חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עו"ד פלילי על חוק המרשם הפלילי

מאת: עו"ד שרון נהריפלילי03/04/2013869 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

חוק המרשם הפלילי מאפשר למספר גופים בעיקר נבחרי ציבור ועובדי מדינה בכירים במיוחד לעיין במרשם לפני ביצוע מינויים לתפקידים בתחומי אחריותם. בין גופים אלה נמנים הוועדה לבחירת שופטים, שר ומנכ"ל משרדו לצורך מינוי בסיווג "סודי ביותר", נציב שירות המדינה לגבי עובדי מדינה, מבקר המדינה לגבי עובדי משרדו ונציב שירותי בתי הסוהר לגבי סוהרים. עוד הותר העיון במקרים הכרוכים בבטחון המדינה, לשר הפנים לגבי הענקת אישורי כניסה ארצה, לבית המשפט במקרים ספציפיים ולגורמים נוספים.

בתקנות החדשות שפרסם שר המשפטים בחודש ספטמבר האחרון קיימת הרחבה ניכרת של הגופים הרשאים לעיין במרשם הפלילי.

-          המוסד והממונה על הביטחון במערכת הביטחון.

-          שרים, מנכ"לים ויועצים משפטיים של משרדיהם – לצורך מינויים במשרות אמון.

-          היועץ המשפטי של רשות מקומית – לגבי מינויים בכירים באותה רשות.

-          מנהל רשות החברות הממשלתיות – לבדיקת מינויים של פקידים בכירים בחברות אלו.

-          ראש הממשלה ושר הביטחון לעניין סמכותם לאשר האזנות סתר.

-          מפקחי עבודה לעניין המורשים להשתמש בחומרי נפץ.

-          נגיד בנק ישראל, המפקח על הבנקים ועובדים שהוסמכו על ידם לצורך מתן היתר לאחזקה בבנק.

-          מנהל רשות המיסים ופקידי שומה לצורך חקירה של עבירות מס.

-          חוקרי רשות ניירות ערך ורשות ההגבלים לצורך חקירות שבתחום אחריותם.

-          הממונה על שוק ההון במשרד האוצר, עובד המשרד שהוסמך לעסוק ברישוי וחברי הוועדה למתן רשיון מבטח – למידע על בעלים ומנהלים בקופות גמל, חברות ביטוח וקרנות פנסיה.

-          הממונה על ההתמחות בלשכת עורכי הדין לבדיקת המבקשים להתמחות במקצוע זה.

-          יו"ר רשות ני"ע, עובד הרשות שהוסמך לכך וחברי הרשות – לעניין רישוי יועץ השקעות ומנהל השקעות, ולעניין בעלי שליטה, מנהלים ונאמנים בקרן נאמנות.

מהו הרציונל שמאוחורי הרחבת הגורמים המורשים לעיין ברישום הפלילי?

מההיתר שניתן לגופים אלה עולים כמה רציונאלים אשר בגינם מתירים לגופים החדשים לנהל את המרשם הפלילי. הראשון שבהם עניינו ביטחון המדינה. לכן קיים היתר למוסד ולממונה על הביטחון במשרד הביטחון לעיין במרשם הפלילי ובעבר הפלילי של האזרחים.

הרציונל השני הינו במקום שבו מדובר במשרות אמון בגופים ציבוריים. לשם המחשה עת מדובר ביועץ משפטי של רשות שלטונית לגבי מינוי בכירים ברשות המקומית. לאחרונה עלו לכותרות אנשי רשות מקומית, אשר הסתבכו בחקירות פליליות והאשמות פליליות ומכאן שהמגמה היא לוודא שאנשים בעלי עבר נקי וללא רב מתמנים לתפקידים בכירים מתוך מגמה למנוע שחיתות שלטונית.

רציונאל זה מורחב בתקנות החדשות לבכירים בחברות ממשלתיות, וכן לגבי מינויים ומתן היתרים בגופים פרטיים, אשר להם חשיבות ציבורית רבה. בגלל מגמת ההפרטה במשק, קיימות מספר רב של משרות אמון רגישות בעלי חשיבות ציבורית, ומכאן הרציונאל העומד מאחורי מתן ההיתר או הרישוי לגורמים הממנים לעיין במרשם הפלילי.

על הרשויות לבחון כל מקרה לגופו כדי לא לפגוע בשיקום הנאשמים

כמו כן, קיימים גופים בעלי סמכויות חקירה מיוחדות לתחומן הזהות במהותן לסמכויות החקירה של המשטרה, אשר מתירים להם לעיין במרשם הפלילי, כפי שלמשטרה סמכות לעשות כן. בין אלה ניתן למצוא את חוקרי הרשות לניירות ערך החוקרת עבירות פליליות בתחום ניירות הערך, וכן פקידי שומה של רשויות המס. לגופים אלה סמכויות חקירה זהות לסמכויות של המשטרה אולם חקירותיהם מתמקדות בתחומים שבאחריותם. לכן ההיגיון מאחורי ההרחבה במקרה זה הוא שאם למשטרה יש נגישות למרשם הפלילי, אין סיבה שלגוף אחר, בעל סמכויות זהות בתחומו, לא תהיה גישה למרשם הפלילי.

כמובן שלתקנות חדשות אלה פוטנציאל לפגוע בשיקומם של אלה אשר הורשעו בפלילים וסיכויי השתלבותם במרקם החברתי. לעיתים הרשעה בעבירה מסוימת כלל אינה רלוונטית לתפקיד אליו אותו מורשע מבקש להתמנות, ורק בגלל שקיימת באותו אדם התווית של מורשע בפלילים, יימנע ממנו אותו תפקיד. הרשויות כמובן חייבות לשקול את כל השיקולים הרלוונטיים לפני מתן החלטה בדבר מינוי כזה או אחר, אולם אין כל דבר שיכול להבטיח כי כך ייעשה.

חשיבותו של תסקיר המבחן


יחד עם זאת בתקנות החדשות קיים פוטנציאל אשר עורך הדין הפלילי יכול לנצל לטובתו. במסגרת ההליך הפלילי קיימת אפשרות להימנע מהרשעתו של אדם שבית המשפט קבע כי הוא ביצע את העבירה. במסגרת הטיעון לעונש הסנגור מבקש להפנות את המורשע לשירות המבחן על מנת שייערך בעניינו תסקיר אשר יבחן את הפגיעה בסיכוי השיקום אשר קיימת בצדה של הרשעה בפלילים בעניינו של אותו נאשם.

במקרים רבים שירות המבחן אכן קובע שהרשעה תפגע בסיכויי השיקום של הנאשם, ולמרות ההמלצה להימנע מהרשעה בתי המשפט מרשיעים. הנימוק שניתן לכך הוא שהנאשם לא הראה את פוטנציאל הפגיעה התעסוקתית בו כתוצאה מאותה הרשעה בפלילים. נימוק זה הוא נפוץ במיוחד במקרים אשר שירות המבחן ממליץ להימנע מהרשעה. הימנעות מהרשעה משמעה כי לא נרשמת עבירה ברישום הפלילי של אותו נאשם. הליך זה מוכר בעגה המשפטית גם כהליך אי-הרשעה

לאור זאת, הגם שבתקנות החדשות קיים סיכון לפגיעה במי שכבר הורשע, הרי שהן מגדילות את הפוטנציאל של עורך הדין הפלילי להציג לבית המשפט את אפשרות הפגיעה בסיכויי השיקום של הנאשם על ידי הרשעתו בפלילים, וכך לשכנע את בית המשפט להימנע מהרשעה, למרות הקביעה שהנאשם ביצע את העבירה.

עו"ד לשימוע פלילי שרון נהרי - מהבולטים במשפט הפלילי בישראל.
משרד עו"ד לעבירות פלילים שרון נהרי הוקם בשנת 1998
ומאז עוסק שרון נהרי עורך דין פלילי בתל אביב - באישום פלילי, רישום פלילי, דיני הסגרה, הלבנת הון, עו"ד לחקירת משטרה, קובלנה פלילית ועוד...


 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

משרד עו"ד שרון נהרי הוקם בשנת 1998 ומאז עוסק במשפט פלילי , דיני הסגרה, הלבנת הון, עבירות כלכליות ומשפט צבאי (פלילי).

המשרד מונה שלושה עורכי דין צעירים ודינמיים, אשר מתמחים בייצוג נאשמים וחשודים, בעבירות שונות. כמו כן המשרד מטפל גם בחשודים / נאשמים שהם אנשים נורמטיבים ללא עבר פלילי כגון, אנשי עסקים, רואי חשבון, רופאים, מתווכים, עבירות צווארון לבן והלבנת הון, שוחד, עבירות מס ומע"מ ועוד.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד שרון נהרי

מאת: עו"ד שרון נהריפלילי01/12/13839 צפיות
כתב אישום הוגש לפני מספר ימים לבית משפט השלום בת"א נגד עמוס כהן בן ה-50 ממבשרת ציון. כהן מואשם בעבירות של איומים בכתב לרצוח שרים בממשלה, ח"כים וידוענים מתעשיית הבידור הישראלית.

מאת: עו"ד שרון נהריפלילי07/10/131037 צפיות
לאחר התאונה המחרידה בכביש 6 שבה נהרגו ארבעה בני אדם, כיוון החקירה של המשטרה הוא גרימת מוות ברשלנות מצד נהג האוטובוס שפגע במשאית. כיוון החקירה הזה נבדק משום שלפי אחת העדויות, התעסק הנהג בטלפון הנייד ודעתו הוסחה. מה המשמעות של המהלך? רבים אינם יודעים מהו ההבדל בין גרימת מוות לבין הריגה. נסביר את כל הנקודות החשובות ביותר אותן יש לדעת אודות גרימת מוות ברשלנות וזאת בהתאם לחוק העונשין.

מאת: עו"ד שרון נהריפלילי19/08/131047 צפיות
ב-nrg מעריב פורסם כי תושב קריית מוצקין שהיה חייב תשלום מע"מ בגובה 380,000 ש"ח, כתב בשורת התשלום "1 ש"ח", מה שגרר הרשעה בשלוש עבירות שונות מצד בית המשפט. השופט אמר בהכרעת הדין כי ההתנהגות הזו מקיימת "מחשבה פלילית" שמטרתה להתחמק מתשלום מס. מהי אותה מחשבה פלילית?

מאת: עו"ד שרון נהריפלילי14/07/13940 צפיות
לא לזה ציפו שני צעירים שהגיעו למשטרה במטרה להתלונן על כך שהותקפו לאחר שניסו לסייע לצעירה שהוטרדה. מחקירתם עלה כי דווקא שני המתלוננים אחראים לשרשרת של תקיפות זרים על רקע גזעני בחלקה הדרומי של העיר תל-אביב.

מאת: עו"ד שרון נהריפלילי02/07/131031 צפיות
אלי האנה, מפתח הגוף הישראלי שנמלט מישראל וויתר על אזרחותו הישראלית לטובת אזרחות אוקראינית נלכד לאחרונה באיטליה ובימים הקרובים תגיש משטרת ישראל בקשת הסגרה רשמית בעניינו.

מאת: עו"ד שרון נהריפלילי13/06/131014 צפיות
בחלק הקודם שעסק ביסודות העבירה שאותן חייבת להוכיח הפרקליטות מעבר לכל ספק סביר, התייחסנו לרצח בכוונה תחילה ולשלושת המבחנים המצטברים שיש לתת עליהם את הדעת במטרה להשיג הרשעה בעבירת הרצח: הכנה, החלטה להמית והעדר קנטור מצד הקורבן. במאמר שלפניכם נתייחס לרצח תוך ביצוע עבירה או רצח על מנת להקל על ביצוע עבירה, רצח ברשלנות ונדון בשאלה כיצד מתנהלת חקירת רצח.

מאת: עו"ד שרון נהריפלילי02/06/131186 צפיות
זה מכבר חתמה פרקליטות המדינה על הסדר טיעון מקל עם קצין שהואשם במסירת מידע סודי ומסווג לקבלנים בצפון – וזאת בתמורה לכסף וטובות הנאה. ככלל, לבית המשפט שיקול דעת רחב עת הוא בא לגזור את עונשו של מי שהורשע בדין. לעיתים הענישה היא מידתית, לעיתים היא חמורה יתר על המידה, בין היתר בגלל ההד הציבורי שנוצר מן הפרשה, ולעתים הענישה מקלה. במקרים שבהם הענישה מקלה הציבור מביע שאט נפש ומותח ביקורת רבה על בית המשפט.

מאמרים נוספים בנושא פלילי

מאת: בנימין קלינגרפלילי01/11/201363 צפיות
כיצד תרגישו אם ביום בהיר אחד ידפקו לכם על הדלת וימסרו לכם ביד "צו הריסה מנהלי"? או אולי תמצאו את צו ההריסה מודבק על המבנה או סתם זרוק בכניסה לבניין. מדובר ככל הנראה על הסיטואציה שלא הייתם מוכנים לה או רוצים להימצא בה. בעקבות הלשנה של "שכנים טובים" או עקב ערנות של מפקחי הבניה זה בהחלט יכול לקרוא גם לך אם בנית ללא היתר. רבים נאלצים להתמודד עם מציאות שכזאת לראשונה, מבלי שיהיו מודעים לזכויות, החובות ודרכי הפעולה הרלוונטיות להם.

מאת: בנימין קלינגרפלילי08/09/201182 צפיות
1. עבירות מינהליות (א) שר המשפטים רשאי לקבוע בתקנות כי עבירה על הוראה שנקבעה בחוק מהחוקים המנויים בתוספת או התקנות שהותקנו לפיו, שאינה פשע, היא עבירה שבשלה ניתן להטיל קנס בדרך מינהלית (להלן - עבירה מינהלית); הקביעה יכול שתהיה דרך כלל, בתנאים או בסייגים. (ב) תקנות לפי סעיף קטן (א) טעונות הסכמת השר הממונה על ביצועו של החוק שלפיו נקבעה העבירה, ואישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת (להלן -הועדה). (ג) נקבע בתקנות לפי סעיף קטן (א) כי עבירה פלונית היא עבירה מינהלית, יחולו הוראות חוק זה גם לגבי עבירה

מאת: בנימין קלינגרפלילי01/09/191560 צפיות
אכיפה שיפוטית סימן ה' לחוק התכנון והבנייה: באחריות יחידת החקירה בוועדה המקומית לבצע חקירה בהתאם להנחיות ולכללים שמפורסמים מעת לעת על מנהל היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבניה. ובסיום החקירה להעביר לתובע את חומר החקירה להכרעה בדבר העמדה לדין והגשת כתב אישום.

מאת: אבי דוידיפלילי21/11/181464 צפיות
עורך דין פלילי בצפון מסביר על תנאים של שחרור בערבות ועל הסיכויים לאישור בקשת השחרור בערבות.

מאת: שירה אלהפלילי27/07/161895 צפיות
אדם בן 39, ללא עבר פלילי, מכר לחבריו סם מסוג חשיש בכמה הזדמנויות שונות. בית המשפט, בצעד חריג ביותר, החליט שלא להרשיע אותו, והסתפק בלשלוח אותו לבצע שירות לציבור.

מאת: אופירפלילי05/04/161928 צפיות
יש מסמכים שעבורם תרגום נוטריון הוא מתבקש והגיוני אך יש גם סוגים נוספים של תרגום נוטריון שמעט מפתיע שיש צורך לגביהם בתרגום מיוחד של נוטריון.

מאת: אלעד שנירפלילי17/03/162529 צפיות
הטרדות מיניות אינן נחלתם של מבוגרים בלבד, והן מתרחשות גם בקרב בני נוער. מהו היחס של החוק לקטין המטריד מינית? כיצד בית הספר מטפל באירוע הטרדה מינית? וכיצד ניתן לזהות שהילד שלך מוטרד מינית? על כך במאמר שלפניכם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica