חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שינויים נפשיים לאחר הלידה: עצבות ודיכאון אחרי לידה

מאת: בא לי טקסטבריאות נשים12/03/2013866 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הריון ולידה הם תקופה מרגשת ומשמחת עבור האישה, אך הם יכולים לכלול גם לא מעט קשיים וסערות רגשיות.

בזמן ההריון, בלידה והתקופה שאחריה חלים שינויים רבים ומשמעותיים בגוף, במאזן ההורמונלי, בהרגלי החיים ובהתנהלות המשפחתית והאישית. השילוב של כל אלה ביחד יכולים לגרום לשינויים במצב  המנטלי בדרגות משתנות של חומרה. מצבים אלה יכולים להתבטא בתחושות של חוסר ריכוז, עצבות ודכדוך ועד לדיכאון.
.
קיימים שני סוגים עיקריים של הסברים לשינויים הדרמטיים האלה במצב המנטלי לאחר הלידה: האספקט הביוכימי מדגיש את השינויים המשמעותיים בהפרשות של הורמונים שונים בדם האישה בתקופה, והאספקט הפסיכולוגי המייחס חשיבות לסטרס הנפשי, תחושת האחריות והנטל, המעיקים על היולדת לאחר הלידה.

עצבות או דיכאון אחרי לידה?

מוערך שכ – 70 אחוז ואף יותר מהיולדות סובלות בתקופה שלאחר הלידה ממה שמכונה "בייבי בלוז" – תקופה קצרה של דכדוך, חולשה ובלבול  אצל האם הטריה. בייבי בלוז היא תופעה טבעית אצל מי שגופה, נפשה ואורחות חייה השתנו באופן דרמטי בפרק זמן קצר . תחושת עצבות זאת חולפת, במקרים רבים תוך שבועיים-שלושה, בעיקר אם היולדת נהנית  מפתיחות מהסביבה המקיפה אותה, הבנה ותמיכה משפחתית.

מתי מדובר בדיכאון?

דיכאון אחרי לידה מובחן מתופעת הבייבי בלוז במשכו ובעוצמתו. בעוד שעצבות אחרי לידה הינה נפוצה מאד, דיכאון אחרי לידה מאפיין שיעור נמוך יותר של נשים המוערך ב10-15%.

דיכאון לאחר לידה יכול  להתבטא בסימפטומים רבים: עצבות ועצבנות, בחוסר חשק ותיאבון, בנדודי שינה או שינה מרובה, בקושי בריכוז וקבלת החלטות, בבעיות במערכת העיכול ומיחושים שונים בגוף כמו לחץ בחזה.

לעיתים היולדת תבטא תחושות קשות של חוסר תקווה וירידה בערך העצמי עד למחשבות אובדניות . החומרה של הירידה במצב הרוח הנפשי היא חמורה ועל כן קיים צורך בטיפול מיידי. בניגוד לעצבות שלאחר לידה, דיכאון יכול להימשך שבועות ארוכים ואף חודשים.

כיצד מטפלים?

במקרה של עצבות לאחר לידה – עיקר הטיפול יהיה בהענקת תמיכה נפשית: עידוד והבנה מצד המשפחה והסביבה הקרובה ישפרו את המצב ולא יהיה צורך בטיפול תרופתי . עם זאת, יש לעקוב שהתופעה אינה מחמירה.
במקרה של דיכאון אחרי לידה טיפול תרופתי בשלב מוקדם יזרז החלמה מהירה יותר ולהקל משמעותית על התסמינים.

החדשות הטובות בתחום זה הן שכיום השוק מציע תרופות יעילות נגד דיכאון : תרופות מקבוצת ה-   SSRI (מעכבים סלקטיביים של סרוטונין) מסוג ציפרלקס או לוסטרל הן נפוצות מאד בטיפול  בדיכאון ויכולות לסייע בהקלת הסימפטומים - לרוב תוך  שבועיים- שלושה מתחילת נטילתן. לאחר מספר שבועות קצר מבחינים ברוב המקרים בשינוי לטובה חד וברור במצבה המנטלי של החולה ובתפקוד שלה.

חשוב להדגיש עם זאת שאין להפסיק את הטיפול התרופתי בשלב מוקדם מדי וזאת על מנת למנוע דיכאון חוזר – מומלץ להוריד את המינון בהדרגה וייעוץ רפואי.  כדאי מאד לשלב את נטילת התרופות בהענקת תמיכה וייעוץ טיפולי.

 



תגיות המאמר: דיכאון אחרי לידה


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

בא לי טקסט מספקת שירותי כתיבת תוכן לאינטרנט הכוללים: כתיבת תוכן שיווקי, מאמרים לקידום אתרים, הקמת בלוגים חינמיים. אנו מציעים את שירותינו בעברית ובאנגלית.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בא לי טקסט

מאת: בא לי טקסטנדל"ן03/05/131008 צפיות
שווי של דירה נקבע בהתאם לתנודות השוק. ערך הנכס עולה או יורד על פי המחירים המקובלים בשוק ורמת הביקוש. כאשר הביקוש גבוה וההיצע נמוך באזור מסוים, מחירי הדירות עולים בצורה משמעותית. פרט למיקום ומצב השוק, הערכת שווי דירה מתבססת גם על מצב הנכס. דירות משופצות ומרוהטות שנמצאות בבניינים מסודרים ונקיים שוות יותר. כך גם דירות שנמצאות בבניינים עם מעלית אל מול דירות בקומות גבוהות בבניין ללא מעלית.

מאת: בא לי טקסטרפואה14/04/13912 צפיות
בעשורים האחרונים עבר חלק גדול מהעובדים בעולם המערבי לעבודה מול שולחן משרדי, בדרך כלל מול מחשב. רבים מהם סובלים לפרקים מכאבים בגב, בצוואר, בכתפיים ובמקומות נוספים. רופאי המשפחה והאורתופדים מטפלים בהמון פניות כאלה מידי שנה ומדובר בתופעה שכיחה מאוד שאחראית על אלפי ימי מחלה במשק הישראלי. במקרים החמורים יותר יגרם נזק כרוני כמו פריצת דיסק, שילווה את הסובל ממנו לאורך שנים.

מאת: בא לי טקסטמיתוג18/07/121110 צפיות
עיצוב לוגו הינו שלב ראשוני ובסיסי בתהליך מיתוג של כל ארגון פרטי או ציבורי. לוגו, סמליל בעברית, הוא אלמנט גרפי שאמור להכיל את רוח ומהות החברה, העסק, שאותו הוא מייצג . מסיבה זאת, חשוב שתהליך היצירה שלו יתבצע תוך חשיבה מעמיקה על העסק, הבנה של מה שהוא מייצג וקהל היעד שלו. בד בבד על מעצב הלוגו להיות בעל מעוף יצירתי שיהפוך את התוצאה הסופית למעוררת השראה וסקרנות.

מאמרים נוספים בנושא בריאות נשים

מאת: shlomy בריאות נשים13/03/191724 צפיות
יובש נרתיקי הינו מצב בו אין רטיבות בנרתיק, ומדובר במצב שכיח מאוד אצל נשים בגיל המעבר, אך ניתן לראות זאת גם פעמים רבות אצל נשים בגילאים צעירים.

מאת: shlomy בריאות נשים24/02/192160 צפיות
המושג היסטרוסקופיה אבחנתית אולי נשמע לכם כמו שם מפוצץ וקצת מלחיץ, אך בפועל זה ממש לא ככה. היסטרוסקופיה אבחנתית הינה בדיקה אשר מבוצעת בנשים לצורך איתור בעיות בתוך חלל הרחם. מדובר בבדיקה פשוטה יחסית אשר מבוצעת במקרים רבים של בעיות בחלל הרחם, או חשש לבעיות כאלו ואחרות.

מאת: אוריבריאות נשים04/11/161776 צפיות
בין אם זהו ההיריון הראשון שלך או שכבר הבאת ילדים לעולם, חשוב שתדעי על כלי פשוט ויעיל שנמצא ברשת האינטרנט. מדובר במחשבון שמאפשר לך לדעת מייד מהו גיל ההיריון שלך,...

מאת: אוריבריאות נשים02/11/161656 צפיות
עד לפני מספר שנים, מידע מקצועי על הריון ולידה ניתן היה להשיג רק מרופאי הנשים. כמו כן, כל אישה השיגה מידע מחברות ובנות משפחה, שאמנם לא היה תמיד בחזית הקדמה הרפואית אך בכל זאת הועיל. ואולם, כיום ישנה עוד דרך חשובה לאיתור המידע הרלוונטי דרך אתרי בריאות שונים שפועלים ברשת האינטרנט.

מאת: אוריבריאות נשים14/09/161909 צפיות
במאמר זה אסביר על כל שבועות ההריון בכלליות. נשים אשר נכנסות להריון, נתונות למעקבים בכל שלבי ההריון אצל רופא הנשים שלהן. מה צריך לבדוק? מנתי ניגשים לרופא? אילו דברים יכולים לצוץ בדרך? כל זה ועוד במאמר הבא על הריון, לידה, ביוץ ועוד'.

מאת: אבי דוידיבריאות נשים10/01/161888 צפיות
האם כדאי לבצע הפלה בבית חולים פרטי או בבית חולים ציבורי.

מאת: מור קליניקבריאות נשים27/04/152745 צפיות
פצעים וכתמים בישבן נשים רבות סובלות מפצעים וכתמים בישבן, אך אינן מטפלות בבעיה היות ומוצאת עצמן מתביישות לפנות לרופא בנוגע אליה. ואכן חשיפת האיברים הפרטיים בפני אנשים לא מוכרים היא מביכה ביותר ובפני אנשים מוכרים היא מביכה אף עוד יותר, במיוחד כסובלים מפצעים וכתמים בישבן. אולם יחד עם זאת, חשוב לטפל בפצעים וכתמים המופיעים באזור זה היות ולא פעם, התופעה אינה נוטה לחלוף מעצמה ואף מתגברת בתזמונים מסוימים ופחות נעימים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica