חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

על היתרונות שבהליך גישור לפתרון סכסוכים עסקיים

הליך הגישור הפך מוכר, לגיטימי, נגיש ופופולרי יותר ויותר בשנים האחרונות, גם בעולם העסקי. להליך הגישור יתרונות רבים אשר הופכים אותו לאטרקטיבי עבור הצדדים לסכסוך או מחלקות בין אם פנו להליך באופן עצמאי ובין אם הופנו להליך גישור ע"י ערכאות משפטיות.

כידוע לנו, טבעו של העולם העסקי הוא שקיימות מחלוקות ואי הסכמות בין שותפים עסקיים. לעיתים קרובות מחלוקות וסכסוכים עסקיים ילוו במטען רגשי, וזאת מסיבות שונות ובהן, קרבה משפחתית, הפסדים כספיים, פגיעה תדמיתית באחד הצדדים להסכם ופרסום הסכסוך ברבים. במקרה של מחלקות או סכסוך מהותי אשר לא נמצא לו פתרון על ידי הצדדים, עשויים הצדדים למצוא עצמם בפני ערכאות שיפוטיות וזאת על מנת להביא את המחלוקת או הסכסוך לידי פתרון.

משרד עורכי הדין ויינברגר ברטנטל ושות', מתמחה בתחומי המשפט המסחרי, חברות וניירות ערך, ליטיגציה אזרחית, אנרגיה, רשויות מקומיות, תכנון ובנייה, תובענות ייצוגיות, משפט מנהלי, הגבלים עסקיים בעל מומחיות בניהול הליכי גישור, פישור ובוררות.

- האם ניתן להצביע על סכסוכים בעלי אופי מסוים המתאימים לתהליך גישור?

על פי עו"ד ומגשרת מיטל שפירא, ממבט על הסכסוכים אשר מגיעים לפתחו של בית המשפט או לגישור ניתן לראות כי מרביתם נמנים על שני סוגי הסכסוכים הבאים, הראשון, סכסוכים בין שותפים בעסק והשני,סכסוכים בין גופים עסקיים אשר בניהם שיתופי פעולה או שעצם קיומם תלוי האחד באחר, גם אם באופן חלקי בלבד.

"בסכסוכים מהסוג הראשון מדובר, על פי רוב, במערכת יחסים קרובה של שותפות עסקית, על בסיס הכרות אישית ולעיתים אף משפחתית. סכסוך מסוג זה הינו, על פי רוב, סכסוך טעון רגשית שאינו מונע מאינטרסים כלכליים בלבד. במקרה כזה ובשל מערכת היחסים הקיימת, בדרך כלל, בין הצדדים, אם יגיע הסכסוך לבית המשפט, סביר להניח כי לא יסתיים בהמשך עבודה משותפת. לעומת זאת, אם יבחרו הצדדים להפנות את הסכסוך לפתרון במסגרת הליך גישור, קיימת אפשרות שהסכסוך ייפתר בדרך שתאפשר לצדדים המשך עבודה משותפת. גם במקרה שיוחלט על הצדדים על פירוק השותפות העסקית, ניתן במסגרת הגישור לפרק את השותפות בצורה מוסכמת ומקובלת ע"י הצדדים וזאת בשל אופי הליך הגישור המאפשר לצדדים לבוא לידי ביטוי באופן חופשי תוך הקשבה וניסיון להבין את האינטרסים המניעים האחד השני".

"בסכסוכים מהסוג השני, מדובר בדרך כלל בעסקים שביניהם שיתוף פעולה עסקי או שעצם קיומם תלוי, במידה כזו או אחרת, בעבודה עם הצד השני. הקושי במקרה זה הוא הצורך של צד אחד לסכסוך בצד השני לצורך קיומו או מקסום רווחיו. על כן, קיימת חשיבות רבה בהגעה לפתרון אשר יאפשר לצדדים המשך עבודה משותפתוגם בסוג סכסוך זה, כמו בסוג הסכסוך הראשון, פניה להליך גישור, היא הדרך האידיאלית להגיע לפתרון הסכסוך בדרך הנוחה ביותר עבור הצדדים" .

- מהם היתרונות בפתרון סכסוך בהליך גישור לעומת פתרון סכסוך בבית המשפט?

עו"ד עמיחי ויינברגר מסביר כי קיימים יתרונות רבים, שהופכים בולטים יותר ביחס לסכסוכים עסקיים. "היה והגיע סכסוך לפתחו של בית המשפט, עשוי ההליך להתמשך חודשים ארוכים, במקרה הטוב, ועד שנים וזאת בשל העומס הרב על בתי המשפט. התמשכות הליך לפתרון סכסוך עסקי עשוי לגרום לצדדים נזק רב, כיוון שכידוע לנו, זמן שווה כסף. במקרה של סכסוך עסקי ההפסד הכספי יבוא לידי ביטוי גם בכספים שישולמו על ידי כל אחד מהצדדים לצורך ניהול ההליך המשפטי מחד ומאידך הפסדים כספיים שיגרמו לצדדים לסכסוך עקב הפסקת העבודה יחד, עבודה במתכונת מצומצמת, התנהלות מסורבלת בשל חוסר אמון שניטע בצדדים בעקבות הסכסוך ועוד סיבות רבות, הכל בהתאם לצדדים לסכסוך ולמהות הסכסוך. כך או כך, מדובר בהפסד כספי , שנכון יהיה עבור הצדדים לנסות ולמזער.

"האטרקטיביות בהליך גישור, לפתרון סכסוכים עסקיים, לא נעוצה רק בחיסכון זמן עבור הצדדים ומזעור הנזקים הכספיים הנובעים מעצם הסכסוך וניהול של הליך בערכאות שיפוטיות אלא גם בנוחיות הצדדים בקיום ישבות גישור, באופן ניהול השיח בין הצדדים,באווירה בה מתנהל הגישור, בהגעה לפתרונות אשר אינם בהכרח פתרונות אליהם ניתן היה להגיע במסגרת הליך משפטי, באפשרות ללבן את הסכסוך, גם מבחינה אישית ולא רק בהגעה לפתרון הסכסוך מבחינה משפטית ואולי, החשוב ביותר, בשמירה על סודיות".

- מה משמעות הסודיות בהליך גישור?

"כידוע, בעולם העסקי עקרון הסודיות הינו עקרון חשוב ומהותי. בהליך גישור, בניגוד להליך שמתנהל בבית המשפט שלא בדלתות סגורות, עקרון הסודיות הוא עקרון בסיסי החל כלפי הצדדים וכלפי המגשרים כך שלא ניתן לחשוף את שנאמר בהליך הגישור, גם לא בבית המשפט. עבור צדדים אשר פונים לגישור בטרם הוגשה תביעה לבית המשפט, היתרון הוא כפול ומכופל וזאת כיוון שלא מוגשים בהליך הגישור כתבי טענות, לא מתקיים דיון פומבי וככל שמגיעים הצדדים להסדר, לא מפורסם ההסדר, כך שרמת הסודיות היא גבוהה מאוד", מסבירה עו"ד מיטל שפירא.

- האם פתרון סכסוכים בהליך גישור נפוץ בעולם העסקי?

"נראה כי בשנים האחרונות, גופים רבים במשק ועסקים רבים מוצאים את הליך הגישור כהליך יעיל ונכון עבור פתרון מחלוקות וסכסוכים ופניית עסקים להליך גישור, פעמים רבות, עוד בטרם מוגשת תביעה לבית המשפט. בנימה אופטימית יאמר כי יכול שמכאן יגיע הפתרון עבור העולם העסקי לסיום מחלוקות וסכסוכים באופן מהיר, יעיל ואיכותי ועבור מערכת המשפט, להקלה בעומס", מסכם עו"ד ינור ברטנטל.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד עמיחי ויינברגר- בעלים, שותף ומייסד

משרד ויינברגר ברטנטל ושות'

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד עמיחי ויינברגר

מאת: עו"ד עמיחי ויינברגרדיני עבודה18/06/146923 צפיות
עריכת חוזה העסקה ברור, המסדיר את זכויותיהם וחובותיהם של עובדים, עשוי למנוע מחלוקות וסכסוכי עבודה עתידיים. משמעותו של קיום חוזה מפורט מתעצמת כאשר מדובר בשדרה הניהולית הבכירה של עסק. עו"ד עמיחי ויינברגר ועו"ד ינור ברטנטל ממשרד ויינברגר ברטנטל ושות', מסכמים את כל הפרטים שכדאי לדעת, בבואכם לערוך חוזה העסקה עבור עובדיכם הבכירים.

מאת: עו"ד עמיחי ויינברגרדיני עבודה18/06/146692 צפיות
הליך השימוע לעובד לפני פיטורים, הפך בשנים האחרונות לחובה. מה חשוב שיכלול השימוע? כיצד ומתי הוא אמור להתנהל? עורכי הדין עמיחי ויינברגר ועו"ד ינור ברטנטל ממשרד ויינברגר ברטנטל ושות' מסבירים.

מאת: עו"ד עמיחי ויינברגרדיני עבודה18/06/146487 צפיות
כתבה בהשתתפות עו"ד עמיחי ויינברג ועו"ד ינור ברטנטל, בנושא התרחבות השימוש בתובענות ייצוגיות ככלי למימוש זכויות עובדים. מהן מטרותיה של התובענה הייצוגית, באילו עילות מתחום דיני העבודה ניתן להגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית ועוד

מאת: עו"ד עמיחי ויינברגרדיני עבודה18/06/146543 צפיות
פיצויים לעובד הם חלק חשוב מהתנהלות ראויה במקרה של פיטורים, אך מה קורה כאשר המעסיק פיטר את העובד היות שהוא גרם נזק לעסק?

מאת: עו"ד עמיחי ויינברגרחוק ומשפט - כללי14/05/145885 צפיות
החל משנת 2006 הלכה והתרחבה הפרקטיקה של הגשת בקשות לאישור תובענות ייצוגיות כנגד רשויות מקומיות, ככלי להסדרת התנהלות הרשות אל מול תושביה והעסקים בתחומה. כיום ניתן לראות כי שינוי זה יצר תחום משפטי חדש של עורכי דין המתמחים בהגשת תובענות ייצוגיות כנגד רשויות. אם בעבר חשו הרשויות המקומיות שהן חסינות לתביעות השבה ושפעמים רבות עילת התביעה האישית של האזרח הבודד היא בסכומי כסף זעומים, הרי במסגרת תביעות ייצוגיות, נכרכים למעשה זכויות התובענה של כלל תושבי הרשות המקומית שנפגעו, ועילת התביעה האישית יכולה להצטב

מאמרים נוספים בנושא דיני עבודה

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה10/09/20953 צפיות
עובד המפוטר ממקום עבודתו זכאי לשכר של חודש כנגד כל שנת עבודה (אלא אם כן, הוסכם על שיעור גבוה יותר), בעת פיטוריו או בעת היותו מתפטר כדין מפוטר או כמוסכם בהסכם עבודה. תשלומי פיצויים מגלמים בתוכם את רכיב העמלות (בחישוב ממוצע של 12 החודשים האחרונים), ואת רכיבי השכר הקבועים, גם כאלה שלא נכנסים תחת הקטגוריה "שכר בסיס". עם זאת, פיצויים אינם משולמים עבור פרמיות, מענקים, בונוסים, החזרי הוצאות, משכורת 13 ותוספות מותנות. הכלל הבסיסי הינו (למעט במקרה של מתפטר בדין מפוטר), שעובד מפוטר בלבד, זכאי לפיצויי פיט

מאת: רונית בילרדיני עבודה14/03/181383 צפיות
חוק פיצויי פיטורים קובע, כי עובד אשר פוטר ממקום עבודתו לאחר שנת עבודה זכאי לפיצויי פיטורים מהמעביד. כמו כן, קובע החוק, כי בנסיבות מסוימות זכאי עובד לתשלום פיצויי פיטורים אף לאחר התפטרותו מעבודה. (הרעת תנאים, התפטרות לצורך טיפול בילד, מעבר מגורים לצורך עבודתו של בן הזוג ועוד).

מאת: tiloniדיני עבודה07/09/171919 צפיות
לעיתים, כמו בכל משפחה, יכולים להתגלע ויכוחים וחילוקי דעות, אולי אפילו להיאמר מילים קשות אך במקום העבודה, בניגוד למקרים דומים בתוך המשפחה הקרובה או לחברים הקרובים, עלול הצד השני לראות בדברים אלו כהוצאת לשון הרע בעבודה ולתבוע את אומרם בבית המשפט תחת חוק ""איסור לשון הרע התשכ"ה- 1965"

מאת: שירה אלהדיני עבודה20/12/161713 צפיות
במסגרת עבודתו, זכאי העובד לזכויות שונות, כגון חופשה שנתית, דמי הבראה, גמול שעות נוספות ועוד.

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה01/08/162694 צפיות
אישור מרופא תעסוקתי המורה כי אין העובד מסוגל לחזור לעבודתו הקודמת, או מצב הזהה לה, וזאת בשל תפקוד לקוי של אחד מאברי הגוף. עובד הסובל מבעיות בריאותיות ומציג מסמכים מרופא מומחה, המציין את הלקות בכושר עבודתו ומגבלותיו הרפואיות בעבודתו. עובד הסובל ממגבלה בריאותית ומבצע עבודה אשר אינה מתאימה ליכולותיו הרפואיות עקב מצב בריאותי לקוי.

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה02/06/163306 צפיות
החובה לשלם שכר בחגים לעובדים, עולה מתוקף צו ההרחבה להסכם המסגרת במגזר העסקי. בהתאם לכך, עובד חודשי ועובד שכר (בתנאים הרשומים להלן) זכאים לשכר רגיל, אף בימים אשר לא עבדו בהם בשל היותם ימי מנוחה בחגים.

מאת: אבי דוידידיני עבודה23/05/163469 צפיות
בקצרה על הרעת תנאים בעבודה לאלו המחליטים להתפטר ולאלו המחליטים להישאר במקום העבודה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica