חפש מאמרים:
שלום אורח
04.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

בדידות בגיל השלישי

מאת: תמר טוביגיל הזהב28/02/20103176 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מחקר חדש שערכה ד"ר שרון שיוביץ-עזרא מבית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית באוניברסיטה העברית קובע שקרוב למחצית מהקשישים בישראל סובלים מבדידות.

כ-45 אחוזים מהנשאלים במחקר בישראל, בני 57 ומעלה, דיווחו על בדידות במידה כזו או אחרת. בעבור 12 אחוזים מהם הבדידות היא חלק בלתי נפרד מהחיים, וחמישה אחוזים חווים אותה באופן תמידי, אבל לדברי שיוביץ-עזרא, ייתכן שהשיעורים גבוהים יותר.

בדידות אפשר להרגיש בכל גיל, אבל בגיל השלישי, שמתאפיין פעמים רבות בהינתקות מהעיסוק המקצועי, בפרידה מבן זוג ומחברים שהלכו לעולמם ובירידה בבריאות ובכושר הניידות, יש סיכוי רב יותר שהיא תופיע, ותציק.

שיוביץ-עזרא מצאה במסגרת עבודת הדוקטורט שלה, שעסקה בתקופת החיים המאוחרת, שפעילות, בעיקר פעילות בלתי פורמלית הנעשית במחיצת בני משפחה וחברים, תורמת לעלייה בשביעות הרצון מהחיים ומפחיתה את תחושת הבדידות.

"לבדידות יש כמה הגדרות", אומרת שיוביץ-עזרא, "שהן תולדה של גישות תיאורטיות שונות. עם זאת, קיימת הסכמה בין ההגדרות והגישות השונות שלפיה בדידות היא חוויה סובייקטיבית שמושפעת מהסיטואציה החברתית האובייקטיבית.

מה שקובע הוא התפישה וההערכה של קשרים חברתיים. כאשר קיים פער נתפס בין הרצוי למצוי בהקשר לקשריו החברתיים, יחוש האדם בדידות. הרצוי יכול להיות מה שהוא חווה בעבר או מה שהוא רואה סביבו. אם בעבר הוא היה מאוד פעיל ומעורב חברתית וכיום האופציות ליצירת הכרויות פחותה מבעבר, הפער עלול להיתפש כלא רצוי, וכך גם אם ישווה את עצמו לאנשים מאותה קבוצת גיל שמצבם אחר".

"גישת הצורך החברתי מבחינה בין בדידות חברתית לבדידות רגשית. היא מתייחסת לבדידות רגשית כאל חסך בדמות אינטימית, ובגיל המבוגר זה נעשה שכיח יותר עם אובדן של בן הזוג. בספרות המקצועית נעשית גם אבחנה בין בדידות מצבית לבדידות כרונית. הבדידות המצבית היא כזו שיכולה להשתנות. אתה יכול לחוות אותה אחרי גירושין, התאלמנות או פרישה מהעבודה לפרק זמן מסוים, אבל היא יכולה לחלוף כשאתה מוצא קשרים חברתיים חדשים".

"אנשים לא פעם מתביישים להודות שהם חשים בדידות, חרדה או דיכאון בשל הסטיגמה השלילית שיש לתחושות הללו. הם רוצים להימנע מהתיוג של עצמם כבודדים. זה, אגב, בא לביטוי בעיקר אצל גברים, אבל כשמציגים את השאלות בצורה עקיפה יותר, רואים שאין בעניין זה הבדל מובהק בין גברים לנשים".

"אדם יכול ליצור קשרים חברתיים גם באינטרנט"הכרויות בגיל השלישי

המחקר אינו עוסק בדרכי התמודדות של החברה עם בדידותם של קשישיה, אבל לדברי שיוביץ-עזרא, הספרות המקצועית מדברת על מעורבות ברמת הפרט, הקבוצה, הסביבה והקהילה.

"בשתי הרמות הראשונות מדובר בעיקר על אנשי מקצוע שיכולים לתת לאדם כלים שיעזרו לו לשפר את יחסיו החברתיים ולרכוש חברים חדשים. ברמה הסביבתית חשוב להסיר מגבלות ניידות על ידי הוזלת תעריפי התחבורה הציבורית, למשל. חשוב גם ליצור רשת של מתנדבים שיבקרו בבתים ולתגבר את מספר מרכזי היום והמועדונים החברתיים, שמספקים מקום מפגש ופעילויות משותפות.

"יש לציין שפעילות חברתית אפשרית היום גם במסגרת הבית. אדם יכול ליצור קשרים חברתיים באינטרנט, ויש לזה כוח מאוד גדול. אנשים מבוגרים לא פעם מתאהבים בסיוע אתרי הכרויות או באמצעות השתתפות פעילה באתר רשת חברתית, ובאפשרויות שהם מציעים, וחשוב, לשם כך, להנגיש את הטכנולוגיה גם להם".

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

קידום אתרים מקצועי באינטרנט

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת תמר טובי

מאת: תמר טובישיקום והידרותרפיה23/06/1113509 צפיות
המעי הגס הוא האיבר המרכזי שבו מצטברים רעלנים ומזהמים שונים. צטברותם של רעלים אילו במערכת העיכול פוגעים בתפקודו התקין של הגוף ועשויים לעורר את הופעתם של מחלות ובעיות בריאותיות נלוות. הידרותרפיה (חוקן מים) זו שיטה לניקוי יסודי של המעי הגס מפסולת ורעלנים שהצטברו במהלך השנים, והחזרת האיזון החומצי - בסיסי הטבעי.

מאת: תמר טובירפואה סינית20/06/111394 צפיות
שיטת הטיפול באמצעות כוסות רוח היא שיטה שמקורה לפני אלפי שנים והייתה בשימוש של מרפאים בכל הדורות וכמעט בכל התרבויות. היתרון המרכזי של טיפול בכוסות רוח טמון בכך שתגובת הריפוי הינה מיידית, והמטופל מתחיל לחוש בשיפור במצבו כבר לאחר הטיפול הראשון.

מאת: תמר טובירפואה09/05/111431 צפיות
תסמונת העייפות הכרונית, שנקראה בעבר גם “מחלת היאפים” או “מונונקלואוזיס כרוני”, תוקפת כ- 0.2% מהאוכלוסייה, בלי קשר למעמד חברתי-כלכלי. פיברומיאלגיה מוגדרת כמחלה ראומטית הפוגעת ב: 4%-2% מהאוכלוסייה, כאשר 95% מהסובלים ממנה הן נשים, רובן בנות 50-20. המחלה מתאפיינת בכאבים בשלד, במפרקים ובשרירים, ללא רקע דלקתי. על אף שהן נחשבות לתסמונות שונות, יש ביניהן קשר הדוק: שתיהן מאופיינות בתסמינים הפוגעים בצורה קשה באיכות החיים וביכולת התפקוד.

מאת: תמר טובייהדות22/03/111749 צפיות
באמצעות לימודי הקבלה ניתן להסביר את המורכבות של היקום בהיבט החומרי והלא-חומרי שלו, כמו כן, את הטבע הפיזי והמטאפיזי של המין האנושי.

מאת: תמר טובירפואה11/11/102682 צפיות
מחלת קרוהן היא מחלה דלקתית כרונית שפוגעת ברירית מערכת העיכול ויכולה להופיע בכל רקמה באזורי מערכת העיכול: החל מחלל הפה ועד לפי הטבעת. במרבית המקרים, מחלת קרוהן פוגעת בחלק הסופי של צינור המעי הדק (באזור המעבר בין המעי הדק למעי הגס).

מאת: תמר טוביספא30/10/101628 צפיות
חמאם הטורקי, הנו גרסה ים תיכונית של בית מרחץ, דוגמת הסואנה. החמאם היווה ומהווה עדיין תפקיד חשוב בתרבות הטורקית. בתי מרחץ הם רעיון ומסורת רומית שעברו אל הביזנטים, ומהם לטורקים.

מאת: תמר טוביספא30/10/101647 צפיות
ספא, הנו שם כולל לתחום ריפוי המסתמך על הקשר בין הגוף לנפש. תעשיית ה-WELLNESS התפתחה רבות בעשור האחרון וביטויה המרכזי הוא בריבוי מכוני הספא הבריאותיים והטמעת התפיסה כי ספא אינו רק מותרות ופינוק, אלא טמונים בו יתרונות בריאותיים רבים הן במישור הפיסיולוגי והן במישור הנפשי.

מאמרים נוספים בנושא גיל הזהב

מאת: simply smartגיל הזהב01/04/216184 צפיות
בתי אבות ודיור לגמלאות עומדים בפני אתגרים, אך הביקוש למוצרים אלה רק יגדל ככל שאוכלוסיית המדינה מתבגרת בכתבה הבאה נרחיב על כך:

מאת: רוני הכהןגיל הזהב04/12/171861 צפיות
יותר ויותר מבוגרים מוצאים כי רכישת קלנועית למכירה היא פעולה שעומדת בכל התנאים לעולם חדש של תנועה עצמאית למדי עבורם.

מאת: שרון צרפתיגיל הזהב28/09/162026 צפיות
חשוב תמיד להיות מעורים בנעשה ולא להזניח מצב נפשי שהחל מדכדוך קל והתקדם אל עבר דיכאון של ממש שממנו כבר קשה לצאת. עבור הגיל השלישי מומלץ להתקדם בעזרת פסיכוגריאטר שמכיר את העולם הזה מקרוב ויכול בצורה מקצועית להקל על הכניסה וההשתלבות בתוכו.

מאת: רועי כץגיל הזהב11/09/162147 צפיות
מכירות חיתולים למבוגרים במבצע מקדמות סטטיסטיקה שאומרת שאחד מתוך ארבעה אנשים עשוי להזדקק לשימוש באחד הסוגים הנפוצים.

מאת: רועי כץגיל הזהב28/07/162062 צפיות
הזדקנות עשויה להיות תהליך מורכב. אתה חווה כתמים כבדים על העור, תנועתך איטית יותר, ואתה לוקח יותר כדורים מאשר ג'ניס ג'ופלין במיטב שנותיה.

מאת: נינה כהןגיל הזהב27/12/152047 צפיות
אם היינו בודקים את מצבם של קשישים בישראל של לפני כשלושה או ארבעה עשורים, היינו מקבלים תמונה שונה לגמרי מזו שאנו רואים היום.

מאת: נינה כהןגיל הזהב27/12/151713 צפיות
בנים ובנות של הורים רבים רואים כיצד מגיע הרגע שבו האדם שיקר להם כל כך אינו מסתדר לבד בחייו. כלומר, שלעתים גם אדם צלול לא מצליח לבצע בעצמו פעולות שלכל אדם אחר נראות שגרתיות ופשוטות מאוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica