חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

נוטריון – שאלות ותשובות

מאת: שירה אלהחקירות23/03/20111567 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מוסד הנוטריון הוא מוסד בעל חשיבות משפטית גדולה מאוד ועל כן, מעורר הוא בקרב הציבור הזקוק לשירותים נוטריונים, שאלות רבות.

מיהו הנוטריון ומהי משמעות חתימתו? מהן סמכויותיו של נוטריון והאם חלים עליו כללים וחוקים? האם מתן שירותי נוטריון, מחייב רישיון מיוחד? 

ראשית, נסביר כי עורך דין  נוטריון פועל מכוחו של הדין ובאופן מדויק יותר, מכוחו של חוק הנוטריונים. החוק כולל הוראות רבות באשר לעבודת הנוטריון וכן, כללי אתיקה.

חוק הנוטריונים קובע גם את אופן מינויים של נוטריונים בארץ וכן את סמכויותיהם. מתן שירותים נוטריונים בישראל, נעשה אך ורק על ידי נוטריונים אשר קיבלו רישיון נוטריון כחוק וללא רישיון, חל איסור לעסוק במקצוע.

נוטריון – משמעות פעולותיו

מוסד הנוטריון ממלא פונקציה חשובה מאוד בעולם המשפט ותפקידו המרכזי הוא להגן על הציבור, המבצע פעולות משפטיות.

חתימתו של עורך דין נוטריון על גבי מסמך, מעידה על שני דברים חשובים ביותר: האחד, הוא כי החתימה שעל המסמך, היא אכן חתימתו של מבצע הפעולה. השני, המסמך הוא אותנטי ומקורי וניתן להסתמך על האמור בו.

כאשר נוטריון מאשר חתימה ומזהה את החותם בפניו, הוא מוודא כי הפעולה מבוצעת על ידי בעל סמכות, מרצון חופשי ומתוך כשרות משפטית. בהעדר אחד מאלו, יסרב הנוטריון לתת את אישורו וימנע את ביצועה של פעולה בלתי חוקית.

המחוקק הגדיר באופן מפורש, את סמכויותיו של נוטריון בחוק, אולם במקביל, נתן בידי הנוטריונים, אמון רב, כי יעניקו את אישורם, רק היכן שמולאו כל דרישות הדין.

האישור הנוטריוני מאפשר למוסדות, לרשויות ולגופים שונים, לקבל מסמכים משפטיים כהלכתם ולהיסמך על הנתונים שבהם, מבלי לפנות אל בית המשפט. כמו כן, במסגרת הליכים משפטיים בערכאות השיפוטיות, ישמש המסמך הנוטריוני כראיה מספקת לעניין אותו מבקש, מגיש המסמך, להוכיח.

מהן הסמכויות של הנוטריונים?

שירותי הנוטריון השונים, מוגדרים בחוק הנוטריונים באופן מסודר ומפורש. ניתן למצוא את רשימת הסמכויות בסעיף 7 לחוק.

הציבור פונה רבות אל משרדי עורך דין נוטריון לשם קבלת תרגום נוטריוני או אישור על נכונות תרגום של מסמך. חשוב לדעת כי הנוטריון אינו חייב לתרגם את המסמך, על מנת להעניק לפונה, אישור על נכונות התרגום, אלא די בכך כי שנמסר לנוטריון התרגום ומסמך המקור.

סמכות נוספת לה נזקקים לעיתים קרובות, היא יפוי כח נוטריוני, הוא יפוי כח בלתי חוזר, לצורך פעולה במקרקעין. יפוי כח נוטריוני דרוש כאשר מבצעים פעולה במקרקעין, הטעונה רישום במרשם המקרקעין (המכונה גם טאבו). הסיבה לכך, נעוצה בהשלכות הכלכליות והמשפטיות האדירות של פעולות במקרקעין, כך שעל ידי החובה לקבל אישור נוטריון, ישנה הגנה על הציבור.

עריכת צוואה אצל עורך דין נוטריון, הוא שירות נוטריוני נפוץ מאוד. הנוטריון הוא בעל סמכות של שופט, לעניין עריכת צוואה, כפי שקובע חוק הירושה.  ישנן סמכויות אחרות, פחות שכיחות, לדוגמא, אישור נכונות רשימת מצאי או העדה של מסמך סחיר.

ביצועם של שירותי נוטריון, באשר הם, יהיה על פי הוראות חוק הנוטריונים ותקנותיו, בדגש על קבלת כל הראיות והנתונים, להם זקוק נוטריון, בכדי לתת את אישורו. למשל, אימות חתימה מחייב את הנוטריון לזהות את החותם על ידי תעודה ציבורית. היה ולא הוצגה לו כזו, הוא אינו רשאי לאמת את החתימה.

האם נוטריון הוא בעל רישיון?

בעלי מקצוע רבים בישראל, זקוקים לרישיון כדין ובהעדרו של רישיון כזה, חל איסור על עיסוק במקצוע. עורך דין נוטריון הוא אחד מאלו ועל כן, נוטריונים בישראל, זקוקים לרישיון נוטריון, בכדי להציע שירותי נוטריון.

הרישיון ניתן על ידי ועדת הרישיונות, אשר הנה חלק ממשרד המשפטים. קבלת הרישיון טעונה עמידה בקריטריונים הקבועים בחוק הנוטריונים, כמו גם בהעדרן של התנגדויות מוצדקות למינוי, אשר הציבור רשאי להגיש.

סעיף 2 לחוק הנוטריונים, קובע את התנאים לקבלת הרישיון וביניהם:

1. הנוטריון יהיה עורך דין : ראשית לכל, חשוב לדעת כי הנוטריון הוא עורך דין במקצוע ולא ניתן לקבל רישיון נוטריון, אם המועמד איננו עורך דין.

2. וותק מקצועי בן 10 שנים : בשל האחריות הגדולה המוטלת על כתפיו של הנוטריון, קבע המחוקק כי רישיון עריכת דין איננו מספק, על מנת להיות נוטריון. על עורך הדין, להיות בעל וותק של עשר שנים לפחות במקצוע עריכת הדין, על מנת שתישקל מועמדתו לקבלת רישיון נוטריון.

3. רקע משמעתי : עורכי דין אשר הושעו או הוצאו מן הלשכה, כמפורט בחוק, לא יוכלו לשמש כנוטריונים. כמו כן, הרשעה בעבירה פלילית שיש עמה קלון, מונעת גם היא קבלת רישיון נוטריון.

עמידה בתנאי החוק, מאפשרת לעורך הדין, להגיש מועמדות לוועדת הרישיונות ואם נמצא כי הוא ממלא אחר כל הקריטריונים, יפורסם שמו, בכדי לאפשר הגשת התנגדויות למינויו. לא הוגשה התנגדות, או הוגשה אך נמצאה ככוזבת, יקבל עורך הדין את הרישיון.

חתימת עורך דין נוטריון על גבי מסמכים משפטיים, מעידה על תקינות המסמך, כמו גם על זהותו של החתום, אשר הזדהה בפני הנוטריון. האישור הנוטריוני מאפשר להגיש מסמכים למוסדות וגופים שונים, ללא התערבות בתי המשפט וכן, משמש כראיה מספקת בהליכים משפטיים.

הנוטריון הוא בעל רישיון מיוחד ממשרד המשפטים, אשר רק בהינתנו, מוסמך הנוטריון לתת שירותי נוטריון לציבור.

אפוסטיל – למה דרושה חותמת אפוסטיל

אישור אפוסטיל נדרש בכדי לתת תוקף חוקי למסמכים ואישור נוטריוני במדינות זרות . חותמת אפוסטיל נועדה לאמת את תוקפו של אישור נוטריון למסמכים, או לאמת תוקפו של מסמך ציבורי הניתן בישראל. ישנם שני סוגים של חותמת אפוסטיל.

הראשון הוא חותמת אפוסטיל אשר מאשרת כי נוטריון המוכר כחוק בישראל חתם על המסמך. השני הוא חותמת אפוסטיל המאשרת את תוכן המסמך ומעניקה לו את תוקפו. אדם המבקש אישור אפוסטיל אינו צריך לפנות לגורמים הרלוונטיים בעצמו, אלא יכול לפנול לנוטריון המבקש עבורו את אישור האפוסטיל. לשם הנפקת אישור אפוסטיל תדרשו לשלם אגרה בסך 32 ₪.

חשוב לציין שכל אדם יכול לבקש אישור אפוסטיל אף מבלי לפנות לנוטריון, אך הסתייעות בשירותי נוטריון הופכת את ההליך לפחות מסובך.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שירה אלה

מאת: שירה אלהחוק ומשפט - כללי19/07/118227 צפיות
כדאי להכיר! מהם כללי האתיקה החלים על עורכי דין בישראל? מהי מטרתם? מה קורה כאשר עורכי דין מבצעים עבירת משמעת? על כללי האתיקה ועל דין משמעתי.

מאת: שירה אלהקנין רוחני09/06/112555 צפיות
מה קורה עם הפייסבוק?? האם חוק זכויות יוצרים מגן על הסטטוס בפייסבוק? זוהי אחת השאלות המשפטיות המעניינות ביותר בתחום זכויות יוצרים באינטרנט.

מאת: שירה אלהרשלנות רפואית26/05/111335 צפיות
נפגעת מרשלנות רפואית בניתוח? מה ניתן לעשות? מהי עמדת בתי המשפט לגבי רשלנות רפואית בניתוחים? כל המידע החשוב לנפגעי רשלנות רפואית בניתוח.

מאת: שירה אלהנדל"ן ומקרקעין17/05/111647 צפיות
רוצה לחסוך כסף? לפני מכירת דירה, בדוק האם הנך זכאי לפטור מתשלום מס שבח. כמו כן, אין להקל ראש בחשיבותו של חוזה מכירת דירה ועל כן, יש לקבל ייעוץ וייצוג משפטי לעניין זה.

מאת: שירה אלהחוק ומשפט - כללי17/05/111638 צפיות
נתפסת על מהירות מופרזת והוגש נגדך כתב אישום? מהי משמעות של משפט תעבורה? מהם שיקוליו של בית המשפט, במסגרת משפט תעבורה?

מאת: שירה אלהנדל"ן ומקרקעין12/05/112404 צפיות
מה קורה כאשר שוכר אינו מתפנה מדירתכם? מהי הדרך הנכונה ביותר לפינוי שוכר? האם ניתן להגיש תביעת פינוי דייר מדירה? במאמר שלפניכם.

מאת: שירה אלהחוק ומשפט - כללי16/03/112373 צפיות
זה קורה גם שם! בהליכי גירושין, משתמשים בני זוג בגירושין ככלי של הוצאת דיבה. האם הוצאת דיבה או לשון הרע בהליך גירושין, היא ברת תביעה?

מאמרים נוספים בנושא חקירות

מאת: shlomy חקירות26/12/171553 צפיות
חושדים בבן הזוג? חשוב להבין מספר פרטים טרם הפניה לחוקר פרטי, ראשית תחום הבגידות הוא עניין שמתרחב בשנים האחרונות ולמשרדי חקירות יש לא מעט עבודה בתחום, 80% מכלל הפונים למעשה בטוחים שמתבצעת בגידה וזקוקים להוכחה לצורך בתי משפט וכו', הבגידות שמגיעות לידי חקירות מדובר במעשה המתמשך לאורך תקופה עם פרטנר קבוע ולא בגידה מיקירת שעליה קשה מאוד לאסוף ראיות

מאת: נויחקירות25/11/171786 צפיות
אנשים רבים פונים למשרדי חקירה פרטיים כאלה ואחרים על מנת לאשש או להזים חשדות אשר יש להם לגבי התנהגות בני הזוג שלהם, או כדי להשיג מידע אודות שותפים לעסק או על מתחרים או אודות אנשים אשר רוצים לעשות איתם עסקים וכדומה. משרדי חקירות מעניקים שירותי מעקבים אחרי אנשים לצורך השגת מידע אשר נחוץ ללקוחות שלהם. אבל בהזמנת מעקבים יש גם סיכונים אשר יש לקחת אותם בחשבון.

מאת: אוריה בן מנחםחקירות22/06/152862 צפיות
במקרים רבים, אנו זקוקים לעזרתו של חוקר פרטי מנוסה. המטרה העיקרית בגינה אנו שוכרים את שירותיו של חוקר פרטי המתמחה בתחום הבגידות היא להחזיר את חיינו למסלול הרגיל שלהם ולמנוע מצב בו נעשה לנו עוול

מאת: אמיר אברמסוןחקירות09/03/152181 צפיות
אריאלה לא הופתעה מהממצאים נפרדה לשלום וציינה כי זה מחזק את ההחלטה שלה לבדוק מי הפרטנר שלה. וכי היא מסיימת היום את הקשר.

מאת: אמיר אברמסוןחקירות14/01/152337 צפיות
ישנם מספר קריטריונים שעליכם לקחת בחשבון כאשר אתם עומדים בפני סינון ראשוני של משרד חקירות פרטי.

מאת: אמיר אברמסוןחקירות10/11/142859 צפיות
בשנים האחרונות אני נוכח כי יש למשרד החקירות שלי במיוחד עקב האינטרנט, פניות של מגזרים שמעולם לא היו לקוחות של משרדי חקירות.

מאת: ליאת מנדלסוןחקירות14/09/143238 צפיות
בחיים אי אפשר לדעת מתי האדם מולך דובר אמת או לא. כאשר מדובר על עניינים שוליים הרי שמלבד חוסר נעימות ותסכול, הדבר לא באמת משפיע. כאשר מדובר על ענייני עבודה, זוגיות וכדומה – למושג שקר או אמת יש משמעות שונה לגמרי. בדיוק בשל כך מזל שאפשר להשתמש באחת המכונות החשובות ביותר שהומצאו מכונת פוליגרף.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica