חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ספרי מדע בדיוני ופנטזיה: לשם ובחזרה

מאת: אביב יועציםספרות24/04/20111280 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

כאשר קוראים ספרי מדע בדיוני הקורא עוזב לרגע אחד – קצר או ארוך – את העולם שבו הוא חי ומוצא את עצמו לרגע – קצר או ארוך – בעולם אחר. כאשר קוראים ספרי פנטזיה, הקורא נזרק לרגע אחד – ארוך או קצר – למציאות אחרת ועליו להיפרד לרגע אחד – קצר או ארוך – מהחוקים המוכרים לו. ספרים טובים במיוחד הם כמו ספינה על ים סוער ועל הקורא להחזיק היטב בחבלי הסיפור כדי שלא לטבוע באוקיינוס המשתולל. ספרי מדע בדיוני או ספרי פנטזיה הם הספרים שלוקחים את הקורא הרחק מביתו יותר מכל סוג אחר של ספרים.

כמו בכל סוגה, יש ספרים טובים ויש ספרים רעים וגרועים גם בתחום המדע הבדיוני והפנטזיה. יש שסבורים שהתחומים הללו נחותים מתחומים אחרים ואין זה המקום להתווכח איתם ויכוח עקר. יש כאלה שטוענים שהתחום עשיר בספרים גרועים יותר מסוגות ספרותיות אחרות; ייתכן וזה נכון אבל אין לנו את הכלים להתמודד עם השאלה הזו. בעיני ישנם כמה מאפיינים שמשותפים לכל הספרים הטובים בתחום הזה של מדע בדיוני ופנטזיה: מצד אחד הם בוראים עולם אחר בעל חוקים מדויקים, עולם שנמצא הרחק מהעולם שלחנו ושונה ממנו בבירור; מצד שני הם מעמידים אותנו בנקודת תצפית על העולם שלנו וכך עוזרים לנו ללמוד משהו עלינו ועל העולם שבו אנחו חיים.

בין אם מדובר בעולם עתידני עם טכנולוגיה מתקדמת, עם סדר חברתי חדש, עולם פוסט אפוקליפטי או אוטופיה מרהיבה – ספרי מדע בדיוני מתרחשים במציאות שונה מהמציאות שבה אנו חיים. בין אם מדובר בעולם שבו הקסם שולט, בו מכשפים משוטטים, שר האופל זומם מזימות או דרקונים מרחפים מעל – ספרי פנטזיה לוקחים אותנו אל עולם שבו שולטים חוקים שונים מהחוקים שלהם אנחנו מצייתים בעולם שלנו. ספרים טובים הם ספרים שאינם מציגים את המציאות האחרת הזו בתור מטאפורה לעולם שלנו, בתור משל שמלמד אותנו איך אנחנו נראים. אלו הם עולמות בעלי קיום עצמאי לחלוטין שאינם תלויים במציאות שבה אנחנו מתקיימים.

גם כשהעולם שבו מתרחשים ספרים אלה קרוב לעולם שלנו – למשל בסוגת הפנטזיה האורבאנית שמתרחשת בעולם שלנו אבל מגלה את הקסם המסתתר מאחורי המציאות – אין זה העולם שלנו. אלא שכאשר אנחנו נמצאים בעולם הרחוק הזה לפתע אנחנו מגלים שכיוון שאנחנו נסענו אליו הרי שלקחנו איתנו את העולם שלנו. פתאום אנחנו מבינים שהשאלות שעימן אנחנו מתמודדים כל הזמן, מקבלות תשובה מזווית אחרת כאשר הן ניצבות בעולם אחר. האדם נשאר אדם גם בעולם הפנטזיה או בעולם המדע הבדיוני ובכל מקום עליו להתמודד עם שאלות זהות שנובעות מקיומו האנושי.

אבל המסע והסביבה הזרה והנוכרית שבה אנחנו לפתע נמצאים בעולמות הפנטזיה והמדע הבדיוני מאפשרים לנו לזכות בנקודת תצפית שונה על החיים שלנו. ספרות ריאליסטית איננה יכולה להציע לנו את נקודת התצפית הזו כיוון שהיא לוקחת אותנו למסע בתוך המציאות שלנו – המוכרת לנו יותר או פחות. ספרי פנטזיה או ספרי מדע בדיוני מאלצים אותנו להשאיר מאחור את המציאות שלנו ואז אנחנו יכולים להיות משוחררים – ולו מעט – מהכבלים שבהם אנחנו אסורים בחיי היום יום שלנו ושמונעים מאיתנו לראות את הדברים מעט אחרת.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אביב יועצים >> המפתח שלך להצלחה שיווקית !

ייעוץ שיווקי

קידום אתרים בגוגל

 

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אביב יועצים

מאת: אביב יועציםפלילי14/02/162091 צפיות
כתב אישום הינו המסמך שפותח את המשפט כנגד הנאשם והוא כולל מספר סעיפים קבועים ואת כל העובדות שנאספו כנגד המואשם, עדי התביעה והסעיפים בחוק שהופרו, כביכול, על ידו. ביטול המסמך מונע את ההגעה למשפט כך שאין ענישה וכל הטיפול בתיק מופסק. את הביטול ניתן לבצע בנקודות זמן שונות כאשר המוקדמת ביותר היא כאשר התיק עדיין נמצא בידי המשטרה ועדיין לא עבר לבית המשפט. כאן נלמד מעט יותר אודות אפשרויות הביטול השונות בנקודת זמן זו.

מאת: אביב יועציםפלילי02/02/162433 צפיות
מועד מחיקת רישום פלילי ישן נקבע על פי הגדרות תקופת ההתיישנות. תקופת ההתיישנות מתחילה למעשה כבר כאשר בית המשפט נותן את פסק הדין שלו לגבי העבירה שבוצעה. כל תקופה נקבעת על פי קריטריונים שקבועים בחוק. תקופת ההתיישנות תלויה בסוג הרישום הפלילי – האם מדובר בהרשעה בפשע או באי הרשעה. בנוסף, נקבעת התקופה על פי גיל הנאשם ועובדת היותו קטין או אדם בוגר בעת מתן פסק הדין. לבסוף, החוק מתייחס לסוג העונש שהוטל על הנאשם.

מאת: אביב יועציםפלילי02/02/161946 צפיות
תחום המשפט המנהלי בישראל הוא אחד התחומים המעניינים והמגוונים ביותר בעולם המשפט. המשפט המנהלי עוסק בהתמודדות של אזרח מול גופים מנהלתיים וציבוריים, מועדות הבנייה שמאשרות את תוכניות הבתים שאנחנו בונים ועד לזכויותיהם של עובדים, אסירים, חיילים ומשפחות נפגעות טרור. מהתמודדות מול גורמים תקשורתיים כמו רשות השידור וחיוביה את הציבור ועד לעבודה משפטית מול רשויות מקומיות המחייבות אותנו במיסים על פי חוק.

מאת: אביב יועציםדיני משפחה10/01/161579 צפיות
אם אתם גרושים טריים, תקופת החגים עלולה להיות קשה מאוד עבורכם. תחושת האומללות, האשמה והבדידות היא מתכון מושלם לדיכאון. בזמן שמשפחות אחרות ומאושרות חוגגות יחדיו ושואגות את שירי החג, אתם תשבו מסוגרים בביתכם ותבהו בטלוויזיה. יתכן שתרגישו כל כך מדוכאים, עד שאפילו לא תצליחו להזיז את עצמכם מהמיטה. אז מה עושים? הנה כמה טיפים של עו"ד גירושין, כיצד לעבור את החגים בשלום ולהפוך את החג לקצת יותר נסבל:

מאת: אביב יועציםדיני משפחה10/01/161608 צפיות
כולנו מתחתנים בתקווה שהנישואים יחזיקו מעמד ויהיו יציבים. למרבה הצער, הרבה פעמים בני הזוג שלנו משתנים ומאבדים עניין בדברים שעניינו אותם לפני 10-15 שנים: תחביבים שונים, עיסוקים וגם אנשים. כשנשים מאבדות עניין בנישואים, הן פונות אל עורך דין גירושין. אבל כשזה קורה לגבר, הוא לאו דווקא ירוץ אל עורך דין גירושים. הוא בדרך כלל יתרחק מאשתו, ימעט לדבר איתה, לבלות איתה וימצא מפלט בקריירה תובענית או במאהבת.

מאת: אביב יועציםדיני משפחה10/01/161403 צפיות
גירושין הם נושא כואב עבור כל הצדדים המעורבים בעניין- אתה, אשתך והילדים. אין ספק שהם תובעים מחיר נפשי שלוקח זמן להתאושש ממנו. לאחר שנים רבות בהן אתה ואשתך הייתם יחד והילדים התרגלו לראות את הוריהם תחת קורת גג אחת, הפרידה אחד מהשנייה היא קשה ולוקח זמן להתרגל אליה.

מאת: אביב יועציםדיני משפחה10/01/161459 צפיות
גירושין בגיל מבוגר אינם עניין פשוט. מדובר בזוגות בגיל העמידה או אפילו בזוגות בני הגיל השלישי, שהגיעו לאחר שנים רבות יחד להחלטה על פירוק החבילה המשותפת. גירושין בגילאים אלו נובעים מכמה סיבות. לעיתים, ההחלטה על גירושין התקבלה לפני שנים רבות, אך בני הזוג העדיפו להמתין עד אשר הילדים יתבגרו ויעזבו את הבית. לעיתים מדובר במקרי גירושין על רקע שחיקה של מערכת היחסים הזוגית- כאשר לא נעשה דיי במשך השנים על מנת לשמור על הגחלת, אובד לקשר האהבה והתשוקה שאפיינו את תחילתו, ועימם אובד גם הרצון לעתיד משותף.

מאמרים נוספים בנושא ספרות

מאת: ירון כהןספרות01/06/172179 צפיות
מי שאמר שבעידן האינטרנט אנשים יקראו פחות כנראה לא לקח בחשבון את העבודה שאנחנו קוראים בו כל היום, מאתרי חדשות ועד מדיה חברתית, וכבר רגילים למצוא מידע שמעניין אותנו מאוד בדרך זו. זה גם מה שמעורר בנו יותר את הצורך להיחשף מדי פעם לספרות יפה, ספרות מעניינת ומאתגרת את החשיבה שלנו ואת הידע על העולם.

מאת: nisim ohanaספרות02/04/171766 צפיות
כתבתם ספר פנטזיה מרתק, ואתם מעוניינים גם לפנות לקוראים באירופה? הוצאתם ספר ילדים צבעוני ואתם מעוניינים שגם הילדים בצרפת יקראו אותו? כדי לעשות זאת, יש כמה דברים שכדאי להביא בחשבון.

מאת: גיא ביסמוטספרות29/10/162619 צפיות
סדנת כתיבה יוצרת ברוח הביבליותרפיה היא סדנה עבור אנשים שמכירים בכוחה של הכתיבה האישית האותנטית ככלי להבנה וגילוי עצמו כמו גם ליצירת חיבורים עמוקים של הזדהות בין המשתתפים בקבוצה. במאמר זה אתאר בקצרה את השתלשלות העניינים בסדנאות הכתיבה היוצרת שלי.

מאת: ריקי שחםספרות27/01/163473 צפיות
מתוך אלבר קאמי ה"שיבה לטיפזה”

מאת: שרון צרפתיספרות25/01/162748 צפיות
במספרות החלו לספק את הדרישה עבור תוספות אלה שרק הלכה וגדלה עם הזמן, כאשר נוצרו כל מיני שיטות עבור ההוספה של תוספות אלה אל השיער הטבעי ברמה כה גבוהה שנראה כי המראה הוא אחיד וטבעי לגמרי

מאת: אבי בכרספרות22/01/163851 צפיות
חיים נחמן ביאליק הוא גדול המשוררים העברים בזמן המודרני, על כך נדמה כי אין עוררין, חיים נחמן ביאליק השפיע רבות על התרבות היהודית ועל ההוויה היהודית המודרנית, הקריירה הספרותית של חיים נחמן ביאליק היותה נקודת מפנה בספרות העברית המודרנית.

מאת: ד"ר אורנה ליברמןספרות20/11/153096 צפיות
על הסופר הצרפתי ברנרדן דה סן-פייר וספרו המשפיע "פול ווירז'יני", רב מכר היסטרי. פול ווירז'יני, יצירי דמיונו של דה סן-פייר, "ילדיו המאומצים", כפי שכינה אותם, הפכו לאגדה, שהכתה גלים בעולם כולו, ונתנה השראה לאמנים רבים, מפרסומו ב-1788, ערב פרוץ המהפכה הצרפתית ועד מלחמת העולם הראשונה, אם לא עד ימינו אנו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica