חפש מאמרים:
שלום אורח
05.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

סעיף 21 לחוק העונשין - על רשלנות ורשלנים

מאת: פאונדרספלילי09/01/20094058 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

רשלן- גם אם הוא לא היה מודע למשהו הוא היה צריך להיות מודע לו. האדם הסביר היה כן מודע, כלומר האדם צריך היה לדעת. יש להוכיח מצב אובייקטיבי/דבר נורמטיבי לפיו היה צריך לפעול אחרת. ס' 20ב מבטיח לנו כי אף אדם לא ילך ליותר משלוש שנים בעבירת רשלנות רפואית

שילוב הרשלנות במשפט הפלילי הוא רעיון חדש יחסית ותואם למחשבה המדינית החדשה כמדינה "טוטאלית". רעיון הענשת אדם מסוים על שהיה רשלן הוא רעיון חדש. המשפט הפלילי המסורתי היה  על מעשים שנעשו, ניתן לומר, מתוך רוע לב/ בכוונה/ זדון.

הפרה- לקוח מהמשפט הגרמני בו עבירה רשלנית היא עבירה שבגינה יהיו סנקציות מנהלתיות.

ס' 21- רשלנות היא מצב בו יכול היה אדם מהישוב /אובייקטיבי מודע לטיבו של המעשה או לקיום הנסיבות (מודעות פוטנציאלית), כלומר הנאשם היה צריך להיות מודע לתוצאות המעשה (בעבירה תוצאתית). ס' 21א(2)- לא די בכך שהתביעה תשכנע שצריך מודעות פוטנציאלית, יש גם לשכנע שהנאשם לקח סיכון לא סביר,  אדם סביר לא היה לוקח את הסיכון הזה. לא בהכרח ממצא שלפיו אמור להיות אדם לאפשרות של נזק אזי תהיה אחריות פלילית (רופאים).

ע"פ המשפט האנגלי אדם אף חייב להיזהר בביתו שלו ברמה המושגית אך לו חייב ברמה הספציפית להיזהר על מי שלא הוזמן לבית אולם בישראל הערבות ההדדית לביטחון הגוף גבוהה יותר. (הכרעת ברק בתחולת החובה כלפי משיג גבול בפ"ד יערי)

מהו קנה המידה לרשלנות:

קנה המידה בהם משתמשים בתי המשפט (אדם סביר/ישוב) איננו אדם קונקרטי, הוא יצור נורמטיבי אידיאלי אשר הומצא ע"י בימ"ש ותפקידו העיקרי הוא להיות קנה מידה ולענות על השאלה האם הנאשם התנהג כשורה, האם התרשל או לא.

השאלה האידיאולוגית היא האם יש מודל אחד לאדם הסביר או ישנם אנשים שונים?

האם עלינו לחלק את בני האדם לקבוצות ויש לסווג כל אדם לקבוצה אחרת, ולדרוש את הסטנדרט הקבוצתי? (קבוצות ע"פ לאום, עדות, לפי גיל, השכלה, מקצוע וכו'), הוגי ההלכה התכוונו לכך שיש לדרוש מבני האדם רק מה שהם מסוגלים לו, אדם ייענש רק על מה שיכול היה למנוע ולכן אין להטיל סטנדרט אחד לכל האוכלוסייה.

המשפט הפלילי המסורתי עסק ב"סוטים", אלו שחרגו חריגה עצומה מן הנורמה.

לאחרים שסטו אך במעט  היו מסגרות אחרות שהענישו/ הגבילו אותם (הכנסייה, משפחה וכו').

רעיון הרשלנות הוא להעניש את אותם אלה שנמצאים מתחת לגבול התחתון של "מחשבה פלילית". הסתירה נמצאת במילים עצמם- הענשה על אף העדר המחשבה הפלילית.

האם יש לצמצם את ההענשה על רשלנות לעבירות תוצאתיות בלבד? זוהי שאלה חריפה מאוד. הלוא המשפט הפלילי  אינו נעצר באנשים שהרגו והייתה להם מחשבה פלילית אלא "מחפשים" גם את ההורגים ברשלנות- צעד נוסף.

ישנו ייחוד במקרים בהם אפילו אין תוצאה אך בוחרים לעשות את הצעד הנוסף להעניש את מבצע הפעולה על רשלנותו על אף שלא קרה כלום בפועל ולמרות שאותו אדם אפילו לא חשב שיתכן שתקרה אותה תוצאה שלא קרתה. (בולט בעיקר במקרים של תביעות ביטוח רכב)

הרשלנות נכנסה באנגליה לדיני הנזיקין, בשנות ה-30.

השאלה היא האם מה שנכנס אל הנזיקין כרשלנות צריך היה להיכנס גם למשפט הפלילי?

המחוקק אומר במפורש, גם בסע' 21, כי גם ברשלנות ניתן לראות עילה לענישה אך יש בידי ביהמ"ש את האפשרות לפרש אותה האם לחייב ברשלנות גם בפלילי.

בפס"ד לוי- ביהמ"ש מעלה את השאלה: האם הרשלנות בפלילית זהה לרשלנות במשפט האזרחי? קיימת איזושהי תשובה שלילית כללית, אך מה שקורה בפועל בביהמ"ש די הפוך. ביהמ"ש מפתח את הלכות הרשלנות יד ביד בין הפלילי והנזיקין.

ישנו עניין אחד בלבד אשר בו ביהמ"ש אמר שיש בו הבדל בין המשפט הפלילי לבין המשפט האזרחי באשר לרשלנות. זהו עניין- "האשם התורם"- כאשר עבירה נעשית באדם (בעיקר), זאת אומרת, עבירה שיש בה קורבן, למשל נגד גופו של אדם אחר, והוא ללא ביטוח רפואי חו"ל.

נשאלת השאלה, מהו הדין כאשר הקורבן נהג שלא כהלכה ותרם תרומת רשלנות לאירוע? האם יש בין הקורבן ובין הנזק שנגרם קשר סיבתי? ולו רק במובן הפשוט ביותר של קשר "האלמלא..".

העמדה המקובלת היא בדין האזרחי כי "אשם תורם" אכן משפיע על האחריות. בנזיקין ניתן במקרים מסוימים כאלו להטיל על הקורבן חלק מן הנזק.

פס"ד פנקס- אומר ביהמ"ש העליון במפורש ולראשונה- כי "האשם התורם" איננו משפיע על האחריות המהותית בפלילים. מלכתחילה בפלילים אין מחלקים עונש בין כמה וגם לא בין 2- העבריין וקורבנו.עצם האפשרות לחלק עונש בין קורבן שהיה אשם במשהו לבין העבריין עצמו אינה קיימת.

ביהמ"ש מלווה את האמירה הזאת באמירה שמקומו של "אשם תורם" הינו רק בנזיקין וכל זאת כאשר עוסקים בענייני הרשלנות. ביהמ"ש למעשה, סירב "לגלגל" הלכות קיימות מתחום הנזיקין לתחום הפלילים במצב של "אשם תורם" ברשלנות.

האם באמת אין "אשם תורם" במשפט הפלילי?

פרופ' שחר טוען שאם בודקים היטב קיים איזשהו ביטוי "לאשם תורם" במשפט הפלילי.

שחר טוען שאם ביהמ"ש היה אכן מקיים לחלוטין את עניין "האשם התורם"- הלוא שהיה מקבל את הקנטור כסייג להורדת סע' האישום מרצח לעבירה והלוא קנטור ניתן לראות כמבטא את רעיון "האשם התורם".

זאת אומרת, המחוקק בעצמו רומז/ טוען שיש מקום "לאשם תורם" במשפט הפלילי.

דוגמה נוספת, היא עבירת הפריצה (עבירות הרכוש), גנב שנכנס בדלת פתוחה ופרוצה יקבל עונש פחות מאשר גנב שפרץ בעצמו את הדלת.

תשובה אפשרית להובלות בהקלה זו היא "האשם התורם"- רשלנות של בעל הבית בהשארת הדלת פתוחה "פרצה קוראת לגנב".

דוגמה נוספת להמצאות "אשם תורם" במשפט הפלילי היא בהענשה חמורה יותר על גניבה ממעביד.

שאלת "האשם התורם" היא שאלה פתוחה כל הזמן וההכרעה חברתית- תרבותית (דוגמה נגדית היא בעבירת האונס שנקבעה הלכה לגביהן שאין לחקור את התנהגות הקורבן).

בפס"ד פנקס כאמור (עניין עובד- מעביד) אומר ביהמ"ש העליון שאין "אשם תורם" בפלילים לגבי

ההבדל בין אחריות ורשלנות "מושגית" ובין אחריות ורשלנות "קונקרטית".

בפס"ד יערי נשאלה השאלה על אותו הבדל בין מושגית וקונקרטית. ישנם "אזורים" בהתנהגות אנוש אשר בהן אין אדם אחראי לנזקים שקרו לזולתו אפילו אם האדם הפועל היה רשלן.

האם אדם שאחריותו נובעת מהיותו תופס מקרקעין (ר' פס"ד יערי), גם כשהוא רשלן- אחראי בגין רשלנות זו במקרה שבו קורבנו של התנהגותו הוא מסיג גבול.

דוגמה: בחדרי מיון ישנם מצבים בהם מתקיימת רשלנות מושגית אך לחילופין כאשר במשפט שואלים/ בוחנים את אחריותו "לרשלנות קונקרטית" לגבי אותו רופא באותם מצבים מסוימים וכו'..- לא השופט יקבע איך היה צריך הרופא לנהוג באותו מקרה קונקרטי, אלא פרופסור מכובד מהתחום יקבע לגבי אותו מקרה ספציפי בהתחשב בכל הנסיבות, זאת אומרת, ישנה בדיקה לקיומה של רשלנות "מושגית" ורק אח"כ בודקים האם התקיימה רשלנות "קונקרטית".

נשאלת השאלה מהו הסטנדארט אשר בו משתמש ביהמ"ש על מנת לקבוע את הרשלנות הקונקרטית? כיצד בודקים אם היו רשלנים- "ואדם מן הישוב" במקומם באותו מצב ונסיבות יכול היה לצפות לנזק? איך קובע ביהמ"ש העליון את דמותו של אותו "אדם מן הישוב"?

כעקרון, אמורה להיות דמות אחת "לאדם מן הישוב"- וישנה דמות אחת בלבד!

אותה דמות אינה בת מין מסוים, או בת דת מסוימת, תרבות מסוימת, מנטאליות, גיל וכו'...

יש איזשהו חריג במקום בו הנאשם קטין והסטנדארט גזור עפ"י גילם המועט.

חריג נוסף הוא לגבי אנשי מקצוע- סטנדארט הזהירות הנדרש הוא הראוי לאותו תחום מקצוע.

היה הרשלן- זהו היפוך של עוול ההוכחה על הנאשם ולטענת הפרופ' קשה מאוד להוכיח את קיום הרשלנות.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת פאונדרס

מאת: פאונדרסדיני עסקים21/07/111865 צפיות
אין זה חדש שלקנדה יש מה להציע מלבד טיולים ונופש מהנה. ענף הנדל"ן שומר על שגשוג ועל יציבות יחסית לאורך זמן רב. גם בזמני משבר כלכלי בעולם, קנדה הצליחה לשמור על כלכלה יציבה בניגוד למדינות אחרות שחוו משברים וגרעונות כלכליים, בעיקר הודות למשאבים הטבעיים - לנפט ולגז הטבעי שנמצאים על אדמתה, ובכך מאפשרת לתושבים איכות חיים גבוהה יחסית אל מול מחירי מחייה נמוכים

מאת: פאונדרסהשקעות04/03/102026 צפיות
בשוק ההשקעות כמעט ולא קיימות השקעות ללא כל סיכון, אך השקעת בנדל"ן הינה השקעה אשר הסיכון אשר נלווה לה הינו סיכון קטן ביותר באופן יחסי. בעקבות הסיכון הנמוך שבדבר, ההשקעה מתאימה לכל אדם, ללא תלות ברמת הכנסתו או במידת הונו הצבור, כל אחד יכול להשקיע ולהפיק תשואות נאות מדי חודש.הסיכוי הגבוה להשאת רווחים כתוצאה מהשקעה בנדל"ן צריך להעשות בצורה חכמה ומושכלת, על מנת להימנע מטעויות שיובילו להפסדים מיותרים. גם לאילו מאיתנו אשר אינם קונים ומוכרים נדל"ן באופן תדיר, הרי שקיימת האפשרות להיעזר באנשי מקצוע מהשורה

מאת: פאונדרסנדל"ן23/02/1019624 צפיות
השקעה בנדל"ן במדינות שונות בעולם הינו תהליך פופולרי אשר צובר תעוצה בשנים האחרונות. השקעות בנדל"ן מדומות לרוב לקניית ניירות ערך. כאשר קונים נדל"ן, הרוכש מקבל את ההזדמנות הוודאית להרוויח הון בשלב בו הנדל"ן שקנה יעלה בערכו. לפני הקנייה של נדל"ן מכל סוג שהוא חשוב לבצע את התהליך של הערכת נכס בכדי לדעת מהו שוויו וכמה ניתן להרוויח לאחר מכירתו. לפני המכירה ניתן להשכיר את הנכס וכך להרוויח על תשלומי השכירות.

מאת: פאונדרסנדל"ן23/02/102346 צפיות
פאונדרס מנצלת קשי נזילות של קרנות נדל"ן וחברות פיתוח ורוכשת מהם נכסים איכותיים במחירים אטרקטיביים המגלמים תשואה עודפת להשקעה. פאונדרס מגייסת את ההון העצמי לרכישת הפרויקטים ממשקיעים פרטיים ומוסדיים ולמעשה מצרפת אותם כשותפים להשקעה לכל דבר. התשואה הממוצעת בפרויקטים מניבים של פאונדרס עומדת על כ- 25%.

מאת: פאונדרסניתוחים פלסטיים30/04/092223 צפיות
לכל האנשים שלא מרגישים טוב עם עצמם וכל אלו שאין בטחון עצמי או אלו שהתפיסה שלהם לגבי עצמם היא מעוותת ישר מציעים לעשות ניתוחים פלסטיים. אני תמיד הייתי נגד ניתוחים פלסטיים אני לא מבינה למה מישהי עם חזה יפה אבל בגודל בינוני צריכה לעשות הגדלת חזה ולהפוך לאיזה מישהי עם שני בלונים ענקיים על הגוף וגן אחר כך לסבול מכאבי גב. אבל בזמן האחרון התחלתי לשנות את ההרגשה שלי לגבי ניתוחים פלסטיים וכל זה בגלל שהתחלתי את ההתמחות שלי בית החולים קפלן אחרי סיום לימודי אחיות.

מאת: פאונדרסספרות06/04/0913542 צפיות
סיפורה של גרייס פיילי "שיחה עם אבי" נכתב כסיפור בתוך סיפור. הסיפור החיצוני מתאר מערכת יחסים בין אב קשיש וחולה הנוטה כנראה למות לבין בתו הרוצה לרצותו. האב מבקש מבתו שתכתוב "סיפור פשוט עוד פעם אחת." סיפור זה הוא הסיפור הפנימי של הטקסט שלכאורה נראה מופרד לגמרי מהסיפור החיצוני. הסיפור מונע על ידי אידיאולוגיה פנימית אותה מעביר המחבר המובלע. השיחה המתנהלת בין האב לבת חושפת הבדלים עקרוניים בהשקפת עולם וסובבת סביב שאלות פילוסופיות עמוקות על החיים, על ערכי המסורת, על הגורל וחופש הבחירה ועל יחסי הורים

מאת: פאונדרסביקורות מוצרים01/03/096735 צפיות
למי שאין ילדים, בטח לא יודע עד כמה בובות וובקינז משגעות את ילדי ישראל. הבובות הללו שהגיעו לארץ לא מזמן הפכו לטורנד הכי חם בשוק הצעצועים והבובות. שיחת היום בבתי הספר בישראל קשורה בעיקר לבובת וובקינז. הבובות האלו הביאו את שוק הצעצועים המקומי לפריחה ואת ההורים להרבה תהיות. אז מה זה בעצם בובות הוובקינז הללו? הבובות האלו מגיעות בשלל דגמים, צבעים ושמות. כל ילד בוחר מראש את הבובה שאותה הוא רוצה לגדל.מרגע הקניה ואילך, הופל הילד להורה לכל דבר.

מאמרים נוספים בנושא פלילי

מאת: בנימין קלינגרפלילי01/11/201374 צפיות
כיצד תרגישו אם ביום בהיר אחד ידפקו לכם על הדלת וימסרו לכם ביד "צו הריסה מנהלי"? או אולי תמצאו את צו ההריסה מודבק על המבנה או סתם זרוק בכניסה לבניין. מדובר ככל הנראה על הסיטואציה שלא הייתם מוכנים לה או רוצים להימצא בה. בעקבות הלשנה של "שכנים טובים" או עקב ערנות של מפקחי הבניה זה בהחלט יכול לקרוא גם לך אם בנית ללא היתר. רבים נאלצים להתמודד עם מציאות שכזאת לראשונה, מבלי שיהיו מודעים לזכויות, החובות ודרכי הפעולה הרלוונטיות להם.

מאת: בנימין קלינגרפלילי08/09/201197 צפיות
1. עבירות מינהליות (א) שר המשפטים רשאי לקבוע בתקנות כי עבירה על הוראה שנקבעה בחוק מהחוקים המנויים בתוספת או התקנות שהותקנו לפיו, שאינה פשע, היא עבירה שבשלה ניתן להטיל קנס בדרך מינהלית (להלן - עבירה מינהלית); הקביעה יכול שתהיה דרך כלל, בתנאים או בסייגים. (ב) תקנות לפי סעיף קטן (א) טעונות הסכמת השר הממונה על ביצועו של החוק שלפיו נקבעה העבירה, ואישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת (להלן -הועדה). (ג) נקבע בתקנות לפי סעיף קטן (א) כי עבירה פלונית היא עבירה מינהלית, יחולו הוראות חוק זה גם לגבי עבירה

מאת: בנימין קלינגרפלילי01/09/191570 צפיות
אכיפה שיפוטית סימן ה' לחוק התכנון והבנייה: באחריות יחידת החקירה בוועדה המקומית לבצע חקירה בהתאם להנחיות ולכללים שמפורסמים מעת לעת על מנהל היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבניה. ובסיום החקירה להעביר לתובע את חומר החקירה להכרעה בדבר העמדה לדין והגשת כתב אישום.

מאת: אבי דוידיפלילי21/11/181472 צפיות
עורך דין פלילי בצפון מסביר על תנאים של שחרור בערבות ועל הסיכויים לאישור בקשת השחרור בערבות.

מאת: שירה אלהפלילי27/07/161906 צפיות
אדם בן 39, ללא עבר פלילי, מכר לחבריו סם מסוג חשיש בכמה הזדמנויות שונות. בית המשפט, בצעד חריג ביותר, החליט שלא להרשיע אותו, והסתפק בלשלוח אותו לבצע שירות לציבור.

מאת: אופירפלילי05/04/161937 צפיות
יש מסמכים שעבורם תרגום נוטריון הוא מתבקש והגיוני אך יש גם סוגים נוספים של תרגום נוטריון שמעט מפתיע שיש צורך לגביהם בתרגום מיוחד של נוטריון.

מאת: אלעד שנירפלילי17/03/162538 צפיות
הטרדות מיניות אינן נחלתם של מבוגרים בלבד, והן מתרחשות גם בקרב בני נוער. מהו היחס של החוק לקטין המטריד מינית? כיצד בית הספר מטפל באירוע הטרדה מינית? וכיצד ניתן לזהות שהילד שלך מוטרד מינית? על כך במאמר שלפניכם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica