חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שומנים – הטוב הניטראלי והרע – השמן והרזה

מאת: ניר הדסדיאטה ותזונה31/07/20121146 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מובן לכולנו שאורח חיים בריא, הוא גם פועל יוצא של תזונה נכונה ותזונה נכונה היא תזונה מאוזנת שמכילה את הכמויות הנדרשות לנו של השומן האיכותי, החיוני לבריאות טובה, בין שאר הדברים. אב המזון הקרוי שומנים, מאגד בתוכו למעשה כמה קבוצות של שומנים, שיש לראות אותן כשונות מהותית מבחינת ההשפעתן על התפקוד של מערכות הגוף השונות. תרומתה החיונית לבריאותנו של קבוצת חומצות השומן החד-בלתי רוויים, הם השומנים הטובים ואיכויים, מצד אחד של הסקאלה ונזק לגופנו ובריאות של שומן צמחי רווי ומוקשה (שומן טראנס), מהצד השני.

· טיפ - השומנים "הטובים" משמשים בתפקודי הגוף השונים ומגבירים
בין היתר גם את היעילות של חילוף החומרים.

מכאן שלא רק שצריכת שומן חד בלתי רווי במידה אינה משמינה, אלא ההיפך, היא מגבירה את יעילות המטבוליזם (קצב שריפת הקלוריות) של הגוף.

בנוסף, השומנים משמשים גם כ"מחסן האנרגיה" של הגוף וההגנה שלו בפני "תקופות החסר במזון" שהיו חלק מחיי האדם לאורך מרבית התפתחותנו כמין. הגוף אינו מותאם לאגירת פחמימות, מעבר לכמות קטנה לשימוש לטווח קצר וכשאלו מצויות בעודף, מעבר לצרכי האנרגיה המידיים שלנו, הן תעבורנה טרנספורמציה לשומן. הכמות הקטנה של הפחמימות הזמינה בשרירים ובכבד, משולה ל"מיכל דלק קטנטן" לנסיעה קצרה אחת בלבד ואילו "מיכל הדלק הגדול" לנסיעות ארוכות, הוא השומן.

רקמת השומן בעולם החי, היא "המזווה" של הגוף ומזון הנאכל "בתקופות השפע" ואינו משמש לצרכי הגוף היום-יומיים, מאוחסן כרקמת שומן "במזווה". רוב המינים בטבע החיים בצמוד למחזורי השפע והמחסור הם בעלי "מנגנון שימור לשעת צרה" דומה. מנגנון זה חסר "מתג כיבוי" והוא ימשיך לאגור שומן כל עוד "ההכנסה הקלורית" תהיה גדולה מההוצאה שלה.

עם זאת, גם כאן, כמו בשאר הדברים הטובים בחיים, לא כדאי להגזים ולדחוף את עצמנו לעבר אחוזי שומן גוף נמוכים בקיצוניות . רזרבה קטנה בהחלט רצויה ואף חיונית, למשל לשעת מחלה או כהגנה מחורף קר ובכלל, אחוזי שומן נמוכים מידי, הם הליכה על חבל דק, משום שלשומן יש תפקידי מפתח בגוף ואת הרקמה החיונית המינימאלית הזו, אין אנו רוצים לסכן. השומן משתתף בהרבה מתהליכי הגוף והוא מדפן ומגן על תאים ועל איברים חיוניים וגם בונה את מערכת העצבים ואת המוח.

מאידך, מעבר לכמות הנחוצה לבריאות תקינה, השומן מתחיל להעיק על הגוף ופוגע בכל תפקודיו. השמנת יתר היא מחלה מודרנית, תוצאה של אורח החיים ההולך ומתרחק מדרך הטבע,הפוגעת בכל איברי הגוף.

כשמנגנון הרעב קשור לצרכים הפיסיים של הגוף והאדם קשוב לגופו ולמסריו ומגיב בהתאמה אליהם, הסיכוי להשמנה קיצונית נמוך ביותר. המחלה היא פועל יוצא של "ניתוק הקשר" עם הגוף, של מחסור לא טבעי בפעילות גופנית ושל אכילה מתוך צרכים רגשיים.

לשימושנו הפרקטי, ניתן לחלק את השומנים לשלוש קבוצות עיקריות: הטוב הניטראלי והרע.

השומן הטוב – "שומן חד- בלתי רווי"- הוא שומן חיוני והוא בונה את הגוף ומתחזק אותו גם יחד.

אין אנו זקוקים לכמויות גדולות ממנו וצריכה מופרזת תיאגר גם היא "במחסנים". צריכה במידה של "שומן איכות" זה לא רק שאינה משמינה , אלא להפך, שומן זה מאיץ את "חילוף החומרים"!

המקורות העיקריים לשומן זה הם: שמן זית, שמן דגים, אבוקדו, שומשום/טחינה, אגוזים, שקדים וזרעים.

חשוב לצרוך אחד או יותר ממזונות אלה בכל יום בכמות של: כפית-שתיים שמן, כף-שתיים של טחינה, חצי אבוקדו, חופן אגוזים או שקדים וכדומה. אלה כמויות מינימום ואדם בעל הוצאה קלוריות גבוהה לא יינזק מצריכה גבוהה מעט יותר מאלו.

השומנים החד- בלתי רוויים הם מקבוצות ה"אומגה 9" (שמן זית לדוגמא), המצוי ברוב המקרים בתפריט הים תיכוני במידה מספקת ומקבוצת ה"אומגה 3" (שמן דגים בעיקר), החסר ברוב המקרים בתפריט.

הדגים העשירים ביותר ב"אומגה 3" הם דגי מים עמוקים כמו: הרינג, מקרל, סלמון, סרדינים ואנשובי.
צריכה של שתיים-שלוש מנות שבועיות מדגים אלה, תענה על הצורך. המקור הצמחי הטוב העשיר ב"אומגה 3" הוא זרעי פשתן.

למרות ויכוחים בתוך הקהילה המדעית לגבי אמינות המחקרים הרבים שמוכיחים את מכלול "יכולות הפלא" של חומצות השומן מסוג "אומגה 3", הרי שביחס לתרומה שלהם להורדת ה"טריגליצרידים בדם" וההשפעה המונעת לגבי מחלות על בסיס דלקתי כמו: טרשת עורקים והתפתחות מחלות כלי דם ולב שבעקבותיה, דלקת מפרקים, סוגי סרטן ועוד, הממצאים הם חד משמעיים.

  • טיפ–  צריכה של שמן דגים - אומגה 3,עוזרת במניעה של מחלות רבות,
    משפרת את "חילוף החומרים", מחזקת תפקודים קוגניטיביים ואת מצב הרוח.

שומן ניטראלי – זהו שומן מן החי ושומן צמחי שאינם מקבוצת העילית הראשונה אך עדיין מגיעים לצלחת במצבם הטבעי ללא עיבוד תעשייתי. הם נצרכים כ"עסקת חבילה", יחד עם המזון שאנו אוכלים.

"שומן רב- בלתי רווי" כשומן מקבוצת ה"אומגה 6" ושומן מן החי, גם הוא נדרש לגוף אך קיים בשפע במזוננו ונדירים מקרי החסר שלו (ההיפך, הוא נצרך ברוב המקרים בעודף גדול), כך ששומן זה כדאי להגביל בכמות ולצרוך במידה.

מומלץ להעדיף במרבית המקרים: בשר רזה ודל שומן ומוצרי חלב עד 3% שומן (שזהו האחוז הטבעי של החלב) ולהמעיט בבשרים שמנים ובמוצרי חלב עתירי שומן.

כדאי לציין שהשומן הוא אחד מאבות המזון החשובים ובעולם החי ובטבע הוא "מזון מלכים". השומן הוא העשיר ביותר בכמות הקלוריות לכל גרם מזון, מכל "אבות המזון" ומכאן נטייתנו הטבעית להמשך למזונות שומניים על מנת לספק את "צורך האגירה האבולוציוני".

  • טיפ - אין כאן המלצה לסגפנות או לכל דרך חיים קיצונית אחרת, הנבדלת לחלוטין
    מהדרך הטבעית לבני האדם - הכול עניין של מידה.

השומן הרע – הוא "השומן הרווי" שעבר מניפולציה תעשייתית, על מנת "לשפר" מוצרים ובמקביל את הרווחים של היצרנים. השומן הצמחי הנוזלי נהפך בייצור לשומן מוצק, הידוע בשם "שומן טרנס" והוא חייב להופיע על פי החוק על אריזת המוצר כ"שומן רווי" "שמנים מוקשים".

עדיף להתייחס לשומן זה כמזיק ואף רעיל, מעבר לכמות מזערית מסוימת ולהגביל את צריכתו למינימום אפשרי. בנוסף, רצוי לצמצם את הטיגון בשמן עמוק וכן להימנע לגמרי משמן שרוף.

  • טיפ – כל מוצר מעובד המכיל שומן צמחי והינו מוצק, אינו מטיב עם בריאותנו.
    שומן צמחי מצוי בטבע רק במזון חי או לכשעצמו במצב צבירה נוזלי.

כמי ששואפים לאורח חיים בריא, יש חשיבות עליונה לשינוי הגישה הרואה בכל קבוצת השומנים כאותו אב מזון ושמתייחסת לכל שומן כמזון מיתר שכדאי לצמצם את צריכתו. גישה כזו היא התייחסות נכונה לגבי השומן המזיק ומפספסת לגמרי את התרומה החשובה והחיונית של השומנים האיכותיים, הטובים לתפקודנו התקין ולבריאות מיטבית.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

למועדון מקבלי הטיפים לאורח חיים בריא - במתנה: http://www.tovlibegufi.co.il/2012-04-18-12-23-01 - טיפ רב ערך בכל שבוע וגם אפשרות להורדת הספר האינטרנטי - "אימון גופני אפקטיבי - איך להגיע לתוצאות" - בדף המתנות.

להצטרפות לדף הפייסבוק לעדכונים שותפים והפתעותhttp://www.facebook.com/Tovlibegufi כנסו לקישור ולחצו על כפתור "אהבתי"

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ניר הדס

מאת: ניר הדסדיאטה05/01/131252 צפיות
מאמר שני בסדרה- איך להגביר את חילוף החומרים ולשרוף יותר קלוריות ויותר שומנים. השיפור בחילוף החומרים במנוחה כתוצאה מאימון גופני, מתברר כמשמעותי הרבה יותר ממה שנהוג היה לחשוב עד לא מזמן. המאמר מסביר את התהליך וכולל בתוכו אפשרויות מעשיות ליישום. חילוף החומרים במנוחה, הוא קיום תהליכי החיים הבסיסיים, המתרחש לאורך כל היממה ומסווג בנפרד מהמטבוליזם הנוסף, הקשור לפעילות יזומה. את חילוף החומרים הבסיסי ניתן להגביר ע"י פעילות גופנית הכוללת את מרכיב אימון הכוח/התנגדות.

מאת: ניר הדסדיאטה03/08/121470 צפיות
כשמנסים לרזות ולרדת במשקל, קל להמשך לפיתוי של הרזיה מהירה ולמלכודת של דיאטות המונעות מהגוף את צרכיו ופוגעות בבריאות ובחילוף החומרים. התוצאות הן רק לטווח הקצר, מוגבלות מראש וייענשו ע"י הגוף בחזרה למשקל הקודם ובתוספת של "ריבית". הכמות הקטנה מידי של צריכת הקלוריות המתלווה לדיאטות אלה גורמות לגוף מצוקה שמכניסה אותו ל"מגננה", הגוף מעט את תפקודי החיים וגם מקטין את חילוף החומרים. ירידה נכונה במשקל תספק לגוף את צרכיו וגם תגביר את חילוף החומרים * המאמר הבא: איך מעלים את חלוף החומרים הקבוע- 24 שעות ביממה

מאת: ניר הדסספורט וכושר גופני - כללי09/07/121456 צפיות
מאמר הסוקר את התועלות הבריאותיות השונות וכן את ההשפעה המטיבה המנטלית של הפעילות הגופנית. התנועה היא צורך גנטי הצרוב בנו כתוצאה מהיותה הדרך הטבעית לנו משחר ההיסטוריה והיענות לצורך הזה מתגמלת אותנו בבריאות טובה וברווחה כללית. המאמר מכיל תיאור תמציתי של מערכות הגוף והנפש והדרך שבהן הן יוצאות נשכרות מפעילות גופנית סדירה כדרך חיים. למי שעדיין מתלבט האם כדאי לו לעסוק באימון גופני ולמי שמתקשה לשמור על עקביות בביצוע הפעילות, מאמר זה מיועד לכם.

מאמרים נוספים בנושא דיאטה ותזונה

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה06/03/201556 צפיות
קובי עזרא ויטמין D כנגד זיהומים - ויטמינים. לאחר התפרצויות שפעת H1N1 בשנת 2009, המליצו בחום על כל עובדי הבריאות והחולים להיבדק ולטפל במחסור בוויטמין D כדי למנוע החמרה של דלקות בדרכי הנשימה. ויטמין D מפחית גם את ייצור הציטוקינים הפרו-דלקתיים, מה שעלול להפחית את הסיכון לסערת ציטוקין בזיהום H1N1.48

מאת: מאיה אהרונוביץדיאטה ותזונה27/10/191994 צפיות
טיפים מסדנת תזונה- כיצד להקפיד על תזונה בריאה בשעות העבודה

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה08/08/181694 צפיות
שורש מאקה הוא שורש מופלא הגדל בהרי האנדים. הוא מכיל את כל אבות המזון ומוגדר כמזון על. מחקרים מראים על סגולות רבות שיש לשורש בתחומים שונים. כיצד מאקה יכול לעזור לכם ולמה כדאי לכם לצרוך אותו.

מאת: דודישדיאטה ותזונה16/03/181278 צפיות
כיום כולנו יודעים שעודף משקל הוא לא בריא. אורח החיים העכשווי הביא לנו את שומן הטראנס, העבודות הסטאטיות וחוסר התזוזה שלנו לאורך היום

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה22/01/189700 צפיות
מגנזיום הוא מינרל חשוב לתפקוד תקין של גוף האדם, מבדקים בישראל מצאו שהישראלים סובלים מחוסר חמור במגנזיום בערבות הרגלי השתייה בישראל. כיצד מגנזיום משפיע על הגוף והאם כדאי לי לצרוך אותו?

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה22/01/181495 צפיות
תבלין הכורכום הפופולרי משמש את התרבות ההודית כבר אלפי שנים בטיפול בבעיות בריאותיות שונות. מחקרים אחרונים על תבלין הכורכום השאירו את המומחים פעורי פה לנוכח היכולות האנטי דלקתיות שבחומר הפעיל בתבלין הכורכום - הכורכומין. כיצד הכורכומיו עובד וכיצד הוא יכול לסייע לטיפול בבעיות רפואיות שונות.

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה15/01/181566 צפיות
גרסיניה קמבוג'יה הוא להיט הרזיה שכבש את העולם בעקבות תכניתו של ד"ר אוז מתכנית הבריאות האמריקאית. כיצד גרסיניה קמבוג'יה יכול לסייע לכם לרדת במשקל?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica