חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תוספת התייקרויות – הקבלן הראשי קיבל. מה לגבי קבלן המשנה?

קבלן נשכר לבצע עבודות תאורה עבור מזמין מסוים, ומיד לאחר מכן מסר את ביצוע העבודות לקבלן משנה מטעמו.

בתמורה לביצוע העבודות שולמה לקבלן על-ידי המזמין התמורה שנקבעה בהסכם ביניהם, בתוספת התייקרויות עקב הצמדת המחירים בהסכם למדד תשומות הסלילה.

קבלן המשנה מצד שני, קיבל מהקבלן הראשי את סכום התמורה שהוסכם ביניהם בלבד, ללא התייקרויות כלשהן.

בנסיבות אלה, נשאלת השאלה האם זכאי קבלן המשנה לקבל מהקבלן תוספת בגין ההתייקרויות?   

אלו הן, בתמצית, עובדות פסק הדין שניתן לאחרונה בתיק שנדון בבית משפט השלום בי-ם [1]

באותו מקרה, התובעת, קבלן המשנה, הסתמכה על לשונו של סעיף התמורה בהסכם בינה לבין הקבלן הראשי, שקבע כי בתמורה לביצוע העבודות ישלם הקבלן הראשי לקבלן המשנה סכום מסוים בתנאי תשלום של –

"שוטף + 75, ובכפוף לאישור המזמין לכל תשלום ותשלום והעברת התשלום הרלוונטי לחברה על ידי המזמין (גב אל גב מול המזמין) בהתאם לתוכניות."

התובעת טענה, כי מהמילים "גב אל גב מול המזמין" יש להבין כי גם היא, כמו הקבלן הראשי,  זכאית לתוספת התייקרויות.

על טענה זו השיבה הנתבעת, הקבלן הראשי, כי ההסכם עם קבלן המשנה קבע מחיר "פיקס" עבור העבודות, ולכן הנתבעת אינה זכאית לקבל כל תוספת מלבד התשלום שהוסכם בין הצדדים.

בית המשפט (כבוד השופטת מלכה אביב) קיבל את עמדת הנתבעת, וקבע, על דרך של פרשנות חוזית, כי המילים "גב אל גב מול המזמין" נוגעות למועד התשלום ולא לסכום התשלום, ומטרתן להבהיר שהתובעת זכאית לתשלום בגין העבודות שביצעה רק לאחר שהנתבעת תקבל מהמזמין את התשלום לאותו שלב.

בית המשפט קבע, כי לו הצדדים היו מתכוונים לקבוע כי התשלום יישא תוספת התייקרויות, היה הדבר צריך לבוא לידי ביטוי מפורש בהסכם, במיוחד כאשר מדובר בתוספת המבוססת על עדכונים של מדד ספציפי.

בית המשפט דחה את טענת התובעת, כי מדובר בנוהג מקובל בחוזי קבלנות, הן משום שקיומו של נוהג זה לא הוכח על-ידי התובעת, והן מאחר שאם אכן היה מדובר בנוהג מקובל, לא היתה התובעת מפנה להסכם שבין הקבלן הראשי למזמין, שבו כאמור מופיעה תוספת זו במפורש.

טענה נוספת של התובעת היתה, כי העובדה שביצוע העבודות התארך משמעותית (מ- 14 חודשים לפי ההסכם ל- 4 שנים בפועל) צריך להשליך על פרשנותו של סעיף התמורה, שכן בעת שהצדדים חתמו על ההסכם הם לא צפו שהעבודות תימשכנה זמן כה רב.

אולם, בית המשפט דחה גם טענה זו, וקבע, תוך התבססות על פסק דינו המעניין של כבוד השופט יורם דנציגר בבית המשפט העליון בעניין לוי נ' נורקייט[2], כי מקום בו לשון החוזה היא ברורה וחד משמעית יש לתת לה משקל מכריע בפרשנות החוזה.

באותו מקרה, הבהיר בית המשפט, כי בחתימתה על ההסכם נטלה התובעת סיכון שתקופת ההסכם תתארך, וכפועל יוצא מכך – גם את הסיכון שעקב התארכות זו תהיינה התייקרויות.

גם העובדה שבהסכם המקביל שעליו חתמה הנתבעת מול המזמין נכלל סעיף המזכה את הנתבעת בתוספת התייקרויות, לא היה בה, לדעתו של בית המשפט, כדי להעלות או להוריד בעניין:

"הנתבעת לא התעשרה על גבה של התובעת. התובעת קיבלה בדיוק את התשלום אשר נקבע בחוזה ביניהם. מה הרוויחה הנתבעת על פי החוזה שבינה לבין המזמין אינו מעניינה של התובעת".

יחד עם זאת, ולמרות שהדבר לא נטען על-ידי התובעת, קיבל בית המשפט את תביעתה של התובעת באופן חלקי, ופסק לה הפרשי הצמדה וריבית כחוק על התשלומים ששולמו לה.


[1]

[2] ע"א 5856/06 אמנון לוי נ' נורקייט בע"מ, מיום 28.1.2008.

ת"א 13661/07 א. צום התקנות ואספקות בע"מ נ' זלמן בראשי ואחיו בע"מ, מיום 16.5.2010.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד יוסי נחמני עומד בראש משרד עוה"ד י. נחמני, המתמחה בייצוג ובהופעה בבתי משפט, בליווי חברות ובייצוג קבלנים וחברות קבלניות.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד יוסי נחמני

מאת: עו"ד יוסי נחמניחוק ומשפט - כללי29/07/101027 צפיות
סעיף 3 לחוק חוזה קבלנות, תשל"ד-1974 קובע, כי על המזמין להודיע לקבלן על פגם שהתגלה בעבודות שבוצעו על-ידי הקבלן בתוך זמן סביר ממועד הגילוי, ובמידה שהפגם ניתן לתיקון – לתת לקבלן הזדמנות נאותה לתקנו. במידה שעשה כן המזמין, עובר הנטל אל הקבלן להוכיח כי תיקן את הפגם. לא עשה כן המזמין – הוא איננו רשאי לתבוע את הקבלן בהסתמך על הפגם (אלא אם הוכיח שהקבלן ידע על הפגם, הפגם אינו ניתן לתיקון הוא שמדובר בפגם שיש לתקנו באופן דחוף).

מאת: עו"ד יוסי נחמנינדל"ן ומקרקעין02/06/101632 צפיות
רישום בפנקס הקבלנים המתנהל במשרד הבינוי והשיכון הנו בהתאם לחוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, תשכ"ט-1969 והתקנות שהוצאו מכוחו. פנקס הקבלנים כולל רשימה של כל הקבלנים הרשומים במדינת ישראל, בהתאם לענף המקצועי שבו הם רשומים ולסוג הקבלני שנקבע להם. על-פי החוק, חייב ברישום כל קבלן המבקש לבצע "עבודות הנדסה בנאיות" כהגדרתן בחוק בהיקף של למעלה מ- 32,094 ₪ (הסכום מתעדכן מעת לעת), וכן קבלנים לעבודות שלד בכל סכום שהוא.

מאת: עו"ד יוסי נחמנינדל"ן ומקרקעין02/06/101099 צפיות
ברשימה הקודמת שפורסמה בעניין עמדתי על החשיבות הרבה הטמונה בהכללת הגדרה מדויקת של העבודות המוזמנות במסגרת חוזה קבלנות בנייה וכן של קביעת בסיס ברור לחישוב התמורה המוסכמת על-פי החוזה. ברשימה זו, אציין שני עניינים נוספים שאני סבור שרצוי לפרטם במסגרת חוזה קבלנות בנייה (מעבר, כמובן, לעניינים רבים נוספים, אשר יריעה זו אינה רחבה דיה בכדי להעלותם במסגרתה).

מאת: עו"ד יוסי נחמנינדל"ן ומקרקעין02/06/101701 צפיות
ברשימה זו וברשימה הבאה שתפורסם באותו עניין, אנסה לעמוד על מספר נקודות אשר רצוי כי יבואו לידי ביטוי בחוזה קבלנות בנייה, ואשר שימת דגש על קיומן עשויה לחסוך לכל הצדדים הנוגעים בדבר זמן ומשאבים כלכליים רבים בקיום התדיינויות משפטיות ממושכות.

מאמרים נוספים בנושא נדל"ן ומקרקעין

מאת: רוני הכהןנדל"ן ומקרקעין26/10/211698 צפיות
טרם ההקמה יש לדעת כי הקמה של מבנה חייבת להיות בהתאמה מלאה לחוקים.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין24/12/201323 צפיות
בונים לכם מגדל חדש ליד הבית? גיליתם שתוכנית חדשה עתידה לשנות לכם את החיים? מגרש החניה שהתרגלתם לחנות בו עומד להיעלם לטובת בניין חדש? תמיד תוכלו להגיש התנגדות לתוכנית. שכן רוצה להוסיף שטח בניה, מבקש שימוש חורג ? מאמר זה יסביר לכם איך אפשר להתנגד לתוכנית, מה צריך לעשות ולמי צריך לפנות.

מאת: רונית אלפסינדל"ן ומקרקעין22/11/201516 צפיות
רכישת דירה יד שניה או דירה מקבלן? ומה בודקים לפני שרוכשים דירה מקבלן? והאם צריך עו"ד דין מקרקעין או שאפשר שעו"ד של הקבלן ייצג אתכם? כל זא ועוד במאמר שלפניכם.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין01/11/201311 צפיות
קיבלת כתב אישום בדואר רשום בשל בנייה ללא היתר, חריגה מהיתר או תוכנית, שימוש חורג, פיצול דירות. אתם שואלים את עצמכם מה עליכם לעשות. במדריך זה נסביר לכם מה צפוי, שלב אחרי שלב.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין29/09/201595 צפיות
מתכננים לבנות בריכת שחייה ביתית? חשו לדעת למה אתם נכנסים! בשנים האחרונות הופכות הבריכות הפרטיות לפופולריות מאוד בכל רחבי הארץ ואינן עוד נחלתן הבלעדית של בעלי הממון בלבד, לא מעט הודות לטכנולוגיות המתקדמות שקיימות כיום, המוזילות משמעותית את עלויות הבניה וההתקנה. נושא הצורך וההליך בהיתר בניה מורכב וחשוב שיהיה מלווה על ידי המומחה הנכון

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין08/09/201004 צפיות
עיריית תל אביב-יפו מפעילה צעדי אכיפה מינהליים ומשפטיים כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה ובכלל זה עבודה אסורה או שימוש אסור בנכס. ב-20 בדצמבר 2018 נכנסו לתקפן תקנות העבירות המינהליות [קנס מינהלי - תכנון ובנייה] תשע"ח 2018. על פי תקנות אלו, ניתן יהיה להטיל קנסות מינהליים על עבודה אסורה, שימוש אסור ועל אי קיום צווים מינהליים להפסקת עבודות או להפסקת שימוש.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין11/08/20962 צפיות
קיבלת צו הריסה? לא סוף פסוק! בת המשפט נתן לאחרונה כמה החלטות שיתכן ויכולים לסייע לך!

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica