה, בואו נברר קצת אודות ההיסטוריה שלה.

מאת: מיכאל רומנסקיאומנויות לחימה15/07/131945 צפיות
ההיסטוריה של אומנויות הלחימה ארוכה ועשירה. למרות שחלק גדול מאומנויות אלה הגיעו מהמזרח הרחוק, הרי שכיום ניתן ללמוד מגוון של שיטות וטכניקות שהתפתחו והשתכללו בעולם כולו. אומנויות לחימה ידועות בתרומתן העצומה לחיזוק הביטחון העצמי, שיפור הקואורדינציה, שיפור הכושר הגופני, והן כמובן מקנות את היכולת הטובה ביותר להגנה עצמית במצבי חירום.

מאת: ליאת מנדלסוןאומנויות לחימה08/07/131844 צפיות
עם זאת חשוב לציין שהאימונים אינם אותו הדבר אצל כל קבוצה וקבוצה. לדוגמא: אם מגיעים בני נוער הרי שהמדריכים מתמקדים איתם ומלמדים אותם תחומים שונים לעומת אנשים בשלב השלישי לחייהם. על מנת להצליח למצוא את המקום הטוב ביותר ללמוד בו את שיטת קרב המגע מומלץ לבצע סקר שוק מעמיק ובו לבדוק אודות המקום, האם למקום יש את הרישיונות הנדרשים, האם למקום יש מדריכים מנוסים וכמובן האם המחיר שנלקח מהחניכים הוא מחיר הוגן ולא פחות חשוב מכך – מחיר משתלם.

מאת: נטלי אלוניאומנויות לחימה03/05/131846 צפיות
אומניות הלחימה הסינית הם הראשונות ואלו היו מודל ודוגמה לאומניות לחימה בכל העולם וגם בארצות המערב. מדרכים להגנה עצמית התפתח מאוד הנושא של אומניות לחימה לכיוון ספורטיבי חדשני.

מאת: ליאת מנדלסוןאומנויות לחימה21/04/131721 צפיות
אין דבר יותר נורא מלשבת בבית ולפחד לצאת לקנות משהו מהמכולת רק בגלל שחשוך מעט בחוץ וכעת מסתובבים יותר אנשים חמומי מוח. אין יותר מתסכל מכך שהכלב מיילל כי הוא רוצה לצאת לטיול בחוץ אך אתה מפחד לקחת אותו לטיול ארוך. אחד הפתרונות הטובים ביותר לבעיה היא שיטת קרב המגע.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica