חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

לימודי משפטים – לפני שנים היה ממש משתלם

מאת: שירה אלהחוק ומשפט - כללי10/11/20101377 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בעשור האחרון, מספרם של עורכי דין בישראל הוכפל ובאופן טבעי, מצב זה יצר הצפה גדולה מאוד במקצוע.

עורכי דין רבים סבורים כי ההצפה פגעה מאוד ברמה המקצועית של עורכי דין ולפיכך, בכבודו של המקצוע. ההצפה הכפילה את מספר עורכי הדין בארץ ולפיכך, התחרות הפכה לבלתי סבירה. עורכי דין נאלצים לגבות שכר טרחה נמוך יותר באופן משמעותי, מבעבר, בכדי לשמר את לקוחותיהם הקיימים ובמיוחד, כדי לקבל לקוחות חדשים.

בעבר, היה ברור מאליו כי לימודי משפטים הם אחד מן התארים המשתלמים ביותר. אנשים רבים בחרו להירשם אל לימודי משפטים, מתוך הידיעה הבלתי מעורערת, כי יוכלו להתפרנס היטב מעבודה כעורכי דין.

כיום, המצב אינו פשוט כל כך היות שרמת הכנסתם של עורכי דין ירדה מאוד ונוסף על זאת, קיים קושי גדול יותר למצוא מקום התמחות, לאור מספרם הרב של הבוגרים. קושי זה נמשך גם לאחר קבלת הרישיון, כאשר עורכי דין צעירים מחפשים עבודה במשך זמן רב.

ישנם פרמטרים נוספים שהשתנו, כמו למשל, תנאי הקבלה של לימודי משפטים באוניברסיטאות וכן רמת הקושי של בחינות הלשכה.

עריכת דין – מקצוע משתלם?

טרם החל עידן ההצפה, ההחלטה על לימודי משפטים, נראתה החלטה כלכלית נבונה ביותר. אולם, כיום, סטודנטים למשפטים נשאלים ללא הרף, מדוע בחרו לימודי משפטים, לאור ההצפה במקצוע. כמו כן, עומד בפניהם האתגר של בחינות הלשכה הקשות.

רמת השכר של עורכי דין בכלל ועורכי דין צעירים בפרט, ירדה מאוד, כאשר עורכי דין מתחילים נאלצים להמתין זמן רב, עד לקבלת משרה.

ניתן לראות כי יותר ויותר עורכי דין צעירים, בעלי ניסיון מועט, מקימים משרד עצמאי, מפאת הקושי הרב למצוא עבודה ובשל רמת השכר הנמוכה. עובדה זו איננה תורמת למעמדו של המקצוע אלא פוגעת בו, היות שעבודה כעורך דין עצמאי, איננה מתאימה לעורך דין בתחילת דרכו, עם מעט שנות וותק.

ההצפה במקצוע יצרה אפוא מצב שבו עורכי דין נאלצים להסתפק במשכורת נמוכה יחסית, או לפנות לדרך עצמאית, בשלב מוקדם בקריירה שלהם. שתי הברירות הללו אינן כדאיות כל כך, אך זוהי המציאות כרגע עבור עורכי דין ועבור כל מי שנרשם אל לימודי משפטים.

לימודי משפטים – דרישות הקבלה

ישנה טענה כי פתיחתן של המכללות למשפטים, הובילה להצפה של עורכי דין ולמספר רב של נרשמים אל לימודי משפטים. אולם, ברור מאליו כי לולא היה ביקוש גדול כל כך של לימודי משפטים, המכללות הללו לא היו נפתחות.

עד לפתיחתן של המכללות למשפטים, הייתה הדלת של לימודי משפטים, סגורה בפני כל מי שאינו עמד בדרישות הקבלה של האוניברסיטאות, כאשר אין המדובר בדרישות רגילות. תנאי הקבלה לאוניברסיטאות עלו בעשור האחרון באופן משמעותי, כאשר הם מותירים רבים מחוץ לדלת.

במובן זה, לימודי משפטים משתלמים כיום יותר מבעבר, היות שלסטודנטים יש אפשרות בחירה אמיתית היכן ללמוד.  אולם חשוב לציין כי שכר הלימוד במכללות גבוה כמעט פי שלושה מהאוניברסיטאות. לאור העובדה כי עורכי דין אינם מרוויחים משכורות גבוהות, לפחות בתחילת דרכם, עולה שוב הספק האם לימודי משפטים, אכן משתלמים כיום.

כמו כן, כאשר המכללות מאפשרות לרבים כל כך ללמוד משפטים, הן גם גורמות לתחרות גדולה יותר בקרב עורכי דין ולפיכך, לירידה בשכרם.

בחינות הלשכה – משימה לא פשוטה

סטודנטים למשפטים בישראל, מכירים היטב את בחינות הלשכה ואת העובדה כי מדובר באתגר של ממש. המבנה של בחינות הלשכה לא השתנה בשנים האחרונות אך רמת הקושי של הבחינה, השתנתה מאוד:

1. אחוזי מעבר : בעבר, אחוז המעבר של בחינות הלשכה היה מעל 90% ולעומת זאת, בשנים האחרונות אנו עדים לאחוזי מעבר נמוכים אשר הגיעו בבחינות מסוימות לכדי 60% ופחות מכך.

2. מגמת ההחמרה : השינוי באחוזי המעבר איננו מקרי. הוא נובע ממגמת ההחמרה שנוקטת לשכת עורכי הדין, בכדי לצמצם את מספרם של עורכי דין בישראל.

3. בחינות הלשכה בעל פה : בחינות הלשכה מורכבות מבחינה בכתב ומבחינה בעל פה. בעבר, בחינות השלכה בעל פה, לא היוו שום מכשול בדרך אל הרישיון, אך כיום, בדומה לבחינה בכתב, אנו עדים לכך כי אחוזי המעבר של בחינות הלשכה בעל פה, גם ירדו באופן משמעותי. הכול, כמובן מתוך מגמה למזער את ההצפה של עורכי דין.

לימודי משפטים, לפני כעשור, היו משתלמים מאוד. היה ברור לכל כי סטודנטים למשפטים עשו את הבחירה הנכונה, היות שעריכת דין הייתה מקצוע רווחי וכלכלי מאוד. כיום, המצב שונה, עקב ההצפה של המקצוע. ההיצע קטן מן הביקוש ועל כן, עורכי דין רבים נאלצים להמתין זמן רב עד לקבלת עבודה. כמו כן, רמת השכר ירדה באופן משמעותי. הדרך אל הגלימה הפכה גם היא למורכבת יותר, בשל העובדה כי רמת בחינות הלשכה כיום, קשה יותר.

למאמרים מומלצים נוספים ראה/י לימודי משפטים – מכללה או אוניברסיטה >>>

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שירה אלה

מאת: שירה אלהחוק ומשפט - כללי19/07/118194 צפיות
כדאי להכיר! מהם כללי האתיקה החלים על עורכי דין בישראל? מהי מטרתם? מה קורה כאשר עורכי דין מבצעים עבירת משמעת? על כללי האתיקה ועל דין משמעתי.

מאת: שירה אלהקנין רוחני09/06/112554 צפיות
מה קורה עם הפייסבוק?? האם חוק זכויות יוצרים מגן על הסטטוס בפייסבוק? זוהי אחת השאלות המשפטיות המעניינות ביותר בתחום זכויות יוצרים באינטרנט.

מאת: שירה אלהרשלנות רפואית26/05/111334 צפיות
נפגעת מרשלנות רפואית בניתוח? מה ניתן לעשות? מהי עמדת בתי המשפט לגבי רשלנות רפואית בניתוחים? כל המידע החשוב לנפגעי רשלנות רפואית בניתוח.

מאת: שירה אלהנדל"ן ומקרקעין17/05/111645 צפיות
רוצה לחסוך כסף? לפני מכירת דירה, בדוק האם הנך זכאי לפטור מתשלום מס שבח. כמו כן, אין להקל ראש בחשיבותו של חוזה מכירת דירה ועל כן, יש לקבל ייעוץ וייצוג משפטי לעניין זה.

מאת: שירה אלהחוק ומשפט - כללי17/05/111635 צפיות
נתפסת על מהירות מופרזת והוגש נגדך כתב אישום? מהי משמעות של משפט תעבורה? מהם שיקוליו של בית המשפט, במסגרת משפט תעבורה?

מאת: שירה אלהנדל"ן ומקרקעין12/05/112401 צפיות
מה קורה כאשר שוכר אינו מתפנה מדירתכם? מהי הדרך הנכונה ביותר לפינוי שוכר? האם ניתן להגיש תביעת פינוי דייר מדירה? במאמר שלפניכם.

מאת: שירה אלהחקירות23/03/111567 צפיות
תמיד רציתם לדעת! מיהו הנוטריון ומדוע חתימתו כה חשובה? מהי משמעותה? האם נוטריונים בישראל, זקוקים לרישיון בכדי לתת שירותי נוטריון? שאלות ותשובות.

מאמרים נוספים בנושא חוק ומשפט - כללי

מאת: אדיר בנימיניחוק ומשפט - כללי25/06/231579 צפיות
ההנחה שבדרך כלל החזקים הם אלו שגוברים על החלשים מהם, גורמת לכך שכאשר הגורם החלש יותר זוכה למעט צדק, הדבר מעניק לנו תחושה של עדנה מסוימת. לכן נדמה ששמענו לא מעט סיפורים בהם הודות להתערבות חיצונית זוכה הגורם הנפגע לצדק מסוים, או לכל הפחות מסופר כי הגורם שעשה את מעשה העוולה נענש על כך.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/08/212063 צפיות
https://www.tel-aviv.gov.il/Residents/Construction/DocLib1/%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%AA%20%D7%9E%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%9E%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%9D%20%D7%A4%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D.pdf

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי19/06/211918 צפיות
מדיניות אכיפת עבירות תכנון ובניה – הרשות לאכיפה במקרקעין מדיניות אכיפה הינה כלי מרכזי הנתון בתחום האכיפה באמצעותו מבטיח הגוף האוכף למקד את משאביו המוגבלים בעבירות המשמעותיות ביותר ובאופן האפקטיבי ביותר. מיקוד משאבי האכיפה לפי סדרי עדיפות קבועים מראש מאפשר הגברת אפקטיביות האכיפה באמצעות פעילות יזומה, צמצום המשאבים המופנים כלפי עבירות בעלות ערך נמוך יותר, והבטחת השוויון באכיפה. יובהר, כי מדיניות אכיפה היא מסמך המתווה את הדרך אך אינו מסמך מחייב, שלא מאפשר בחינה מחודשת, עדכון וסטייה ממנו במקרים שיש לכך הצדקה.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי28/01/211565 צפיות
על מנת להבין מדוע אדם ניגש על מנת לבצע תרגום של תעודות ומסמכים רשמיים מסוימים צריכים להבין את התהליכים שאותם עוברים אנשים ברחבי העולם כולו.

מאת: רוני הכהןחוק ומשפט - כללי15/01/211245 צפיות
מתי נדרש לפעולה של תרגום עבור תעודת לידה?

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי13/12/201788 צפיות
הרשויות ממשיכות בקצב רב בהוצאת צווי הריסה. מאמר שכדאי לקרוא אם ביצעת חריגות בניה , ביקרו או רוצים לבקר בנכס מטעם הפיקוח על הבניה/ הוועדה לתכנון ובניה או שכבר הוזמנת לשימוע או אולי כבר קיבלת צו הריסה. המאמר מיועד לכל העוסקים בתחום. עורכי דין, שמאים, מהנדסים, קבלנים, וועדי בתים, אדריכלים, מפקחי בניה ועוד.

מאת: עופר שלוחוק ומשפט - כללי08/10/201518 צפיות
הסכם מייסדים מוצלח בחברות סטארט אפ

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica