חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הכוחות המניעים את שוק הנדל"ן בישראל – סקירה היסטורית

 עובדה ידועה היטב היא כי מרבית הקרקעות במדינת ישראל נמצאות בבעלות המדינה. הקרקעות עליהן ניצבות ערים שלמות, דוגמת בית שמש ומודיעין, כמו גם חלקים גדולים בערים נוספות, נמצאים בבעלות הממשלה. קרקעות אלה מנוהלות על ידי גוף ממשלתי הקרוי מינהל מקרקעי ישראל. רוכשי דירות הנבנות על קרקעות השייכות למדינה חוכרים את הקרקע מהמדינה לתקופה של 49 שנים. הסיבות למצב זה הן היסטוריות וחשוב להבין אותן משום שהן מעניקות פרספקטיבה אחרת לגמרי לכל נושא רכישת הנכסים בישראל.

עד לשלהי המאה ה-19 היו מרבית אזורי ארץ ישראל בלתי מאוכלסים. הסופר מארק טוויין, שביקר בארץ הקודש באותה התקופה, היטיב לתאר בכתביו את המצב ששרר בעת ביקורו. במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19, החלו יהודים לעלות לארץ ישראל כשהם מונעים הן משינויים שהתרחשו במדינות מוצאם והן מאמונות אידיאולוגיות. זו הייתה התקופה בה החלה התהוותה של התנועה הציונית המודרנית.

בשנת 1901, בקונגרס הציוני החמישי שהתקיים בבאזל, התקבלה החלטה על הקמתה של הקרן הקיימת לישראל. רעיון הקמתה של קרן ציבורית לרכישת קרקעות הוצג כבר בקונגרס הציוני הראשון שהתקיים בשנת 1897, על ידי פרופסור צבי הרמן שפירא, אשר לקח את רעיון הבעלות הציבורית על קרקעות מהתנ"ך. מטרתו של ארגון זה הייתה לרכוש קרקעות בארץ ישראל ולפתח אותן במטרה להפוך אותן להתיישבויות יהודיות. המימון לפעילות הארגון יועד להגיע מתרומות של יהודים מכל רחבי העולם. הוחלט כי קרקעות שירכשו על ידי קק"ל יישארו בבעלות העם היהודי ויוחכרו לתקופות זמן ארוכות אך לעולם לא ימכרו.

את פעולותיה של הקרן הקיימת לישראל מאז הקמתה ועד לימינו ניתן לחלק לשני שלבים. במהלך השלב הראשון, מאז שנת 1901 ועד להקמת מדינת ישראל בשנת 1948, פעלה קק"ל כגוף אוטונומי, אשר עבד בשיתוף פעולה עם המתיישבים היהודיים בארץ ישראל שלא היו הבעלים של אדמותיהם. במהלך תקופה זו רכשה קק"ל שטחי אדמה גדולים בארץ ישראל.

במקביל, היו אנשים פרטיים רבים שרכשו גם כן קרקעות, תוך שימור הבעלות הפרטית על הקרקע. הברון אדמונד דה רוטשילד, למשל, רכש באותה תקופה שטחים נרחבים עליהם הוקמו התיישבויות שונות, דוגמת זיכרון יעקב.

השלב השני של פעילות קק"ל החל עם הקמת מדינת ישראל והוא נמשך עד עצם היום הזה. עם הקמת המדינה, נחקקו חוקים אשר העניקו לקק"ל מעמד מיוחד ופעילויותיה ומדיניותה הותאמו לאלה של המדינה.

בישראל ישנם כיום שלושה סוגי קרקעות שבבעלות המדינה. הראשון הוא קרקעות בבעלות קק"ל. השני הוא קרקעות בבעלות המדינה, אשר נתקבלו מממשלת המנדט עם הכרזת העצמאות. הסוג השלישי הוא קרקעות שננטשו בעקבות המלחמות עם מדינות ערב. התוצאה היא שמרבית הקרקעות במדינת ישראל נמצאות בבעלות ציבורית ומנוהלות על ידי רשות ממשלתית – מינהל מקרקעי ישראל. לבעלי הבתים ניתנים חוזי חכירה לטווח ארוך (לתקופה של 49 שנים), ועם סיום התקופה מוארכת החכירה ב-49 שנים נוספות. עם חידוש תקופת החכירה גובה מינהל מקרקעי ישראל דמי חכירה עבור התקופה הנוספת, אם כי אין מדובר בסכומים משמעותיים.

דירה הנבנית על קרקע ציבורית נרשמת בלשכת רישום המקרקעין (טאבו) כאשר הבעלים הרשום של הקרקע הוא ממשלת ישראל, קק"ל או מינהל מקרקעי ישראל ורוכש הדירה מופיע כחוכר. במרבית המקרים בהם הקרקע נמצאת בבעלות המדינה, חייבת להתקבל הסכמת מינהל מקרקעי ישראל לרישום הזכויות בדירה על שמו של הרוכש. הסכמת המינהל לביצוע הפעולה ניתנת בתנאי שמוגשים כל המסמכים הנדרשים.

במקרה של קרקע בבעלות המדינה, מחייבת הגשת בקשה לרישיון בניה את הסכמתו של מינהל מקרקעי ישראל. אישור זה ניתן גם הוא בכפוף להגשת כלל המסמכים הנדרשים.

כאשר מדובר בקרקע בבעלות המדינה, אין כל בעיה למשכן או למכור את זכויות החכירה לטווח ארוך, כל עוד פועלים בהתאם להוראות שקבע הבנק הממשכן.

החלטות בנוגע לתוכניות מתאר ארציות ואזוריות (תמ"א) מתקבלות על ידי הרשויות המקומיות, משרד הבינוי והשיכון, משרד התשתיות הלאומיות ומינהל מקרקעי ישראל. ועדות שבראשן יושבים נציגי הגופים הללו הן המחליטות בנושאים כגון תוכניות בינוי עיר, הקצאת קרקעות, שינויי יעוד של קרקעות (חקלאיות או עירוניות), דרכים ותשתיות.

נכון להיום קיים ויכוח מתמשך האם קרקעות אלה צריכות להישאר בבעלות ממשלתית או שניתן למוכרן לבעלות פרטית. מצד אחד קיימת ההחלטה הגורסת כי קרקעות קק"ל צריכות להישאר לנצח בבעלות העם היהודי, כאשר במידה וקרקעות אלה יעברו לידיים פרטיות קיימת הסכנה של אובדן הבעלות היהודית על אותן קרקעות. מצד שני, הניהול של קרקעות אלה על ידי מינהל מקרקעי ישראל הוא יקר ומורכב וגורם טרדה בלתי נחוצה לציבור. בשנים האחרונות נמסרו מספר קרקעות בבעלות ממשלתית לבעלותם הישירה של החוכרים. במקרים אלה נרשמו החוכרים כבעלי הקרקעות או הנכסים בלשכת רישום המקרקעין.

והויכוח ממשיך ....

משרד עורכי דין במודיעין

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ניקול לוין משרד עורכי דין הנו משרד המתמחה בעסקאות נדל"ן מגוונות תוך התמקדות באזור מודיעין בית שמש ירושלים ויישובי הסביבה. המשרד מתמחה גם במתן שירות לאוכלוסייה האנגלוסכסית בחו"ל ונותן את שירותיו גם בשפה האנגלית.

http://www.levinlawoffices.co.il/hebrew.shtml

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד ניקול לוין

מאת: עו"ד ניקול לויןנדל"ן ומקרקעין13/01/101175 צפיות
אם אתם שוקלים לקנות נכס מיד-שנייה, כדאי שתהיו מודעים למלכודות אפשריות, ואיך להימנע מהן. הנה 11 דרכים להגן על הכסף ועל הזכויות שלכם:

מאת: עו"ד ניקול לויןנדל"ן ומקרקעין13/01/101309 צפיות
כשרוכשים דירה יד שנייה, ישנן הוצאות נוספות, מעבר למחיר הרכישה:

מאת: עו"ד ניקול לויןנדל"ן13/01/101786 צפיות
כשרוכשים דירה חדשה הנמצאת בבנייה, ישנן הוצאות נוספות, מלבד מחיר הרכישה:

מאת: עו"ד ניקול לויןנדל"ן ומקרקעין13/01/101438 צפיות
בשעה טובה החלטתם להשקיע בנדל"ן ועכשיו אתם מוכנים לעבור לשלב הבא: להפוך את הנכס למקור הכנסה על ידי השכרתו. הטיפים שלהלן יסייעו לכם להגן על השקעתכם:

מאת: עו"ד ניקול לויןנדל"ן ומקרקעין13/01/101407 צפיות
שוכרים פוטנציאליים מעדיפים בדרך כלל להשתמש בהסכמי שכירות מן המוכן. אלה הם הסכמי שכירות סטנדרטיים אותם מספק המתווך או הנרכשים בחנות או בדואר.

מאת: עו"ד ניקול לויןנדל"ן13/01/101377 צפיות
ככל ששער השקל מתחזק לעומת הדולר, עסקאות נדל"ן בישראל מתבצעות בסכומים שקליים ולא בדולר ארה"ב, כפי שהיה נהוג בעבר.

מאת: עו"ד ניקול לויןנדל"ן13/01/101260 צפיות
בשנים האחרונות היינו עדים לשינויים רבים בזירת הנדל"ן בישראל. אסונות כלכליים במקומות אחרים בעולם פעלו כזרזים לשינוי בהלכי החשיבה של הציבור, הממשלה והמחוקקים בישראל. חלק משינויים אלה ייעלמו במהרה, אולם רבים מאותם שינויים צפויים להישאר עימנו לאורך זמן.

מאמרים נוספים בנושא נדל"ן ומקרקעין

מאת: רוני הכהןנדל"ן ומקרקעין26/10/211695 צפיות
טרם ההקמה יש לדעת כי הקמה של מבנה חייבת להיות בהתאמה מלאה לחוקים.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין24/12/201321 צפיות
בונים לכם מגדל חדש ליד הבית? גיליתם שתוכנית חדשה עתידה לשנות לכם את החיים? מגרש החניה שהתרגלתם לחנות בו עומד להיעלם לטובת בניין חדש? תמיד תוכלו להגיש התנגדות לתוכנית. שכן רוצה להוסיף שטח בניה, מבקש שימוש חורג ? מאמר זה יסביר לכם איך אפשר להתנגד לתוכנית, מה צריך לעשות ולמי צריך לפנות.

מאת: רונית אלפסינדל"ן ומקרקעין22/11/201512 צפיות
רכישת דירה יד שניה או דירה מקבלן? ומה בודקים לפני שרוכשים דירה מקבלן? והאם צריך עו"ד דין מקרקעין או שאפשר שעו"ד של הקבלן ייצג אתכם? כל זא ועוד במאמר שלפניכם.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין01/11/201310 צפיות
קיבלת כתב אישום בדואר רשום בשל בנייה ללא היתר, חריגה מהיתר או תוכנית, שימוש חורג, פיצול דירות. אתם שואלים את עצמכם מה עליכם לעשות. במדריך זה נסביר לכם מה צפוי, שלב אחרי שלב.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין29/09/201594 צפיות
מתכננים לבנות בריכת שחייה ביתית? חשו לדעת למה אתם נכנסים! בשנים האחרונות הופכות הבריכות הפרטיות לפופולריות מאוד בכל רחבי הארץ ואינן עוד נחלתן הבלעדית של בעלי הממון בלבד, לא מעט הודות לטכנולוגיות המתקדמות שקיימות כיום, המוזילות משמעותית את עלויות הבניה וההתקנה. נושא הצורך וההליך בהיתר בניה מורכב וחשוב שיהיה מלווה על ידי המומחה הנכון

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין08/09/201003 צפיות
עיריית תל אביב-יפו מפעילה צעדי אכיפה מינהליים ומשפטיים כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה ובכלל זה עבודה אסורה או שימוש אסור בנכס. ב-20 בדצמבר 2018 נכנסו לתקפן תקנות העבירות המינהליות [קנס מינהלי - תכנון ובנייה] תשע"ח 2018. על פי תקנות אלו, ניתן יהיה להטיל קנסות מינהליים על עבודה אסורה, שימוש אסור ועל אי קיום צווים מינהליים להפסקת עבודות או להפסקת שימוש.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין11/08/20960 צפיות
קיבלת צו הריסה? לא סוף פסוק! בת המשפט נתן לאחרונה כמה החלטות שיתכן ויכולים לסייע לך!

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica