חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

התמכרות לאינטרנט – Internet Addiction Disorder

האינטרנט  הוא מרכיב חשוב בחיינו, מספק לנו מידע, מרחיב אופקים, משמש למטרות לימודים, לקניות, לדיונים, למפגשים חדשים וישנים והיכרויות חדשות , למסרים מיידיים, למשחקים והנאה. בקרב בנוער הוא עשוי לפתח קשרים חברתיים. רשתות חברתיות  הם חלופה ליצירת קשרים חדשים, עסקיים, פרסום אתרים ועסקים. התארגנות למטרה משותפת. תמיכה, יכולת להיחשף ולהיעזר בגולשים אחרים הודות לאנונימיות ,שיחה בזמן אמת ללא עלות טלפונית, ומשחקים משותפים המאחדים את הגולשים, אפשר להשתמש ברשת לכיוונים חיוביים - לקידום עצמי כמו שציינתי במאמרי "זמינות הרשת", אפשר לחוות חוויות חדשות וליהנות מהשפע שהרשת יכולה להציע לנו. והחשוב ביותר , לדעתי, שיתוף שממנו נובעים כל הדברים הטובים שברשת. אך מעבר לסכנות שכבר כתבתי עליהם במאמרי " הרשת האפלה - The dark side of the internet " , קיימת סכנת התמכרות לכל מה שהרשת מציעה למבוגרים ולנוער כאחד ואם לא נזהרים עלולים להיסחף לקיצוניות. 

    אדם שמתמכר לאינטרנט מגלה סימני התמכרות של התעלמות ושכחת מרכיבים חשובים בחיי היום-יום שלו, חוסר יכולת להתנתק מהמחשב וכך מגיע לחוסר שליטה בכמות ובזמן הגלישה, וכשהוא מתנתק יש בו רצון עז ואובססיבי לחזור אליו, ראיית המציאות של גולש מתמכר אינה ריאלית  הוא בעצם לא חי במציאות. הוא מעורר  התנגדות מצד הסובבים אותו ומתנתק מהם. רואים אצלו ניכור חברתי, ויתור על פעילויות חברתיות ופגישות עם חברים ממשיים ולא וירטואלים.  פגיעה בלימודים לנוער ולסטודנטים, פגיעה בעבודה  ובגלל ירידה בתפקוד בעבודה , עיכוב ודחיית מטלות או אי ביצוען מגיעים אף לפיטורים.  קושי לתפקד כאדם מן השורה, הפרעה לחיי היומיום, בריחה מהמציאות. אורח חיים כזה עשוי להביא לדיכאון ביחוד את הנער הגולש כשהוא חייב לחזור למציאות כי הוא ישן פחות וממעט בקשר עם העולם המציאותי. יתכן שדוקא הדיכאון הוא שהביאו להתמכרות לאינטרנט, SANG Kyu Lee  פרופסור לפסיכיאטריה מאוניברסיטת הולים בקוריאה, טען שככל שהנער מדוכא יותר כך יגלוש יותר.ילדים בדיכאון הם בעלי ציפיות נמוכות ולכן יחפשו תגמול קל ומהיר ואותו יקבלו באינטרנט. דיאב אלמהאנה, פסיכיאטר, מנהל קליניקה פרטית בקליבלנד, ארה"ב, מספר על אחד ממטופליו שהתמכר למשחקים און-ליין, עד שעות הלילה הקטנות, הפסיק לישון, הפסיק ללכת לביה"ס, הוא הפך יותר ויותר מכור ויותר מנותק ומדוכא.  אין ודאות מוחלטת מה קודם למה הדיכאון להתמכרות או להיפך, בעקרון לענייננו זה לא משנה את עצם עובדת ההתמכרות . ההתמכרות מביאה לעיתים לפגיעה כלכלית (הימורים,קניות) שמדרדרת את הגולש . ישיבה רבה בבית מגבירה את הניתוק החברתי. התמכרות לכמות מידע עלולה להיות מסוכנת נפשית. הגולש מגיע לכמויות עצומות של מידע שאינו יכול לקלוט והוא אוסף ואוגר אותו ומגיע להצפת מידע Information overload.  הבעיה החמורה בהתמכרות זו היא שיש מכורים שמוכנים להצהיר ללא בושה על התמכרותם שלא כמו בהתמכרויות אחרות. כדי לזהות את ההתמכרות אף עלו לרשת שאלונים למילוי עצמי. עוד סממני התמכרות שנצפו הם קוצר רוח וכעס שהמתמכרים מגלים כאשר השירות לא זמין, ובקורים תכופים מדי באתר שהם מכורים לו כל פעם לזמן ארוך יותר.  לעיתים ההתמכרות גורמת גם הפרעות שינה, כאבי גב ופרקים, הרגלי אכילה לקויים ופגיעה אפשרית במערכת החיסונית. יש לציין שני דברים, יתכן והמתמכר לרשת הוא מתמכר מועד שעשוי להתמכר לדברים אחרים מחוץ לרשת אלא שהרשת יותר זמינה עבורו. ודבר נוסף, יש מומחים שמתנגדים לקביעה שיש בכלל מושג  כזה התמכרות  לרשת.

   מכורים קיצוניים אבדו קשר עם המציאות עד כדי גרימת מוות, בקוריאה זוג הזניח תינוקת  בת שלושה חודשים שמתה מרעב , כי היה שקוע בגידול ילד וירטואלי , לו הקדיש 12 שעות ביממה. בסין בשנת 1994 קפץ ילד אל מותו לאחר ששיחק במשחק המכוון Warcraff  במשך 36 שעות, ההורים תבעו את היצרנים כאחראית למותו. סנדרה האקר, עקרת בית מסינסינטי, התפרסמה כאשר הורשעה בהזנחת ילדיה עקב התמכרות לאינטרנט ונשלחה לטיפול גמילה. האקר נעלה את שלושת ילדיה בחדר מזוהם ללא טיפול, . ברחבי העולם הוקמו מכונים לגמילה מאינטרנט, בסין שבה מעל 10 מיליון נערים מכורים מת בשנת 2009 צעיר מפעולת ענישה במחנה גמילה, ומאז יצא איסור הכאת נערים מכורים. בארה"ב איגוד רופאים איים בשנת 2007 לשלוח רבים לאישפוז בדרישה להכרה בהתמכרות לרשת כמחלה פסיכיאטרית בגלל תסמיניה ולעומתם איגוד הפסיכיאטריה האמריקאי לא מכיר בהתמכרות לרשת כהפרעה..,  ה"ניו יורק טיימס" דיווח שחוקרים ממרילנד בקשו ממאתיים סטודנטים לוותר על תקשורת מקוונת ליום, לאחר 24 שעות רובם גילו עצבנות, ותפקוד לקוי כמו נגמלים לכל דבר., והרגישו ניתוק מזרם החיים. בארה"ב ברידמונד וושינגטון אף קמה סדנת  reSTART  במטרה לטפל בהתמכרות, בעקבות פניות של הורים מודאגים, החליטו בבית החולים קאפיו נייטנגייל שבמרכז לונדון   על פתיחת מרפאה לילדים ובני נוער   קם מרכז להתאוששות מהתמכרות לאינטרנט ברשות הפסיכולוגית קימברלי יאנג, אנו מכירים פורומים בארץ שתומכים במכורי גלישה כמו באתר doctors, ואתר BeOk  ועוד. מחקר שנערך בדרום קוראיה אף מצא קשר בין ADHD לבין התמכרות לרשת, במחקר נבדקו 535 בני 11 שנים בעזרת מבדק מיוחד ושאלונים להורים ולמורים, בבדיקה נמצא, לדבריהם, קשר הדוק בין עוצמת אפיוני ההתמכרות לרשת ובין עוצמת אפיוני ה-ADHD.

   יש ארגונים שאסרו גלישה באינטרנט בזמן העבודה, בצה"ל החל משנת 2000 אסרו גישה לרשת וכתחלופה פתחו את צהלנ"ט, מנהלי ידע ומנהלי מערכות מידע חסמו גישת עובדים לרשתות. לדוגמא, חברת פרטנר חוסמת במחשבי הארגון אתרי מייל חיצוניים כדוגמת ג'ימייל וכן את כלל הרשתות החברתיות ובהן גם אתר יוטיוב . בנק המזרחי מאפשר לעובדיו לגלוש ברשת באמצעות אינטרנט מאובטח, כאשר הרשאות הגישה של כל מחלקה נקבעים בהתאם לצורך מקצועי. ועוד.

   התמכרות לרשת עדיין לא מוגדרת חד משמעית כהפרעה קלינית ידועה כפי שמוגדרות התמכרויות אחרות, מה גם שחסרה הגדרה  מהי רמת גלישה נורמאלית. ובמחקריהם הם נוטים לאחד את כל העולם הוירטואלי ה-Cyberspace  ולא מבודדים את ההתמכרות לאינטרנט בלבד. למרות זאת החוקר Ivan Goldberg  קבע הגדרה להתמכרות זאת כ- Internet Addiction Disorder.

 מניסיוני האישי יש נערים אצלנו בספריה שמגלים סימני התמכרות לפי זווית ראייתי הבלתי מקצועית. דוגמא לכך הבאתי בפוסט שלי. "גנבו לו את הכסף".

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אילנה שקולניק-בקל

ilana shckolnick-backal

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אילנה שקולניק-בקל

מאת: אילנה שקולניק-בקלתרבות דיגיטלית17/08/121214 צפיות
השפעותיו החיוביות של ניהול בלוג על הילד.

מאת: אילנה שקולניק-בקלרשתות חברתיות21/07/101665 צפיות
הספריות הציבוריות בישראל להבין שפייסבוק כיום הוא אחד מהאתרים הפופולאריים ביותר עם כ-2 מיליון משתמשים ישראלים. התפוצה הרחבה שלו מאפשרת למצוא בו את קהלי היעד המתאימים לעסקים ומטרות שונים, ולייצר בו פעילות שיווקית מוצלחת , ולכן הוא הכרחי גם לספריות ויכול להפוך לכלי שיווקי ויראלי עבורן כאשר המטרה היא לשווק את הספריה.

מאת: אילנה שקולניק-בקלשיווק באינטרנט12/06/101506 צפיות
מפרסמים ומשווקים יוכלו מעתה לבדוק שני פרמטרים שלא יכלו לבדוק עד כה, מה הסבירות שצרכנים משתמשים באינטרנט כדי לבצע סקר ורכישה של מוצרים שונים.ולהעריך את התפקיד שמהווה הסקר המקוון של הלקוח שהוא מבצע באינטרנט עד הרכישה בפועל, לעומת שימוש וחיפוש במקורות מידע צרכניים הודות לברומטר המסחר הצרכני כלי חדש שהשיקה גוגל ביוני 2010 בשיתוף עם ארגון לשכות הפרסום האינטראקטיבי.

מאת: אילנה שקולניק-בקלתעשייה04/06/101378 צפיות
תנאי ההעסקה במפעל פוקסקון קשים ביותר ואינם עומדים בתקנים המינימליים.

מאת: אילנה שקולניק-בקלאינטרנט - כללי27/05/101584 צפיות
כדי להתחרות ב- office של Microsoft ולאפשר עריכה משותפת בזמן אמת. גוגל השיקה לאחרונה גרסאות חדשות ל- Google Docs ולדבריהם " Now faster and easier to use than ever before"

מאת: אילנה שקולניק-בקלתרבות דיגיטלית21/05/101306 צפיות
Google יצאה באחרונה בהכרזה על פתיחה במהלך קיץ 2010 של חנות ספרים באינטרנט בשם Google Editions או "Google Editions e-book store". הספרים האלקטרוניים ימכרו בתשלום ברשת.

מאת: אילנה שקולניק-בקלאינטרנט - כללי15/05/101144 צפיות
נוכח התחרות המתמדת בין גוגל לבין מייקרוסופט והרשתות החברתיות, חלו שיפורים בחיפוש ב- google, על אחדים מהשיפורים אעמוד במאמר.

מאמרים נוספים בנושא אינטרנט - כללי

מאת: בנימין קלינגראינטרנט - כללי04/04/222983 צפיות
הצהרת נגישות אנו בקלינגר רישוי עסקים והתרי בניה רואים חשיבות עליונה בסיוע והנגשת אתר האינטרנט שלה לאנשים עם מוגבלויות, ובכך לאפשר למרבית האוכלוסייה לגלוש בקלות ובנוחות ולהנות מהאתר המושקע. בהתאם לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות תשנ"ח-1998 ולתקנות שהותקנו מכוחו, מושקעים מאמצים ומשאבים רבים בביצוע התאמות הנגישות הנדרשות שיביאו לכך שאדם עם מוגבלות יוכל לקבל את השירותים הניתנים לכלל הלקוחות, באופן עצמאי ושוויוני.

מאת: nirאינטרנט - כללי01/11/213462 צפיות
שיווק בגוגל עדיין נתפסת כחברה מגניבה וצעירה ברוחה שמשקיעה במשרדים ובעובדים הרבה יותר מהמתחרים, אבל רבים שוכחים שהיא פועלת בדיוק באותה סביבה תחרותית שבה ענקים אחרים ממהרים להדביק את התקדמותה.

מאת: רוןאינטרנט - כללי28/07/193841 צפיות
לימודי הסייבר פותחו בהתאם לצורך הלאומי להגנת מהקאינג, על מנת להבטיח רמה מקצועית גבוהה, מהימנות וידע עדכני לכל העוסקים בתחום.

מאת: רוןאינטרנט - כללי24/06/163154 צפיות
מאמר על אתר קופונים

מאת: יוסי לויאינטרנט - כללי02/05/163249 צפיות
כולם היום קונים צפיות ביוטיוב על מנת למתג את העסק שלהם, זה מתחיל בזמרים וממשיך לבעלי עסקים גדולים / קטנים, מומלץ בחום רב לבחון את האופציה לרכוש צפיות איכותיות ממשתמשים בחו"ל הריי שהדבר יכול לתרום לכם רבות למיתוג ולהפוך לגדולים, העין קובעת ומייצרת מציאות.

מאת: ליאוראינטרנט - כללי22/02/163183 צפיות
תרגום אתרים בעזרת חברת שירותי תרגום, בעלת מוניטין, מביא לתוצאה טובה מאוד. תרגום אתרים שמתבצע היטב, מאפשר להקים אתר חדש, שמיועד לקהל יעד חדש.

מאת: מאיר סוויסה אינטרנט - כללי07/01/163299 צפיות
מובילים בשרון כולנו זקוקים לחברת מובילים בשרון מקצועית ואמינה על מנת לעבור דירה, לשנע מטענים שונים ולהוביל חפצים ממקום למקום. חברת מובילים בשרון מספקת מעטפת שירותים רחבה הכוללת בין היתר הובלת דירות, הובלה עם מנוף לפינוי חפצים גדולים מקומה גבוהה ודירות גג, הובלת מטענים בעיר וברחבי הארץ וכן שירותי אריזה, פריקה ואחסון. חשוב לבחור חברה אמינה ובעלת מוניטין טוב בענף, מומלץ לחתום על חוזה מסודר הכולל פירוט העבודה, עלות, ביטוחים ואחריות.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica