חפש מאמרים:
שלום אורח
18.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

רשלנות רפואית - חובת הזהירות בפסיקת בית המשפט

מאת: seowebרשלנות רפואית29/10/20091144 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

המאמר הבא נכתב בהשראת דיון מרתק שנלקח מתוך פורום רשלנות רפואית, לאחר דיון בפסק דין של בית המשפט המחוזי, שדן בשאלות מהותיות וכבדות במשקל, בכל הנוגע לתביעת רשלנות רפואית בגין איחור באבחון גידול סרטני שגרם לנזק בלתי הפיך.

הגשת תביעת רשלנות רפואית? מהי למעשה חובת זהירות מושגית


דומה, כי כיום אין עוד צורך ומקום להכביר מילים בשאלת עצם קיומה של חובת זהירות מושגית בין רופא למטופל, באשר זו הוכרה בפסיקה ענפה ועקבית.

"נקודת המוצא העקרונית הינה כי בין רופא למי שמטופל על ידו קיימים יחסי "רעות". הרופא הוא "שכן" של המטופל. הרופא צריך לקחת בחשבון כי המטופל על ידו עלול להיפגע אם הרופא לא ינקוט באמצעי זהירות סבירים.  על כל רופא מוטלת חובת זהירות מושגית כלפי מי שמטופל על ידו…תוכנה של חובה זו הוא אחד ואחיד: לנקוט באמצעי זהירות סבירים כדי למנוע  הסכנה"

(ע"א 4025/91 יצחק צבי נ' דר' יעקב קרול ואח', פד"י נ (3) 784)

תביעות רשלנות רפואית - מהי חובת זהירות קונקרטית

"מן המפורסמות הוא, כי עצם קיומה של חובת זהירות (מושגית) המוטלת על סוג מסויים של מזיקים (אליהם נמנה הנתבע) כלפי סוג מסויים של ניזוקים (אליהם נמנה התובע) אינה מבטיחה קיומה של חובת זהירות קונקרטית בין התובע לנתבע".

חובת הזהירות הקונקרטית יוצאת מהנחה כי "האירוע נופל לתחום שהדין בא להסדירו" ו"על יסוד זה באה השאלה, אם המזיק הספציפי צריך היה לצפות לקיומו של סיכון לניזוק הספציפי" (ע"א 4025/91 יצחק צבי נ' דר' יעקב קרול ואח', פד"י נ (3) 784).

שימו לב למאמר הבא שעוסק בנושא איחור באבחון סרטן והאחריות של הרופאים לאיחור בגילויו.

חובת הזהירות הקונקרטית נבחנת הן בהיבט הציפיות הפיסית והן בהיבט הציפיות הנורמטיבית.

בעוד שמבחן הציפיות הפיסית מיועד לשלול אחריות מוחלטת ולמנוע הטלת חבות בנסיבות שבהן המזיק כלל אינו יכול לצפות את אפשרות גרימתם של האירוע והנזק, הרי שמבחן הציפיות הנורמטיבית מבקש להסיר מעל שולחן הדיונים את כל הפעולות והמעשים השגרתיים, הרגילים והיום - יומיים, שאדם אינו צריך לשאת בגינם חובת זהירות כלפי משנהו.

הדיון בתביעת רשלנות רפואית - הפרת חובת הזהירות

החובה המוטלת על פי דיני הרשלנות אינה לתוצאה אלא למאמץ וביסוד ההתרשלות מונח עקרון הסבירות, מכוחו נגזרת חובתו של הרופא "לנקוט באותם אמצעי זהירות שרופא סביר היה נוקט בהם בנסיבות הענין בגילוי של הפגם ובריפויו"

(ע"א 4025/91 יצחק צבי נ' דר' יעקב קרול ואח', פד"י נ (3) 784)

"במסגרת תפקידיו של רופא המטפל בחוליו מוטלת עליו החובה לאבחן במסגרת נתוניו של כל מקרה את האבחנה הרפואית הנכונה ביחס לחולה בו הוא נדרש לטפל; עליו להחליט על הטיפול הנדרש; ועליו להשגיח כי טיפול כזה אכן ינתן לחולה"

(ע"א 116/89 נתן אנדל נ' מדינת ישראל, פד"י מה (5) 276)

"רופא סביר אינו מסתפק אך בהסקת מסקנות מתוך המידע הקיים. הוא יוזם בדיקות אשר יבססו מידע חדש על פיו יהא ניתן לערוך דיאגנוזה סבירה ... אך ייזומן של בדיקות נוספות צריך להתבקש מנסיבות הענין"


(ע"א 4025/91 יצחק צבי נ' דר' יעקב קרול ואח', פד"י נ (3) 784)

שימו לב כי פסק דין זה מהווה אבן יסוד ושימש את בית המשפט בישראל בעשרות פסקי דין נוספים אחריו, בענייני רשלנות רפואית בכלל. הדיון בפורום רשלנות רפואית בנושא פסק הדין נמשך למעלה משישה חודשים ובין המשתתפים גם עורכי דין, מומחים רפואיים וגולשים סקרנים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

קידום אתרים SEOweb

אינטרנט

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת seoweb

מאת: seowebבעלי חיים - כללי27/12/1018471 צפיות
לא כולם יודעים מה הכלב שלהם אוכל, אבל לכל מי שיש כלב בבית, יש אוכל לכלבים מועדף. אז באמת הכלב שלך אוכל?

מאת: seowebאופניים11/10/101954 צפיות
בואו לשמוא ולקרוא על טור דה תרום - מסע אופניים למען כולם!

מאת: seowebנדל"ן ומקרקעין16/09/102471 צפיות
רוצים לעשות הרחבות בניה בבית או בעסק? בואו לקרוא ולהבין איך ניתן להשיג היתר בניה במינימום זמן ומאמץ...

מאת: seowebפרסום באינטרנט11/07/101770 צפיות
קצת מידע על לימודי פרסום באינטרנט בקורס של הבצפר בחסות גוגל ישראל

מאת: seowebמוסדות לימוד14/06/101738 צפיות
בואו ללמוד הנדסת מכונות ברשת אורט - הרשת המדעית המובילה בישראל!

מאת: seowebדיוור אלקטרוני14/06/102182 צפיות
הקמת ועדת מדרוג לאינטרנט באישור הממונה על ההגבלים העסקיים...

מאת: seowebהריון ולידה04/05/102181 צפיות
בואו לקרוא פרטים על מטרנה בפארק וכל מילה נוספת מיותרת...

מאמרים נוספים בנושא רשלנות רפואית

מאת: עורך דין ירון מויאלרשלנות רפואית26/07/172220 צפיות
מערכת המשפט הישראלית מורכבת משלוש ערכאות: בית המשפט העליון, בתי המשפט המחוזיים ובתי משפט שלום. לצד אלו ישנן מספר ערכאות מקבילות: בית המשפט לעניינים מנהליים, בתי משפט למשפחה, בית משפט לתביעות קטנות, בית משפט לעניינים מקומיים ועוד. מורכבות מערכת המשפט ותחומי הסמכויות השונים של כל ערכאה מחייבת עורכי דין להתמקצע בתחומי משפט מסוימים, בכדי שיוכלו לספק ללקוחותיהם שירות מקצועי מתוך היכרות התחום באופן מעמיק על כל רבדיו.

מאת: שירה אלהרשלנות רפואית14/12/161704 צפיות
הדרך הנכונה להגיש תביעה ולדרוש פיצוי כספי בגין רשלנות רפואית בלידה היא לפנות למשרד עורכי דין עם ניסיון מעשי בטיפול בתביעות הקשורות לרשלנות רפואית בלידה... קרא עוד

מאת: עו"ד אסף אודיזרשלנות רפואית28/03/161735 צפיות
מה חשוב להכיר ולדעת כדי לבחור נכון עורך דין רשלנות רפואית? מעבר לניסיון, יש גורמים נוספים שצריך לקחת בחשבון.

מאת: עו"ד אסף אודיזרשלנות רפואית14/03/161751 צפיות
מהי רשלנות רפואית? מה הן הסיבות בגינן ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית כנגד הגוף הרפואי המטפל ומה הן תביעות הרשלנות הרפואית הנפוצות ביותר בישראל? כל מה שבאמת צריך לדעת על רשלנות רפואית בשורות שלפניכם.

מאת: שירה אלהרשלנות רפואית07/10/152771 צפיות
לא מעט מקרים של רשלנות רפואית חמורה הסתיימו במוות של המטופל. מיהו התובע בתביעת רשלנות רפואית במקרה כזה? על אילו נזקים ניתן לתבוע פיצויים? על כך במאמר שלפניכם.

מאת: אלעד שניררשלנות רפואית21/07/152039 צפיות
חברת הביטוח והמוסד הרפואי מעוניינים לחתום על הסכם פשרה כאשר הם יודעים שהתביעה תתקבל בבית המשפט. האם כדאי לחתום על הסדר פשרה?

מאת: אלעד שניררשלנות רפואית25/03/152027 צפיות
לא כל מקרה של רשלנות רפואית גורר פיצוי כספי. עם זאת, מעניין לבדוק כיצד נקבע גובה הפיצוי בתביעות רשלנות רפואית בלידה ומה עלול להשפיע עליו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica