חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

זכויות יוצרים בפייסבוק – האם על סטטוס יש זכויות יוצרים?

מאת: שירה אלהקנין רוחני09/06/20112553 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

יצירות מקוריות העונות על דרישת הקיבוע, מוגנות על ידי חוק זכויות יוצרים. המונח "יצירה" הוא מונח רחב מאוד הכולל צילומים, ציורים, ספרים ושאר יצירות ספרותיות, לצד יצירות טכנולוגיות כמו תוכנות מחשב. 

כאשר מדברים על זכויות יוצרים באינטרנט, מתייחס מונח זה לכל תוכן מקורי המועלה באתרי האינטרנט השונים.

האינטרנט הוא תחום המתפתח ללא הרף ולכן, ככל שחולף הזמן, נוספות שאלות משפטיות חדשות על קיומן של זכויות יוצרים באינטרנט. הרשתות החברתיות, כדוגמת הפייסבוק, מעלות סוגיה מעניינת, התוהה האם תכנים המועלים על ידי חברי הפייסבוק, מוגנים במסגרת זכויות יוצרים.

למשל, האם על סטטוס בפייסבוק יש זכויות יוצרים? במידה והיה נדרש בית המשפט לפסוק בשאלה זו, היה בוחן מספר פרמטרים.

ראשית, מהו אופייה של האמירה? האם עומדת היא בהגדרה ליצירה מקורית, ככוונת המחוקק?

בשלב השני, היה בוחן בית המשפט את אופן השימוש שנעשה בסטטוס. האם מדובר בשימוש מותר או בלתי הוגן? האם נעשה לשם רווח מסחרי או לצורך לימוד עצמי או מחקרי?

לבסוף, יבדוק בית המשפט את חומרת הנזק שנגרם, עקב השימוש.

מה הייתה מסקנתו של בית המשפט, לו הייתה מונחת לפניו תביעה שכזו? מה אתם חושבים?

אופייה של האמרה

חברי הפייסבוק מפרסמים כמעט מדי יום ולעיתים, מספר פעמים ביום, אמרות שונות בסטטוס האישי שלהם. בבואנו לבחון האם חלה הגנה של זכויות יוצרים על הסטטוס, עלינו לבדוק, האם ניתן לקרוא לאמרה שפורסמה, יצירה מקורית, ככוונת המחוקק.

ככלל, קשה מאוד לראות את הסטטוס כיצירה מקורית, על פי חוק זכויות יוצרים. במרבית המקרים, מדובר במשפט בודד או מספר משפטים קצרים, אשר אינם מתגבשים לכדי יצירה ספרותית.

במצב דברים זה, אופיו של הסטטוס, אינו מאפשר הגנה של זכויות יוצרים.

ניתן ללמוד על אופיו של הסטטוס, מאופן השימוש שניתן לעשות בו. שימוש ביצירה, כמשמעותה בחוק זכויות יוצרים, יכול להניב רווח גדול למשתמש וישנו מגוון רחב של אפשרויות שימוש ביצירה.

קשה יהיה לטעון כי המשתמש יכול להפיק רווח מסחרי משימוש בסטטוס, אלא אם כן, התוכן שפורסם בו, הוא יצירה ספרותית, למשל שיר או סיפור. לכן, מבחינה זו,  הסטטוס לא יהיה יצירה מוגנת על פי חוק זכויות יוצרים.

סוג השימוש

הטלת אחריות בגין הפרת זכויות יוצרים באינטרנט ובכלל, דורשת כי השימוש שנעשה ביצירה, יהיה שימוש אסור, אשר אינו נכלל ברשימת השימושים המותרים, כפי שנקבעה בחוק ובפסיקה.

כאמור מעלה, אם ניתן לעשות בסטטוס בפייסבוק, יהיה זה לרוב שימוש אישי ולא מסחרי. חריג לכך הוא מצב שבו פורסם במסגרת הסטטוס, תוכן אשר יכול להיחשב כיצירה ספרותית מקורית.

כאשר סבור בית המשפט כי בוצעה הפרה של זכויות יוצרים, לאופן השימוש ולהיקפו, ישנה משמעות גדולה בפסיקת הפיצוי. ככל שמדובר בשימוש מסחרי יותר, כך יהיה הפיצוי גבוה יותר.

במקרה שבו התוכן שפורסם בסטטוס, הוא יצירה ספרותית, יכול המשתמש לעשות בו שימוש מסחרי. במצב דברים זה, תהיה הגנה על הסטטוס ואם נגרם לבעל היצירה, נזק, יכול לקבל הוא פיצוי כספי מבית המשפט, אם יגיש תביעה. 

חומרת הנזק עקב השימוש

בית המשפט הדן בתביעה בגין הפרת זכויות יוצרים, הגיע למסקנה כי התוכן שפורסם בסטטוס, מוגן על ידי החוק והשימוש שעשה בו הנתבע, איננו שימוש מותר.

בבואו לפסוק פיצוי לתובע, יביא בית המשפט בחשבון את חומרת הנזק שנגרם לתובע, עקב השימוש.

האם על התובע להוכיח את הנזק בגין הפרת זכויות יוצרים באינטרנט? אם יעשה כן, גדל הסיכוי כי יקבל פיצוי התואם את מידת הנזק שנגרם לו. אם התובע אינו יכול להוכיח את הנזק, יבקש בכתב התביעה, פיצויים ללא הוכחת נזק.

זכויות יוצרים באינטרנט – גישת הפסיקה

גישתם של בתי המשפט להפרת זכויות יוצרים איננה גישה מחמירה וייתכן כי לדבר יש חלק מרכזי במקרים הרבים של הפרות זכויות בעלי היצירות.

חלק ניכר מן התביעות נדחות וכאשר סובר בית המשפט כי נעשתה הפרה של זכויות יוצרים, סכומי הפיצויים הנפסקים לתובעים, אין בהם כדי להרתיע מפני שימושים בלתי הוגנים ביצירות.

נדמה גם כי סכומי הפיצוי הנמוכים, אינם משקפים את האינטרס הציבורי של הרתעה מפני הפרת זכויות יוצרים באינטרנט ובכלל.

לאור זאת, אף אם יגיע בית המשפט למסקנה כי ישנה זכות יוצר על סטטוס בפייסבוק, סביר להניח כי בית המשפט לא יפסוק פיצוי כספי גבוה לתובע.

מסקנה – לסיכום

מן האמור לעיל, ניתן ללמוד כי במרבית המקרים, לא קיימת זכות יוצר על סטטוס בפייסבוק:

1. תוכן האמרה : פרסם אדם יצירה ספרותית במסגרת הסטטוס, תהיה זו מוגנת על פי חוק זכויות יוצרים. במרביתם המכריע של המקרים, התוכן המופיע בסטטוס, אינו יכול להיחשב כיצירה מקורית על פי החוק.

2. אופן השימוש : כאשר מדובר על יצירה מקורית, יכול המשתמש להפיק רווח מסחרי משימוש בה וחומרת הנזק תהיה גדולה מאוד.

3. מגמת בית המשפט : במקרים חמורים של הפרת זכויות יוצרים, פוסקים בתי המשפט, פיצויים בסכומים נמוכים. במרבית המקרים, נדחית התביעה מן הטעם כי השימוש שנעשה ביצירה, הוא שימוש מותר, לגישתו של בית המשפט.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שירה אלה

מאת: שירה אלהחוק ומשפט - כללי19/07/118194 צפיות
כדאי להכיר! מהם כללי האתיקה החלים על עורכי דין בישראל? מהי מטרתם? מה קורה כאשר עורכי דין מבצעים עבירת משמעת? על כללי האתיקה ועל דין משמעתי.

מאת: שירה אלהרשלנות רפואית26/05/111334 צפיות
נפגעת מרשלנות רפואית בניתוח? מה ניתן לעשות? מהי עמדת בתי המשפט לגבי רשלנות רפואית בניתוחים? כל המידע החשוב לנפגעי רשלנות רפואית בניתוח.

מאת: שירה אלהנדל"ן ומקרקעין17/05/111645 צפיות
רוצה לחסוך כסף? לפני מכירת דירה, בדוק האם הנך זכאי לפטור מתשלום מס שבח. כמו כן, אין להקל ראש בחשיבותו של חוזה מכירת דירה ועל כן, יש לקבל ייעוץ וייצוג משפטי לעניין זה.

מאת: שירה אלהחוק ומשפט - כללי17/05/111635 צפיות
נתפסת על מהירות מופרזת והוגש נגדך כתב אישום? מהי משמעות של משפט תעבורה? מהם שיקוליו של בית המשפט, במסגרת משפט תעבורה?

מאת: שירה אלהנדל"ן ומקרקעין12/05/112401 צפיות
מה קורה כאשר שוכר אינו מתפנה מדירתכם? מהי הדרך הנכונה ביותר לפינוי שוכר? האם ניתן להגיש תביעת פינוי דייר מדירה? במאמר שלפניכם.

מאת: שירה אלהחקירות23/03/111567 צפיות
תמיד רציתם לדעת! מיהו הנוטריון ומדוע חתימתו כה חשובה? מהי משמעותה? האם נוטריונים בישראל, זקוקים לרישיון בכדי לתת שירותי נוטריון? שאלות ותשובות.

מאת: שירה אלהחוק ומשפט - כללי16/03/112369 צפיות
זה קורה גם שם! בהליכי גירושין, משתמשים בני זוג בגירושין ככלי של הוצאת דיבה. האם הוצאת דיבה או לשון הרע בהליך גירושין, היא ברת תביעה?

מאמרים נוספים בנושא קנין רוחני

מאת: tiloniקנין רוחני09/05/171678 צפיות
תשלום עבור רישום סימן מסחר מושפע מכמות האגרות ומסוג האגרות שיש לשלם, ממקרים לא צפויים של התנגדויות, מהיקף ההשקעה הנדרשת מעורך הבקשה ועוד. לאור כל זאת ניתן להבין כי עלות רישום סימן מסחר לא יכולה להיקבע מראש וכי היא יכולה להשתנות ממקרה למקרה ובכל מצב

מאת: ניב אבןקנין רוחני13/02/171609 צפיות
איזה רעיון טוב יש לכם הבוקר? משהו מהפכני שיכול להציע שינוי מרענן לדרך שבה כל אדם בעולם המודרני או אפילו אנשים ממדינות העולם השלישי יכולים לנצל בצורה תדירה? לפני שאתם הופכים את הרעיון לכדי פטנט רשום קראו את הדברים החשובים הבאים.

מאת: רוני הכהןקנין רוחני06/02/171665 צפיות
הרבה לפני שפטנט מתקדם אל עבר שלבים מורכבים של פיתוח, תמיד ראוי שיתבצע חיפוש מקיף שלפיו יהיה ברור עד כמה הוא חדש ומקורי.

מאת: שרון צרפתיקנין רוחני23/11/161763 צפיות
תהליכים מאוד מורכבים שכן כדי שהמצאה תהפוך להיות פטנט רשום ומוצלח צריכים סוללה שלמה של בעלי מקצוע בתחום. מה כולל צוות מנצח להעמדת פטנט?

מאת: אופירקנין רוחני30/12/151877 צפיות
לעתים, נוטריון צריך לנסח אישורים המעידים כי הכתוב בהם – אכן נכון. ישנם כל מיני מסמכים שבלעדיהם לא ניתן לקדם תהליכים בארץ ובעולם. כך, למשל, אישור שאדם מסוים חי הוא אחד מאותם אישורי נוטריון המעידים כי האדם נותר בחיים.

מאת: ראובן ברמןקנין רוחני14/07/152147 צפיות
עורך הפטנטים ראובן ברמן מחברת אדיסון עורכי פטנטים www.epal.co.il מסביר בצורה פשוטה מהו פטנט, התנאים לרישום פטנט, תהליך הרישום, ועוד.

מאת: רוני אילןקנין רוחני07/02/148082 צפיות
המילה "מקוריות" היא מילה מרכזית ביותר בכל הקשור לדיני זכויות יוצרים. רוני אילן מסביר כי המשמעות שלה היא שהמקור של היצירה, בין אם מדובר בשיר, סיפור או פסל קינטי, הוא ביוצר שלה, כלומר שהיצירה תהיה הקניין הרוחני שלו ורק שלו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica