חפש מאמרים:
שלום אורח
29.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חנינה מנשיא המדינה לפני תחילת ריצוי עונש של מאסר בפועל

חנינה מנשיא המדינה לפני תחילת ריצוי עונש של מאסר בפועל

 

נאשם במשפט הפלילי אשר הוטל עליו עונש של מאסר בפועל, יכול לפעול בדרך "חוץ משפטית" ולפנות לנשיא המדינה בבקשה לחנינה.

יאמר מיד: נשיא המדינה אינו טריבונל משפטי ואינו דן כבית משפט לערעורים על גזר הדין ופנייה אליו תתאפשר רק לאחר שמוצו ההליכים המשפטיים או שבנסיבות העניין, הליך הערעור הינו חסר כל טעם.

הטיפול בבקשת חנינה מנשיא המדינה הינו טיפול ממושך ומשכך, במקרים מסוימים, נעתר בית המשפט לעכב את תחילת ריצוי עונש המאסר עד להחלטת נשיא המדינה.

יחד עם זאת, בית המשפט העליון קבע כלל המשפטי לפיו בדרך כלל בקשת חנינה לא תשמש טעם לעיכוב ביצוע של גזר הדין, למעט מקרים מיוחדים ויוצאים מן הכלל.

הטעם לכלל זה הינו "משום עירוב שיקוליו של בית המשפט בשיקוליה של הרשות המחוננת, ומשום אפשרות של השפעה, על שיקוליה של זו, ומן הראוי שלא ייעשה כך ולא ייראה כך". (בש"פ 1835/93)

מהם המקרים המיוחדים והיוצאים מן הכלל אשר יצדיקו עיכוב ביצוע עונש מאסר בשל בקשת חנינה?

המדובר במקרים יוצאי דופן במינם ובסוגם, שעיקרם באירועים שאירעו לאחר מתן גזר הדין ואשר לו היו בפני בית המשפט בעת שגזר את עונש המאסר, ייתכן שהיו משפיעים על שיקול דעתו שלא לגזור עונש מאסר כפי שגזר.

ויש להדגיש, כי לאדם שנידון לריצוי עונש מאסר מומלץ לפנות לעורך דין פלילי אשר יבדוק האם המקרה עשוי ליפול לגדרן של הנסיבות המצדיקות הגשת חנינה ובקשה לעיכוב ביצוע עונש המאסר.

כך למשל, בית המשפט המחוזי בחיפה (ב"ש 3197/07) התבקש לעכב את ביצוע עונשו של נאשם שהורשע בעבירה של קבלת דבר מה במרמה בנסיבות מחמירות ונדון למאסר בפועל לתקופה של שנה.

הנאשם במקרה זה סבל ממחלת כלי דם ומצבו הרפואי התדרדר.

הנאשם הגיש ערעור על חומרת עונשו לבית המשפט המחוזי ואף הגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון – וערעוריו נדחו, כשבכל אותה התקופה הסכימה התובעת לעיכוב ביצוע המאסר.

בסופו של דבר, הגיש הנאשם בקשת חנינה לנשיא והתביעה סירבה לעכב את ריצוי עונשו על להחלטה בבקשת החניה.

בית המשפט המחוזי נעתר לבקשת הנאשם וציין כי אמנם מצבו הרפואי של הנאשם הובא לפני בית המשפט שגזר את דינו למאסר, אולם לאחר גזר הדין עבר הנאשם ניתוח לכריתת רגלו השמאלית וכן חלה התדרדרות בתפקוד הכליות עם אפשרות לדיאליזה. בנוסף, התברר כי הנאשם מרותק לכסא גלגלים והוא נזקק לעזרה סיעודית.

לפיכך, קובע בית המשפט המחוזי כי מתקיימות נסיבות מיוחדות שבעטיין הוא ביצוע העונש יעוכב על מנת לאפשר לנאשם לקבל את תשובת נשיא המדינה בבקשת החנינה שהגיש.

לסיכום, לשם הגשת חנינה לנשיא המדינה מומלץ לפנות לעורך דין פלילי אשר יעריך את הסיכויים ויפנה במקרה הצורך בבקשה לעיכוב בוצע עונש המאסר בפועל.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עורך דין פלילי שולמית קהלת-אורן מנחם בגין 48, מגדלי אביב, תל אביב טל. 03-5373410, פקס. 03-5373412, נייד: 052-4604346 www.plili.org.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד שולמית קהלת-אורן

מאת: עו"ד שולמית קהלת-אורןפלילי28/06/111494 צפיות
הגנה מן הצדק הינה למעשה הכרה בכוחו של בית המשפט, במצבים מסוימים, לבטל כתב אישום או חלקים ממנו, כאשר ניהול ההליך הפלילי עשוי לעמוד בניגוד לעקרונות של הגינות משפטית וצדק. מטרתה של ההגנה מן הצדק היא להבטיח התקיימותו של הליך פלילי ראוי, הוגן וצודק.

מאת: עו"ד שולמית קהלת-אורןפלילי22/03/11991 צפיות
כתבי אישום רבים מוגשים נגד גברים אשר מואשמים בתקיפה ובאיומים של בת זוגם – רעייתם או חברתם לחיים. המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט מייחסים חומרה רבה לעבירות אלימות במשפחה (אלמ"ב), בפרט אם מדובר באירועים שהתרחשו מס' פעמים ולאורך תקופה. החומרה המיוחסת לעבירות אלמ"ב באה לידי ביטוי בהוראת חוק לפיה בעבירות של תקיפה נגד בן משפחה וב"תקיפה הגורמת חבלה של ממש" נגד בן זוג , לא תחול חובת השימוע טרם הגשת כתב אישום. הרשעה פלילית בעבירות אלמ"ב עלולה לפגוע בתפקודו של החשוד, בפרט בתחום התעסוקה. לכן, מומלץ לפנות

מאת: עו"ד שולמית קהלת-אורןפלילי22/03/111002 צפיות
פעמים רבות מתרחש אירוע אלים בו שני הצדדים לוקחים חלק, כלומר – משתמשים באלימות. ישנם מקרים בהם צד אחד מתחיל ודווקא נגד הצד השני ש"רק" הגיב, מוגשת תלונה במשטרה ומוגש כתב אישום. במקרים אחרים, צד אחד יוצר פרובוקציה מתוכננת והצד השני "נופל ברשת" ומסתבך בפלילים. אירוע בו מתקיימת אלימות הדדית עשוי להסתיים באופן בלתי צודק בכך שכתב האישום יוגש דווקא נגד זה שנגרר לאירוע או זה שהגיב ולא נגד היוזם. לפיכך, רצוי לפנות לעורך דין פלילי באופן מיידי ועוד בטרם החקירה במשטרה.

מאת: עו"ד שולמית קהלת-אורןדיני תעבורה21/02/111103 צפיות
סעיף 10 לפקודת התעבורה מסדיר את האיסור לנהוג ללא רישיון נהיגה - 1. איסור לנהוג ללא רישיון נהיגה כלל – אדם שנתפס נוהג כשמעולם לא היה לו רישיון נהיגה על אותו סוג רכב בו נהג אז גם תיחשב הנהיגה ללא ביטוח תקף. 2. איסור לנהוג רישיון נהיגה שלא חודש 3. איסור לנהוג ברכב ללא רשות הבעלים או ללא רשות ממי שהשליטה ברכב בידיו – שבל"ר.

מאת: עו"ד שולמית קהלת-אורןפלילי10/02/111249 צפיות
הורים לילדים שנמצאים בגני ילדים ובבתי ספר עליכם לדעת: ילדכם עשויים להיחקר על ידי חוקרי משרד הרווחה או חוקרי משטרת ישראל - ללא ידיעתכם ! המקרה הבולט שמאפשר חקירת ילד מבלי ליידע את הוריו הוא כאשר מתעורר חשד שהוריי הילד או בני משפחה אחרים פגעו בו.

מאת: עו"ד שולמית קהלת-אורןפלילי30/01/11980 צפיות
בניגוד לשימוש והחזקה של סמים שהם מהווים עבירות פליליות מובהקות, שימוש והחזקת אלכוהול גם על ידי קטינים אינם עבירה פלילית, שכן החוק אינו אוסר על קטין לשתות אלכוהול. האיסור בחוק העונשין חל הן מכירת אלכוהול לקטינים וכן על איסור עידוד או שידול קטינים לשתות אלכוהול. לפיכך, כאשר קטין מתחת לגיל 18 קונה משקה אלכוהולי לא הם שעוברים את העבירה – אלא המוכר.

מאת: עו"ד שולמית קהלת-אורןדיני תעבורה30/01/111558 צפיות
רוב רובם של האנשים שרישיונם נפסל על ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים חשים שנעשה לה עוול גדול ובטוחים כי הם ראויים לנהיגה. פסילת הרישיון לתקופה ארוכה של שנה, שבסופה ניתן לגשת שוב למבדקים במרב"ד, פוגעת בשגרת החיים, ביכולת לעבוד וכן בביטחון ובדימוי העצמי. על החלטת המרב"ד ניתן להגיש ערר לוועדת ערר שמקום מושבה בבית החולים תל השומר.

מאמרים נוספים בנושא פלילי

מאת: בנימין קלינגרפלילי01/11/201372 צפיות
כיצד תרגישו אם ביום בהיר אחד ידפקו לכם על הדלת וימסרו לכם ביד "צו הריסה מנהלי"? או אולי תמצאו את צו ההריסה מודבק על המבנה או סתם זרוק בכניסה לבניין. מדובר ככל הנראה על הסיטואציה שלא הייתם מוכנים לה או רוצים להימצא בה. בעקבות הלשנה של "שכנים טובים" או עקב ערנות של מפקחי הבניה זה בהחלט יכול לקרוא גם לך אם בנית ללא היתר. רבים נאלצים להתמודד עם מציאות שכזאת לראשונה, מבלי שיהיו מודעים לזכויות, החובות ודרכי הפעולה הרלוונטיות להם.

מאת: בנימין קלינגרפלילי08/09/201194 צפיות
1. עבירות מינהליות (א) שר המשפטים רשאי לקבוע בתקנות כי עבירה על הוראה שנקבעה בחוק מהחוקים המנויים בתוספת או התקנות שהותקנו לפיו, שאינה פשע, היא עבירה שבשלה ניתן להטיל קנס בדרך מינהלית (להלן - עבירה מינהלית); הקביעה יכול שתהיה דרך כלל, בתנאים או בסייגים. (ב) תקנות לפי סעיף קטן (א) טעונות הסכמת השר הממונה על ביצועו של החוק שלפיו נקבעה העבירה, ואישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת (להלן -הועדה). (ג) נקבע בתקנות לפי סעיף קטן (א) כי עבירה פלונית היא עבירה מינהלית, יחולו הוראות חוק זה גם לגבי עבירה

מאת: בנימין קלינגרפלילי01/09/191569 צפיות
אכיפה שיפוטית סימן ה' לחוק התכנון והבנייה: באחריות יחידת החקירה בוועדה המקומית לבצע חקירה בהתאם להנחיות ולכללים שמפורסמים מעת לעת על מנהל היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבניה. ובסיום החקירה להעביר לתובע את חומר החקירה להכרעה בדבר העמדה לדין והגשת כתב אישום.

מאת: אבי דוידיפלילי21/11/181471 צפיות
עורך דין פלילי בצפון מסביר על תנאים של שחרור בערבות ועל הסיכויים לאישור בקשת השחרור בערבות.

מאת: שירה אלהפלילי27/07/161904 צפיות
אדם בן 39, ללא עבר פלילי, מכר לחבריו סם מסוג חשיש בכמה הזדמנויות שונות. בית המשפט, בצעד חריג ביותר, החליט שלא להרשיע אותו, והסתפק בלשלוח אותו לבצע שירות לציבור.

מאת: אופירפלילי05/04/161935 צפיות
יש מסמכים שעבורם תרגום נוטריון הוא מתבקש והגיוני אך יש גם סוגים נוספים של תרגום נוטריון שמעט מפתיע שיש צורך לגביהם בתרגום מיוחד של נוטריון.

מאת: אלעד שנירפלילי17/03/162536 צפיות
הטרדות מיניות אינן נחלתם של מבוגרים בלבד, והן מתרחשות גם בקרב בני נוער. מהו היחס של החוק לקטין המטריד מינית? כיצד בית הספר מטפל באירוע הטרדה מינית? וכיצד ניתן לזהות שהילד שלך מוטרד מינית? על כך במאמר שלפניכם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica