חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שאלת ההבחנה בין מוסר למשפט ושאלות על צדק ומוסר במשפט

מאת: ירון דנוןתורת המשפט07/01/20093497 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מבוא

מקדמת דנא החברה האנושית מקיימת צורה זו או אחרת של משפט בין חבריה לשם קיומה התקין, כאשר כל תקופה ותרבות מתאפיינת בתורה משפטית שונה על פיה נקבעו הנורמות המשפטיות הנהוגות בה כאשר תמיד עלתה השאלה מהי שיטת המשפט הנכונה ביותר עלייה ניסו לענות הוגים רבים משחר ההיסטוריה, במרכזה של שאלה זו, עומדת שאלת המחלוקת בין הגישות השונות והיא האם ניתן להפריד בין מוסר למשפט, כלומר האם חוק שאינו מוסרי מאבד את תוקפו. ע"פ דפים אלו אנסה להציג את עמדתי כמשפטן לעתיד בנושא זה כאשר טענתי המרכזית היא כי תחילה על המוסר והצדק להיות גלומים בהליך החקיקה עצמו הנעשה בידי המחוקק, אך אין בכך די לטעמי, לאחר מכן כאשר על השופט לבחון את המשפט עליו לעשות זאת בעיניים פוזיטיביות, כלומר אך ורק בהתאם לכתוב בספר החוקים, בשאיפה אחר אובייקטיביות ויציבות, ורק לאחר שנמצאה התשובה הראויה ע"פ הכללים הכתובים יעשה השופט שימוש בעולם החוץ משפטי והטבעי ברוח החברה בה נמצא השופט ככלי לבחינת תקפותו המוסרית של החוק הפוזיטיבי, כלומר ייבחן האם הכללים עומדים בקנה אחד עם הצדק תוך אפשרות לשיקול דעת שאינו בלתי מוגבל.  כמו כן על מנת למנוע מצב בו כלי זה מאבד מכוחו בשל כך שהחברה בכללותה איבדה ממוסריותה, כמו בחברה הגרמנית בתקופת מלחמת העולם השנייה, חייבים לעיתים לערוך בחינה של  מוסריות החברה והמערכת המשפטית בכלים מוסרים אוניברסאליים. את טענותיי אלו אציג כפאזל שלבי של הנחות אשר נתמכות ע"י הוגים שונים ואשר יתגבשו על גבי דפים אלו לכדי מסקנותיי  הכוללות.

פרק א': ילך מוסר עם משפט

במוקד הפולמוס בין הגישות השונות למשפט עומדת שאלת ההבחנה בין מוסר למשפט, לשם חיזוק טענתי אבחן תחילה את ההתייחסויות הראשונות למושגי הצדק והמוסר העולות מתפיסותיהם של הפילוסופים של יוון הקלאסית אשר גרסו כי הפילוסוף הוא המנהיג והמחוקק אשר רואה את החוק האידיאלי, הנכון. בחינת תפיסתו של הפילוסוף אפלטון ב"משל המערה" מעלה כי אנו נמצאים בתהליך מתמיד של התכחשות ואי ראיית האמת והצדק ועל מנת לאפשר לאנשים לעבור תהליך של פקיחת עיניים וגילוי האמת יש לעשות שימוש בתבונה האנושית אשר תאפשר לזהות את כללי הטבע אשר שוררים משחר ההיסטוריה ולבצע היסק מדרך התנהלות הטבע לציווים ערכיים אנושיים (אפלטון, 390 לפנה"ס מתוך מיל, 1990). לימים הפילוסוף אריסטו העלה גישה לחוק המוכרת בשם דיני היושר ולפיה יש בחוק יחס בין הגינות לצדק, כלומר כאשר החוק צודק, בתפיסתו הכללית, הוא עדיין עלול לגרום לתוצאה שאינה צודקת בנסיבות של מקרה מסוים, ועל כן יש לפנות לשיקולי ההגינות שהם שיקולים שבסופם המשפט בנסיבות הקיימות יהיה הוגן גם אם לעיתים הא היה נוגד חוק צודק (אריסטו, 1980). כל אלו ועוד מגבשים את טענתי כי מערכת המשפט הראויה חייבת לגלם בתוכה רעיונות מוסריים וכי עליה לרודף צדק, פרופ' לון פולר טוען כי לחוק יש מוסר פרוצדוראלי הטבוע בו ונטמע בהליך החקיקה ואף יצר  שמונה עקרונות הבוחנים אם המוסר הפנימי של החוק אכן קיים, בלעדיהם הוא קובע כי ישנה אפשרות להגיע למצב של אי חובת ציות לחוק (פולר, 1902). על מנת להבהיר את טענותיי יש לבחון גם את התפיסות הפוזיטיביות הקשוחות המנוגדות כמו של ג'ון אוסטין, אבי הפוזיטיביזם, אשר  נקט בגישה התועלתנית הגורסת כי אין קשר בין מוסר למשפט וכי חוק מקבל תוקף משפטי באשר הוא חוק הניתן ע"י הריבון ומתוקף היותו צמוד סנקציה המאיימת על האזרח (אוסטין, 1832), בניגוד לו בנקודה זו אני תמים דעים עם פרופ' הארט כי סנקציה אינה מספיקה לשם יצירת חברה נאורה וכי משפט חייב מימד נורמטיבי פנימי אשר נטבע באדם והולך יד ביד עם תובנות הצדק (הארט, 1961).

פרק ב': בחינה ראשונית של משפט תעשה בעיניים פוזיטיביות בלבד

השופט הינו חלק מהרשות השופטת אשר מטרתה לפרש את דברי הרשות המחוקקת, ואל לו לשכוח שלשם הפרדת הרשויות במדינה אסורה נגיסה בסמכויות של רשויות אחרות, בעוד הוא אינו נבחר הציבור ועליו לשאוף לרמת אובייקטיביות גבוה שתבוא לידי ביטוי בכך שהשופט יבחן תחילה מה הורה לו המחוקק לעשות במקרה מסוים. לשם המחשה ניתן להסתכל על מקרים בהם יציבות המדינה בסכנה, כמו בפרשת ההתנתקות אשר בה בא לידי ביטוי התנגשות בין חוק פוזיטיבי למשפט טבעי עברי, אשר ניתן לנתח בזוית ראייתו של ג'ון פיניס, אותה אני מאמץ,  הסבור כי  ישנם מקרים מסוימים בהם חוק אינו צודק ואף יש בו פגם מוסרי אך אין הוא מאבד את תוקפו המשפטי ואת חובת הציות לו בשל חשש ליציבות המערכת כולה וזאת אך ורק במערכת אשר אינה לא מוסרית מבחינה כוללנית (פיניס, 2000)) ואומנם על פרשת ההתנתקות ניתן לומר כי פיניס היה בוחן את המערכת המשפטית והחברה הישראלית בכללותה מוצא כי היא אינה לא מוסרית ולכן היה נותן תוקף משפטי לחוק ההתנתקות, על אף שהוא מתנגש עם המשפט הטבעי העברי וזאת בכדי לשמור על יציבות המערכת והסדר הציבורי. גישה זו מקובלת עליי בחלקה מאחר ואכן יציבות המערכת היא ערך מוסרי בפני עצמו עליו צריך להגן, ולכן השאיפה היא למצוא את הפתרון האובייקטיבי ביותר בספר החוקים אולם לטעמי מדובר רק על בחינה ראשונית ולא סופית. על מנת לענות על השאלה מדוע לא מדובר בבחינה סופית נצטרך לענות על השאלה האם מדינה יכולה לחוקק חוקים לא מוסריים מובהקים ולטעון כי הם תקפים משפטית בשל טיעון של שמירה על היציבות והסדר הציבורי? תשובה לכך אתן בפרק הבא.

פרק ג': בחינת התוצר הראשוני בכלים חוץ משפטיים טבעיים

על מנת לבסס טענתי אתייחס לאירוע ההיסטורי שעיצב במידה הרבה ביותר את התפיסות המודרניות של תורת המשפט: 'ב-30 לינואר 1933 ממונה אדולף היטלר לקנצלר של גרמניה כשנה לאחר שבבחירות כלליות וחופשיות זוכה מפלגתו לכ- 14 מיליון מצביעים. ב-15 לספטמבר 1935 נחקקים, בבית הנבחרים הגרמני, חוקי נירנברג אשר הם חוקים גזעניים הפוגעים ביהודים, כאשר אל חוקים אלו הצטרפו בהמשך עוד חוקים רבים שנחקקו ע"י הריבון והובילו לרצח יהודי אירופה'.  לפנינו אירוע היסטורי מכונן אשר לטעמי מבטל בנקל תפיסות פוזיטיביות אשר רואות בטקסט הכתוב תוקף משפטי בלעדי, וזאת משום ששלטון הנאצים בגרמניה וכן שלטונות אכזריים אחרים מוכיחים לנו כי לעיתים המערכת מאבדת תוקף מוסרי והחברה מאבדת את מצפונה ופועלת באכזריות ולכן מוטל על שופטיה לאמץ מידת מה של עקרונות חוץ משפטיים מוסריים שאינם מספר המחוקקים על מנת להצדיק את קיומה. היה זה המשפטן הגרמני פרופ' גוסטב רדברוך, אשר ערק מגרמניה בתקופת מלה"ע השנייה וטען כי המשפטנים הגרמניים אימצו בקלות רבה מידי את החוק הנאצי בשל כך שהאמינו בתורה משפטית פוזיטיבית הדבקה בספר החוקים ללא קשר למוסר ובכך טעו ונמנעו מלנסות ולעצור את ההתדרדרות המוסרית בגרמניה (רדברוך, 1946 מתוך שפירא, 2007).

פרק ד': גבולות השימוש בתנאי התוקף החוץ משפטיים

כעת לאחר שהנחתי כי תנאי התוקף החוץ משפטיים הם כלי ביד השופט לבחינת התוקף המוסרי של החוק הפוזיטיבי, ברצוני להדגיש כי שימוש זה במשפט הטבעי החוץ משפטי ראוי שיעשה בצורה מוגבלת ורק לאחר ניסיון לתת מענה פוזיטיבי מאחר שבמשפט הטבע יכול להשתמש כל אחד בצורה שונה, וכאן טמונה הבעייתיות שבו, לשם המחשה אחזור לפרשת ההתנתקות כאשר מחד פלוני איש הציונות הדתית יעשה שימוש במשפט טבעי שמקורו באל, כלומר משפט הלכתי, ויתנגד לפינוי, ומאידך אלמוני התומך בפינוי יעשה שימוש בעקרונות מוסר מודרניים וידרוש כי עוולת הכיבוש צריכה להסתיים, ויתמוך בפינוי. הבעיה העולה מכך היא ששניהם עשו שימוש במשפט הטבעי אך בשל הרכיב הסובייקטיבי הבולט בו הנגזרת הביצועית שונה לחלוטין. ועל כן החשש הוא שבהעדר מסגרת מגבילה מסוימת קיים פוטנציאל שהמערכת המשפטית תשתק את הרשויות האחרות במידה מוגזמת, תבטל חוקי הכנסת בהינף יד ואף תכשיל מדיניות ממשלתית לגיטימית כמו לדוגמה ביטול של הסכמים כאלה או אחרים. לטעמי המענה לחשש זה מצוי בדבריו של פרופ' דבורקין הטוען כי התשובה קיימת ברוח החברה, המערכת ובעקרונותיה אשר חלים בצורה כללית על כל מקרה ואליהם צריך ומותר לפנות, כלומר גבולות ה"בריחה" לעקרונות חוץ משפטיים טבעיים שאינם כתובים בספר החוקים יעשו אך ורק ברוח החברה והמערכת המשפטית והם מהווים מעיין מסגרת אשר לפעילות הפרשנית של השופט אין אפשרות לפרוץ אותה (דבורקין, 1986). יש שיטענו כי לעיתים יש לצאת אף מחוץ לכותלי החברה והמשפט במדינה על מנת למנוע מצב בו מנהיגיה של מדינה הם לא מוסריים וכך גם חוקתה וחוקיה, האם בתוך מסגרת זו ניתן למצוא תשובה מוסרית? לא, לכן אני טוען כי מדי פעם יש לערוך בחינה של המערכת המשפטית כולה בהשוואה לשאר עמי העולם ועקרונות חוץ משפטיים אוניברסאליים ובכך אנו משיגים גם וודאות משפטית ואובייקטיביות מקסימאלית ומוודאים שהמשפט והמוסר לא התרחקו יתר על המידה.

פרק ה': מקרה מבחן

על מנת לבחון את טענתי ניתן להתייחס לפרשות שונות בהיסטוריה השיפוטית ולבחון את פסיקותיהם של השופטים על גישותיהם השונות. פרשה בה המחלוקת התורת משפטית עולה בבירור היא פרשת פרשת ירדור בה עלתה השאלה האם רשאית ועדת הבחירות של הכנסת לפסול רשימה בנימוק שהיא שוללת את קיום המדינה בתקופה בה אין בספר החוקים יכולת לעשות כן, פסיקה פוזיטיבית הדובקת בחוק הקיים תקבע כי אין חוק על פיו ניתן לפסול את הרשימה המדוברת, גישה זו היא פוזיטיבית קשיחה לה אני מתנגד. מנגד פסקו השופטים זוסמן ואגרנט לדחיית העתירה בהכניסם תנאי תוקף חוץ משפטיים לפסיקתם, בעוד השופט זוסמן  נוקט בגישה "טבעית קלאסית" ומבסס פסיקתו על ה"דין הטבעי", השופט אגרנט משתדל לפסוק בגישת ביניים שעושה שימוש בערכיים חוץ משפטיים אך נמנע מלהכיר מפורשות המעמד העל חוקי של חוקי הטבע.לדעתי השופט אגרנט ביטא בצורה הטובה ביותר את הצורה השיפוטית הנכונה בכך שהוא מגביל את עצמו לפסוק ברוח המערכת המשפטית הישראלית ומסתמך אף על "הכרזת העצמאות" (זוסמן, 1965; אגרנט, 1965) ובכך מחזק את טענתי לפיה הגישה הנכונה פונה ראשית לחוק הכתוב ושנית בוחנת את החוק בעיניים מוסריות ופוסקת לפיהן.

סיכום

בעבודה זו נעשה ניסיון להיכנס לנעליו של השופט וההוגה בגיבוש הבסיס של תפיסותיי המשפטיות כמשפטן בתחילת דרכו. ביצוע ניסיון שכזה מגביר את ההבנה כי בצדם של כל תשובה והנחה מונחות שאלות רבות, הטמונות בגישות השונות והשוני התפיסתי בין אדם לאדם. ניסיון זה בא כמענה לשאלת שיטת המשפט הנכונה והוא משלב בין דבריהם של הוגים שונים כאשר הטענה המרכזית מתיימרת לאזן בין הרצון לשמור  מחד על אובייקטיביות וודאות משפטית ומאידך החשש מ"התרחקות" יתר של המוסר מהמשפט. בפרק הראשון התבססות על מקורות פילוסופיים קלאסיים ומשפט עברי הובילו אותי בניסיוני לטפל במוקד המחלוקת למסקנתי האישית כי החברה מצפה לראות מוסריות הן בחוק והן בפסיקה הסופית, וכי על השופט לתת את הדעת למצבים לפיהם החוק אינו מוסרי או שהוא מוסרי בכלליותו אך לא בהקשר והנסיבות הנידונות, ואז קיימת החובה לצאת מגבולות ספר החוקים ולפסוק ע"פ תוקף מוסרי ביקום החוץ- משפטי, אולם כדי לקיים חובה זו עליו תחילה להיות מודע לחוק הפוזיטיבי הניתן לו ולנסות לפרשו במובנו הצודק ביותר, מכיוון שיש עדיפות לפסיקה פוזיטיבית, הנובעת מהשאיפה ליציבות ואובייקטיביות, לאחר מכן יש להשתמש ככלי בוחן בעקרונות הטבע החוץ משפטיים. באשר לשאלת גודל שיקול הדעת של השופט טענתי היא כי לשופט שיקול דעת הנובע מרוח המערכת והחברה בה הוא חי, כדברי השופט זוסמן:"החוק הוא יצור החי בסביבתו" (השופט זוסמן, 1965, ע"מ 365). לסיכום אוסיף ואומר גם כי לצד שיפוט ברוח המערכת והחברה יש לציין חריג שמהווה דגל שחור בדמות השואה אשר מאותת לנו שלעיתים אף רוח המערכת והחברה מאבדת את תוקפה המוסרי ועל כן ראוי לבנות מבחן אוניברסאלי משווה אשר באמצעותו ניתן יהיה לבחון את מוסריות המערכת המשפטית ועקרונותיה בכלים מוסרים אוניברסאליים ובראייה השוואתית אל מול חברות שונות בעולם.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ירון דנון

מאת: ירון דנוןמחשבים ניידים17/08/101582 צפיות
תחום המחשבים הניידים נמצא בהתפתחות טכנולוגית חסרת תקדים ובוא בזמן הופך לנגיש מאי פעם לקהל הצרכנים. המחשבים הניידים הפכו משוכללים יותר, קומפקטים יותר וסקסיים כמו שלא היו מעולם ואין ספק שהם מפתים הרבה יותר מרוב המחשבים הנייחים שמחווירים לעומתם (לאו דווקא בביצועים). מחשב נייד לקנייה עדיין יקר יותר ממחשב נייח ובכל זאת רבים מעדיפים לעבור למחשב נייד.

מאת: ירון דנוןדיני תאגידים17/01/093849 צפיות
פירטנו בעבורכם את כלל אמצעי הפיקוח של המדינה על החברות ממשלתיות בישראל. באמצעות אמצעי פיקוח אלו יכולה המדינה לפקח באופן תדיר על פעילות התאגיד והתנהלותו השוטפת. פירטנו בעבורכם את כלל אמצעי הפיקוח של המדינה על החברות ממשלתיות בישראל. באמצעות אמצעי פיקוח אלו יכולה המדינה לפקח באופן תדיר על פעילות התאגיד והתנהלותו השוטפת. המדינה באמצעות אמצעים אלו מפקחת על התנהלות התאגיד ומוודא כי יפעל בהתאם לאינטרסים שנקבעו על ידי המדינה מבעוד מועד.

מאת: ירון דנוןשיווק15/01/0918994 צפיות
פילוח שוק היינו הפעולה הראשונה שהמשווק עושה בעת קביעת האסטרטגיה השיווקית. עבור מוסד להשכלה גבוה, פילוח שוק מאפשר למוסד להיות ממוקד בצרכנים הפוטנציאלים ובמאפיינים שלהם ובכך לייצר פעילות הרבה יותר רחבה ואפקטיבית. הפילוח מאפשר למוסד להשכלה גבוה לזהות תתי שווקים בעלי מאפיינים משותפים, כך שיוכל לפתח תמהיל שיווקי מיוחד אשר עונה על צורכיהם של כל אחד מתתי השווקים.

מאת: ירון דנוןסוציולוגיה15/01/094722 צפיות
בהערכה עצמית קולקטיבית גבוהה ישנו דגש על תפיסה עצמית של תלות הדדית שבה המרכיבים העיקריים הם היחסים עם האחרים. המחשבות, הרגשות וההתנהגויות הן במידה רבה פונקציה של מערכות היחסים עם אחרים ועם חברים בקבוצה התפיסות העצמיות והשלכותיהן הקוגניטיביות, הרגשיות וההתנהגותיות הן תוצר של סביבה תרבותית מסוימת. אך מה קורה כשאדם נכנס לתרבות אחרת? הרבה פעמים ההערכה העצמית עומדת בפני אתגר. הזר מתעמת עם מידע ותבניות התנהגות חדשות ועליו ללמוד דרכים שונות לחשיבה והתנהגות.

מאת: ירון דנוןדיני משפחה14/01/092767 צפיות
התפתח מנהג שבו האישה או אביה דרשו בעת הנישואין התחייבות מן הבעל שאם ימות לפני אשתו, תהיה האלמנה זכאית למזונות מנכסיו. בהתחלה הסכמים אלו היו פרטיים ואז הפכו לנוהג בקובל ברוב העם. בית הדין ראה בנוהג זה מחייב והפך אותו לדין מחייב לגבי כל הזוגות אפילו אם לא ערכו הסכם מחייב. מאחר שהחקיקה היתה מסובבת על הנוהג הקיים , התקנה נתנה את התוקף המשפטי לנוהג ובגלל זה נוצרו 2 נוסחאות ( כי אנשי יהודה ראו בנוסח השני, ואילו אנשי ירושלים והגליל ראו את הנוסח השני.

מאת: ירון דנוןתורת המשפט10/01/092799 צפיות
המשפט הטבעי סיפק את הצידוק המוסרי לקיומן של מערכות חברתיות ומשפטיות. הטענה הבסיסית הייתה שהמשפט מבוסס על איזשהו ערך עליון שאחד העקרונות המרכזיים בתוכו הוא עקרון התבונה (Reason). התומכים במשפט הטבעי טוענים שהאישור המוסרי למשפט הפוזיטיבי מגיע מערכים עליוניים של המשפט הטבעי. במילים אחרות, הגשר שמקשר בין ה"יש" ל"צריך להיות" הוא המשפט הטבעי.

מאת: ירון דנוןפלילי09/01/094858 צפיות
המבצע בצוותא- בעל שליטה גדולה (שמידת חיוניותו לביצוע העבירה גדולה) על ביצוע העבירה, בלעדיהם העבירה לא הייתה מתבצעת. יש לערוך את המבחן המשולב. ברק בפסיקה לאחר תיקון 39 מנה את מבחן השליטה כאחד המבחנים לזיהויו של המבצע בצוותא. ברק חרג בקצת מתורת קרמינצר, אך לפחות נקט עמדה ששליטה היא קריטריון חשוב לזיהוי המבצע בצוותא. השופט מצא- הופך את מבחן השליטה למבחן חד כיווני ובכך מאבד מחשיבותו.

מאמרים נוספים בנושא תורת המשפט

מאת: רוי ורלתורת המשפט16/10/171842 צפיות
Money management has an affect on every part of your life. You must take control of your finances if you want to be in life. The guidelines will give you some ways on how you can effectively manage your personal finances.

מאת: רוי ורלתורת המשפט11/06/172501 צפיות
Money and the way you handle it has an affect on every part of your life. You must take charge of your finances to be successful in life.The following tips will give you some great advice on how you can effectively manage your finances easily.

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןתורת המשפט28/01/172174 צפיות
עו"ד נועם קוריס כותב על מקורות הסודיות הבנקאית

מאת: אופירתורת המשפט30/06/162070 צפיות
אם אנו יוצאים לטיול במדינה זרה, נהנים ומכייפים, אך מה לעשות ורגע לפני שאנו חוזרים לארץ אנו עושים תאונת דרכים, לא משהו משמעותי אך בכל זאת יש פגיעה פיזית אשר מגבילה אותנו לתקופת מה.

מאת: ירון כהןתורת המשפט30/01/152398 צפיות
אז מהו נוטריון? הנוטריון הוא עורך דין שהסמיכו אותו על פי קריטריוני 'חוק הנוטריונים', לאשש, לאשרו, לעמוד כעד במשפט. הוא מורשה לערוך קבצים ומסמכים שעניינם במערכת המשפט. מבחינה רשמית, החתימה של הנוטריון על כל מסמך משפטי מהווה אישור לאמיתות המסמך ומקוריותו; בין היתר החתימה מהווה אישור לכך שזהות החותם על המסמך אמיתית, ובעצם שאפשר 'לסמוך' על אותו הטקסט ועל המובטח בו.

מאת: ירון כהןתורת המשפט29/12/141939 צפיות
שירותי נוטריון באים לידי ביטוי בכמה אופנים: ישנו תרגום נוטריון שזהו התחום העיקרי והוא כולל תרגום תעודות, מסמכים, קלטות וכדומה. התרגום הוא תרגום משפות זרות לשפה המקומית בה יש צורך במסמך המתורגם וכמו כן נעשה גם תרגום משפה מקומית לשפות זרות.

מאת: אלעד ירוןתורת המשפט09/12/142307 צפיות
לעריקות מצה"ל ולנפקדות יש משמעות דומה, אולם משקלה של העריקות מצה"ל רב יותר בשל משך הזמן הארוך יותר של היעדרות מהשירות הצבאי. כאשר מדובר בעבירת נפקדות, נכללת בהגדרתה גם היעדרות קצרה מהבסיס, למשל, בשל איחור קצר בהגעה לבסיס. לא תמיד יינקטו נגד החייל צעדים, ואם כן, הרי שלא יהיו אלה צעדים משמעותיים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica