חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הרשת האפלה - The dark side of the internet

הרשת האפלה לפי ההגדרה בויקיפדיה היא כל אזור או חלק ברשת שלא ניתן להגיע אליו בדרכים קונבנציונאליות. מאחורי רוב הפעילות הפלילית שמתנהלת ברשת עומדים ארגוני פשע מאורגן. אלה ארגונים  שעברו מסחיטה, הלוואות בריבית קצוצה ופשעים פיזיים לפשיעה מקוונת. מאחורי רוב הספאם שנשלח אל תיבות אימייל ומאחורי אתרי ה- Phishing  ( גניבת מידע , כאשר הגנב מתחזה לאתר אינטרנט אמין ) ,  עומדים ארגוני פשיעה מיומנים שמנסים לגנוב את פרטי חשבון הבנק של הגולשים. למשל, בנובמבר 2009 הופץ מייל שבקש ממקבל ההודעה להתחבר ע”י קישורית לאתר שזהה עצמו כאתר של בנק ישראל, מקבל ההודעה התבקש למלא את פרטיו האישיים כולל מספר כרטיס אשראי וסיסמת התחברות, מי שלחץ על קישורית ההתחברות הגיע לאתר שהתחזה לזה של בנק ישראל, וכאשר מלא את פרטיו עשו הנוכלים שימוש בכרטיס האשראי שלו. דוגמא נוספת – בימים אלה עלה עמוד מזויף של IKEA באתר הרשת החברתית Facebook, שהבטיח מתנה בשווי $1,000 והוביל לרישום של 40,000 משתמשים. נוכלים שפתחו את העמוד המזויף  הבטיחו שכל משתמש שירשם
כ- Fan, שמכונה כיום Like, ויציע לחבריו להצטרף גם הם, יזכה לשי בשווי $1,000 לצורך קניות בחנות. כדי לממש את המתנה, נדרשו המשתמשים למסור את פרטיהם האישיים , כמובן שאף גולש לא קיבל את המתנה, אבל  פרטיו האישיים שנמסרו מצויים כעת בידי הנוכלים.

הכלכלה האפלה של הרשת מגלגלת מאות מיליוני דולרים בשנה. הונאות ברשת הפכו כבר מזמן לשגרה ולמרות האזהרות המרובות יש רבים שנופלים כפרי בשל לידי הנוכלים. כדי להוציא לפועל את תוכניותיהם, רוכשים הנוכלים שירותים מספקים שונים. אחד השירותים הפופולאריים הוא זמן שימוש ברשת    Botnets - רשת מחשבים שנמצאת תחת שליטתם של פושעים. כל רשת כזאת מורכבת מעשרות אלפי מחשבים “תמימים ” אישיים או של ארגונים , שגורם עוין הצליח להחדיר אליהם סוס טרויאני או כל וירוס מתאים, שמאפשר לו לשלוט במחשבים לעשות בהם כרצונו,  ולהפוך אותם לעושי רצונו. הגורמים העוינים השולטים ברשתות הזדוניות
ה- Botnets מפעילים את המחשבים כיחידה בעלת עוצמה רבה המנוצלת למתקפות מסוגים שונים כנגד מחשבים ומשתמשים ברחבי העולם . כאן הם משתמשים בשיטת ה- Farming  (גניבת מידע על-ידי פריצה למאגרי מידע חסויים באינטרנט ) למשל, משלוח spam, שיכול לשמש כדי לפתות גולשים להיכנס לאתרי Phishing . גולשים מקבלים מייל שמציע להם לעבוד מהבית בעיבוד הזמנות מי שנענה להצעה מקבל לחשבון הבנק שלו כסף שהוצא במרמה מחשבון בנק אחר, ומתבקש למסור אותו לפושע במזומן או דרך שירות העברת כספים תמורת תשלום נוסף.  הגולשים שהתפתו חושבים שהם עובדים בעבודה לגיטימית.

    הנוכלים פורצים לעיתים למאגרי מידע של בנקים ומוסדות פיננסים אחרים, דולים מידע ומשתמשים בו . הפריצה  היא לפעמים למחשב האישי של הקורבן, וכאשר הקורבן מקליד את פרטיו האישיים כולל מספר כרטיס אשראי  מזימת הפושעים הושלמה. הפעילות של ה -Botnets מתבצעת מבלי שבעלי המחשבים מודעים לה ובאופן שאינו פוגע בתפקוד השוטף של המחשב, כדי שלא לעורר חשד. ארגוני פשיעה רבים שוכרים רשתות  Botnets כדי לבצע מתקפות מתוזמנות על אתרים שונים, וסוחטים אותם. גורם אחר שאליו יכולים ארגוני הפשיעה לפנות הוא מפתחי תוכנות זדוניות, תוכנות זדוניות רבות נמכרות עם הסכמי שימוש וכתבי אחריות. הקראקר מוצא פרצה במערך אבטחה של ארגון  ומוכר את המידע לארגון פשיעה. הארגון מעביר אותו למפתחי תוכנות זדוניות, שתמורת תשלום מספקים לו תוכנה מותאמת לניצול הפרצה. אחרי החדרת התוכנה יכול הארגון לשכור זמן שימוש Botnets כדי לתקוף את הארגון ולסחוט אותו או להוציא ממנו מידע יקר ערך. הנוכלים יכולים לקנות כמויות עצומות של מספרי כרטיסי אשראי, להזמין כרטיסי אשראי מזויפים עם מספרים גנובים, לקנות תוכנות זדוניות ואת פרצות האבטחה שהקראקרים חשפו, להזמין מסמכי זיהוי פיזיים כמו דרכונים או רישיונות נהיגה, הם יכולים לחסום גישה למספר טלפון של מישהו, למשל עסק מתחרה, נותני השירות יציפו אותו בשיחות טלפון אוטומטיות ללא הפסקה כדי לחסום את הגישה לקו שלו ולהפיל אותו כלכלית. תחלופת הכספים בין הרוכש למוכר מתנהלת באמצעות שירותים של העברת כספים ישירה שיטת תשלומים בעלת שימושים לגיטימיים שמאפשרת להמיר כסף רגיל תמורת קרדיטים, כסף מקוון. גם לא עבריינים יכולים ללמוד לכתוב וירוסים או להפעיל תוכנות להפלת שרתים.

   גם הפצת פורנוגרפיה קיימת ברשת האפילה ונפוץ בהם ניסיון שנגמר לצערנו לעיתים בהצלחה לפגוע בגולשים מהם גם קטינים. ילדים ובני נוער לא מודעים לצדדים האפלים ברשת הם בתמימות כותבים בצ’טים ובפורומים ונופלים קורבן למתחזים עבריינים וסוטים שמנסים להיפגש איתם על מנת לפגוע בהם. לעיתים נוער נגרר להימורים לא חוקיים שמסתיימים בכי רע. שימוש נוראי שנעשה ברשת האפילה הוא פיגוע חבלני רצחני כמו במקרה של אופיר רחום. לאחרונה נפתח דף ב- Facebook שהקימו הורים כדי לשתף ולדון בבעיות הרשת האפילה  הדף נקרא : ” מה ילדכם עושה באינטרנט?”

    אוסיף שגם פגיעה בזכויות יוצרים קיימת ברשת האפלה שאולי היא פחות חמורה מהפשיעות שציינתי לעיל אבל גם היא איננה חוקית ופוגעת ביוצרים. מעבר לפגיעה בזכויות יוצרים יש גם חשש לפגיעה בגולשים עצמם. הודעת דרישה לתשלום פיצויים לאולפני הסרטים החלה להופיע בימים אלה אצל גולשים המורידים קבצים דרך רשת Bittorrent, ההודעה, שמופיעה על המסך בכל אתחול, מגיעה ככל הנראה דרך קובץ מזויף או וירוס המצורף לאחד הקבצים. ההודעה הציגה בפני הגולשים את הקבצים המפרים במחשב, והציעה להם לשלם סכום של 400 דולר באמצעות מסירת כל הפרטים האישיים, ומסירת פרטי כרטיס אשראי או להיתבע ולהסתכן בחמש שנות מאסר ובקנס של 250,000 דולר. לפי הדיווח, מדובר כנראה, בנוכלים שמנסים להשיג כסף ופרטי כרטיס אשראי, ואינם קשורים לארגוני הזכויות. האתר שבו נעשתה פעולת הגביה הוסר מהרשת , אך מי שנפל ברשת שילם או ישלם את המחיר.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אילנה שקולניק-בקל

ilana shckolnick-backal

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אילנה שקולניק-בקל

מאת: אילנה שקולניק-בקלתרבות דיגיטלית17/08/121217 צפיות
השפעותיו החיוביות של ניהול בלוג על הילד.

מאת: אילנה שקולניק-בקלרשתות חברתיות21/07/101666 צפיות
הספריות הציבוריות בישראל להבין שפייסבוק כיום הוא אחד מהאתרים הפופולאריים ביותר עם כ-2 מיליון משתמשים ישראלים. התפוצה הרחבה שלו מאפשרת למצוא בו את קהלי היעד המתאימים לעסקים ומטרות שונים, ולייצר בו פעילות שיווקית מוצלחת , ולכן הוא הכרחי גם לספריות ויכול להפוך לכלי שיווקי ויראלי עבורן כאשר המטרה היא לשווק את הספריה.

מאת: אילנה שקולניק-בקלשיווק באינטרנט12/06/101506 צפיות
מפרסמים ומשווקים יוכלו מעתה לבדוק שני פרמטרים שלא יכלו לבדוק עד כה, מה הסבירות שצרכנים משתמשים באינטרנט כדי לבצע סקר ורכישה של מוצרים שונים.ולהעריך את התפקיד שמהווה הסקר המקוון של הלקוח שהוא מבצע באינטרנט עד הרכישה בפועל, לעומת שימוש וחיפוש במקורות מידע צרכניים הודות לברומטר המסחר הצרכני כלי חדש שהשיקה גוגל ביוני 2010 בשיתוף עם ארגון לשכות הפרסום האינטראקטיבי.

מאת: אילנה שקולניק-בקלתעשייה04/06/101378 צפיות
תנאי ההעסקה במפעל פוקסקון קשים ביותר ואינם עומדים בתקנים המינימליים.

מאת: אילנה שקולניק-בקלאינטרנט - כללי27/05/101584 צפיות
כדי להתחרות ב- office של Microsoft ולאפשר עריכה משותפת בזמן אמת. גוגל השיקה לאחרונה גרסאות חדשות ל- Google Docs ולדבריהם " Now faster and easier to use than ever before"

מאת: אילנה שקולניק-בקלתרבות דיגיטלית21/05/101306 צפיות
Google יצאה באחרונה בהכרזה על פתיחה במהלך קיץ 2010 של חנות ספרים באינטרנט בשם Google Editions או "Google Editions e-book store". הספרים האלקטרוניים ימכרו בתשלום ברשת.

מאת: אילנה שקולניק-בקלאינטרנט - כללי15/05/101145 צפיות
נוכח התחרות המתמדת בין גוגל לבין מייקרוסופט והרשתות החברתיות, חלו שיפורים בחיפוש ב- google, על אחדים מהשיפורים אעמוד במאמר.

מאמרים נוספים בנושא אינטרנט - כללי

מאת: בנימין קלינגראינטרנט - כללי04/04/223004 צפיות
הצהרת נגישות אנו בקלינגר רישוי עסקים והתרי בניה רואים חשיבות עליונה בסיוע והנגשת אתר האינטרנט שלה לאנשים עם מוגבלויות, ובכך לאפשר למרבית האוכלוסייה לגלוש בקלות ובנוחות ולהנות מהאתר המושקע. בהתאם לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות תשנ"ח-1998 ולתקנות שהותקנו מכוחו, מושקעים מאמצים ומשאבים רבים בביצוע התאמות הנגישות הנדרשות שיביאו לכך שאדם עם מוגבלות יוכל לקבל את השירותים הניתנים לכלל הלקוחות, באופן עצמאי ושוויוני.

מאת: nirאינטרנט - כללי01/11/213483 צפיות
שיווק בגוגל עדיין נתפסת כחברה מגניבה וצעירה ברוחה שמשקיעה במשרדים ובעובדים הרבה יותר מהמתחרים, אבל רבים שוכחים שהיא פועלת בדיוק באותה סביבה תחרותית שבה ענקים אחרים ממהרים להדביק את התקדמותה.

מאת: רוןאינטרנט - כללי28/07/193845 צפיות
לימודי הסייבר פותחו בהתאם לצורך הלאומי להגנת מהקאינג, על מנת להבטיח רמה מקצועית גבוהה, מהימנות וידע עדכני לכל העוסקים בתחום.

מאת: רוןאינטרנט - כללי24/06/163157 צפיות
מאמר על אתר קופונים

מאת: יוסי לויאינטרנט - כללי02/05/163254 צפיות
כולם היום קונים צפיות ביוטיוב על מנת למתג את העסק שלהם, זה מתחיל בזמרים וממשיך לבעלי עסקים גדולים / קטנים, מומלץ בחום רב לבחון את האופציה לרכוש צפיות איכותיות ממשתמשים בחו"ל הריי שהדבר יכול לתרום לכם רבות למיתוג ולהפוך לגדולים, העין קובעת ומייצרת מציאות.

מאת: ליאוראינטרנט - כללי22/02/163190 צפיות
תרגום אתרים בעזרת חברת שירותי תרגום, בעלת מוניטין, מביא לתוצאה טובה מאוד. תרגום אתרים שמתבצע היטב, מאפשר להקים אתר חדש, שמיועד לקהל יעד חדש.

מאת: מאיר סוויסה אינטרנט - כללי07/01/163305 צפיות
מובילים בשרון כולנו זקוקים לחברת מובילים בשרון מקצועית ואמינה על מנת לעבור דירה, לשנע מטענים שונים ולהוביל חפצים ממקום למקום. חברת מובילים בשרון מספקת מעטפת שירותים רחבה הכוללת בין היתר הובלת דירות, הובלה עם מנוף לפינוי חפצים גדולים מקומה גבוהה ודירות גג, הובלת מטענים בעיר וברחבי הארץ וכן שירותי אריזה, פריקה ואחסון. חשוב לבחור חברה אמינה ובעלת מוניטין טוב בענף, מומלץ לחתום על חוזה מסודר הכולל פירוט העבודה, עלות, ביטוחים ואחריות.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica