חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

סיכויים וסיכונים בתביעות ייצוגיות כנגד רשויות מקומיות

משרד עורכי הדין ויינברגר ברטנטל ושות', המתמחה בתחום הרשויות המקומיות, משפט מנהלי, משפט מסחרי, חברות, היי-טק ליטיגציה אזרחית ומסחרית, נדל"ן, תכנון ובניה, תובענות ייצוגיות ובעל מומחיות מיוחדת בליטיגציה של הרשויות המקומיות והגנה עליהן, מסביר על הליך התביעה הייצוגית כנגד הרשויות המקומיות, יחודו ותוצאותיו.

מה זו תובענה ייצוגית כנגד רשות מקומית?

עו"ד עמיחי ויינברגר: "תובענה ייצוגית כנגד רשות מקומית היא חלק מן האפשרות לנהל הליך תובענה ייצוגית כנגד "רשות", כרשויות המדינה ורשויות מקומיות. התובענה מוגשת על ידי תובע ייצוגי אשר מבקש לייצג את כלל תושבי הרשות או קבוצה מהם, כגון כל תושבי הרשות אשר שילמו תשלומי ארנונה בשנים מסוימות, כל עוד התובענה מעוררת שאלות מהותיות של עובדה או משפט, אשר צריכות להיות משותפות לכלל חברי הקבוצה"

עו"ד עומרי יוסף: "מרבית התובענות כנד הרשויות המקומיות מוגשות בהתאם לסעיף 11 לתוספת השנייה של חוק התובענות הייצוגיות, שמאפשר הגשת תובענה ייצוגית לתביעת השבה בגין גבייה שלא כדין כנגד רשות מקומית שעניינה  'תביעה נגד רשות להשבת סכומים שגבתה שלא כדין, כמס, אגרה או תשלום חובה אחר.', תובענה ייצוגית מאפשרת לתושב הבודד לתבוע בשם קבוצה גדולה, שיכולה למנות עשרות ומאות אלפים מתושבי הרשות מקומית בגין גבייה שלא כדין אף של אגורות בודדות."

אם כן, מה מבדיל תובענה ייצוגית כנגד רשות מקומית אל מול תובענות אחרות, כנגד חברות מסחריות, למשל?

עו"ד ינור ברטנטל: "המחוקק הבין כי דינה של רשות מקומית אינו כדינו של תאגיד מסחרי ושהכסף הנגבה אינו נכנס לכיסם של פרנסי העיר אלא מושקע בציבור בכלל תחומי החיים, חינוך, תשתיות, תרבות ועוד. עניין בסיסי בנוגע לזה הוא שתביעות שמתנהלות כנגד רשויות מקומיות בנוגע להשבה של סכומים שנגבו כתשלומי חובה, ינוהלו בבית המשפט לעניינים מנהליים, ולא בבתי המשפט הרגילים."

עו"ד עומרי יוסף: "יש לזכור כי מקור תקציבן של הרשויות אינו ברווח מסחרי בעיקרו, כי אם מרביתו מגיעה מתשלומי הארנונה והאגרות האחרות שמשולמות על ידי התושבים. על כן, קיימות שתי הגנות ייחודיות לרשויות. הראשונה קובעת כי רשות המעוניינת בכך יכולה להודיע בתוך 90 ימים מיום הגשת הבקשה לאישור התובענה כי חדלה מהגבייה שנטען כי אינה כדין. הדבר מביא לכך שבית המשפט לא יאשר את הבקשה, אך הרשות עדיין תאלץ לשלם גמול לתובע הייצוגי ושכ"ט לעורכי דינו."

עו"ד עמיחי ויינברגר מוסיף: "ההגנה השנייה שמעניק המחוקק לרשויות היא כי סכום ההשבה המקסימלי שניתן לתבוע מן הרשויות בהקשר זה הינו סכום גביית היתר ב-24 החודשים שלפני הגשת הבקשה. דבר זה מגדר את הסיכון של הרשות המקומית להשבה של שנתיים בלבד, ואין אפשרות לתבוע גביית יתר שהתרחשה בזמנים מקודמים יותר."

מהי הדרך הטובה ביותר, לדעתכם, להתמודד אל מול תובענות ייצוגיות כנגד רשות מקומית?

עו"ד ינור ברטנטל: "כמו במקרים רבים, הדרך היעילה ביותר להתגונן מפני תביעות היא מניעתם מלכתחילה. עבודה דקדקנית בפעילותה השוטפת ובחינה קפדנית של ההתנהלות בהקשר של החוקים, התקנות והנחיות משרדי הממשלה ובראשם משרד הפנים, תביא להורדה ניכרת בסיכון שיוגשו כנגד הרשות המקומית תובענות ייצוגיות. משרדנו שעוסק ביעוץ משפטי למספר רשויות, מכיר הליכים אלה לעומקם, ויודע לזהות את נקודות התורפה עוד טרם הוגשה התובענה הייצוגית בעניין."

עו"ד עמיחי ויינברגר: "לאחר שהוגשה בקשה לאישור תובענה ייצוגית, הודעת החדילה היא כלי רב עוצמה שהעניק המחוקק לרשויות, אשר יש לדעת את רזי השימוש בו. מחד, הפיתוי להשתמש בהודעת החדילה גדול, מאחר והיא מורידה את הסיכון של השבת סכומים גדולים. מנגד, פיתוי זה יכול להביא את הרשות להיכנע לכל מאן דהוא אשר יגיש תובענה ייצוגית כנגד הרשות, אף אם אינה מוצדקת. משרדנו, שמתמחה בניהול ההגנה של הרשויות המקומיות בתובענות ייצוגיות, עוסק רבות בדקויות ויודע לזהות את המקרים המסוכנים עם הגשתם, כמו גם את המקרים בהם אין כל עילה בתובענה ואין מקום שהרשות תודיע חדילה מגבייה, כשהגבייה חוקית לחלוטין. מה שבטוח הוא שעל הרשות המקומית לעקוב אחר פנקס התובענות הייצוגיות על מנת להקדים תרופה למכה, ולהתעדכן במודה החדשה, כלומר, רעיון התובענה החדש, העומד לבוא על ראשן של הרשויות המקומיות. ראוי גם כי המרכז לשלטון מקומי יפעל להביא לשינוי חקיקתי בנושא."

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד עמיחי ויינברגר- בעלים, שותף ומייסד

משרד ויינברגר ברטנטל ושות'

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד עמיחי ויינברגר

מאת: עו"ד עמיחי ויינברגרדיני עבודה18/06/1411856 צפיות
מחלוקות ואי הסכמות בין שותפים עסקיים, הן חלק בלתי נפרד מהעולם העסקי. בשל העומס הרב על בתי המשפט, עשויים שותפים למצוא עצמם לכודים בהליך ארוך, מייגע ויקר, אשר מעמיק את הקרע ומעצים את חוסר האמון. מתוך הרצון לנהל שיח אחר, פונים בשנים האחרונות גופים רבים במשק להליך של גישור, בטרם מוגשת תביעה לבית המשפט. עו"ד עמיחי ויינברגר ועו"ד ינור ברטנטל, ממשרד ויינברגר ברטנטל ושות, סוקרים את יתרונות הגישור בעולם העסקי.

מאת: עו"ד עמיחי ויינברגרדיני עבודה18/06/146923 צפיות
עריכת חוזה העסקה ברור, המסדיר את זכויותיהם וחובותיהם של עובדים, עשוי למנוע מחלוקות וסכסוכי עבודה עתידיים. משמעותו של קיום חוזה מפורט מתעצמת כאשר מדובר בשדרה הניהולית הבכירה של עסק. עו"ד עמיחי ויינברגר ועו"ד ינור ברטנטל ממשרד ויינברגר ברטנטל ושות', מסכמים את כל הפרטים שכדאי לדעת, בבואכם לערוך חוזה העסקה עבור עובדיכם הבכירים.

מאת: עו"ד עמיחי ויינברגרדיני עבודה18/06/146692 צפיות
הליך השימוע לעובד לפני פיטורים, הפך בשנים האחרונות לחובה. מה חשוב שיכלול השימוע? כיצד ומתי הוא אמור להתנהל? עורכי הדין עמיחי ויינברגר ועו"ד ינור ברטנטל ממשרד ויינברגר ברטנטל ושות' מסבירים.

מאת: עו"ד עמיחי ויינברגרדיני עבודה18/06/146487 צפיות
כתבה בהשתתפות עו"ד עמיחי ויינברג ועו"ד ינור ברטנטל, בנושא התרחבות השימוש בתובענות ייצוגיות ככלי למימוש זכויות עובדים. מהן מטרותיה של התובענה הייצוגית, באילו עילות מתחום דיני העבודה ניתן להגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית ועוד

מאת: עו"ד עמיחי ויינברגרדיני עבודה18/06/146543 צפיות
פיצויים לעובד הם חלק חשוב מהתנהלות ראויה במקרה של פיטורים, אך מה קורה כאשר המעסיק פיטר את העובד היות שהוא גרם נזק לעסק?

מאמרים נוספים בנושא חוק ומשפט - כללי

מאת: אדיר בנימיניחוק ומשפט - כללי25/06/231599 צפיות
ההנחה שבדרך כלל החזקים הם אלו שגוברים על החלשים מהם, גורמת לכך שכאשר הגורם החלש יותר זוכה למעט צדק, הדבר מעניק לנו תחושה של עדנה מסוימת. לכן נדמה ששמענו לא מעט סיפורים בהם הודות להתערבות חיצונית זוכה הגורם הנפגע לצדק מסוים, או לכל הפחות מסופר כי הגורם שעשה את מעשה העוולה נענש על כך.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/08/212068 צפיות
https://www.tel-aviv.gov.il/Residents/Construction/DocLib1/%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%AA%20%D7%9E%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%9E%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%A4%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D.pdf

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/06/211923 צפיות
מדיניות אכיפת עבירות תכנון ובניה – הרשות לאכיפה במקרקעין מדיניות אכיפה הינה כלי מרכזי הנתון בתחום האכיפה באמצעותו מבטיח הגוף האוכף למקד את משאביו המוגבלים בעבירות המשמעותיות ביותר ובאופן האפקטיבי ביותר. מיקוד משאבי האכיפה לפי סדרי עדיפות קבועים מראש מאפשר הגברת אפקטיביות האכיפה באמצעות פעילות יזומה, צמצום המשאבים המופנים כלפי עבירות בעלות ערך נמוך יותר, והבטחת השוויון באכיפה. יובהר, כי מדיניות אכיפה היא מסמך המתווה את הדרך אך אינו מסמך מחייב, שלא מאפשר בחינה מחודשת, עדכון וסטייה ממנו במקרים שיש לכך הצדקה.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי28/01/211574 צפיות
על מנת להבין מדוע אדם ניגש על מנת לבצע תרגום של תעודות ומסמכים רשמיים מסוימים צריכים להבין את התהליכים שאותם עוברים אנשים ברחבי העולם כולו.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי15/01/211252 צפיות
מתי נדרש לפעולה של תרגום עבור תעודת לידה?

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי13/12/201800 צפיות
הרשויות ממשיכות בקצב רב בהוצאת צווי הריסה. מאמר שכדאי לקרוא אם ביצעת חריגות בניה , ביקרו או רוצים לבקר בנכס מטעם הפיקוח על הבניה/ הוועדה לתכנון ובניה או שכבר הוזמנת לשימוע או אולי כבר קיבלת צו הריסה. המאמר מיועד לכל העוסקים בתחום. עורכי דין, שמאים, מהנדסים, קבלנים, וועדי בתים, אדריכלים, מפקחי בניה ועוד.

מאת: עופר שלוחוק ומשפט - כללי08/10/201531 צפיות
הסכם מייסדים מוצלח בחברות סטארט אפ

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica