חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

רגישות לחלב- כיצד מאבחנים ומהם הפתרונות?

מאת: נציג פריגודיאטה ותזונה15/08/20101435 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

לדברי ד"ר תמנע נפתלי, יו"ר החוג הנוירוגסטרואנתרולוגי הישראלי וגסטרואנתרולוגית בביה"ח מאיר, "אי סבילות ללקטוז, היא למעשה אינה רגישות אלא חוסר יכולת לפרק את סוכר החלב. מאחר והסוכר לא מתפרק הוא נשאר במערכת העיכול, מושך אליו מים וגורם לשלשול, מפורק על ידי חיידקים וגורם לגזים ונפיחות. הפתרון המוצע במקרה זה הוא להימנע מצריכת מוצרים המכילים לקטוז, או לחילופין לקחת כדור לקטוזין המפרק את מה שהגוף לא מסוגל לפרק.

לעומת זאת, אלרגיה אמיתית היא הרבה יותר נדירה, יכולה להופיע בכ 2.5% מהילדים ולרוב חולפת כעבור מספר חודשים. האלרגיה מתבטאת זמן קצר לאחר אכילת חלב ויכולה להתבטא בכאבי בטן, שלשולים, פריחה, נזלת אלרגית וקוצר נשימה. אבחנה מדויקת ניתן לעשות בתבחיני עור.

מי שבאמת רגיש לחלב צריך להימנע ממנו, אך אפשר כעבור מספר חודשים לנסות שוב לצרוך חלב משום שמתפתחת סבילות בחלק גדול מן המקרים.  לתינוקות קיימים תחליפים היפואלרגניים או תחליפים שאינם עשויים מחלב פרה. 

כיצד נאבחן?

אבחנה של אי סבילות ללקטוז נעשית בתבחין נשיפה. נותנים לנבדק לשתות לקטוז ובודקים את האוויר שהוא נושף. אם הוא לא פרק את הלקטוז בעצמו החיידקים שבמעי פירקו אותו ואז יראו את תוצרי הפירוק באוויר שנשף. יש להביא בחשבון כי לעיתים קרובות אנשים הסבורים שהם סובלים מאי סבילות ללקטוז סובלים בעצם ממעי רגיש. במקרה כזה בדיקת הלקטוז תהיה שלילית ואופן הטיפול יהיה שונה. מי שסובל מגזים, נפיחות הבטן ואי סדירות היציאות ללא קשר לאכילת מוצרי חלב יכול להיעזר באמצעים המקטינים את כמות גזים במעי כמו תחליפי ביסמוט (לדוג' פינק ביסמוט) או תרופות המקטינות עווית של המעי כמו קולוטל. תרופות אלה יכולות לסייע גם במקרים של גזים נפיחות ואי נוחות כתוצאה מאי סבילות ללקטוז.

לדברי הדיאטנית מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה של שירותי בריאות כללית במחוז דן-פתח תקווה, "לאנשים הסובלים מרגישות לחלב מומלץ לנסות ולבדוק השפעת צריכת מוצרי חלב דלי לקטוז כמו חלב דל לקטוז (נמכר בכרוב הסופרים), גבינות קשות (בולגרית, בריזה, צהובות וכו'), יוגורט ומוצרי חלב נוספים שמסומנים כדלי לקטוז ע"ג האריזה. גם שוקו ניתן להכין מחלב דל לקטוז. חשוב לדעת שגם חלב רגיל – כשמוסיפים אותו בכמות קטנה לקפה לרוב יהיה סביל.

ניתן לבדוק את כמות הלקטוז לפי מידת הפחמימות המופיעה על אריזת המוצר. במוצרים שאינם מתוקים בדרך כלל הפחמימות הן לקטוז. חשוב לדעת, כי גם אנשים הרגישים ללקטוז מסוגלים לצרוך במהלך היום עד 10 גרם לקטוז, כאשר הוא לא נלקח בבת אחת אלא מחולק במהלך היום. כך למשל, כוס חלב מכילה 10 גרם לקטוז. אם נחלק אותה למספר כוסות קפה או תה עם חלב במהלך היום, נצרוך כמות לקטוז שהגוף יכול לפרק. מי שבכל זאת מתקשה בשתייה או אכילה של מוצרי חלב, יכול ליטול לפני צריכת החלב את אנזים הלקטוז (נמכר בבתי הטבע, בתי המרקחת והפארמים) ומהווה תחליף של האנזים שתפקידו לפרק את הלקטוז.

חשוב לזכור, כי החלב ומוצריו (ממקור של בקר וצאן) הם אוצר תזונתי,  המספק לנו חלבון איכותי, כמויות של ויטמינים מקבוצה B, מינרלים (שהעיקריים בהם: סידן, אשלגן, מגנזיום וגם זרחן, אשלגן ואבץ). חלב ומוצריו הם גם מזון לחיידקי המעיים החיוביים המגנים ושומרים על בריאות המעי ולכן לא מומלץ לוותר עליו לחלוטין".

ואם לא השתכנעתם – הינה עוד כמה סיבות ממש מצוינות :

מחקרים מראים שצריכת 3 מנות של מוצרי חלב דלי שומן ליום כחלק מתזונה מאוזנת – חשובה לירידה ושמירה על משקל תקין. אנשים בדיאטה הצליחו טוב יותר ומהר יותר לרדת ולשמור זמן רב יותר על משקלם כשמזונם הכיל מוצרי חלב דלי שומן. עוד מראים המחקרים שחלב הוא מזון מצויין לטיפול בנדודי שינה – שתיית כוס חלב לפני השינה שיפרה את איכות השינה וגם עזרה להירדם.

תזונה עשירה בסידן בשלבי החיים המוקדמים מאפשרת בניית מסת עצם מירוית ומניעת אוסטיאופורוזיס – מחלה המאופיינת בירידה בצפיפות העצם – מחלה קשה וכואבת הפוגעת באיכות החיים .

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת נציג פריגו

מאת: נציג פריגורפואה09/12/101220 צפיות
המיגרנה היא בעיה שכיחה באוכלוסיה, כאשר הנתונים הם ש-18% מהנשים ו-6% מהגברים יסבלו מהתקפי מיגרנה במהלך חייהם. לא ידוע באופן מוחלט מהו הגורם למיגרנה: האם מדובר באורח חיים או אולי הגורמים גנטיים, אך המיתוסים ביחס למיגרנה רבים. רבים מקשרים בין שוקולד למיגרנה, וחושבים שיחסי מין זו דרך טובה לטפל בהתקף מיגרנה, ואילו אחרים בטוחים שילדים לא סובלים ממיגרנה, ושזו מחלה של מבוגרים בלבד. ד"ר הרינג שוברת כמה מיתוסים ומעמידה דברים על דיוקם:

מאת: נציג פריגורפואה21/11/101526 צפיות
למרות ששמו העממי של האקנה הינו "פצעי בגרות", אחוז לא מבוטל של מבוגרים סובל מאקנה שנים רבות לאחר גיל ההתבגרות. כ-85% מהאוכלוסיה בעולם המערבי סבלו אי פעם בחייהם מאקנה, כאשר בגיל המבוגר הבעיה נפוצה בעיקר בקרב נשים בגילאי 30-40.

מאת: נציג פריגובריאות נשים07/09/101645 צפיות
נשים רבות מתלוננות במהלך חייהן על בעיות בנרתיק. לחלקן זהו גרד וצריבה המגיעים בתקופות מסוימות, ואילו עבור אחרות- הפרשות בלתי נעימות וריחות רעים. הקיץ הוא תקופה "רגישה" במיוחד, משום שזו העונה שבה לובשים בגדים קצרים ובגדי- ים, ולנשים חשוב להרגיש טוב עם גופן בעת ההליכה לים ולבריכה. הקיץ הוא גם העונה שבה הנשים מבצעות טיפולים להסרת שיער, גם באזורים רגישים , דבר העלול להחמיר תחושת אי נעימות וגירוי.

מאת: נציג פריגועיצוב25/08/101295 צפיות
חדר השינה הוא מקדש. מקום שמקדש כל מנוחה וניקיון הדעת , ואחר כך גם זוגיות אהבה ותשוקה. שם בבית ההוא עשיתי עבודה גדולה. קודם כל במיון החומרים והיסטוריית ההוראה, ואחר כך במתן כבוד מחודש לחדר הזה כמקדש.

מאת: נציג פריגובריאות ורפואה כללי15/08/101364 צפיות
בעיית העור הנפוצה ביותר היא האקנה. אקנה הוא נגעי עור המופיעים באזורים עתירי בלוטות חלב כגון הפנים, החזה והגב. קיימים סוגים שונים של פצעי אקנה, החל מקומודונים בעלי ראשים שחורים ולבנים, דרך פצעים מודלקים ומוגלתיים וכלה באבצסים מתחת לעור. יותר מ- 80% מהמתבגרים סובלים מאקנה בדרגות חומרה שונות ולמרות המודעות הגדלה לבעיה, עדיין קיימים מיתוסים ואמונות המונעים טיפול יעיל בבעיה ואף מחמירים אותה.

מאת: נציג פריגוהריון ולידה15/08/101181 צפיות
נשים בהריון עומדות בפני דילמות רבות: לידה טבעית או בבית חולים? אפידורל או ללא משככי כאבים? במקביל להחלטות חשובות אלה, עומדת בפני היולדת גם הדילמה: אילו דברים חשוב לקנות לתינוק לפני הלידה, ומהם הדברים שיש לקנות לאחר שהתינוק יוולד.

מאת: נציג פריגובריאות ורפואה כללי15/08/101364 צפיות
כל חייל בהווה ובעבר מכיר וזוכר את אחת הבעיות הנפוצות והמציקות ממנה סובלים חיילים רבים במהלך השירות: שפשפות, פטריות ברגליים ואף החמרה של פצעי בגרות. הבעיה גוברת בעיקר במהלך הקיץ הצה"לי החם והלח- זאת מכיוון שהחום והלחות הינם גורמים עיקריים להתפתחות והתרבות הפטריות, ואילו הזיעה עלולה לגרום להחמרת פצעי בגרות ולשפשפות

מאמרים נוספים בנושא דיאטה ותזונה

מאת: יעקב קובי עזראדיאטה ותזונה06/03/201553 צפיות
קובי עזרא ויטמין D כנגד זיהומים - ויטמינים. לאחר התפרצויות שפעת H1N1 בשנת 2009, המליצו בחום על כל עובדי הבריאות והחולים להיבדק ולטפל במחסור בוויטמין D כדי למנוע החמרה של דלקות בדרכי הנשימה. ויטמין D מפחית גם את ייצור הציטוקינים הפרו-דלקתיים, מה שעלול להפחית את הסיכון לסערת ציטוקין בזיהום H1N1.48

מאת: מאיה אהרונוביץדיאטה ותזונה27/10/191992 צפיות
טיפים מסדנת תזונה- כיצד להקפיד על תזונה בריאה בשעות העבודה

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה08/08/181692 צפיות
שורש מאקה הוא שורש מופלא הגדל בהרי האנדים. הוא מכיל את כל אבות המזון ומוגדר כמזון על. מחקרים מראים על סגולות רבות שיש לשורש בתחומים שונים. כיצד מאקה יכול לעזור לכם ולמה כדאי לכם לצרוך אותו.

מאת: דודישדיאטה ותזונה16/03/181277 צפיות
כיום כולנו יודעים שעודף משקל הוא לא בריא. אורח החיים העכשווי הביא לנו את שומן הטראנס, העבודות הסטאטיות וחוסר התזוזה שלנו לאורך היום

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה22/01/189660 צפיות
מגנזיום הוא מינרל חשוב לתפקוד תקין של גוף האדם, מבדקים בישראל מצאו שהישראלים סובלים מחוסר חמור במגנזיום בערבות הרגלי השתייה בישראל. כיצד מגנזיום משפיע על הגוף והאם כדאי לי לצרוך אותו?

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה22/01/181487 צפיות
תבלין הכורכום הפופולרי משמש את התרבות ההודית כבר אלפי שנים בטיפול בבעיות בריאותיות שונות. מחקרים אחרונים על תבלין הכורכום השאירו את המומחים פעורי פה לנוכח היכולות האנטי דלקתיות שבחומר הפעיל בתבלין הכורכום - הכורכומין. כיצד הכורכומיו עובד וכיצד הוא יכול לסייע לטיפול בבעיות רפואיות שונות.

מאת: אסף סגלדיאטה ותזונה15/01/181562 צפיות
גרסיניה קמבוג'יה הוא להיט הרזיה שכבש את העולם בעקבות תכניתו של ד"ר אוז מתכנית הבריאות האמריקאית. כיצד גרסיניה קמבוג'יה יכול לסייע לכם לרדת במשקל?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica