חפש מאמרים:
שלום אורח
03.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

יין מבעבע מהו ?

מאת: דרך הייןיין ואלכוהול12/10/20091402 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

יין מבעבע הוא יין עם דו תחמוצת הפחמן טבעית.
הצרפתים שהיו הראשונים  לייצר יין מבעבע, טוענים כי הבועות מחזקות את הבוקה ומעדנות את טעם היין.
לא פעם נקרא יין מבעבע בשם הגנרי שמפניה אולם על פי החוק הבינלאומי יין מבעבע יכול להקרא שמפניה,
רק אם יוצר בחבל שמפניין שבצרפת.
כל השאר יקראו יינות מבעבעים גם אם יוצרו בשיטת שמפניה המוכרת כ"שיטה המסורתית". 

ייצור יינות מבעבעים 

ניתן לייצר יינות מבעבעים בשלוש שיטות עיקריות שאלו קובעות את איכות היין ואת יכולת ההתיישנות שלהם. 

יין נתזים  -  Carbonated Wine
לאחר סיום ייצור היין, מוסיפים לו גז  CO2. הגז מוכנס למיכל ומשם היין מבוקבק. 
לעתים הגז מוכנס ליין לאחר הבקבוק.  מאחר וזוהי שיטת הייצור הזולה ביותר היא משמשת בעיקר לייצור יינות הנתזים הפשוטים ביותר 

Method Charmat
שיטה זו הומצאה על ידי Eugene Charmat בבורדו בתחילת המאה ה-20, מורידה בצורה ניכרת את עלויות הייצור של היין המבעבע ונועדה ליינות אשר יכולת ההתישנות לשהם לטווח ארוך אינה בהכרח מרשימה במיוחד.
לאחר הבאת הענבים ליקב, המעיכה וההפרדה  והתסיסה הראשונית היין מועבר למיכל אטום.  התסיסה השניה מתרחשת לאחר הוספת שמרים וסוכרים ליין במיכל. זוהי תסיסה מהירה יחסית והיא מופסקת לעתים קרובות בצורה יזומה בעזרת קירור המיכל.  לאחר מכן ה Dosage  המתאים מוכנס ליין על מנת לקבוע את רמת המתיקות של היין המבעבע והוא מבוקבק.  בשיטה זו מיוצרים לעתים קרובות קווה, פרוסקו וכדומה. 

השיטה המסורתית  שיטת שמפיין - Method Traditional 
באזור שמפיין הענבים המשמשים לייצור שמפניה הינם פינו נואר (אדום), שרדונה (לבן) ופינו מיוניאר (גם הוא אדום).
הענבים עוברים תהליך מיון קפדני במיוחד. המיון נמשך גם לאחר התסיסה הראשונית וטעימות יום יומיות מאפשרות לייננים להשלים את הבלנד המבטא בצורה הטובה ביותר את הטרואר ואת הכרמים בבציר.
 לאחר הבלנד מוסיפים הייננים את ה- Liquer de triage המניע את תהליך הבעבוע לתסיסה השניה בבקבוק. לאחריה ישנו יישון של מספר שנים. היישון הארוך מאפשר לפרמנטציה להשלים את תהליך הפיכת השמרים והסוכרים לאלכוהול וכן לרכך את הבעבוע. כמו כן במהלך היישון מתפתחים ניחוחות מאפיינים. ככל שהיישון נמשך תקופה ארוכה יותר על השמרים כך לשמפניה טעמים וניחוחות מורכבים ומרשימים יותר.
לקראת סיום היישון הבקבוקים עוברים רמואג' (remuage), שבסופו הבקבוקים מונחים כלפי מטה והמשקעים בפתח הבקבוק. על מנת להוציא את המשקעים עוברים הבקבוקים תהליך disgorgement שבו פית הבקבוק מוכנסת לתמיסה בטמפרטורת הקפאה והמשקעים מוקפאים ויוצאים תחת לחץ עם פתיחת הבקבוק.
בשלב זה מוסיפים הייננים את ה-liquer de dosage, שילוב של קנה סוכר ובלנד של יינות רזרב מבצירים קודמים. יינות אלו הינם יינות הנבחרים לאחר הבציר ומתיישנים במיכלים מיוחדים לאורך שנים. לאחר הדוסאג' מתיישנת השמפניה מספר חודשים נוספים ומעלה בבקבוק. 

יינות מבעבעים 

אחסון יין מבעבע - במקום קריר ואפל בבית, בשכיבה.
חלק מן היינות המבעבעים אינם משתפרים בבקבוק אולם האיכותיים משפיין לדוגמא  מתפתחים ומשתנים בבקבוק וניתן לשמור אותם שנים רבות. את רוב היינות המבעבעים עדיף לשתות בטווח הקצר יותר.

טפרטורת הגשה - יין מבעבע מוגש כשהוא צונן מאוד. טמפרטורת הגשה רצויה - בין 5-7  מעלות.

גביע ליין מבעבע מכונה בצרפתית FLUTE - גביע חליל - זוהי כוסית גבוהה וצרה המשמרת את הגז (ה- CO2) הטבעי ביין, ומאפשרת לבועות להיראות כאילו הן נובעות מתוך מעיין בתחתית הכוס. כוסית כזו גם שומרת על קרירות היין לאורך זמן.

פתיחת הבקבוק - בניגוד למיתוס יין מבעבע  לא מנערים.  יש להניח אותו בעדינות בתוך שמפניירה. ולתת לו "לנוח". יש להחזיק את הבקבוק בזוית של 45 מעלות לכיוון התקרה. מסירים את הקפסולה ואת סגר הביטחון תוך כדי הידוק האגודל מעל הפקק.
חולצים את פקק השעם תוך שמסובבים אותו בעדינות, קצת לימין קצת לשמאל, וחוזר חלילה, עד שהוא יוצא החוצה תוך כדי נשיפה של גזים הפורצים החוצה ומעט עשן לבן. 

אחוז האלכוהול ביינות מבעבעים נמוך בדרך כלל משאר היינות השולחניים ועומד בדרך כלל על 12%.
יין בעל אחוז אלכוהול נמוך מכביד פחות על החיך בזמן ארוחה והבועות מגבירות את חוויית הרעננות וההנאה מהאוכל. עובדות אלו הופכות יין מבעבע מתאים למגוון רחב של מאכלים וסגנונות שונים של ארוחות.

יועצי היין של דרך היין, מרכז תרבות היין בישראל, ישמחו לעמוד לרשותכם בכל מידע נוסף

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דרך היין ,רשת חנויות יין ומרכז תרבות יין בישראל.
בחנויות הרשת תמצאו מגוון יינות איכות ישראלים ומבחר מקיף של יינות מהעולם.
דרך היין פותחת בפני לקוחותיה חלון לתרבות היין באמצעות
אירועי יין ופסטיבלים, טעימות יין, השקות של יינות מיוחדים וכמובן קורסי יין אותם אנו מקיימים.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דרך היין

מאת: דרך הייןיין ואלכוהול18/01/101130 צפיות
עם התפתחות תרבות היין בישראל והתפתחות תעשיית היין הישראלית, ניתן כיום למצוא יין ישראלי מזנים מעניינים, ובכרמים ברחבי הארץ מגדלים זנים רבים ומגוונים.

מאת: דרך הייןיין ואלכוהול02/11/092026 צפיות
בוז'ולה נובו הפך להיות שם ודבר ברמה עולמית בזכות חגיגות ההשקה להן מחכים מאות אלפי חובבי יין בכל העולם, בטיימינג מוקפד מידי שנה כל יום חמישי השלישי בחודש נובמבר

מאת: דרך הייןיין ואלכוהול25/10/092316 צפיות
פורט הוא יין פורטוגלי מתוק המשתייך למשפחת היינות ה"מחוזקים". לא כל יין אדום המיוצר בשיטה זו הינו יין "פורט". פורט אמיתי הרשאי להקרא פורט הינו רק כזה המגיע מחבל דוארו אשר בפורטוגל.

מאת: דרך הייןיין ואלכוהול09/09/091847 צפיות
ראש השנה מתקרב וההכנות לחג בעיצומן. המדפים עמוסים במבחר יינות, מבצעים אטרקטיביים ובקבוקים המושכים את העין. ריכזנו עבורכם מספר המלצות ליקבים ויינות ישראלים ומהעולם

מאת: דרך הייןיין ואלכוהול23/08/091328 צפיות
היצע גדול של יינות ויקבים מצריך לא פעם "מורה נבוכים" בעומדנו מול המדפים. הדרך הטובה ביותר לפיתוח טעם אישי היא "למידה פעילה" על ידי בדיקה והתנסות ופיתוח מיומנות טעימה וגילוי טעם האישי. למטרה זו, מתקיימות טעימות יין החושפות אותנו ליינות חדשים לצד ותיקים.

מאמרים נוספים בנושא יין ואלכוהול

מאת: רוני הכהןיין ואלכוהול21/12/172762 צפיות
אם עד כה ראיתם רק את אותם מיכלי נירוסטה רק במבשלות גדולות ומוכרות של בירות בארץ הקטנה שלנו, הרי שכיום מבשלות בוטיק בולטות לא פחות ופזורות בכל מיני מקומות בארץ.

מאת: בני דואנייין ואלכוהול29/12/142552 צפיות
יקב בוטיק הוא יקב אשר מייצר לרוב כמות קטנה של יין (כמות שאינה מסחרית באופן כזה שאפשר למכור את היין בסופרים הגדולים) ואשר שם דגש על הטעמים של היינות אותם הוא מוציא, כך שאלו יהיו משובחים במיוחד.

מאת: משקאות דניאליין ואלכוהול03/11/142922 צפיות
אנשים רבים שחושבים שמשקאות חריפים מאוד משמינים, אך במידה ושותים נכון, בכמויות מדודות- אין בהכרח סיבה לבהלה. כולם מכירים את הביטוי "כרס בירה", אך דווקא בבירה בשונה משאר המשקאות החריפים- יש את כמות הקלוריות הנמוכה ביותר.

מאת: בן טליין ואלכוהול09/06/144448 צפיות
קוקטייל העיתונאי הופיע לראשונה בספר 'The Savoy Cocktail Book' שיצא לראשונה ב1930 ונכתב ע"י הארי קראדוק, ברמן אמריקאי אשר היגר לאנגליה לאחר שחוק היובש נכנס לתוקף.

מאת: ד"ר אילן אביטבוליין ואלכוהול13/03/1411876 צפיות
ד"ר אביטבול מסביר על "תהליך בניית בלנד או "ממסך" שכולל בד"כ מיזוג יינות מזנים שונים ומאותו בציר אך ניתן גם כן למזג יינות העשויים מאותו זן מאזורים שונים, בתנאים שונים ואף מבצירים שונים"

מאת: ד"ר אילן אביטבוליין ואלכוהול10/03/148169 צפיות
ד"ר אביטבול, בעל תואר ביננות, מעניק הדרכה חוויתית ביקבים הכוללת הכרות עם תהליך ייצור היינות מהענבים ועד הבקבוק, הסבר אודות תהליך טעימת ורכישת היין וכן התאמת יין ואוכל.

מאת: allgiftsיין ואלכוהול05/02/148487 צפיות
השקעתם ורכשתם יין איכותי, אך אינכם מתכננים לפתוח אותו באופן מיידי. לא פעם עולות השאלות כיצד למנוע התחמצנות של יין וכיצד לשמור על בקבוקי היין באופן האופטימאלי ביותר בתנאים הביתיים

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica