חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מחשבה יוצרת מציאות?

אין אדם אשר אינו חווה קשיים, כאלה או אחרים, במהלך חייו. אך מסתבר כי אירועי חיים דומים מפיקים תגובות רגשיות והתנהגותיות שונות אצל אנשים שונים. אירוע שלילי עלול לגרום לאדם מסוים לחוות רגשות  שליליים קשים ומזיקים- כגון: חרדה, דיכאון, אשמה, עלבון וכד'- שיפיקו התנהגות של הימנעות מעשייה, הימנעות חברתית, "התפוצצות" רגשית והשלכה שלילית ופסימית גורפת על כל אירוע אחר בחייו. לעומתו, אדם אחר, לנוכח אותו האירוע עצמו, יחווה אומנם רגשות שליליים, אך כאלה שניתן לכנותם רגשות שליליים 'בריאים'- דאגה, עצב, חרטה, אכזבה וכד'.  הרגשות השליליים ה'מזיקים' גורמים לאדם להתמקד בהיבטים השליליים של האירוע ולמעשה להישאר 'תקוע' באותו המקום. לעומתם, הרגשות השליליים ה'בריאים' מסייעים לאדם להכיר בפן השלילי של האירוע ולשנותו, במידת האפשר. הם מאפשרים לאדם להתקדם  בחייו, לראות את עצמו יוצא מאותה מצוקת השעה אליה נקלע ולעצב לעצמו מציאות ההולמת את שאיפותיו.

הכיצד זה שלנוכח אירועי-חיים דומים אנשים שונים מגיבים באופנים שונים זה מזה, מבחינה רגשית והתנהגותית? ניתן לומר כי הפרשנות שאנו נותנים לאירועי החיים- ולא אירועי החיים עצמם- היא האחראית הבלעדית על האופן בו נרגיש ואף נתנהג[1]. במילים אחרות, המחשבות שלנו- דהיינו, ה'משקפיים' בהם אנו מביטים על סביבתנו- הן הגורמות למצב הרוח שאנו חווים ולהתנהגות שלנו להיות כפי שהם, הן היוצרות את חווית המציאות שלנו.

פרופ' אהרון בק מצא, כי אנשים הסובלים מדיכאון וחרדה מאופיינים במחשבות שליליות, אשר הן כמעט תמיד מעוותות ואינן עומדות במבחן השכל. מחשבות אלה הן פרשנות שהמציא האדם למציאות במוחו, אשר תואמת את מערכת האמונות שלו.

להלן רשימה של עיוותי חשיבה נפוצים:

·         חשיבה דיכוטומית- צורת התבוננות של 'שחור או לבן', 'הכל או לא-כלום'. כל דבר נמדד בקנה-מידה שרירותי וקיצוני.

·         הכללה מוגזמת- דבר-מה שלילי קורה, והאדם מחליט שמהיום והלאה אותו דבר שלילי יוסיף לקרות שוב ושוב (או- שכך היה תמיד גם בעבר). מילים אופייניות לסגנון חשיבה זה: 'תמיד', 'אף-פעם'.

·         פילטר שכלי- הנטייה להיתפס לפרטים השליליים בסיטואציה, תוך התעלמות מן הפרטים החיוביים שבה. הפרטים השליליים- גם אם הם שוליים- מאפילים על הפרטים החיוביים עד כדי העלמתם כליל.

·         'קריאת מחשבות'- האדם בטוח כי הוא 'יודע' מה אנשים בסביבתו חושבים עליו. בעלי סגנון חשיבה זה בטוחים כי אחרים חושבים עליהם רעות: לא מעריכים אותם, מרכלים עליהם ובזים להם.

·         'ניבוי העתיד'- לבעלי סגנון חשיבה זה יש ביטחון מלא כי משהו רע יקרה- הם יכשלו, ידחו אותם, יתעלמו מהם וכד'.

·         העצמת השלילי ומזעור החיובי- ההעצמה היא, כמובן, של דברים השליליים: טעויות שעשית, חסרונות, פחדים. למזעור זוכות חוויות נעימות שחווית, הצלחות שלך ומעלות שיש בך.

·         הצמדת תוויות שליליות- האדם יוצר לעצמו זהות שלילית על בסיס מעשה שלילי (ולו פעוט ערך) שעשה. התוויות הללו כוללות כינויים פוגעניים המפחיתים מערכו: 'טיפש', 'עצלן', 'אדם רע' וכו'. גרועה לא פחות היא הצמדת תוויות לאנשים אחרים, המפיקה תגובה של עוינות.

·         חשיבה רגשית- התייחסות אל הרגשות כאלו הם משקפים את המציאות, מבלי לערער על המחשבות שגרמו להרגשה זו.

·         'צריך'- יצירת מסגרת קשוחה ובלתי מתגמשת של כללים להתנהגות עצמית, או של הסביבה.

כאמור, העיוותים המחשבתיים הם האחראים לרגשות השליליים המזיקים ולהתנהגות הנובעת מהם. אם כן, נשאלת השאלה: כיצד נשפר את איכות המחשבות שלנו, כך שנוכל להימנע מרגשות ומהתנהגויות שאינם מטיבים עמנו?

באימון אישי העושה שימוש בכלים קוגניטיביים-התנהגותיים, המאמן מסייע למתאמן לזהות ולהבחין בסגנונות של עיוותים מחשבתיים המאפיינים אותו. המתאמן לומד להתעמת עם אותן המחשבות, באמצעות העמדתן במבחן ההיגיון, עד כדי הפרכתן המוחלטת. עם הזמן, וכתוצאה של תרגול עצמי, המתאמן לומד 'ללכוד' את העיוותים המחשבתיים בכל עת שהם צצים ולמגר אותם, לפני שהם מצליחים להשפיע על הרגשתו והתנהגותו. התוצאות אינן מאחרות להגיע: הדימוי העצמי חיובי יותר, הביטחון עצמי גובר, תחושת ערך עצמי, יותר פרואקטיביות, שמחת חיים ואף שיפור ניכר בחיים החברתיים.

ובכן, האם יהיה זה נכון להניח כי שינוי חשיבתי מוביל לשינוי חווית המציאות?

כפי שאמרנו, כאשר אדם לומד להתבונן ב'מציאות' בפרספקטיבה שונה מזו לה התרגל, הוא רואה 'מציאות' שונה מזו שהיה רגיל לראות- הפרשנות שלו למאורעות משתנה. שינוי מחשבתי, כאמור, מייצר שינוי רגשי ורגש שונה מייצר התנהגות אחרת. כבר הזכרנו כי בעוד שרגשות שליליים מזיקים מפיקים התנהגות של הימנעות, רגשות שליליים שאינם מזיקים- ועל אחת כמה וכמה רגשות חיוביים- מפיקים התנהגות של יוזמה ועשייה. אם כן, לא רק החשיבה החיובית (והריאלית) יותר, אלא גם הפעולות היצרניות הנובעות ממנה, מביאות לשינוי המציאות באופן משמעותי ולשיפור באיכות החיים.

קרדיט:

גילת אפרים (M.A.) מומחית לאימון אישי להובלת תהליכי שינוי וצמיחה, באמצעות כלים קוגניטיביים-התנהגותיים, NLP ודמיון מודרך ויעוץ פילוסופי. בעלת ניסיון רב באימון מתבגרים ומבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז והקניית כישורים רגשיים וחברתיים.      052-8913387

לאתר האינטרנט של מחברת המאמר:  http://gilat-coaching.co.il/


[1] רעיון זה הוא אחד הרעיונות המרכזיים, העומדים בבסיסו של הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי (גישה טיפולית שהחלה לרקום עור וגידים באמצע שנות החמישים של המאה הקודמת, ע"י פרופ' אהרון ט. בק).

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

גילת אפרים (M.A.) מומחית לאימון אישי וקבוצתי בשילוב גישות שונות, הכוללות כלים קוגניטיביים-התנהגותיים, NLP , דמיון מודרך ויעוץ פילוסופי. בעלת ניסיון רב באימון לבעלי הפרעות קשב וריכוז (אימון אישי ו/או קבוצתי) והקניית כישורים רגשיים וחברתיים.

http://gilat-coaching.co.il/

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת גילת אפרים

מאת: גילת אפריםהעצמת נשים09/07/1710957 צפיות
האם את נוהגת לומר לעצמך מילים חיוביות ומפרגנות? או אולי את שיפוטית וביקורתית כלפי עצמך...? קראי את המאמר הבא, על-מנת ללמוד כיצד להפוך את הדיבור העצמי שלך לחיובי ומיטיב.

מאת: גילת אפריםהפרעות קשב וריכוז07/11/102095 צפיות
המאמר שופך אור על תחומי העיסוק של האימון האישי להפרעת קשב וריכוז, לפי גישתה של המחברת. מאמר רביעי בסדרה.

מאת: גילת אפריםהפרעות קשב וריכוז06/11/101999 צפיות
מאמר שלישי בסדרה. המאמר סוקר דרכי טיפול שונות בהפרעת קשב וריכוז.

מאת: גילת אפריםהפרעות קשב וריכוז01/11/101575 צפיות
מאמר זה סוקר אבחונים מקובלים להפרעת קשב וריכוז.

מאת: גילת אפריםהפרעות קשב וריכוז21/10/106355 צפיות
מאמר זה שופך אור על אופייה של הפרעת הקשב והריכוז (ADHD), ומתאר את חמשת הקשיים המרכזיים בשליטה על ההתנהגות המאפיינים אותה. זהו מאמר ראשון בסדרה של מאמרים, שיעסקו בהפרעת הקשב והריכוז והטיפול בה.

מאת: גילת אפריםאימון אישי30/03/101834 צפיות
היבטים שונים של חג הפסח מבטאים את המוטיב של לידה מחדש, של התחלות חדשות. ברוח זו של החג, אני מציעה כי כל אחד מאתנו ימצא את הדרכים לחגיגת החירות האישית, הפריחה וההתחדשות האישיים שלו.

מאת: גילת אפריםחינוך ילדים03/03/101986 צפיות
בעשורים האחרונים הגיע הדכאון לממדי מגפה בחברה המערבית, ואנו עדים להופעתו כבר בגילאים צעירים מאד. המאמר עוסק בדרכים "להקדים תרופה למכה" באמצעות פיתוח הכישורים הרגשיים והחברתיים של ילדינו.

מאמרים נוספים בנושא התמודדות עם מצבי לחץ

מאת: בנימין קלינגרהתמודדות עם מצבי לחץ05/04/205546 צפיות
הסבר ותיאור כללי של מחלקת רישוי בניה בעיר הרצליה הנמצאת כיון במאמצי פיתוח רבים, אמונה מחלקת רישוי בניה על הפקת היתרי הבניה השונים שבאמצעותם ניתן יהיה לבנות ולפתח את העיר. תהליך הפקת היתר מלווה בבדיקות המשלבות בדיקות סטטוטוריות, זאת יחד עם בדיקת טיב התכנון המוצע המתבצע באמצעות בדיקת התאמה להנחיות המרחביות. בנוסף, נציגי מחלקת רישוי מסייעים במתן מידע וליווי המתכננים משלבי התייעצות ראשוניים ועד לשלב הפקת ההיתר.

פיטורים ממקום עבודה, פרידה מרצון, לא רוצה אותי, גירושין מרצון, פרידה מבחירה, התמודדות עם דחייה, אימון עסקי, מורה רוחני: עכשיו נניח ששני אנשים נפרדו נניח עכשיו והבן אדם, בא נדבר על נושא של פרידות יש פה כמה היבטים, היבט ראשון מה בן אדם מעדיף יותר שייפרדו ממנו או שהוא ייפרד מה הוא מעדיף יותר, מה בן אדם מעדיף שיגידו לו "לא רוצים אותך" או שהוא יגיד שהוא לא רוצה מה בן אדם מעדיף יותר? ש: שהוא יגיד שהוא לא רוצה. אליעד: שהוא יגיד שהוא לא רוצה למה? ש: כי אז זה הרצון שלו כאילו ואז הרצון ...

מפחד להיפגע, לאהוב שוב, פחד מבגידה, פחד מאינטימיות, מפחד להיפגע, לא רוצה להיפגע, טיפול נפשי, ייעוץ אישי: עכשיו השאלה היא כזאת אוקי איך בן אדם שניסה משהו ונכשל איך הוא בעצם יכול לקבל את הבטחון לנסות עוד פעם, עכשיו מה שאמרתי זה לבוש של כמה ווריאציות שונות זה יכול להיות בן אדם שניסה משהו ונכשל וזה יכול להיות נגיד בן אדם נגיד שבגדו בו באמון והוא צריך לתת אמון מחדש או נגיד שבן אדם היה במערכת יחסים ואז הוא נפרד נגיד והוא איבד אמון באהבה והוא רוצה להתאהב מחדש זאת בעצם השאלה איך זה אפשרי ...

טיפול בדמיון מודרך, התעללות בבעלי חיים, איך למחוק זיכרון, ניתוק רגשי, איך לטפל בטראומה, צמחונות, קואצינג, הדרכה: את שומעת אותי לפי איך שאת שותקת נראה לי שאת סובלת מאיזו טראומה, יכול להיות? אני לא יודע ממשהו, באותה מחשבה איך שהתחלת לדבר הבנתי שאת כנראה לא סובלת מאיזו טראומה חשבתי שאת שותקת בגלל טראומה, לא יכול להיות? ש: שלשתוק זה בהכרח בגלל טראומה? אליעד: מה הטראומה גורמת לבן אדם? לשתוק סתם אני צוחק איתך אוקי. עכשיו בכל מקרה הנושא הוא טראומות זה הנושא, עכשיו השאלה היא כזאת למרות ...

מאת: סיגלהתמודדות עם מצבי לחץ21/06/153025 צפיות
החיים הטרופים שלנו לא נותנים לנו את האופציה לעשות פסק זמן מהחיים לעצור ולהפיק לקחים אנו רוצים להספיק כמה שיותר ... ולעיתים אנו קורסים תחת העומס איך שנגמר הסיפור ישר מצאתי אהבה חדשה או "יומיים אחרי הפיטורים כבר הייתי בעבודה אחרת" – נשמע מוכר כשאנחנו לא עוצרים בין אירוע לאירוע כדי לבחון- מה קרה למה זה קרה? איך זה קרה? ואנחנו ממהרים לאירוע הבא אין לנו זמן לעבד את המידע שצברנו אין לנו זמן לזהות את המכנה המשותף , או את הדפוס ואז הדפוס חוזר, כי בעצם אצלנו שום דבר לא השתנה ומהר מאד אופס.. אנחנו בפלונטר חדש?

מאת: סיגלהתמודדות עם מצבי לחץ21/06/152500 צפיות
החיים הטרופים שלנו לא נותנים לנו את האופציה לעשות פסק זמן מהחיים לעצור ולהפיק לקחים אנו רוצים להספיק כמה שיותר ... ולעיתים אנו קורסים תחת העומס איך שנגמר הסיפור ישר מצאתי אהבה חדשה או "יומיים אחרי הפיטורים כבר הייתי בעבודה אחרת" – נשמע מוכר כשאנחנו לא עוצרים בין אירוע לאירוע כדי לבחון- מה קרה למה זה קרה? איך זה קרה? ואנחנו ממהרים לאירוע הבא אין לנו זמן לעבד את המידע שצברנו אין לנו זמן לזהות את המכנה המשותף , או את הדפוס ואז הדפוס חוזר, כי בעצם אצלנו שום דבר לא השתנה ומהר מאד אופס.. אנחנו בפלונטר חדש?

מאת: אלעד רימוהתמודדות עם מצבי לחץ11/06/152758 צפיות
חרדה היא מצב הגורם לנו לחוסר נוכות, חשש או מצוקה בסיטואציות שונות בחיים ללא טריגר מגורם אובייקטיבי או סכנה ממשית. הבנת הבעיה וטיפול נכון עשויים לסייע לחזור לשיגרת חיים תקינה ולתפקוד מלא בחיים החברתיים והמקצועיים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica