חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פסיכולוגיה רוחנית מהי?

מאת: דר' ירון זפרןתראפיה29/01/20132153 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הזרם הרביעי בפסיכולוגיה

הפסיכולוגיה הטראנס-פרסונלית היא זרם חדש יחסית של הפסיכולוגיה, שהתפתח בארצות הברית בסוף שנות השישים (1968-9). הוא מכונה גם הזרם הרביעי בפסיכולוגיה (אחרי הפסיכואנליזה, הביהביוריזם וההומניזם).

משמעות המושג טראנספרסונלי, הוא "מעבר לאדם", או "מעבר לאגו/לעצמי". גישה זו חוקרת את התפתחות האדם מעבר לרמת האגו. הפסיכולוגיה המסורתית, החוקרת את האדם כאינדיבידואל, מגדירה את גבולות העצמי באופן ברור. כל התערערות של תפיסת גבולות אלה נתפסת כפתולוגיה. הפסיכולוגיה הטרנספרסונלית, לעומת זאת, רואה את הרחבת גבולות העצמי כמצב טבעי ואף רצוי, בשל פוטנציאל הלמידה וההתפתחות שיש בו לעבר תודעת האחדות. לכן, חוקרים בתחום הטראנספרסונלי מציבים במוקד המחקר הפסיכולוגי שלהם את תחום החוויות הרוחניות ומצבי התודעה החלופיים.

קארל גוסטב יונג נחשב לפסיכולוג הטראנספרסונלי הראשון. בין התיאורטיקנים החשובים הנוספים של זרם זה נמנים אברהם מסלואו, סטניסלב גרוף וויקטור פרנקל. הם הושפעו מההתעוררות הרוחנית במערב בהשראת תורות המזרח, מה שהביא אותם לשלב בתאוריות שלהם עקרונות מהבודהיזם, הינדואיזם וטאואיזם. מקור השראה נוסף עבורם היה שינוי פרדיגמות מדעיות, כמו תורת הקוונטים, שסללו את הדרך לראיית עולם חדשה של היקום ומקומו של האדם בתוכו.

האתגר של הפסיכולוגיה הרוחנית

אפשר לתאר את הפסיכולוגיה הטראנספרסונלית כפסיכולוגיה רוחנית. אך המושג "רוחניות" הוא מושג קשה להגדרה. מנקודת הראות הטראנספרסונלית, לפחות, רוחניות היא גדילה מעבר לגבולות העצמי, או התפתחות מעבר לאגו. מהותה של החוויה הרוחנית היא חיבור למשהו גדול יותר, שיש בו עושר ועומק שלא ניתן להגיע אליהם לולא אותו חיבור. חוויה רוחנית היא הפיכתו של היחיד לחלק מאותו "משהו גדול", שהוא מעבר לאני. ההזדהות עם אותו שלם מקנה לאדם החווה תודעה בעלת היקף שלא הכיר, ומזרימה לתוכו אנרגיות שלא היתה לו גישה אליהם.

היות וטבען של חוויות רוחניות הוא זמני, המבחן הקשה מגיע לעיתים דוקא בחזרה אל המציאות האינדיבידואלית. האתגר האמיתי הוא לחיות את החיים הרגילים, להן קרא מסלואו "חווית המישור", לאור "חווית השיא" שעבר האדם. האדם המואר באמת הוא זה שחיי היום יום שלו משתנים לאור החוויה הרוחנית שעבר.

אחד המכשולים הגדולים בהעברת החוויה הרוחנית אל המציאות היומיומית היא השפה. השפה היא הכלי העיקרי שיש בידינו בכדי לתאר דברים, כולל חוויות רוחניות. אך השפה היא כלי של ההגיון, שאין לו גישה אל המימד של החוויה הרוחנית. זה מתחיל מכך שהמילה "הגדרה", באה מהמילה "גדר", כלומר הפרדה, בעוד שמהות החוויה המיסטית היא חציית הגבולות לטובת חיבור ואחדות.

תודעת האחדות: התרחבות אל מעבר לאגו

פסיכותרפיה טראנספרסונלית מכירה בתאוריות של הזרמים שקדמו לה, אך מוסיפה עליהן את הנדבך הרוחני. הנחת המוצא השונה משאר הזרמים אומרת שהתפתחותו של האדם לא מסתיימת עם הבשלת האגו בשנים המוקדמות של חייו. התפתחות האגו ממשיכה לאורך כל חייו, ומתוארת בגישות של תיאורטיקנים כמו ווילבר.

הפילוסוף קן ווילבר ("קיצור תולדות הכל") רואה בהתפתחות התודעה את התרחבות גבולות הזהות העצמית. למען הגדרת זהותנו, אנו מותחים גבול בין מה שאנחנו ובין מה שאינו אנחנו. מיקומו של הגבול הזה הוא המדד להתפתחות שלנו. ככל שאדם מתפתח רוחנית קו הגבול מתרחק מ"מרכז האגו". בכל צעד התפתחותי שעובר האדם מתרחשים שני דברים: הגבולות מתמוססים, והאדם מקבל מחדש דברים שעד אז הגדיר כ"לא אני". כאשר השלב הספציפי מושלם, מותח האדם את קו הגבול החדש. הפרקטיסים השונים המהווים חלק ממה שאנו מגדירים בתור רוחניות, כמו מדיטציה, הן דרכים לתרגל את הרחבת התודעה האישית.

תהליך הזזת הגבול מלווה במשברים תמידיים, שכן כל גבול הוא מוקד לעימות, בהיותו מבדיל בין שתי מהויות מנוגדות (אני ו"לא אני"), והזזת הגבול כרוכה באי נוחות פסיכולוגית. היעד הוא חווית האחדות, בה נמתח האגו עד הקצה, ומזהה כל דבר שקיים כחלק מעצמו. זהו המעבר מעבר לראיית העולם של הפכים ודואליות, להבנה שכל העולם הוא מארג אחד, והפכים הם השלכה של התודעה האנושית ונטייתה להגדיר את העולם במונחים דואליים.

הקושי  העיקרי בהתפתחות אל מעבר לאגו, או בהרחבת גבולות האגו, היא שלצד הידיעה שיש "משהו גדול מאיתנו", אליו אנו שואפים להתחבר, קיים גם פחד בסיסי של האגו מלאבד את זהותו באותו איחוד. פחד זה מוביל למאבק פנימי תמידי בין התרחקות מתודעת האחדות והתקרבות אליה. המאבק הזה הוא המייצר את חווית המשבר הרוחני, המכונה "הלילה האפל של הנשמה", שמאופיין בתחושת חוסר מוצא, הליכה לאיבוד, והרגשה שהכל לא נכון. בתרבויות שאמאניות כונתה תוצאת המאבק הפנימי הזה "המחלה השאמאנית". רק כאשר תבוא כניעה של האגו וההתנגדות תיפסק, ההפרדה מן העולם תעלם, המודעות תתרחב לכל עבר וכוון, ותתרחש ההארה.

כדי להסביר את מקומו של האגו בחווית האחדות, ניתן לומר שהאגו הוא כמו גל באוקייאנוס. הגל אינו האוקינוס, אולם הוא בלתי נפרד ממנו. הוא מתקיים כהיבט אחד של התנועה המעודנת יותר בתודעה הקוסמית.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דר´ זפרן הוא מורה רוחני ידוע, סופר רב מכר ומנחה סדרה משלו בטלויזיה. הוא מנהל את המכללה ללימודים רוחניים, המציעה קורסי תקשור, שחזור גלגולים ואימון אישי בגישה רוחנית (קואצ'ינג רוחני).

הוא נחשב מורה של מורים בקהילה האלטרנטיבית. רבים מתלמידיו עוסקים בתקשור, שחזור גלגולים ואימון רוחני כמקצוע.

ניתן ליצור עימו קשר באמצעות "המכללה ללימודים רוחניים", בטלפון 03-5660066.

מידע נוסף באתר הבית של דר' ירון זפרן

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דר' ירון זפרן

מאת: דר' ירון זפרןתקשור וטלפתיה01/07/151941 צפיות
כיצד תטהרו את המרחב לפני תקשור? איזה צבעים יעזרו לכם לתקשר? איזה קריסטל כדאי להניח בחדר? דר' ירון זפרן, מתקשר ומורה לתקשור, עונה לכמה מהשאלות הנפוצות ביותר ששואלים תלמידיו.

מאת: דר' ירון זפרןתקשור וטלפתיה03/05/152106 צפיות
כיצד יכול המלאך מיכאל לעזור לכם? מיהו המלאך כמאל? כיצד יוכלו שניהם לעזור לכם להצליח? כיצד הוא יכול להביא לנו שפע? דר' ירון זפרן, מתקשר ומורה לתקשור, עונה לכמה מהשאלות הנפוצות ביותר ששואלים תלמידיו.

מאת: דר' ירון זפרןתקשור וטלפתיה25/03/153247 צפיות
מיהו המלאך צדקיאל? מה מספרת עליו הקבלה? כיצד הוא יכול להביא לנו שפע? דר' ירון זפרן, מתקשר ומורה לתקשור, עונה לכמה מהשאלות הנפוצות ביותר ששואלים תלמידיו.

מאת: דר' ירון זפרןתקשור וטלפתיה01/03/151843 צפיות
מיהו המלאך גבריאל? כיצד ניתן לקבל ממנו העצמה וחוזק? כיצד יעזור לכם לאזן את הרוחניות שלכם עם דרישות המציאות? דר' ירון זפרן, מתקשר ומורה לתקשור, עונה לכמה מהשאלות הנפוצות ביותר ששואלים תלמידיו.

מאת: דר' ירון זפרןתקשור וטלפתיה29/01/152056 צפיות
כיצד יוכל המלאך רפאל לרפא אתכם? מיהו המלאך חניאל, וכיצד יוכל להביא לחייכם אהבה? דר' ירון זפרן, מתקשר ומורה לתקשור, עונה לכמה מהשאלות הנפוצות ביותר ששואלים תלמידיו.

מאת: דר' ירון זפרןתקשור וטלפתיה01/01/151624 צפיות
האם אפשר לתקשר עם אליהו הנביא? כיצד יש בכוחו לעזור לכם? ואיך מתקשרים עם המלאך אוריאל? דר' ירון זפרן, מתקשר ומורה לתקשור, עונה לכמה מהשאלות הנפוצות ביותר ששואלים תלמידיו.

מאת: דר' ירון זפרןתקשור וטלפתיה01/12/141322 צפיות
האם אפשר לקבל תשובות לשאלות בחלום? כיצד מתקשרים בזמן שינה? איך מקבלים מסרים בחיי היומיום? דר' ירון זפרן, מתקשר ומורה לתקשור, עונה לכמה מהשאלות הנפוצות ביותר ששואלים תלמידיו.

מאמרים נוספים בנושא תראפיה

מאת: לילה בן הרוש תראפיה09/11/171125 צפיות
בתוך חיינו יש הרבה מתח לחץ שגוררים איתם כל מיני מחלות , איך אפשר למצוא את השקט הפנימי ? איך אפשר לחזור לתוך מקום של שקט , אהבה ואיזון פנימית? סדנת הדגל של דהרמה גולן "לחזור הביתה " עוסקת בדיוק בזה בגילויי המפתח הפנימי לאיזון ושקט . לחיים שהם מה חיים ללא פשרות פנימית על השקט הנפשי שלנו.

מאת: סוגנדהותראפיה23/12/142326 צפיות
“לא, אין לי בעיות עם כוחניות" "אני אדם רוחני ואני לא רוצה להתעסק עם כוחניות" "כוח הוא בשביל פוליטיקאים, לא בשבילי" "כסף הוא כוח, ולי יש כסף" "אני פשוט לא יכול לסבול כוחניות"

מאת: דר' ירון זפרןתראפיה30/03/147677 צפיות
מהי פסיכותרפיה רוחנית? כיצד משתלבת פסיכולוגיה עם רוחניות בטיפול? מהן הטכניקות עימן עובד המטפל בגישה זו? דר' ירון זפרן, מורה רוחני ופסיכותרפיסט, מסביר מהי פסיכותרפיה הוליסטית

מאת: דר' ירון זפרןתראפיה30/03/147427 צפיות
מהי פסיכותרפיה רוחנית? כיצד משתלבת פסיכולוגיה עם רוחניות בטיפול? מהן הטכניקות עימן עובד המטפל בגישה זו? דר' ירון זפרן, מורה רוחני ופסיכותרפיסט, מסביר מהי פסיכותרפיה הוליסטית

מאת: אוהד ז.תראפיה23/09/131809 צפיות
טיפול פסיכולוגי דורש כוחות התמודדות, נכונות לעבודה עצמית , ומחויבות עמוקה לטיפול. הרבה יותר קל להדחיק בעיות, ולא להסתכל לתוך הנפש, אבל מי שמגיע לטיפול פסיכולוגי ניסה כבר, את הדרך הזו של ההדחקה, וזו לא עבדה עבורו. השיפור במצב המטופל יגיע, מהנכונות שלו לעבוד על עצמו ולהתייחס בצורה רצינית לטיפול. זה בא לידי ביטוי במחויבותו לטיפול ובהתמדתו. המטופל צריך לגלות נכונות לעבוד עבודה עצמית, במהלך הפגישות, אך גם ביניהם.

מאת: אוהד ז.תראפיה23/09/131870 צפיות
טיפול פסיכולוגי, שנקרא גם פסיכותרפיה הוא מפגש עם איש מקצוע, שמתמחה בהבנה של תהליכים נפשיים הנובעים מהמודע או מהתת מודע. מי שיש לו רישיון לעסוק בטיפול נפשי, הוא פסיכולוג קליני בעל מומחיות שיש לו רישיון מתאים לעסוק בתחום זה. בתהליך טיפול פסיכולוגי, יש אינטראקציה בין הפסיכולוג למטופל, ויש חשיבות גדולה לכך שיהיה ביניהם יחס של קרבה ואמון, שמתבסס על יכולתו של הפסיכולוג, להיכנס לעולם של המטופל, לקבל ולהכיל אותו איך שהוא, ולאפשר לו להיחשף בפניו ללא חשש שיידחה

מאת: אוהד ז.תראפיה23/09/131720 צפיות
אדם המחליט לפנות לפסיכולוג חושש לפעמים לפני המפגש עמו. הוא לא יודע באיזה פסיכולוג לבחור. אם אין לו המלצות קונקרטיות הוא עלול להרגיש שהוא קונה חתול בשק. ישנם כל מיני סוגי פסיכולוגים. יש פסיכולוגים, שהמפגש הראשון אתם מתחיל, בבירור ההיסטוריה, שכולל שאלות, אודות החיים שלכם, משפחתכם, עברכם התעסוקתי, הפחדים שלכם ומשאלותיכם. פסיכולוגים אחרים יבקשו שתספרו להם, מה מביא אתכם להגיע אליהם, ויעודדו אתכם לדבר באופן חופשי על הכול.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica