חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מעמדו של נוטריון בישראל – טרם חקיקת חוק הנוטריונים

מאת: שירה אלהייעוץ משפטי18/08/20101471 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

חוק הנוטריונים אשר נחקק בשנת 1976, הוא הדין החל כיום בישראל על נוטריונים. אולם, חוק זה נולד רק לאחר היוולדם של חוקים ישנים יותר אשר נחקקו בעבר.

בשנת 1913, נחקק בישראל, בזמן השלטון העות'מאני, חוק הנוטריון הזמני. החוק קבע דרישות לכהונת נוטריון אך החוק לא דרש כי נוטריון יהיה עורך דין. לא זאת בלבד כי חוק הנוטריונים קובע כי נוטריון יהיה עורך דין אלא, ישנה דרישת וותק כי של עשר שנים לפחות.

ההבנה כי תפקידו של נוטריון קשור בקשר הדוק אל עריכת דין, החלה לחלחל בשנת 1918, כאשר הותקנו תקנות הנוטריון הציבורי. אלו שינו  את החוק העות'מאני וקבעו כי נוטריון יהיה מזכיר בית משפט שלום או מחוזי.

צעד נוסף בכיוון זה התרחש בשנת 1921, כאשר נחקקה פקודת הנוטריונים הציבוריים אשר הסדירה את פעילותם של הנוטריונים למסמכים שנועדו לשימוש מחוץ לישראל. נוטריון של מסמכי חוץ היה יכול להיות פרקליט שהוסמך באנגליה בלבד, בעל וותק של שלוש שנים, הרשום כפרקליט בישראל.

למעשה, בדבר חקיקה זה, נעשה מפנה חשוב במעמדו של נוטריון, כאשר נתקבלה התובנה כי נוטריון חייב להיות עורך דין, לשם ביצוע העבודה הנוטריונית.

הפרדה בין נוטריון ציבורי ונוטריון חוץ

עד לחקיקת חוק הנוטריונים, הבחין הדין בישראל בין נוטריון ציבורי לבין נוטריון אשר טיפל במסמכים שנועדו לשימוש בחו"ל. הנוטריון הציבורי פעל על פי הוראות החוק העות'מאני, בעוד שנוטריון החוץ שאב סמכותו מהוראות חוק נוטריונים למסמכים יוצאי חוץ, אשר נחקק בשנת 1950.

אט אט, הפנים המחוקק כי למעשה אין צורך אמיתי בהפרדה בין שני התפקידים וכי עורך דין בעל וותק, יכול לכהן כנוטריון אשר ימלא את כל הסמכויות הנוטריוניות. חשוב לציין כי הצעות חוק הנוטריונים, ביקשו לייחד את מקצוע נוטריון לעורכי דין וותיקים ביותר, הפועלים מעל 20 שנה במקצוע, על מנת לשחררם מהנטל הכבד שבעבודת עריכת הדין.

הכוונה הייתה לשמר את קביעת חוק העות'מאני, על פיה, נוטריון עוסק אך ורק במקצוע זה.

נשאלת השאלה האם איחוד הסמכויות לכדי מקצוע נוטריון אחד, שיפרה את מעמדו של נוטריון או פגעה בו. מחד, ניתן לומר כי איחוד הסמכויות, שיפר את מעמד הנוטריון שהרי ניתן לו כוח רב יותר. מאידך, ניתן לומר כי ההפרדה שהתקיימה בעבר בין התפקידים, העניקה לכל אחד מהם, יוקרה גדולה יותר.

דרישת הוותק של נוטריון

הצעות החוק של חוק הנוטריונים, דרשו כי נוטריון יהיה עורך דין בעל וותק של 20 שנה. המטרה בדרישה זו הייתה לייחד את מקצוע הנוטריון לעורכי דין מבוגרים, אשר מבקשים להתפרנס עתה ממקצוע רגוע יותר, כמו נוטריון.

דרישה מחמירה זו לא התקבלה ובחוק הנוטריונים נקבעה דרישה לוותק של 15 שנה בלבד. מאוחר יותר, בשנת 2002, תוקן החוק ודרישת הוותק ירדה ל -10 שנים.

האם דרישת הוותק של 10 שנים היא מספקת?   

בעבר, כאשר נוטריון עסק במקצוע נוטריון בלבד, והמקצוע יועד לאנשים מבוגרים בעיקר,ניתן היה לדרוש, דרישת וותק גבוהה, אך כיום, כאשר נוטריון יכול לעסוק גם בעריכת דין, במקביל לעבודתו כנוטריון, אין מקום לדרישת וותק חמורה מ - 10 שנים.

מאידך, יש הטוענים כי הפחתת דרישת הוותק ל 10 שנים בלבד, פגעה ביוקרה של מוסד הנוטריון, משעלה באופן משמעותי מספרם של הנוטריונים בישראל.

התפתחות מעמדו של נוטריון

נדמה כי בראשית הדרך, מוסד הנוטריון נחשב כמוסד יוקרתי. מספרם של הנוטריונים היה קטן, כאשר נעשתה הפרדה בין נוטריון ציבורי לבין נוטריון המטפל במסמכים שנועדו לשימוש בחו"ל. עם חלוף השנים, נמחקה הפרדה זו והוחלט כי עורך דין וותיק, יכול למלא את כל סמכויותיו של נוטריון.

האם מעמדו של נוטריון כיום, טוב ממעמדו טרם חקיקת חוק הנוטריונים?

1. הרחבת סמכויות – איחוד הסמכויות ריכז את כל הסמכויות הנוטריוניות בידי הנוטריון ומבחינה זו, מעמדו התחזק.

2. ייחוד המקצוע – בעבר, נוטריון עבד בתפקיד זה בלבד, אך כיום, רשאי הוא לעסוק גם בעריכת דין במקביל לעבודתו כנוטריון. אין ספק כי עיסוק בלעדי בתחום מסוים, מעניק לו יוקרה רבה יותר. נדמה כי העובדה כי נוטריון הוא גם עורך דין, הורידה מעט מיוקרת המקצוע.

3. ריבוי נוטריונים – בעבר, מספרם של נוטריונים היה קטן אך כיום, בעקבות דרישת הוותק העומדת על 10 שנים בלבד, מספרם של הנוטריונים המכהנים בישראל, גדול מאוד.

איחוד הסמכויות הבא לידי ביטוי בחוק הנוטריונים, נועד לעודד התמחות והתמקצעות ענפה יותר של נוטריון. הכוונה הייתה כי נוטריון ימלא את תפקידו מתוך שליחות ויבצעה במיומנות רבה, תוך דייקנות וירידה לפרטים. אולם, ייתכן מאוד כי הורדת דרישת הוותק ל -10 שנים בלבד והאפשרות לעסוק בעריכת דין במקביל למקצוע נוטריון, פגמו בסופו של יום בהתמחותם של הנוטריונים בעבודה הנוטריונית. ככל שמסקנה זו נכונה, הרי שמעמדו של נוטריון בעקבות חוק הנוטריונים, ירד, לעומת מעמדו בעבר.

לקריאה נוספת, תרגום נוטריוני >>

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שירה אלה

מאת: שירה אלהחוק ומשפט - כללי19/07/118226 צפיות
כדאי להכיר! מהם כללי האתיקה החלים על עורכי דין בישראל? מהי מטרתם? מה קורה כאשר עורכי דין מבצעים עבירת משמעת? על כללי האתיקה ועל דין משמעתי.

מאת: שירה אלהקנין רוחני09/06/112555 צפיות
מה קורה עם הפייסבוק?? האם חוק זכויות יוצרים מגן על הסטטוס בפייסבוק? זוהי אחת השאלות המשפטיות המעניינות ביותר בתחום זכויות יוצרים באינטרנט.

מאת: שירה אלהרשלנות רפואית26/05/111335 צפיות
נפגעת מרשלנות רפואית בניתוח? מה ניתן לעשות? מהי עמדת בתי המשפט לגבי רשלנות רפואית בניתוחים? כל המידע החשוב לנפגעי רשלנות רפואית בניתוח.

מאת: שירה אלהנדל"ן ומקרקעין17/05/111646 צפיות
רוצה לחסוך כסף? לפני מכירת דירה, בדוק האם הנך זכאי לפטור מתשלום מס שבח. כמו כן, אין להקל ראש בחשיבותו של חוזה מכירת דירה ועל כן, יש לקבל ייעוץ וייצוג משפטי לעניין זה.

מאת: שירה אלהחוק ומשפט - כללי17/05/111638 צפיות
נתפסת על מהירות מופרזת והוגש נגדך כתב אישום? מהי משמעות של משפט תעבורה? מהם שיקוליו של בית המשפט, במסגרת משפט תעבורה?

מאת: שירה אלהנדל"ן ומקרקעין12/05/112404 צפיות
מה קורה כאשר שוכר אינו מתפנה מדירתכם? מהי הדרך הנכונה ביותר לפינוי שוכר? האם ניתן להגיש תביעת פינוי דייר מדירה? במאמר שלפניכם.

מאת: שירה אלהחקירות23/03/111567 צפיות
תמיד רציתם לדעת! מיהו הנוטריון ומדוע חתימתו כה חשובה? מהי משמעותה? האם נוטריונים בישראל, זקוקים לרישיון בכדי לתת שירותי נוטריון? שאלות ותשובות.

מאמרים נוספים בנושא ייעוץ משפטי

מאת: בנימין קלינגרייעוץ משפטי22/07/222375 צפיות
בקשה לשינויים בהיתר - בסמכות מהנדס העיר לאחר קבלת ההיתר, מבוצעים לעתים שינויים מזעריים במהלך הבנייה, או שנולד צורך בשינויים אלה לעומת המאושר בהיתר, עוד בטרם תחילת ביצוע הבנייה. מהנדס העיר רשאי לאשר, בעצמו או מי מטעמו, חלק מהשינויים (ראו רשימה בהמשך), ללא צורך בדיון או באישור של ועדת המשנה או רשות הרישוי. זאת, על פי תקנות התכנון והבנייה (התרת שינויים בהיתר על ידי מהנדס ועדה מקומית), תשנ"ב-1992. לבקשה בהליך זה לא נדרש תיק מידע. ההיתר נמסר לאחר בדיקת תכנית השינויים, במידה שהם עומדים בדרישות המפורטות בתקנות.

מאת: בנימין קלינגרייעוץ משפטי13/07/201144 צפיות
בית המשפט זיכה בעל חברה אשר אשר השכירה נכס למכון קוסמטיקה ללא היתר. אף שיש לה כמה בעלי מניות, רק נגד אחד מהם נפתחו הליכים. בבית המשפט נחשף קשר חברי בין מפקח בעירייה לבין אחד מבעלי המניות. באשר לאכיפה בררנית והגנה מן הצדק קבע השופט כי מדובר באחד מאותם מקרים חריגים ונדירים המצדיקים את קבלת הטענה.

מאת: עו"ד אברהם זאדה הרפזייעוץ משפטי11/04/201222 צפיות
הגשתם בקשה להיתר בניה וקיבלתם סירוב? התקבלה החלטה בעניינכם ללא שנתנה לכם האפשרות לטעון את טענתכם? לא העניקו לכם הזדמנות לטעון את טענותיכם? מה ניתן לעשות במקרים כאלה ומהם זכויותיו של האזרח בפני הרשות ומהם חובותיה של הרשות?

מאת: tiloniייעוץ משפטי11/06/191264 צפיות
ישנם מקרים רבים בהם נגרמים לאנשים תמימים נזקי רכוש עקב רשלנות או אשמת צד שלישי. אלו נזקים שביכולתם להיגרם לדירה, לרכב, לעסק ולרכוש אחר, בדרכים שונות. אלו נזקים שעשויים להתרחש עקב אירועי שריפה, שיטפון, נזילות, שריפה, פריצה, אסונות טבע, ליקוי בניה ואחרים.

מאת: רוי ורלייעוץ משפטי25/01/191334 צפיות
זו הסיבה מדוע יש צורך ייתכן שתצטרך עזרה. המאמר להלן מספק עצות מצוינות כדי לעזור לך לנצח במקרה שלך פגיעה אישית.

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןייעוץ משפטי24/06/173523 צפיות
רלה הגישה לתיק ההוצאה לפועל בקשה בטענת פרעתי וטענה בין היתר שנגבו ממנה סכומים עודפים ומופרזים שכלל לא היו צריכים להיגבות ובאופן מפתיע (או שלא) טענתה התקבלה ולאחר חישוב הסכומים שנגבו ביתר במהלך השנים, יצא דווקא שהבנק פתאום חייב לה מיליונים של שקלים.

מאת: אופירייעוץ משפטי02/09/162059 צפיות
לנוטריון יש מגוון תפקידים. בין היתר הוא צריך לאשר ולאמת מגוון מסמכים, ולו על מנת שאלו יהיו קבילים להוות ראיות בבית המשפט- אם בארץ ואם בחו"ל.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica