חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פיצויים לנאשם שזוכה - דיני נזיקין

מאת: yaelנזיקין05/07/20101063 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

פיצויים לנאשם שזוכה - דיני נזיקין


במקרה זה, המערער, זוכה בביהמ"ש המחוזי מאשמת הריגה ומאשמת חבלה בכוונה מחמירה ולאחר שזוכה, הגיש בקשה לביהמ"ש המחוזי לפיצוי בגין מעצרו והוצאות מכוח ס' 80 לחוק העונשין.

פרטי המקרה: המערער, אשר הינו עו"ד במקצועו, יצא בערב ליישוב דבוריה בכדי לפגוש אדם אשר כינה עצמו בשם "אבו מחמוד" משהגיע למקום, חיפש את ביתו של הלה ומשנמסר לו כי אין בכל הסביבה אדם העונה לשם "אבו מחמוד" חזר חזרה למכוניתו, אולם עת פתח את דלת מכוניתו, תקפו אותו שלושה גברים, המערער, הוציא אקדח (אשר נשא ברישיון) וירה לעבר התוקפים. אחד נהרג ושנים אחרים נפצעו קשה. מיד לאחר האירוע הסגיר עצמו למשטרה  והיה עצור למשך 3 שבועות עד להגשת כתב האישום אשר ממנו זוכה. המערער טען להגנה עצמית וטענתו התקבלה לפי סעיף 34 י לחוק העונשין ("הגנה עצמית").

לאחר הזיכוי, הוגש לביהמ"ש המחוזי בקשה לפיצוי בגין ימי המעצר והוצאות משפט מכוח סעיף 80 (א) לחוק העונשין.

ע"פ סעיף 80 (א) לחוק העונשין ישנן שתי חלופות המזכות בתשלום פיצויים מאוצר המדינה:

א-     שלא היה ייסוד לאשמה- המבחן לפסיקת פיצוי בעילה זו הוא: האם בהינתן התשתית הראייתית, היה תובע סביר מגיש כתב אישום (השימוש בעילה זו נעשה במקרים חריגים בלבד, מקום בו הזיכוי היה "ידוע מראש")

ב-      נסיבות אחרות המצדיקות פיצוי- בגדר עילה זו מצוי שיקול דעת רחב לביהמ"ש אולם, בבואו של ביהמ"ש לדון בחלופה זו עליו לשקול מס' רב של שיקולים וביניהם שיקולים הכוללים את "טיב הזיכוי", הטעמים לזיכוי ומצבו של המערער.

ביהמ"ש המחוזי טען כי אף אחת מבין החלופות אינן מתקיימות במקרה דנן, ראשית, ביהמ"ש המחוזי טען  לעניין חלופה א- "שלא היה ייסוד לאשמה" – אינה מתקיימת במקרה זה, היות וכן היה ייסוד לאשמה, ההחלטה להעמיד לדין את המערער על סמך חומר הראיות בתיק היתה סבירה, זיכויו התאפשר לאחר שמיעת הראיות וכי הוא זוכה מתוך טענה להגנה עצמית, כמו כן, התנהלות הפרקליטות והמשטרה היתה ללא דופי.

לעניין חלופה ב- "נסיבות אחרות"- המערער טען כי: "חייו אינם חיים" מאז אותה הפרשה והוא אינו יכול לחזור לכפרו לעולם. ביהמ"ש טען כי אין בסיבה זו משום נסיבות מיוחדות הקשורות לכתב האישום וזאת היות מצבו האישי של המערער נובע מן האירוע האלים אותו עבר והוא אינו יכול לחזור לכפרו בגלל הירי שביצע ולא מפאת הגשת כתב האישום  אשר הוגש ועל כן, אין מקום לפצותו.  לאור האמור, דחה ביהמ"ש המחוזי את בקשתו לפיצוי של המערער ומכאן ערעורו לביהמ"ש העליון.

ביהמ"ש העליון קיבל את הערעור בחלקו וקבע כי: במקרה דנן, לא מתקיימת חלופה א', היה ייסוד לאשמה אשר התבררה בביהמ"ש. חלופה ב' – נסיבות אחרות- מתקיימת בחלקה, מצבו של המערער ונסיבותיו האישיות מצערות מאוד, אך אינן ברות פיצוי והנזק איננו "יתום" יש לנזקו זה   "אבות", המערער רשאי לתבוע בנזיקין את תוקפיו. והוצאותיו אין בהם כדי להביא לפיצוי מקופת המדינה.

אולם, לעניין הזיכוי המוחלט של המערער, מצא ביהמ"ש סיבות לפיצוי ונשען על פס"ד רע"פ 960/99 מקמילן נ' מדינת ישראל פ"ד נג(4) 294,303. בפס"ד זה, ברוב דעות נקבע כי פרשנותו הראויה של הסעיף נגזרת מחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו  וחוק יסוד: חופש העיסוק ומורה כי זיכוי מוחלט מן האשמה – להבדיל מזיכוי מחמת הספק- מצדיק ככלל, תשלום לנאשם בשל הוצאות הגנה, וכן פיצויים בשל מעצר או מאסר. החלטה זו רוככה וכיום לא מספיק שיזוכה "זיכוי מוחלט". הטעמים "לזיכוי מוחלט" יהוו שיקול חשוב ביותר. זאת, כאשר באים להכריע, על בית המשפט לראות האם באמת ובתמים נעשה לאדם עוול שעל המדינה לפצותו ולשם כך, יש לשים לב לחלוקה בעניין "זיכוי מוחלט"- האם הזיכוי הוא בחזקת "פטור" – מלשון "פטור אבל אסור" שבדיני שבת (בבלי שבת ג' א') ומעין "הגנה עצמית פוטרת", או בחזקת "צידוק"-  מלשון מעשה מוצדק ומעין "הגנה עצמית מוצדקת" (בנסיבות העניין כמובן).

ההבדל המהותי בין השתיים הינו בבסיסו הבדל מוסרי, בעוד "שבצידוק" המעשה הינו "טוב" ונכון מבחינה מוסרית,  ואילו כאשר מדובר ב"פטור" המעשה עדיין נתפס "כרע" בעיני החברה, גם באותן נסיבות המיוחדות המביאות לאותו הפטור.

במקרה דנן, בית המשפט העליון קיבל את ערעורו של המערער בחלקו, ופסק לו פיצוי אך ורק לעניין "הנסיבות המיוחדות"- ולאור הזיכוי המוחלט והצודק של המערער.


ד"ר דוד סער, עו"ד


למידע נוסף בנושא עורכי דין - דיני נזיקין בקרו באתר מה הסיכוי - עורכי דין עונים על שלות

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת yael

מאת: yaelספורט אתגרי27/04/111530 צפיות
SUP ובמילים אחרות: Stand Up Paddle הוא מונח מתחום גלישת הגלים. קייטסרף כולל גלישה בישיבה באמצעות תושבת מתאימה. היא אמנם מגבילה את הגולש, אך בהחלט מיועדת לתפיסת תאוצה.

מאת: yaelבריאות העין05/04/111384 צפיות
עולם עזרי הראייה ובעיקרו תחום עדשות המגע, עובר בשנים האחרונות התפתחות רבה. הטכנולגיות החדשות המשמשות ליצור עדשות מגע, מאפשרים ליצרנים הושנים לספק עדשות במגוון רחב מאוד של עדשות מסוגים שונים ומגוונים

מאת: yaelטיולים בארץ01/04/112058 צפיות
טיולים מאורגנים הם הדבר הקלה והנוחה ביותר לטייל בארץ ובחו"ל, ללא צורך בהזמנת טיסות, מקומות לינה, כלי תחבורה, תכנון מסלול וכן הלאה

מאת: yaelבעלי חיים - כללי22/02/112246 צפיות
בניית אקווריום נחשב כיום לתחביב פופולארי ושכיח. לא יהיה זה שגוי להגיד כי בשנים האחרונות רבים "מגלים מחדש" את הקסם שבגידול הדגים

מאת: yaelבר ובת מצווה14/02/111297 צפיות
מועדוני בר מצווה הם למעדה מועדוני אירועים, בהם נהוג לחגוג אירועים קטנים וצנועים יחסית

מאת: yaelעיצוב פנים08/02/111345 צפיות
פרקט הוא למעשה כינוי צרפתי לרצפת עץ. במקורם מקשטים פרקטים אחוזות, ארמונות וכיום גם אולמות ספורט סגורים

מאת: yaelקניות 01/02/111306 צפיות
בחירת מתנות מקוריות, נחשבת למשימה לא פשוטה כלל ואין זה משנה אם אנו מעוניינים להעניק מתנה לאבא, מתנה מקורית לחברה או מתנה לחבר

מאמרים נוספים בנושא נזיקין

מאת: עידן שלומןנזיקין29/04/192388 צפיות
אחד החוקים הכי משמעותיים לטובת הצרכן הישראלי הוא חוק שירותי תעופה שחוקק חבר הכנסת אחמד טיבי לפני מספר שנים. חוק זה הוא ללא ספק בשורה מרעננת במסגרת חוקי הגנת הצרכן בישראל ונוגע הן לטיסות מישראל לחוץ לארץ, טסים פנים ארציות בישראל וטיסות ממדינה זרה לישראל, בין אם מדובר בטיסה ישירה או כזאת הכוללת חניית ביניים.

מאת: עידן שלומןנזיקין22/04/192475 צפיות
אחד התחומים הפעילים ביותר בעולם המשפט הישראלי הוא זה של תביעות נזיקין ותאונות דרכים. הסיבה לכך די פשוטה, והיא כיוון שכולנו עלולים להיקלע לסיטואציה בה אנו נפגעים במזיד או בשוגג ויש מי שניתן לתבוע על מנת שייתן על כך את הדין.

מאת: עידן שלומןנזיקין22/04/192474 צפיות
שכירים רבים תופסים במחשבתם שהם רשאים לתבוע מקרה של תאונת עבודה או פגיעה מהעבודה רק כאשר מתרחש אירוע נקודתי ספציפי שברור (לפחות עבורם) שהוא זה שגרם להם לנזק גופני. לא כך הדבר וכדאי שתכירו מושג "חדש" יחסית בתביעות של תאונות עבודה – מיקרוטראומה.

מאת: עידן שלומןנזיקין22/04/192575 צפיות
ההגנה על זכויות העובדים מתרחבת כל הזמן ככל שאנו למדים יותר ויותר על גורמים הפוגעים בעובדים במהלך עבודתם. חלק מפגיעות אלו נחשבות בתור מחלת מקצוע על ידי מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית של משרד הכלכלה, ולעובד שנפגע באופן זה יש זכויות תביעה מול ביטוח לאומי.

מאת: עידן שלומןנזיקין18/02/192316 צפיות
אמצעי המדיה הרבים שזמינים לכל אחד ואחת מאיתנו הביאו בשנים האחרונות לעלייה משמעותית באלימות שעולה בטקסטים רבים שנכתבים בערוצי התקשורת השונים. חלק מאותם תכנים, בין אם במסגרת כתבה, מאמר, פוסט או מסרון הם בבחינת לשון הרע והוצאת דיבה מבחינה חוקית ונכנסים תחת הגדרות חוק לשון הרע במדינת ישראל.

מאת: עידן שלומןנזיקין19/01/193113 צפיות
מגיע לכם פיצוי! כך קובע חוק טיבי שעבר בכנסת לפני מספר שנים, ונועד לתת מענה לציבור הצרכנים שנפגע על ידי חברות תעופה שונות בין אם במקרים של עיכוב בטיסה או ביטול טיסה.

מאת: עידן שלומןנזיקין24/12/182207 צפיות
ביטוח סיעוד הוא אחד הביטוחים החשובים ביותר לכל אחת ואחת במדינה. בין אם רוכשים זאת באמצעות קופת החולים או במסגרת ביטוח פרטי, הרי שביטוח סיעודי אמור לכסות אותנו (ובעיקר את בני ביתנו) במקרה ונקלע למצב סיעודי.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica