חפש מאמרים:
שלום אורח
16.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שירה- איך מתחיל שיר

מאת: לירון תמםשירה06/06/20131047 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

לא תמיד ברור איפה שיר מתחיל.  אם הוא מתחיל בתמונה שאנחנו רואים מול העיניים שמתורגמת למילים או שהוא מתחיל במילים שמתחברות ביחד למשפטים ועם הזמן, הופכות לתמונה אחת גדולה אותה אפשר לצייר בראש.

אני בטוח שלא אצל כל אמן זה ככה. יש מי ששומע סיפור ומיד מוצא לו מילים משלו, יש אמנים שהם על תקן פקידים, יושבים מול הדף ומכריחים את המילים לצאת החוצה, ואחרי זמן , הם מחברים אותם לכדי משפטים . בסוף הרי המילים מוצאות את דרכן אל הדף, והקורא או המאזין עושה איתם מה שהוא רוצה. כאן האחריות של האמן נגמרת.

אפשר להתעקש ולשאול, מה יותר חשוב, איך שיר מתחיל או איך הוא נגמר. אני מאמין שיש חשיבות לאופן בו שיר מתחיל. איך הוא נגמר, במילים אחרות איך הקהל מקבל אותו, זה כבר לא בשליטה של איש, ולהוסיף על כך, כאשר אמן כותב הוא לבד, כאשר קהל מקבל שיר מסוים, גם אם מדובר בפרטים בודדים, אזי שמדובר בסופו של דבר בקהל רב. כל אחד מקבל אותו בצורה שונה.

אני זוכר שפעם הייתי בהופעה של אביב גפן והוא שר את "שיר עצוב" ואנשים רקדו לצלילי השיר. זה היה מוזר, לא רק כי מדובר בשיר עצוב (נשבע שלא התכוונתי שזה יצא ככה), אלא בגלל שזה שיר שהוא כתב על סבתא שלו שנפטרה באותה שנה. שסיפרתי את זה לחבר הוא אמר לי, אנשים לא יודעים את זה ואם כן, ככה הם מקבלים את השיר. לימים אמנית מסוימת סיפרה לי, שזה לא באמת משנה מה האמן רצה לומר, לכל אחד השיר אומר משהו אחר.

כשאני כותב שיר, אני לא שואל מה הגולש יחשוב עליו או איך הוא יקבל אותו. בגדול זה לא כזה משנה. הרי כל אחד יקבל אותו בצורה שונה. היה לי כבר מקרה ששיר מסוים שנכתב אחרי שהקשבתי לסמיתס ונכתב במידה רבה בהשפעתם, זכה לתגובה מצד גולשת, שזה יכול להיות יופי של שיר ראפ. אני לא מרגיש שטעיתי בשיר או שהניסיון שלי כשל, אלא שהיא לקחה אותו למקום מסוים. קצת הרחק ממה שאני התכוונתי אבל בכל זאת.

גם כשאני כותב סיפורים, אני מתחיל בתמונה בראש שהופכת למילים או מילים שמשלימות תמונה אחת גדולה. שיר לא שונה מסיפור הוא אותו דבר, רק יותר קצר, מתומצת. איך אנשים יקבלו את זה? זו שאלה טובה. לא מזמן כתבתי סיפור על ייאוש בחדר קטן, כל אחד לקח אותו למקום אחר, בזמן שאני בסך הכל כתבתי על חייל שנמאס לו מהתקופה הצבאית שלו.

מה שרציתי לומר, כל שיר מתחיל במקום אחד ומסתיים במקום אחר, ההתחלה תלויה באמן, הסיום? ובכן הסיום תלוי בקהל. אין לו שליטה בכך.

אני מזמין אתכם לבקר באתר של לירון תמם, כאן ניתן לקרוא שירים, סיפורים קצרים, פוסטים מהבלוג, להשאיר הודעות בפורום ועוד.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אני מזמין אתכם לבקר באתר של לירון תמם, כאן ניתן לקרוא שירים, סיפורים קצרים, פוסטים מהבלוג, להשאיר הודעות בפורום ועוד.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת לירון תמם

מאת: לירון תמםליקויי למידה27/12/152157 צפיות
מדוע אבחון פסיכודידקטי נחוץ כל כך? מאמר זה מבקש לענות על כל השאלות בנושא, אתם מוזמנים להיכנס ולקרוא

מאת: לירון תמםשירה23/08/152477 צפיות
יותר מעשרים שנה אני כותב, והכתיבה לא הופכת קלה יותר אולי רק יותר ברורה. על זה המאמר.

מאת: לירון תמםשירה23/08/142118 צפיות
המאמר מסביר למה וכיצד החלטתי לפרסם שירים ישנים באתר , שירים החל משנת 2002 עד 2013, השנה בה האתר עלה לאוויר

מאת: לירון תמםשירה22/09/131365 צפיות
המאמר מתעסק בבחירת שירים לפרסום ברשת בכלל ובאתר פרטי בפרט.

מאמרים נוספים בנושא שירה

מאת: עידן אברהמישירה06/06/183754 צפיות
עדי אברהמי ?! משהו שמע מכיר ?! רב האנשים לא שמעו אבל ממש עכשיו מתחת לאף של כולם מתבשלת לנו בתוך סיר בבשול איטי יצירת אומנות אחת גדולה תרתי משמע!? מרבית הזמרים כיום הם זמרים שיש להם קול יפה ואוהבים לשיר מהסיבה הפשוטה שהם פשוט מתים על הפידבק החיובי של הסיסבה שסובבת אותם, כלומר הם פשוט כל כך מסופקים מכך שהסובבים אותם מפרגנים להם באיזה קול יפה ומיוחד שזה בדיוק אחד הדברים שגורמים להם להמשיך לדרוש את המיקרופון ליד

מאת: מוטי ריקליןשירה31/10/172501 צפיות
לא לקנות את הספר. ספר אנמי, לא מעניין, לא מרגש, לא יפה. הספר כן יקלט אצל הקורא, כמתנשא ונפוח. חובבי שירה מובהקים ביותר, אולי ירצו להוסיף את הספר לספריה. לכאורה ספר לכולם, בעצם ספר למביני עניין.

מאת: הילה קומםשירה15/07/177947 צפיות
המאסטרקאלס הבינלאומי לשירה אומנותית ע"ש ז'מבוקי יתקיים זו הפעם השלישית בירושלים. את המאסטרקלאס יזם יוסף זמבוקי, מוזיקאי ואיש עסקים, שניצל בשואה בזכות המוזיקה (פרטים בהמשך). במטרה להעניק הכשרה אמנותית מעולה לזמרים צעירים, תוך מתן דגש על זמרים מוכשרים מהפריפריה. כמו גם שיתוף ניצולי שואה כאורחים בקונצרטים. בין המורים שיישתתפו השנה ב IMVAJ בכירת מורות גרמניה, פרופ' קלאודיה אדר מאקדמיית בארוק ווקאל שבאוניברסיטת מיינץ, פרופ' תמר רחום ראש המחלקה הווקאלית באקדמיית בוכמן-מהטה, מנהלת בית האופרה המלכותי לשעבר של סרביה, ילנה ולאכוביץ, המנצח הישראלי הפעיל באירופה עדי בר והמנצח הישראלי יונתן שפנדורף. כמו כן תערך כתת אמן מיוחדת עם נעמי פולני. כמו כן שותפים בהפקות הפסנתרן ברק טל, כנר, מנצח והמנהל המוזיקלי של אנסמבל סולני ת"א והסופראן הישראלית -בינלאומית גב' רונה ישראל קולת, המנהלת האמנותית של המיזם.

מאת: מוטי ריקליןשירה14/05/163152 צפיות
עונש חכם. אלמוג בהר. הוא סופר צעיר יחסית שסיפורו "אנא מן אל-יהוד", זכה להצלחה. הרעיון המרכזי בסיפור, מבריק. אלמוג גם כותב שירה. ונחשב לאחד המשוררים המזרחיים המבטיחים. האמנם? ב 2016 יצא ספר השירים. הספר מכיל בתוכו הרבה דברים טובים. באמת הישג. חוץ מבחינה אחת. לא לקנות. הספר לא דקיק, כבד מאוד, רציני, ולפעמים חמור סבר. נדרש מאמץ גדול של ריכוז כדי לצלוח אותו. ברובו המוחלט הספר משעמם ומתיש. במאמר אפרט ואדגים טענות אלו.

מאת: מוטי ריקליןשירה11/02/163674 צפיות
פואטרי סלאם, זו תחרות שירה בה משוררים מקריאים יצירה בסגנון הנקרא ספוקן וורד. ספוקן וורד. הוא סוג של הקראת שירה המבוצעת בד"כ בדגש על קצב, חריזה, משחקי מילים, וכדומה. אדגים מספר רב של שירים, גם מישראל, וגם מהעולם. אנתח אותם, בצורה שמראה, שפואטרי סלאם באנגלית ( ארה"ב...). שירה אדירה. פואטרי סלאם ישראל, לא שירה.

מאת: מוטי ריקליןשירה01/12/152827 צפיות
מירון ח. איזקסון, הוא משורר וסופר ישראלי בולט בעשרות השנים האחרונות. הספר "מעבר". יצא בדפוס, ב 2015. הספר בלתי קריא לחלוטין. עם טקסטים בלתי אפשריים לפענוח, אפילו בקריאה די משקיענית. במאמר, נבחן את הספר, ונציג את מגרעותיו. הספר ינותח בהקשר למצב הכללי של השירה בארץ.

מאת: מוטי ריקליןשירה22/10/152620 צפיות
אלמוג בהר. הוא סופר צעיר יחסית שסיפורו "אנא מן אל-יהוד", זכה להצלחה. הרעיון המרכזי בסיפור, מבריק. אלמוג גם כותב שירה. ונחשב לאחד המשוררים המזרחיים המבטיחים. האמנם? נסקור גם את הקשר למשורר מאיר ויזלטיר, בו נדון גם באופן כללי.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica