חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

האם ניתן לשלול פיצויי פיטורים ודמי הודעה מוקדמת?

עם פיטורי עובד מחויב מעסיק בתשלום פיצויי פיטורים ודמי הודעה מוקדמת, המסתכמים לעיתים בעשרות ואף מאות אלפי שקלים. אך מה קורה במקרים בהם עובד גרם לנזקים למעסיקו, כדוגמת גניבה, אלימות או מעילה באמון בדרכים אחרות? האם גם במקרים כאלו בהם עובד הזיק במזיד למעסיק, עדיין מחויב המעסיק, בנוסף לכל זאת, גם לשלם לעובד פיצויי פיטורים ודמי הודעה מוקדמת?

במקרים מסוימים, ייתכן שהמעסיק יהיה רשאי לשלול או להפחית את פיצויי הפיטורים המגיעים לעובד, וגם לשלול ממנו את תקופת ההודעה המוקדמת.

משרד עורכי הדין ויינברגר ברטנטל ושות', מתמחה בתחום חברות ושוק ההון בישראל ובעולם, נדל"ן ותכנון ובנייה, ליטיגציה, תובענות ייצוגיות, משפט ציבורי ודיני עבודה מפרט באילו מקרים יכירו בתי הדין לעבודה בזכות המעסיק לשלול או להפחית את פיצויי הפיטורים מהעובד.

- האם מותר למעסיק לשלול פיצויי פיטורים מעובד במקרה שבו עובד גנב מהמעסיק?

לדברי עו"ד עמיחי ויינברגר, "לעתים קרובות בית הדין רואה בשלילת פיצויי פיטורים כסנקציה חריגה וחריפה, שכן העובד כבר נענש דיו בעצם מעשה הפיטורים".

עו"ד ינור ברטנטל: "מעסיקים רבים נוטים לשלול לחלוטין את פיצויי הפיטורים מעובד שנתפס במעשה גניבה. אבל לא תמיד בתי הדין לעבודה מכירים בשלילה כמוצדקת, ובמקרים רבים, שמגיעים לבית הדין לעבודה, העובד זוכה בסופו של דבר בפיצויים. לדוגמה, במקרה של איש מכירות, שגנב מהמעסיק במשך תקופה ארוכה, באמצעות רישום כוזב, קבע בית הדין שמדובר במעילה חמורה באמון ושלל מהעובד את פיצויי הפיטורים (תעא (ת"א) 5744/07 ‏ בר דותן נ' תה ויסוצקי ישראל בע"מ). לעומת זאת, עובד נטל פריטים שנשכחו בחנות על ידי מבקרים בניגוד לנוהל, זכה ב- 80% מפיצויי הפיטורים" (עב' (ב"ש) 3371/06 חסוני סאלם נ' ארכימדס השקעות ופיתוח בע"מ)".

- ומה לגבי עובד שקילל או התנהג בצורה אלימה?

עו"ד הדס פריזמנט מסבירה: "גם כאן, הפסיקה משתנה ממקרה למקרה. לדוגמא, במקרה של עובד שבעט בכיסא והשליך חפצים במקום העבודה, שלל בית הדין לעבודה את הפיצויים וההודעה המוקדמת (ד"מ (ת"א) 5993/08 ‏אלחנדרו אברוצקי נ' תמוז אלקטרוניקה בע"מ). לעומת זאת, במקרה של עובד שתקף את המעסיק, פסק לו בית הדין לעבודה 50% מהפיצויים ושלל את ההודעה המוקדמת (תע"א (ת"א) 6060-09בספוליטוב מיכאל נ' י. שבח - רהיטים בעיצוב חדשני בע"מ).

עו"ד ויינברגר: "הפסיקה בתחום זה איננה אחידה, וכל מקרה נפסק לגופו בהתאם לנסיבות. בית הדין לעבודה בוחן את מידת חומרתם של המעשים בגינם פוטר העובד, היקף הנזק שנגרם למעסיק, תפקידו של העובד ומידת האמון שבו, משך הזמן ומספר הפעמים שביצע העובד את מעשיו הפסולים, משך תקופת עבודתו של העובד וכדו'".

- מה לגבי עובד שהחליט להתחרות במעסיק, "לגנוב" לקוחות או לפתוח עסק מתחרה?

עו"ד ברטנטל: "מדובר בעצם במעילה באמון המעסיק. למשל, במקרה של עובד שניסה להשתלט על החברה בה עבד או להקים חברה שתתחרה בה, בית הדין לעבדה שלל מהעובד את הפיצויים. (תע"א (י-ם) 1059-10 פיליפ לוי נ' ביתא שיפור איכות הבנייה בע"מ). עם זאת, מאחר ומקרים של תחרות במעסיק הם נושא מורכב יחסית בשל חופש העיסוק המוקנה לעובדים, מומלץ במקרה כזה לקבל ייעוץ משפטי".

- מה בנוגע לעובד שהטריד מינית במקום העבודה?

עו"ד פריזמנט: "גם במקרה כזה, שלל בית הדין לעבודה מעובד פיצויי פיטורים והודעה מוקדמת. דובר בעובד אשר צבט בלחייה של אחת העובד ושאל אותה האם היא לובשת תחתון מסוג חוטיני-בית הדין קבע שזוהי הטרדה מינית ושבנסיבות אלו, היה המעסיק רשאי לשלול מן העובד את פיצויי הפיטורים וההודעה המוקדמת. (ד"מ (ת"א) 2575/04 אלמליח ליאור נ' אולמי הרודיון)".

- מה חשוב שמעסיק ידע כשהוא מחליט לפטר עובד ולשלול ממנו פיצויי פיטורים?

עו"ד פריזמנט: "חשוב שיהיו בידי המעסיק הוכחות שהעובד אכן עשה את המעשה המיוחס לו, דווקא משום שמדובר בטענות חמורות כל כך כנגד עובד. ככל ומעסיק חושד שהעובד שלו מועל באמונו, מחובתו להוכיח את הדברים ברמת הוכחה גבוהה, בין אם באמצעות הגשת תלונה במשטרה, ובין אם באמצעות השגת הוכחות אחרות כמו המצלמות שבעבודה".

- לאילו סיכונים חשוף המעסיק כשהוא מחליט לשלול פיצויי פיטורים מעובד?

עו"ד ויינברגר: "כאשר המעסיק מחליט שלא לשלם פיצויי פיטורים לעובד, הוא מסתכן בכך שבית הדין לעבודה יחייב אותו גם בפיצויי הלנת פיצויי פיטורים, שמשמעם ריביות גבוהות, אם יסתבר בסופו של דבר שאין ממש בטענות המעסיק כנגד העובד. ככלל, בהתאם לחוק הגנת השכר, בית הדין האזורי רשאי להפחית פיצויי הלנה, אם היו חילוקי דעות בדבר עצם החוב. לכן, מומלץ מאוד בטרם קבלת החלטה על שלילת פיצויים, לקבל חוות דעת משפטית על מנת לא לספוג הפסדים והוצאות במקרה של תביעה משפטית".

"חשוב להבהיר, שגם במקרה בו מעסיק חושד בעובד שביצע מעשה גניבה או כל עבירת משמעת אחרת, על המעסיק לזמן את העובד לשימוע מסודר ולעמת אותו עם החשדות נגדו", מוסיפה עו"ד פריזמנט.

- מה לגבי עובדים ומעסיקים במקומות עבודה מאורגנים, שחל עליהם הסכם קיבוצי?

"במידה ויש הסכם קיבוצי המכיל הוראות לעניין שלילת פיצויים, יש לפעול על פיו. במקרה שבו אין הסכם קיבוצי, יש לפעול בהתאם להסכם הקיבוצי החל על המספר הגדול ביותר של העובדים באותו ענף. במקרה שמדובר בענף עבודה שאין בו הסכם קיבוצי בכלל, בית הדין יבחן את הכללים שבהסכם הקיבוצי החל על המספר הגדול ביותר של עובדים, מסכם עו"ד ויינברגר.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד עמיחי ויינברגר- בעלים, שותף ומייסד

משרד ויינברגר ברטנטל ושות'

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד עמיחי ויינברגר

מאת: עו"ד עמיחי ויינברגרדיני עבודה18/06/1411860 צפיות
מחלוקות ואי הסכמות בין שותפים עסקיים, הן חלק בלתי נפרד מהעולם העסקי. בשל העומס הרב על בתי המשפט, עשויים שותפים למצוא עצמם לכודים בהליך ארוך, מייגע ויקר, אשר מעמיק את הקרע ומעצים את חוסר האמון. מתוך הרצון לנהל שיח אחר, פונים בשנים האחרונות גופים רבים במשק להליך של גישור, בטרם מוגשת תביעה לבית המשפט. עו"ד עמיחי ויינברגר ועו"ד ינור ברטנטל, ממשרד ויינברגר ברטנטל ושות, סוקרים את יתרונות הגישור בעולם העסקי.

מאת: עו"ד עמיחי ויינברגרדיני עבודה18/06/146924 צפיות
עריכת חוזה העסקה ברור, המסדיר את זכויותיהם וחובותיהם של עובדים, עשוי למנוע מחלוקות וסכסוכי עבודה עתידיים. משמעותו של קיום חוזה מפורט מתעצמת כאשר מדובר בשדרה הניהולית הבכירה של עסק. עו"ד עמיחי ויינברגר ועו"ד ינור ברטנטל ממשרד ויינברגר ברטנטל ושות', מסכמים את כל הפרטים שכדאי לדעת, בבואכם לערוך חוזה העסקה עבור עובדיכם הבכירים.

מאת: עו"ד עמיחי ויינברגרדיני עבודה18/06/146692 צפיות
הליך השימוע לעובד לפני פיטורים, הפך בשנים האחרונות לחובה. מה חשוב שיכלול השימוע? כיצד ומתי הוא אמור להתנהל? עורכי הדין עמיחי ויינברגר ועו"ד ינור ברטנטל ממשרד ויינברגר ברטנטל ושות' מסבירים.

מאת: עו"ד עמיחי ויינברגרדיני עבודה18/06/146487 צפיות
כתבה בהשתתפות עו"ד עמיחי ויינברג ועו"ד ינור ברטנטל, בנושא התרחבות השימוש בתובענות ייצוגיות ככלי למימוש זכויות עובדים. מהן מטרותיה של התובענה הייצוגית, באילו עילות מתחום דיני העבודה ניתן להגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית ועוד

מאת: עו"ד עמיחי ויינברגרחוק ומשפט - כללי14/05/145886 צפיות
החל משנת 2006 הלכה והתרחבה הפרקטיקה של הגשת בקשות לאישור תובענות ייצוגיות כנגד רשויות מקומיות, ככלי להסדרת התנהלות הרשות אל מול תושביה והעסקים בתחומה. כיום ניתן לראות כי שינוי זה יצר תחום משפטי חדש של עורכי דין המתמחים בהגשת תובענות ייצוגיות כנגד רשויות. אם בעבר חשו הרשויות המקומיות שהן חסינות לתביעות השבה ושפעמים רבות עילת התביעה האישית של האזרח הבודד היא בסכומי כסף זעומים, הרי במסגרת תביעות ייצוגיות, נכרכים למעשה זכויות התובענה של כלל תושבי הרשות המקומית שנפגעו, ועילת התביעה האישית יכולה להצטב

מאמרים נוספים בנושא דיני עבודה

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה10/09/20955 צפיות
עובד המפוטר ממקום עבודתו זכאי לשכר של חודש כנגד כל שנת עבודה (אלא אם כן, הוסכם על שיעור גבוה יותר), בעת פיטוריו או בעת היותו מתפטר כדין מפוטר או כמוסכם בהסכם עבודה. תשלומי פיצויים מגלמים בתוכם את רכיב העמלות (בחישוב ממוצע של 12 החודשים האחרונים), ואת רכיבי השכר הקבועים, גם כאלה שלא נכנסים תחת הקטגוריה "שכר בסיס". עם זאת, פיצויים אינם משולמים עבור פרמיות, מענקים, בונוסים, החזרי הוצאות, משכורת 13 ותוספות מותנות. הכלל הבסיסי הינו (למעט במקרה של מתפטר בדין מפוטר), שעובד מפוטר בלבד, זכאי לפיצויי פיט

מאת: רונית בילרדיני עבודה14/03/181384 צפיות
חוק פיצויי פיטורים קובע, כי עובד אשר פוטר ממקום עבודתו לאחר שנת עבודה זכאי לפיצויי פיטורים מהמעביד. כמו כן, קובע החוק, כי בנסיבות מסוימות זכאי עובד לתשלום פיצויי פיטורים אף לאחר התפטרותו מעבודה. (הרעת תנאים, התפטרות לצורך טיפול בילד, מעבר מגורים לצורך עבודתו של בן הזוג ועוד).

מאת: tiloniדיני עבודה07/09/171920 צפיות
לעיתים, כמו בכל משפחה, יכולים להתגלע ויכוחים וחילוקי דעות, אולי אפילו להיאמר מילים קשות אך במקום העבודה, בניגוד למקרים דומים בתוך המשפחה הקרובה או לחברים הקרובים, עלול הצד השני לראות בדברים אלו כהוצאת לשון הרע בעבודה ולתבוע את אומרם בבית המשפט תחת חוק ""איסור לשון הרע התשכ"ה- 1965"

מאת: שירה אלהדיני עבודה20/12/161714 צפיות
במסגרת עבודתו, זכאי העובד לזכויות שונות, כגון חופשה שנתית, דמי הבראה, גמול שעות נוספות ועוד.

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה01/08/162696 צפיות
אישור מרופא תעסוקתי המורה כי אין העובד מסוגל לחזור לעבודתו הקודמת, או מצב הזהה לה, וזאת בשל תפקוד לקוי של אחד מאברי הגוף. עובד הסובל מבעיות בריאותיות ומציג מסמכים מרופא מומחה, המציין את הלקות בכושר עבודתו ומגבלותיו הרפואיות בעבודתו. עובד הסובל ממגבלה בריאותית ומבצע עבודה אשר אינה מתאימה ליכולותיו הרפואיות עקב מצב בריאותי לקוי.

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה02/06/163309 צפיות
החובה לשלם שכר בחגים לעובדים, עולה מתוקף צו ההרחבה להסכם המסגרת במגזר העסקי. בהתאם לכך, עובד חודשי ועובד שכר (בתנאים הרשומים להלן) זכאים לשכר רגיל, אף בימים אשר לא עבדו בהם בשל היותם ימי מנוחה בחגים.

מאת: אבי דוידידיני עבודה23/05/163471 צפיות
בקצרה על הרעת תנאים בעבודה לאלו המחליטים להתפטר ולאלו המחליטים להישאר במקום העבודה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica