חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הנטיות שלנו-מרכיב חשוב בהחלטה על הכוונה מקצועית

כאשר אנחנו מחליטים בהקשר להכוונה מקצועית ולגבי המקצוע בו נעסוק, ליכולות שלנו יש חשיבות לא מעטה, אך לנטיות שלנו יש חשיבות מכרעת.

לכל אדם דפוס אישיות משלו ונטיה לעסוק בתחומים המתאימים לדפוס האישיות הזה. יש אנשים שכבר בילדותם מפרקים מכשירים ומרכיבים אותם מחדש, יש כאלו שמתעסקים בכתיבה ובציור ועוד.

עבודה עם אנשים או עם חומרים

השאלה הראשונה שאדם צריך לשאול את עצמו בתהליך הכוונה מקצועית היא "האם אני רוצה לעבוד עם אנשים או עם נתונים וחומרים?".

אם אדם מעדיף להתעסק עם רעיונות, נתונים וחומרים, הוא צריך לשאול האם הוא מעדיף עיסוק בדברים מוחשיים או עיסוק בדברים מופשטים? האם חשוב לו לראות תוצאות מהירות לעבודתו, כמו במקצועות הטכנאות, המסחר וראיית החשבון או שיש לו סבלנות לחכות לתוצאות לאחר שנים רבות, כמו במקצועות התכנון והמחקר?

אם הוא רוצה לעבוד עם אנשים, הוא צריך להחליט באיזה סוג קשר הוא מעוניין- האם הוא מעדיף קשר ארעי או קשר מתמשך? האם הוא מעדיף מגע פיזי או נפשי עם האדם מולו? והאם הוא מעדיף לעבוד ביחידות, בצוות מצומצם או בחברה עם אנשים רבים? כמו כן הוא צריך לענות לעצמו על השאלה אם איזו אוכלוסיה הוא רוצה לעבוד- אוכלוסיה של אנשים חולים, נשים, גברים, ילדים, מחוננים, קשישים ועוד.

מעבר לשאלות הללו, הפסיכולוג הישראלי אלחנן י' מאיר חילק את המקצועות הקיימים לשמונה שדות - חוץ, תרבות, טכנולוגיה, מדע, אמנות, חברה, אירגון ועסקים והחלטה לאיזה שטח לפנות יכולה להקל על תהליך הכוונה מקצועית ובחירת מקצוע.

בשדה החוץ הדגש הוא על עבודה בחוץ, בטבע.

בשדה זה נכללים מקצועות העוסקים בשמירה ובעיבוד אוצרות הטבע, עיסוק בפרחים, בעלי חיים ועיבוד שדות. המקצועות המתאימים לשדה זה הם וטרינר, יערן, חקלאי, מטרולוג ועוד.

טיפוסי החוץ אוהבים לעסוק בדברים הקשורים לאדמה, לטבע ולבעלי חיים. הם אוהבים לעבוד בשטח, פחות להתעסק ביחסים עם אנשים וכמו הטכנולוגים, הם מעדיפים עבודה מוחשית על פני חשיבה מופשטת.

שדה התרבות מתמקד במקצועות הכוללים הנחלת תרבות והעברת מידע.

מקצועות המתאימים לתחום הם היסטוריון, ספרן, מורה, סופר או עיתונאי.

אנשי התרבות מצטיינים בחשיבה מופשטת. הם סקרנים, אינטלקטואליים ובעלי יכולת התבטאות מילולית טובה, בייחוד כאשר הם מדברים על נושאים מתחומי מדעי הרוח. הם מעדיפים עיסוק בתחומים מופשטים-תיאורטיים מאשר עיסוק בדברים מוחשיים. הם שואפים להרחיב את השכלתם, ללמוד ולהדריך אחרים והם מוצלחים במקצועות ההומניים.

בשדה הטכנולוגיה הדגש הוא על עיסוק במכשירים ובחומרים.

בשדה זה נכללים מקצועות הייצור, האחזקה, התובלה והיישום של ידע הנדסאי. שדה זה כולל את תחומי ההנדסה, ההנדסאות והטכנאות. דוגמאות למקצועות המתאימים לשדה הזה הם הנדסת מכונות, טכנאות לסוגיה ועוד.

הטיפוסים הטכנולוגיים מתאפיינים בכושר טכני ומוטורי טוב. הם מבכרים לעבוד עם מכשירים וחומרים מאשר עם אנשים ומעדיפים פעילות מוחשית על פני חשיבה מופשטת.

בשדה המדע הדגש הוא על עבודת חשיבה וניתוח.

בשדה זה נכללים מקצועות מתחומי המדעים המדוייקים כמו מתמטיקאי, רוקח, מתכנת מחשבים, רופא וביולוג.

הטיפוסים המדעיים הם אנשים הפותרים בעיות בעזרת הגיון וחשיבה. הם בעלי כושר ניתוח והפשטה, סקרנות וחוש ביקורת. הם רציונליים, ריאליים והגיוניים ולרוב אינם מעוניינים בתפקידי מנהיגות.

שדה האמנות הוא שדה אשר שם דגש על יצירה ויופי.

בשדה זה נכללים כישרונות האמנות לסוגיה-ציירים, פסלים, מעצבים, כמו גם תחומי הבידור-זמרים, רקדנים ועוד.

טיפוסי האמנות מסתמכים על הרגשות והאינטואיציה שלהם. הם מפרשים את המציאות האוביקטיבית על סמך התרשמויות סובייקטיביות ונוטים להיות מקוריים ויצירתיים.

שדה החברה הוא שדה שבו הדגש הוא על מגע עם אנשים ומתן עזרה.

הוא כולל את מקצועות מתן השירות, הטיפול והעזרה לזולת. כמו כן הוא כולל את המקצועות שיש בהם הגנה על הפרט והציבור כמו שוטרים. דוגמאות למקצועות מהשדה החברתי הם עובד סוציאלי, המקצועות הפארא-רפואיים, פסיכולוג ועוד.

הטיפוסים החברתיים הם בעלי כושר מילולי טוב. הם אוהבים את העיסוק באנשים שסביבם ואוהבים לעזור להם. הם מקרינים אנושיות ואיכפתיות וסומכים על רגשותיהם יותר מאשר על יכולתם השכלית.

שדה האירגון שם דגש על אירגון חפצים, רעיונות ואנשים.

העוסקים בשדה זה מפקחים על ניהול ואירגון תקין של מפעלים ציבוריים ומסחריים. דוגמאות למקצועות שכאלו הם ניהול, כלכלנות, חשבונאות ומזכירות.

אנשי האירגון מעדיפים עבודה במסגרת בעלת חוקים ברורים. הם מאופקים ויציבים, אחראיים ובעלי שיטה ומשמעת.

שדה העסקים שם דגש על מקצועות אשר נותנים רווח כספי ועל מקצועות אשר בהם אפשר להשפיע על אנשים אחרים.

שדה זה מכיל מקצועות הקשורים ליוזמה פרטית, מכירה, מסחר והשקעות כמו אנשי מינהל עסקים, אנשי מכירות, קניניים למיניהם, אנשי ביטוח, מלונאים, עוסקים בניירות ערך ועוד.

אנשי העסקים הם אנשים דינמיים ומעשיים. הם בעלי כושר מילולי וטובים בשכנוע ובניהול משא ומתן. הם אוהבים להרגיש כוח ולהשפיע על אנשים אחרים. הם נמרצים, תקיפים ובעלי יוזמה, תושייה וכושר מנהיגות.

חשוב לזכור שמקצוע אחד יכול להיות שייך למספר תחומים. למשל מקצוע האדריכלות שייך לשדה הטכנולוגיה, לשדה האמנות ואולי גם בעקיפין לשדה המדע. ספרנות שייכת לתחום התרבות ולתחום האירגון ועריכת דין שייך לתחום התרבות, הארגון והעסקים.

הידיעה לאיזה שטח את/ה שייכים יכולה להקל עליכם את ההחלטה לגבי הכוונה מקצועית ובחירת מקצוע.

ביבליוגרפיה

כל מה שרצית לדעת על בחירת מקצוע, עפרה נבו. המרכז הארצי לבחינות ולהערכה. ירושלים. 1988.

מדריך לבחירת מקצוע, סירקוס בלהה. שירות התעסוקה, המרכז לייעוץ ולמידע תעסוקתי, המדור לחקר עיסוקים. תל-אביב. 1985.

בעיות בבחירת מקצוע, הנדל, עמוס. אוניברסיטת חיפה. 1966.

ייעוץ והדרכה בבחירת מקצוע, מלינובסקי בתיה. אוניברסיטת תל-אביב. 1967.

זכויות מאמר זה שמורות למכון הגרפולוגי להכוון תעסוקתי

לחץ כאן להכוונה מקצועית או למיון מועמדים למשרות בעזרת מבחן הגרפולוגיהוקבל תשובה תוך 24 שעות.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

זכויות מאמר זה שמורות למכון הגרפולוגי להכוון תעסוקתי

לחץ כאן להכוונה מקצועית או למיון מועמדים למשרות בעזרת מבחן הגרפולוגיה וקבל תשובה תוך 24 שעות.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת המכון הגרפולוגי להכוון תעסוקתי

איכות קו כתיבה היא אלמנט חשוב בתורת הגרפולוגיה ואותו לא ניתן ללמוד או לזייף. הגר וולטר היה גרפולוג צרפתי אשר הוציא ב-1938 ספר בשם "הגרפולוגיה של הקו". בספר זה הוא פיתח שיטה ייחודית אשר מתבססת על ארבעה סימנים של קו הכתיבה. סימנים אלו מייצגים את טמפרמנט האדם, את הליבידו שלו ואת אופן הליכתו אל מטרות.

תיאוריית האישיות של רנה לה-סן כוללת שמונה טיפוסים. מאמר זה מסכם את המושגים הבסיסיים של התיאוריה, את הטיפוסים ואת המאפיינים הגרפולוגיים של כל טיפוס.

סוגי המקצועות המבוקשים בשוק משתנים מידי שנה. במאמר זה מובאים חמשת תחומי המקצועות הבוערים בהייטק בשנת 2012- בין השאר תחומי המובייל והסלולר, תחום מיחשוב הענן ותחום הטכנולוגיות הירוקות.

רבים מאיתנו משועבדים לעבודתם וגוררים את עצמם בקושי מהמיטה. בניגוד לדעות הרווחות, עבודה יכולה להיעשות גם מתוך תחושת ייעוד ושליחות. מה שצריך להנחות זה לא במה תעשה הכי הרבה כסף אלא מה באמת אתה רוצה לעשות בחייך.

רבים מאיתנו משועבדים לעבודתם. השאלה הגדולה היא אם אנחנו עבדים לעושר חומרי, לציפיות של האנשים סביבנו או שאנחנו עבדים לרצונות שלנו, למה שעושה אותנו מועילים ובעיקר ממצים את עצמנו. לעיתים מספיק פשוט לשנות גישה בעבודה שבה אנחנו נמצאים, אך לפעמים אין מנוס אלא לבצע הסבה מקצועית.

בחיינו אנחנו כל הזמן מחליטים החלטות. חלק מההחלטות הם החלטות בעלות חשיבות רבה כמו ההחלטה על הכוונה מקצועית בשבילנו. במאמר זה מובאים סגנונות החלטה שונים ומוצעת הדרך הנכונה להחליט.

הבנת הערכים שלנו חשובה בתהליך הכוונה מקצועית נכונה. ערכים לדוגמא הם הכנסה גבוהה, תרומה לזולת, שליטה והשפעה בעבודה, עצמאות בעבודה, גיוון, אפשרויות קידום ועוד.

מאמרים נוספים בנושא אימון לקריירה

מאת: ילדונתאימון לקריירה10/06/194046 צפיות
מדוע נדרש להגדיר עבודה לחיילים משוחררים כנושא בפני עצמו, ומה מאפיין את תחום העבודה לחיילים משוחררים?

לגרום ללקוח לומר כן, איך לשתול מחשבה, לגרום ללקוח להסכים, איך יוצרים אמון, איך למכור נכון, איך לשכנע לקוח, קאוצינג, מטפל אישי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על עוד שיטה איך אפשר לגרום למישהו לעשות את מה שרוצים שהוא יעשה, לצורך העניין נגיד רוצים לשכנע מישהו לענות כן על שאלה מסוימת לדוגמא לשאלה "האם אתה רוצה לקנות את המוצר?" או לדוגמא נגיד רוצים לשכנע מישהו לענות לא על שאלה מסוימת לדוגמא "האם אתה רוצה לשנות איזה משהו בעסקה?" יכול להיות שרוצים לגרום לו להגיד לא. בקיצור עוד נוסיף ...

יסודות המכירה, ספק או וודאות, יסודות ההשפעה, גם או רק, טיפול בהתנגדויות, אומנות השכנוע, מומלץ, מטפל התנהגותי קוגניטיבי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על אחד מהעקרונות החשובים ביותר בנושא של שכנוע, אם לא אולי אפילו החשוב ביותר שיש או אחד מהחשובים או אולי אפילו החשוב ביותר, זה עיקרון די בסיסי שצריך להבין אותו רצוי להבין אותו ולהשתמש בו החוכמה היא גם להבין אותו וגם לדעת להשתמש בו בזמן אמת בהמון דוגמאות ודרכים. בגדול על מה מבוסס שכנוע על מה מבוססת מכירה, על מה מבוסס להצליח במשא ומתן ...

מאת: אבי כחלוןאימון לקריירה19/08/152832 צפיות
מעבר למקום עבודה חדש ולאזור מגורים חדש בו זמנית אינם החלטה קלה והתהליך דורש תכנון ובדיקה רבים. ארגון טוב ופנייה לחברות מקצועיות לשם עזרא בביצוע התהליך, תסייע לעבור את התקופה בקלות שתיהיה טובה עבור כל המשפחה.

מאת: מגניב אימון לקריירה01/07/152666 צפיות
בשורות הבאות נציג כמה מהאתגרים המורכבים הכרוכים בתהליך גיוס מנהלי מכירות ואנשי מכירות לארגון מסוים. במסגרת הצגה זו נעמוד על הטעויות הנפוצות בתחום, את דינאמיקת המכירות ובאיזה אופן היא משפיעה בצורה מכרעת על טיב הגיוס. ננסה להתמודד עם מספר שאלות כמו למשל מה הסיבה שבגינה לא מעט תהליכי גיוס מפספסים את מטרתם, מה הופך איש מכירות לטוב, מהו הסוג המבוקש והרמה הנדרשת ממנהלי המכירות, אילו תכונות מפתח נדרשות להצלחה מקסימאלית בהתאם לתפקיד שאותו יש לאייש, כיצד להגדיר כשורה את המיומנויות הנחוצות של המועמדים כד

למה לא לאתר את צרכי הלקוח, יצירת כימיה עם הלקוח, למה לא לברר את צרכי הלקוח, תחושת זרות עם לקוח, לקרוא את המחשבות של הלקוח, תחושת קרבה עם לקוח, מאמן עסקי מומלץ, קאוצינג: שלום לכולם, הפעם אני רוצה לדבר על עוד היבט בנושא של בירור צורכי הלקוח, שכנוע לקוחות, מכירה ללקוחות וזה הולך ככה: כפי שכבר הוסבר, כפי שכבר הובן, הלקוח לא רוצה לקנות את המוצר שלך, הוא רוצה לפתור את הבעיה שלו. ואם אתה רוצה למכור ללקוח את המוצר שלך, אתה לא צריך להתמקד בכמה המוצר שלך טוב כמוצר, אלא בכמה הבעיות של הלקוח ...

האם לנסות לשכנע את הלקוח, למכור בלי לנסות למכור, כמה לנסות לשכנע את הלקוח, שכנוע סמוי, להצליח במכירות, שכנוע גלוי, ייעוץ טיפולי, ייעוץ פילוסופי: שלום לכולם הפעם אני רוצה לדבר על עוד אחת מהטעויות של אנשי מכירות ומהגישה של מכירות והעניין הוא, האם בעצם צריך לנסות לשכנע את הלקוח לקנות כן או לא. יש הרבה אנשי מכירות מצליחים בעיניהם לפחות שהם אומרים "אתה יודע איך אני, מה השיטה שלי למכור? אני פשוט לא מנסה למכור, אני מי שאני ואני מוכר, לא מנסה למכור לא רוצה למכור" ויש הרבה אנשי מכירות ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica