חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הסכם העסקה של עובדים בכירים - מהותו וחשיבות תוכנו

מחלוקות ואי הסכמות הן חלק בלתי נפרד מעולם העבודה וסכסוכי עבודה ילוו במקרים רבים במטען רגשי ובאמוציות רבות. במקרה של סכסוך או חילוקי דעות, עשויים הצדדים למצוא עצמם בפני ערכאות שיפוטיות, שיגזלו זמן, כסף ואנרגיה רבים, ויכלו להיחסך לו הצדדים היו מסדירים את יחסיהם כיאות במסגרת הסכמי העסקה מוסדרים וכתובים.

מצב בעייתי של הבנת מסגרת הזכויות והחובות של העובד והמעסיק עולה ביתר שאת, כאשר מדובר בהעסקת השדרה הבכירה של המעסיק, אשר זוכה לרוב לתנאי העסקה החורגים מהזכויות הקבועות בדין.

משרד עורכי הדין ויינברגר ברטנטל ושות', מתמחה בתחומי המשפט המסחרי, חברות, היי-טק ליטיגציה אזרחית ומסחרית, רשויות מקומיות, נדל"ן, תכנון ובנייה, תובענות ייצוגיות, משפט מנהלי, ובעל מומחיות בדיני עבודה, מסביר למנכ"לים העומדים בפני חתימה על חוזה העסקה, למה כדאי לשים לב.

אסף (שם בדוי) שימש כמנכ"ל מצליח בחברת הייטק. עקב חילופי תפקידים בדירקטוריון החברה, נבחר יו"ר דירקטוריון חדש, ומערכת היחסים בין השניים לא עלתה יפה. בין הצדדים התגלעה מחלוקת כאשר אסף החל לשמש כחבר ועד בעמותה ללא מטרות רווח ובחוזה ההעסקה של אסף לא נמצאה התייחסות לכך. לאחר פיטוריו, סירבה החברה לשלם לאסף את הבונוס שהובטח על ידי היו"ר הקודם בטענה כי הדבר אינו כתוב בחוזה ההעסקה. כשהחל לשמש כמנכ"ל של חברה מתחרה, הופתע לקבל מכתב התראה מהחברה בה עבד, לפיו אסף מנוע מלהתחרות בחברה ממנה פוטר.

ברור כי ניתן היה להימנע מהשתלשלות האירועים העגומה הזו, אילו רק היו הצדדים חותמים מראש על חוזה העסקה ברור ומפורט, אשר היה מסדיר את זכויותיהם וחובותיהם. בעיקר עבור עובדים בכירים, ניסוח חוזה העסקה שיהיה מוסכם ומקובל על שני הצדדים, ושיסדיר את החובות והזכויות של כל צד, הוא בעל חשיבות קריטית.

על פי עו"ד הדס פריזמנט, מנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד ויינברגר ברטנטל ושות', לאופן מילוי תפקידו של המנכ"ל בחברה חשיבות מכרעת ויש לו השפעה רבה על אופי החברה ופעולותיה, הצלחתה המסחרית והמוניטין שלה.

מה בעצם ההבדל בין חוזה העסקה רגיל לבין חוזה העסקה של עובדים בכירים כמו מנכ"ל, סמנכ"ל וכיו"ב?

"חשוב להסדיר כבר בתחילת הדרך את מערכת היחסים ותאום הציפיות בין הצדדים, כששני הצדדים עדיין מלאים בנכונות וברצון טוב. ניסוח חוזה העסקה יחסוך מהצדדים הפתעות לא נעימות בהמשך, וימנע מהם התדיינויות מיותרות בערכאות משפטיות. הבדל נוסף בין חוזה העסקה רגיל לבין חוזה העסקה לבכירים הוא, שבעוד שעובדים זוטרים ממילא מוגנים מכוח חוקי העבודה הקוגנטיים, גם אם המעביד לא חתם איתם על חוזה העסקה, הרי שעובדים בכירים בדרך כלל מנהלים משא ומתן ארוך ביחס לתנאי העסקתם. לכן, נטיית בתי הדין לעבודה להגן על עובדים בכירים המשתכרים שכר גבוה במיוחד, הינה פחותה".

האם כדאי לקבוע מראש את תקופת ההעסקה של המנכ"ל?

"במרבית המקרים, חוזה ההעסקה נקבע לתקופה בלתי מוגבלת, מתוך ציפייה משותפת למערכת יחסים ארוכה ופורייה שתועיל לשני הצדדים", אומר עו"ד ויינברגר. "יחד עם זאת, עלול להיווצר מצב בו העובד הבכיר מתפטר מעבודתו הנוכחית לאחר שהמעביד החדש 'חיזר' אחריו משך תקופה ארוכה, ועובר למקום עבודה חדש, ולאחר זמן מה מוצא עצמו מפוטר מעבודתו החדשה מסיבות שונות. לשם כך, מומלץ לקבוע תקופת העסקה מינימאלית או לחילופין, לקבוע מנגנון של תשלום תקופת הסתגלות ארוכה יחסית, שתאפשר לעובד למצוא מקום עבודה חלופי".

על מה מומלץ להקפיד ביחס לתנאים הנלווים כשמנהלים משא ומתן על חוזה ההעסקה?

"בראש ובראשונה חשוב להגדיר את סמכויות המנכ"ל", אומר עו"ד ברטנטל. "מה תחומי האחריות שלו, אל מי הוא כפוף ולמי הוא מדווח. זאת מפני שאחת השיטות 'להיפטר' ממנכ"ל היא באמצעות צמצום היקף הסמכויות שלו. "נושא נוסף שחשוב להקפיד עליו הוא כל סוגיית התנאים הנלווים: רכב, ביטוחים, השתתפות בהוצאות ועוד. חשוב מאוד להקפיד לנסח את התנאים בצורה ברורה ובהירה שלא תשתמע לשתי פנים, ובמקרה בו המעביד מקצה למנכ"ל רכב או טלפון, חשוב להסכים כי המעסיק יישא בעלות זקיפת שווי המס וגילום השכר, וכן לדאוג שהשימוש והאחזקה ימומנו על חשבון המעביד (יש לציין כי בתפקידים במגזר הציבורי לא ניתן לקבל אישור לזקיפת שווי המס). בנוסף, מומלץ להכניס סעיף בחוזה ההעסקה לפיו המנכ"ל יהיה זכאי להמשיך ולהחזיק ברכב ובטלפון גם בתקופת ההודעה המוקדמת ותקופת ההסתגלות. כדאי לקרוא בתשומת לב רבה את הסעיפים המתייחסים לביטוחי מנהלים, פנסיה וקרן השתלמות ואף להתייעץ עם יועץ פנסיוני בנושא".

על מה כדאי להקפיד בנוגע לתשלום בונוסים?

"בונוסים הם תמריץ נפוץ למנכ"לים", מסביר עו"ד ויינברגר, "אבל במקרים רבים בחוזה מופיע סעיף כללי ומעורפל לפיו בונוסים 'יינתנו בהתאם לשיקול דעתו של הדירקטוריון'. סעיף כזה משאיר את המנכ"ל בלי ערובה אמיתית. מומלץ לנסח מראש תכנית בונוסים פשוטה שתקבע קריטריונים מובהקים וחד משמעיים שקל לבחון אותם, כגון אחוז מסוים מהרווח הגולמי של החברה, וכן לקבוע את מועד התשלום, לוודא שהבונוס ישולם גם במקרה שהמנכ"ל יפסיק לעבוד בארגון, באופן יחסי לתקופת ההעסקה וכדומה".

מעבידים רבים מצרפים להסכם "נספח אי תחרות". האם מומלץ לחתום עליו?

"במקרים רבים נדרש המנכ"ל החדש לחתום על נספח לחוזה המכונה 'תניית אי תחרות'", מסבירה עו"ד פריזמנט. "חשוב לקרוא אותו בקפידה רבה, משום שהוא עלול לפגוע בחופש העיסוק של המנכ"ל לאחר סיום עבודתו בחברה. מעסיקים רבים, בייחוד בתעשיות עתירות ידע ובחברות היי טק, חוששים ממצב בו מנכ"ל החברה יקבל הצעה טובה יותר מארגון מתחרה. לפיכך, מעסיקים רבים נוטים לנסח הסכמי אי תחרות בעלי תחולה רחבה במיוחד, הכוללים תקופות צינון ארוכות מאוד, קנסות גבוהים של עשרות אלפי שקלים, ועוד.

"למנכ"ל שנדרש לחתום על התחייבות לאי תחרות, אנו ממליצים לנסות ולאבחן את מטרת הנספח- בעוד שרצון למנוע תחרות ותו לא, לא יוכר בבתי הדין לעבודה כאינטרס שיש להגן עליו, הרי שנספח שנועד להגן על סודות מסחריים ורשימת לקוחות הינה לגיטימית בהחלט. מומלץ מאוד לצמצם את תקופת הצינון ככל האפשר, וכן לעמוד על כך שהנספח לא יחול במקרה בו המנכ"ל פוטר. כמו כן, כדאי וחשוב מאוד להגיע להסדר עם המעביד, לפיו, המנכ"ל יהיה זכאי לשכר מלא בתקופת הצינון, שכן בתקופה זו לא יהיה רשאי לעבוד במקום אחר".

מה חשוב לכתוב בהסכם ביחס לסיום העסקה?

"חשוב מאוד לוודא שתיקבע תקופת הודעה מוקדמת ממושכת, העולה על התקופה הקבוע בחוק. הדבר טוב לשני הצדדים - למנכ"ל, שיוכל לחפש משרה מתאימה ללא לחץ להתפשר; ולמעביד, שיוכל לוודא שהמנכ"ל העוזב יבצע חפיפה הולמת, ממושכת והדרגתית למנכ"ל שייכנס בנעליו. שנית, כדאי גם לבקש מענק הסתגלות, ולדאוג שבמידה והמנכ"ל נדרש לחתום על התחייבות לאי תחרות, ישולם לו שכר בתקופה זו, מזכיר עו"ד ברטנטל.

זהו, הגענו לחוזה מוסכם. האם אפשר לחתום ולהתחיל לעבוד?

"לא תמיד", אומר עו"ד ויינברגר. "ישנן חברות בהן ניתן יהיה לחתום ולהתחיל בעבודה, אך בחברות רבות ייערך הליך נוסף, של אישור חוזה ההעסקה בדירקטוריון החברה. הדירקטוריון עשוי להכניס שינויים בנוסח החוזה או להסתייג מסעיפים כאלו ואחרים, ולכן מומלץ להמתין לקבלת אישור סופי של הדירקטוריון. לא רק זה, אלא שבחברות מסוימות, בעיקר חברות ציבוריות, נקבעים תנאי ההעסקה באמצעות "ועדת תגמול"- ועדה עצמאית הקובעת את מדיניות השכר, הבונוסים ומענקי הפרישה, ובמקרים מסוימים תידרש האסיפה הכללית לאשר את ההסכם. חשוב לציין גם, שברשויות מקומיות חלה חובה לקבל את אישורו של משרד הפנים לחוזה הבכירים".

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד עמיחי ויינברגר- בעלים, שותף ומייסד

משרד ויינברגר ברטנטל ושות'

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד עמיחי ויינברגר

מאת: עו"ד עמיחי ויינברגרדיני עבודה18/06/1411862 צפיות
מחלוקות ואי הסכמות בין שותפים עסקיים, הן חלק בלתי נפרד מהעולם העסקי. בשל העומס הרב על בתי המשפט, עשויים שותפים למצוא עצמם לכודים בהליך ארוך, מייגע ויקר, אשר מעמיק את הקרע ומעצים את חוסר האמון. מתוך הרצון לנהל שיח אחר, פונים בשנים האחרונות גופים רבים במשק להליך של גישור, בטרם מוגשת תביעה לבית המשפט. עו"ד עמיחי ויינברגר ועו"ד ינור ברטנטל, ממשרד ויינברגר ברטנטל ושות, סוקרים את יתרונות הגישור בעולם העסקי.

מאת: עו"ד עמיחי ויינברגרדיני עבודה18/06/146692 צפיות
הליך השימוע לעובד לפני פיטורים, הפך בשנים האחרונות לחובה. מה חשוב שיכלול השימוע? כיצד ומתי הוא אמור להתנהל? עורכי הדין עמיחי ויינברגר ועו"ד ינור ברטנטל ממשרד ויינברגר ברטנטל ושות' מסבירים.

מאת: עו"ד עמיחי ויינברגרדיני עבודה18/06/146487 צפיות
כתבה בהשתתפות עו"ד עמיחי ויינברג ועו"ד ינור ברטנטל, בנושא התרחבות השימוש בתובענות ייצוגיות ככלי למימוש זכויות עובדים. מהן מטרותיה של התובענה הייצוגית, באילו עילות מתחום דיני העבודה ניתן להגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית ועוד

מאת: עו"ד עמיחי ויינברגרדיני עבודה18/06/146544 צפיות
פיצויים לעובד הם חלק חשוב מהתנהלות ראויה במקרה של פיטורים, אך מה קורה כאשר המעסיק פיטר את העובד היות שהוא גרם נזק לעסק?

מאת: עו"ד עמיחי ויינברגרחוק ומשפט - כללי14/05/145886 צפיות
החל משנת 2006 הלכה והתרחבה הפרקטיקה של הגשת בקשות לאישור תובענות ייצוגיות כנגד רשויות מקומיות, ככלי להסדרת התנהלות הרשות אל מול תושביה והעסקים בתחומה. כיום ניתן לראות כי שינוי זה יצר תחום משפטי חדש של עורכי דין המתמחים בהגשת תובענות ייצוגיות כנגד רשויות. אם בעבר חשו הרשויות המקומיות שהן חסינות לתביעות השבה ושפעמים רבות עילת התביעה האישית של האזרח הבודד היא בסכומי כסף זעומים, הרי במסגרת תביעות ייצוגיות, נכרכים למעשה זכויות התובענה של כלל תושבי הרשות המקומית שנפגעו, ועילת התביעה האישית יכולה להצטב

מאמרים נוספים בנושא דיני עבודה

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה10/09/20956 צפיות
עובד המפוטר ממקום עבודתו זכאי לשכר של חודש כנגד כל שנת עבודה (אלא אם כן, הוסכם על שיעור גבוה יותר), בעת פיטוריו או בעת היותו מתפטר כדין מפוטר או כמוסכם בהסכם עבודה. תשלומי פיצויים מגלמים בתוכם את רכיב העמלות (בחישוב ממוצע של 12 החודשים האחרונים), ואת רכיבי השכר הקבועים, גם כאלה שלא נכנסים תחת הקטגוריה "שכר בסיס". עם זאת, פיצויים אינם משולמים עבור פרמיות, מענקים, בונוסים, החזרי הוצאות, משכורת 13 ותוספות מותנות. הכלל הבסיסי הינו (למעט במקרה של מתפטר בדין מפוטר), שעובד מפוטר בלבד, זכאי לפיצויי פיט

מאת: רונית בילרדיני עבודה14/03/181384 צפיות
חוק פיצויי פיטורים קובע, כי עובד אשר פוטר ממקום עבודתו לאחר שנת עבודה זכאי לפיצויי פיטורים מהמעביד. כמו כן, קובע החוק, כי בנסיבות מסוימות זכאי עובד לתשלום פיצויי פיטורים אף לאחר התפטרותו מעבודה. (הרעת תנאים, התפטרות לצורך טיפול בילד, מעבר מגורים לצורך עבודתו של בן הזוג ועוד).

מאת: tiloniדיני עבודה07/09/171920 צפיות
לעיתים, כמו בכל משפחה, יכולים להתגלע ויכוחים וחילוקי דעות, אולי אפילו להיאמר מילים קשות אך במקום העבודה, בניגוד למקרים דומים בתוך המשפחה הקרובה או לחברים הקרובים, עלול הצד השני לראות בדברים אלו כהוצאת לשון הרע בעבודה ולתבוע את אומרם בבית המשפט תחת חוק ""איסור לשון הרע התשכ"ה- 1965"

מאת: שירה אלהדיני עבודה20/12/161714 צפיות
במסגרת עבודתו, זכאי העובד לזכויות שונות, כגון חופשה שנתית, דמי הבראה, גמול שעות נוספות ועוד.

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה01/08/162696 צפיות
אישור מרופא תעסוקתי המורה כי אין העובד מסוגל לחזור לעבודתו הקודמת, או מצב הזהה לה, וזאת בשל תפקוד לקוי של אחד מאברי הגוף. עובד הסובל מבעיות בריאותיות ומציג מסמכים מרופא מומחה, המציין את הלקות בכושר עבודתו ומגבלותיו הרפואיות בעבודתו. עובד הסובל ממגבלה בריאותית ומבצע עבודה אשר אינה מתאימה ליכולותיו הרפואיות עקב מצב בריאותי לקוי.

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה02/06/163311 צפיות
החובה לשלם שכר בחגים לעובדים, עולה מתוקף צו ההרחבה להסכם המסגרת במגזר העסקי. בהתאם לכך, עובד חודשי ועובד שכר (בתנאים הרשומים להלן) זכאים לשכר רגיל, אף בימים אשר לא עבדו בהם בשל היותם ימי מנוחה בחגים.

מאת: אבי דוידידיני עבודה23/05/163471 צפיות
בקצרה על הרעת תנאים בעבודה לאלו המחליטים להתפטר ולאלו המחליטים להישאר במקום העבודה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica