חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

סחרחורת או טיניטוס כגורם אפשרי לפיטורין

מאת: אירית בן צבידיני עבודה22/03/20101599 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

לעיתים גם עובדים וותיקים שנחשבו למסורים ובעלי תפוקה גבוהה עלולים להגיע לנקודה בה הם מפוטרים או מסווגים על ידי המעסיק כעובדים הנמצאים "צעד אחד לפני פיטורין". אחת הסיבות לכך יכולה להיות ירידה משמעותית בתפקוד המקצועי עקב טיניטוס (רעשים באוזניים או בראש) או סחרחורת קשים. בימים אלה, שלאחר המשבר העולמי החמור, הקושי רב אף יותר עקב העובדה שרבים משוועים לעבודה וכל משרה פנויה נחטפת ומאויישת באופן כמעט מיידי. 

ראיינתי את ד"ר שמש זכריה מבי"ח הדסה עין כרם שבירושלים, המטפל בחולים הסובלים מטיניטוס, סחרחורת ומחלת מנייר קרוב ל-30 שנה, אודות ניסיונו עם חולים שפוטרו בעקבות מחלתם. ד"ר שמש ידע לספר על לא מעט חולים שפוטרו או נאלצו להתפטר עקב המחלה.

דוגמא אופיינית לפיטורים בשל טיניטוס וסחרחורת (מחלת מנייר) הוא סיפורה של גב' חליו רבקה (שם אמיתי). רבקה, שעבדה ביחידת המחשב השייכת לאגף התנועה במשטרת ישראל, מספרת שכאשר חוותה את התקף הורטיגו הראשון היא הרגישה ש"הריצפה לפתע נעלמה".

גב' חליו, שהסכימה לחשוף את סיפורה האישי בוידאו לטובת חולים אחרים הסובלים מסחרחורת וטינטון (לצפייה בסרטון), נזכרת בכל השנים הטובות בהן תפקדה ללא דופי והייתה עובדת אחראית, יעילה וחרוצה. רבקה מספרת גם על קצין המשטרה שהיה אחראי עליה בזמנו ועזר לה רבות בתקופה קשה זו של חייה.

לאחר שעברה בירור רפואי והתבהרה התמונה הקלינית המלאה שהצביעה על כך שגב' חליו סובלת ממחלת מנייר, הורה קצין הרפואה הראשי של משטרת ישראל לקצין המשטרה האחראי עליה לפטרה. קצין הרפואה הסתמך על הטענה לפיה בספרות המקצועית של רפואת האף אוזן וגרון אין למחלת מנייר טיפול.

רבקה נלחמה בגזירה והצליחה לשמור על מקום העבודתה. הצלחתה התאפשרה כאמור הודות  להמלצות הטובות מקצין המשטרה האחראי עליה כמו גם העזרה שקיבלה מעמיתיה לעבודה.

ישנם דברים רבים שעל חולה העומד במצב זה לדעת במטרה לשמור על זכויותיו. לדוגמא, כדאי לדעת שבית המשפט עשוי להתמקד ב"יוזם הפיטורין". כלומר, חובת ההוכחה תחול על הצד שיזם את הפיטורין. במידה והיוזמה הגיעה מצד חולה הטיניטוס או הסחרחורת, על החולה להוכיח שההחלטה להתפטר נבעה מגורם או גורמים משמעותיים הקשורים לעבודה. במידה וההחלטה על הפיטורין הגיעה מהמעסיק, עליו להוכיח שההחלטה נבעה מהתנהגות בלתי הולמת הקשורה לעבודה.

טענות אופייניות שיכול להעלות המעסיק כלפי העובד יכולות להיות התנהגות פסולה בעבודה, יציאה להפסקות לצורך עניינים אישיים, סירוב לעבוד בעבודה מתאימה ללא סיבה מספקת והעדרות מהעבודה. 

העיצה הטובה ביותר לחולה שרוצה להימנע מפיטורין היא לבדוק אם המעסיק עשה את אחת מהטעויות הנפוצות שיקשו עליו מאוד להצדיק את הפיטורין בפני ביהמ"ש, והן:

1. אי מתן אזהרה לפני הפיטורין.

2. חוסר עקביות בהתנהלות כלפי 2 עובדים הנמצאים בסיטואציה דומה.

3. אי מילוי אחר כללי המשמעת המוצהרים.

4. טענה כלפי ביהמ"ש שהפיטורין נבעו מהצטברות של אירועים במקום לנקוב באירוע ספציפי שהיה בבחינת "הקש ששבר את גב הגמל".

5. פער זמן גדול בין האירוע שכביכול גרם לפיטורין ובין הפיטורין עצמם.

6. טענה שהתובע לא יכל לענות על הסטנדרטים של העבודה.

7. השארת רושם שהפיטורין נבעו מוויכוח אישי.

8. חוסר יכולת להציג עדות מיד ראשונה ותיעוד מתאים במידת הצורך.

כמו כן ישנה טרמינולוגיה שעשויה להצביע על עויינות או מניפולציה מצד המעסיק:

1. חוסר יכולת: "פיטרנו את העובד בשל אי התאמה לעבודה", "העובדת היה חסרת יכולת", "העובד מעולם לא ביצע את עבודתו באופן משביע רצון", "העובדת לא היתה מסוגלת לעקוב אחר ההוראות".

יש לשים לב ש"חוסר יכולת" כשלעצמה אינה בגדר התנהגות שאינה הולמת ולפיכך על המעסיק  להוכיח שהעובד לא ביצע את העבודה כנדרש.

2. הצטברות: "פיטרנו את העובד בשל הצטברות של דברים". גישה זו מצד המעסיק כמעט לעולם לא תצלח.

3. הסכם הדדי: "היא עזבה תוך הסכם הדדי". רוב בתי המשפט יעמדו לימין העובד במקרה זה. אם לעובד לא הייתה ברירה אלא לעזוב הרי שבפועל הוא סולק ולפיכך על המעסיק מוטלת החובה להוכיח התנהגות בלתי הולמת מצד העובד.

4. חוסר נאמנות: הצהרה לפיה העובד פוטר בשל "חוסר נאמנות", מבלי לפרט, היא סימפטום לכך שהעובד פוטר בשל משקעים אישיים. על העובד לדרוש להמעסיק להיות לפרט במה מדובר.

5. גישה בעייתית: חוסר שמחה בעבודה אינה מהווה התנהגות לא הולמת. על המעסיק להראות שחולה הסובל מטיניטוס או סחרחורות נכשל בהתנהלותו עם חבריו לעבודה או עם לקוחות,  להוכיח כיצד הדבר השפיע על ביצועיו ועל ביצועי אחרים וכיצד היה ביכולתו היה למנוע את ההתנהגויות הנ"ל. גם כאן יש לדרוש מהמעסיק לפרט את טענותיו.

ישנן מספר דרכים בהן מצבו הרפואי של התובע, הסובל מסחרחורת או טינטון קשים, עשוי להיות נושא התביעה. לדוגמא, חוקי כשירות המונעים מהתובע לעבוד בתחומים המסויימים בהם התמחה בשל מצבו הרפואי. יש לשים לב כי במידה והמצב הרפואי ניתן להוכחה, התביעה לא תיפסל כיוון שיש להניח כי אין ביכולתו של העובד לשלוט במצבו הרפואי.

סיכום ומסקנות:

1. שמור עותק של מאמר זה למקרה של קונפליקט עם הבוס.

2. התייעץ עם עו"ד מוסמך בשלבים הראשונים של הקונפליקט אך אל תחשוף זאת בשלב זה.

3. אסוף מסמכים, רשומות ועדויות רלוונטיות מכל סוג כולל תיעוד רפואיים.

4. חפש/י אחר חברים או מכרים שיכולים לשוחח עם הבוס ולסייע לך.

5. במקרה שכלו כל הקיצין זכור את זכויותיך כעובד.

6. ומעל הכל: עשה/י את כל המאמצים על מנת למצוא טיפול רפואי אפקטיבי לטיניטוס או לסחרחורת.

יש לזכור שישנם עוד שיקולים רבים שעליך לקחת בחשבון ולכן העצה הטובה ביותר היא: הסתייע/י בייעוץ משפטי בטרם תאבד/י את עבודתך, אך אל תאיים על המעסיק תוך שימוש בטענות משפטיות. תחת זאת, עשה מאמץ להראות למעסיק שבאופן יסודי את/ה עובד/ת טוב/ה הסובל/ת מבעיה רפואית זמנית. כמו כן חפש/י אחר עדויות לכך שהסחרחורת או הטיניטוס ניתנים לריפוי.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

לקריאה אודות טיפול רפואי בסחרחורות, טינטון ומחלת מניייר

 Medical treatment for Dizziness, Vertigo & Tinnitus

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אירית בן צבי

מאת: אירית בן צביבריאות ורפואה כללי24/03/1311510 צפיות
ורטיגו הוא תחושה נורמלית שמתוארת על ידי האדם כתחושה שהוא מסתובב או שהעולם מסתובב סביבו. לרוב הוורטיגו קשור לבעיה באוזן פנימית. האוזן הפנימית מורכבת משני חלקים, התעלות החצי העגולות והפרוזדור, שמסייעים לגוף לדעת היכן הוא ביחס לכוח המשיכה.

מאת: אירית בן צביבריאות ורפואה כללי22/02/112841 צפיות
אדם שסובל ממחלת מנייר יקבל המלצה להפחית את כמות המלח. כמו כן יטופל בתרופות משתנות. חשוב לציין שהטיפול הרפואי במחלה מורכב, אך לצורך הבנת ההגיון העומד מאחורי הטיפול, יוצגו הדברים באופן פשוט

מאת: אירית בן צבימשחקי כדור21/07/101225 צפיות
לפני ובמהלך המשחקים הגיעו תלונות רבות מצד השחקנים, המאמנים וצופים רבים שסובלים מרעש הוובוזלה ועורכי הערוצים ששידרו את המשחקים אף נאלצו להשתמש בתוכנות לעיבוד אותות קול על מנת להוריד את רעש הרקע המטריד של חצוצרות הפלסטיק הרועשות.

מאת: אירית בן צבידיאטה ותזונה17/07/102249 צפיות
אצל חולים הסובלים ממחלת מנייר ניצפתה הצטברות נוזלים באוזן הפנימית. מחקר ניסיוני הראה שניקוז נוזלים באמצעות ניתוח לא שיפר את הפרוגנוזה (הערכת סיכויי ההחלמה) אצל חולים אלה. גישה שמרנית לטיפול במקרה של חשד לבצקת באוזן הפנימית מוצדקת כיוון שאין לה תופעות לוואי.

מאת: אירית בן צבירפואה17/07/101464 צפיות
פגישה רפואית יעילה בין חולה הסובל מטינטון (רעשים בראש או באזניים) לבין הרופא מתחילה בבית. במידה ואירגנת את המסמכים הרפואיים שלך באופן מסודר, רעננת את זכרונך לגבי ההיסטוריה הרפואית שלך הכוללת בעיות רפואיות מהן הינך סובל, הנסיבות ששבעטיין קיבלת טיפול תרופתי, כירורגי או טיפולים אחרים – הינך מסייע מאוד לרופא לקיים תכנית טיפול אפקטיבית.

מאת: אירית בן צביבריאות ורפואה כללי17/07/103471 צפיות
ניתן לסווג טינטון בדרכים רבות. לחלק מהכותרות שבהמשך הכתבה ישנה משמעות מעשית, מבחינת התוכנית הטיפולית, וחלקן נועדו לתאר את המצב הרפואי בלבד. במאמר קצר שלפנינו ננסה לסקור את הדרכים החשובות ביותר לסיווג הטינטון (טיניטוס בלעז).

מאת: אירית בן צביחיות מחמד22/03/101564 צפיות
במשך אלפי שנים אימצו בני האדם בעלי חיים שונים כבני לוויה. כלבים, חתולים, סוסים ובעלי חיים נוספים הפכו לחבריהם הנאמנים של בני האדם בתרבויות רבות. כיום ישנה ספרות רבה העוסקת בתרפיה באמצעות בעלי חיים ונעשה בה שימוש נרחב ככלי עזר לצד טיפולים אחרים בשל האפקט המרגיע שיש לבעלי חיים על האדם. השאלה עליה ננסה לענות במאמר היא: האם תרפיה באמצעות בעלי חיים יכולה להקל על הסימפטומים אצל חולים הסובלים מטיניטוס, סחרחורת או מחלת מנייר?

מאמרים נוספים בנושא דיני עבודה

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה10/09/20949 צפיות
עובד המפוטר ממקום עבודתו זכאי לשכר של חודש כנגד כל שנת עבודה (אלא אם כן, הוסכם על שיעור גבוה יותר), בעת פיטוריו או בעת היותו מתפטר כדין מפוטר או כמוסכם בהסכם עבודה. תשלומי פיצויים מגלמים בתוכם את רכיב העמלות (בחישוב ממוצע של 12 החודשים האחרונים), ואת רכיבי השכר הקבועים, גם כאלה שלא נכנסים תחת הקטגוריה "שכר בסיס". עם זאת, פיצויים אינם משולמים עבור פרמיות, מענקים, בונוסים, החזרי הוצאות, משכורת 13 ותוספות מותנות. הכלל הבסיסי הינו (למעט במקרה של מתפטר בדין מפוטר), שעובד מפוטר בלבד, זכאי לפיצויי פיט

מאת: רונית בילרדיני עבודה14/03/181380 צפיות
חוק פיצויי פיטורים קובע, כי עובד אשר פוטר ממקום עבודתו לאחר שנת עבודה זכאי לפיצויי פיטורים מהמעביד. כמו כן, קובע החוק, כי בנסיבות מסוימות זכאי עובד לתשלום פיצויי פיטורים אף לאחר התפטרותו מעבודה. (הרעת תנאים, התפטרות לצורך טיפול בילד, מעבר מגורים לצורך עבודתו של בן הזוג ועוד).

מאת: tiloniדיני עבודה07/09/171913 צפיות
לעיתים, כמו בכל משפחה, יכולים להתגלע ויכוחים וחילוקי דעות, אולי אפילו להיאמר מילים קשות אך במקום העבודה, בניגוד למקרים דומים בתוך המשפחה הקרובה או לחברים הקרובים, עלול הצד השני לראות בדברים אלו כהוצאת לשון הרע בעבודה ולתבוע את אומרם בבית המשפט תחת חוק ""איסור לשון הרע התשכ"ה- 1965"

מאת: שירה אלהדיני עבודה20/12/161709 צפיות
במסגרת עבודתו, זכאי העובד לזכויות שונות, כגון חופשה שנתית, דמי הבראה, גמול שעות נוספות ועוד.

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה01/08/162687 צפיות
אישור מרופא תעסוקתי המורה כי אין העובד מסוגל לחזור לעבודתו הקודמת, או מצב הזהה לה, וזאת בשל תפקוד לקוי של אחד מאברי הגוף. עובד הסובל מבעיות בריאותיות ומציג מסמכים מרופא מומחה, המציין את הלקות בכושר עבודתו ומגבלותיו הרפואיות בעבודתו. עובד הסובל ממגבלה בריאותית ומבצע עבודה אשר אינה מתאימה ליכולותיו הרפואיות עקב מצב בריאותי לקוי.

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה02/06/163298 צפיות
החובה לשלם שכר בחגים לעובדים, עולה מתוקף צו ההרחבה להסכם המסגרת במגזר העסקי. בהתאם לכך, עובד חודשי ועובד שכר (בתנאים הרשומים להלן) זכאים לשכר רגיל, אף בימים אשר לא עבדו בהם בשל היותם ימי מנוחה בחגים.

מאת: אבי דוידידיני עבודה23/05/163466 צפיות
בקצרה על הרעת תנאים בעבודה לאלו המחליטים להתפטר ולאלו המחליטים להישאר במקום העבודה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica