חפש מאמרים:
שלום אורח
17.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ספרי מדע בדיוני ופנטזיה: מדע או פנטזיה?

מאת: אביב יועציםספרות05/06/20111114 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בין ספרי מדע בדיוני לבין ספרי פנטזיה קיימים יחסי גומלין, ולעיתים קשה לומר מהו בדיוק ההבדל בין שניהם. על שתי הטרמינולוגיות קיים דיון נרחב, וקשה מאוד להגדיר היכן עובר הגבול בין שני הז'אנרים. במילותיו של סופר המדע הבדיוני הגדול אייזק אסימוב, ספרי מדע בדיוני מסתמכים על מדע ולכן הם אפשריים בעיקרם, ואילו פנטזיה אינם נסמכים על שורשים מציאותיים, ולכן הם אינם אפשריים. ספרי מדע בדיוני אמורים להיות אפשריים משום שהם מתבססים על עובדות. ספרים מסוג זה יכולים להיות למשל על רובוטים, מסעות בחלל או חייזרים.

בניגוד לספרים הללו, ספרי פנטזיה עוסקים רק בנושאים דימיוניים, ואינם מבוססים על עובדות. ספרים מסוג זה יכולים לעסוק למשל ביצורים מיתיים כמו דרקונים, פיות או חיות מדברות. משתמע מכך, שספרי מדע בדיוני מציגים דברים שיכולים באופן תאורטי להתרחש בעולם האמיתי, גם אם בעוד מאות שנים מעכשיו- ואילו ספרי פנטזיה לוקחים נושאים שאינם יכולים להתרחש לעולם- ומוסיפים להם נופך של ראליזם. כאשר לוקחים ספרי מדע בדיוני ומשווים אותם לסיפורי פנטזיה, ניתן לראות שהנושאים הדמיוניים במדע הבדיוני יכולים ברובם להיות אפשריים. על אף שהעלילה או הנושאים של ספרים מסוג זה יכולים להיות מנוגדים למציאות, הם מבוססים על עיקרון הגיוני כלשהו, שנעדר מהעלילה של ספרי פנטזיה. בניגוד למדע הבדיוני, הפנטזיה משתמשת ביותר אלמנטים של כוחות על טבעיים בעלילה ובנושאים שלה.

שני הסוגים הללו של ספרים יכולים להיות מחולקים לתתי נושאים או תתי ז'אנרים רבים. ספרי מדע בדיוני ניתן לחלק למדע בדיוני קשה, מדע בדיוני רך, מדע בדיוני חברתי, סייבר פאנק, מסעות בזמן, היסטוריה אלטרנטיבית, מדע בדיוני מיליטריסטי, ספרים אפוקליפטיים וספרי חלל. ספרי פנטזיה ניתן לחלק לספרי אימה, ספרי מיסתורין, ספרים על גיבורי על, ספרים חברתיים ועוד.

ניתן להסיק מכך שאם אתה סופר בעל דמיון פרוע- כתיבה בשני סוגי הז'אנרים יכולה להתאים לך. בשני סוגי הספרים ניתן להפעיל את הדמיון ולתת לו להשתולל, משום ששניהם לוקחים את הקוראים לעולמות רחוקים ולא מוכרים, בהם דברים לא ידועים מתרחשים. הן בספרי מדע בדיוני והן בספרי פנטזיה הסופר הוא זה שקובע את מערכת החוקים, מפתח את החברה, קובע את המטרות ומחליט כיצד נראים החיים- בשונה מכתיבת ספרים ראליסטים בהם יש לכתוב לפי מערכת החוקים והנורמות הידועה של החברה המוכרת לנו. אך עם זאת, קיימים הבדלים בין הנושאים העיקריים של שני סוגי הספרים.

ספרי מדע בדיוני עוסקים בשאלות שהחברה טרם מוכנה להתמודד עמן פנים אל פנים- שאלות העוסקות בנושא כוח גרעיני, המירוץ לחלל או המירוץ לחימוש, סכנות של זיהום סביבתי, השתלטות הממשלה על החברה או השתלטות של שכבה חברתית אחת על כל שאר השכבות, השתלטות המחשבים על בני האדם ועוד. ספרים אלו עוסקים בפחד מפני הטכנולוגיה ומפני הבלתי ידוע. לעומתם, ספרי פנטזיה עוסקים פחות בשאלות קיומיות לגבי עתיד האנושות ויותר בעקרונות אנושיים, רגשות ומחשבות. ספרים מסוג זה מאפשרים לקוראים להתמודד עם נושאים של טוב לב ורוע, של הפחד מפני כישלון במשימות קשות וחשובות, של הרצון באהבה, בחברות אמיצה ובגיבור שיציל אותנו.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אביב יועצים >> המפתח שלך להצלחה שיווקית !

ייעוץ שיווקי

קידום אתרים בגוגל

 

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אביב יועצים

מאת: אביב יועציםפלילי14/02/162090 צפיות
כתב אישום הינו המסמך שפותח את המשפט כנגד הנאשם והוא כולל מספר סעיפים קבועים ואת כל העובדות שנאספו כנגד המואשם, עדי התביעה והסעיפים בחוק שהופרו, כביכול, על ידו. ביטול המסמך מונע את ההגעה למשפט כך שאין ענישה וכל הטיפול בתיק מופסק. את הביטול ניתן לבצע בנקודות זמן שונות כאשר המוקדמת ביותר היא כאשר התיק עדיין נמצא בידי המשטרה ועדיין לא עבר לבית המשפט. כאן נלמד מעט יותר אודות אפשרויות הביטול השונות בנקודת זמן זו.

מאת: אביב יועציםפלילי02/02/162432 צפיות
מועד מחיקת רישום פלילי ישן נקבע על פי הגדרות תקופת ההתיישנות. תקופת ההתיישנות מתחילה למעשה כבר כאשר בית המשפט נותן את פסק הדין שלו לגבי העבירה שבוצעה. כל תקופה נקבעת על פי קריטריונים שקבועים בחוק. תקופת ההתיישנות תלויה בסוג הרישום הפלילי – האם מדובר בהרשעה בפשע או באי הרשעה. בנוסף, נקבעת התקופה על פי גיל הנאשם ועובדת היותו קטין או אדם בוגר בעת מתן פסק הדין. לבסוף, החוק מתייחס לסוג העונש שהוטל על הנאשם.

מאת: אביב יועציםפלילי02/02/161946 צפיות
תחום המשפט המנהלי בישראל הוא אחד התחומים המעניינים והמגוונים ביותר בעולם המשפט. המשפט המנהלי עוסק בהתמודדות של אזרח מול גופים מנהלתיים וציבוריים, מועדות הבנייה שמאשרות את תוכניות הבתים שאנחנו בונים ועד לזכויותיהם של עובדים, אסירים, חיילים ומשפחות נפגעות טרור. מהתמודדות מול גורמים תקשורתיים כמו רשות השידור וחיוביה את הציבור ועד לעבודה משפטית מול רשויות מקומיות המחייבות אותנו במיסים על פי חוק.

מאת: אביב יועציםדיני משפחה10/01/161579 צפיות
אם אתם גרושים טריים, תקופת החגים עלולה להיות קשה מאוד עבורכם. תחושת האומללות, האשמה והבדידות היא מתכון מושלם לדיכאון. בזמן שמשפחות אחרות ומאושרות חוגגות יחדיו ושואגות את שירי החג, אתם תשבו מסוגרים בביתכם ותבהו בטלוויזיה. יתכן שתרגישו כל כך מדוכאים, עד שאפילו לא תצליחו להזיז את עצמכם מהמיטה. אז מה עושים? הנה כמה טיפים של עו"ד גירושין, כיצד לעבור את החגים בשלום ולהפוך את החג לקצת יותר נסבל:

מאת: אביב יועציםדיני משפחה10/01/161608 צפיות
כולנו מתחתנים בתקווה שהנישואים יחזיקו מעמד ויהיו יציבים. למרבה הצער, הרבה פעמים בני הזוג שלנו משתנים ומאבדים עניין בדברים שעניינו אותם לפני 10-15 שנים: תחביבים שונים, עיסוקים וגם אנשים. כשנשים מאבדות עניין בנישואים, הן פונות אל עורך דין גירושין. אבל כשזה קורה לגבר, הוא לאו דווקא ירוץ אל עורך דין גירושים. הוא בדרך כלל יתרחק מאשתו, ימעט לדבר איתה, לבלות איתה וימצא מפלט בקריירה תובענית או במאהבת.

מאת: אביב יועציםדיני משפחה10/01/161402 צפיות
גירושין הם נושא כואב עבור כל הצדדים המעורבים בעניין- אתה, אשתך והילדים. אין ספק שהם תובעים מחיר נפשי שלוקח זמן להתאושש ממנו. לאחר שנים רבות בהן אתה ואשתך הייתם יחד והילדים התרגלו לראות את הוריהם תחת קורת גג אחת, הפרידה אחד מהשנייה היא קשה ולוקח זמן להתרגל אליה.

מאת: אביב יועציםדיני משפחה10/01/161457 צפיות
גירושין בגיל מבוגר אינם עניין פשוט. מדובר בזוגות בגיל העמידה או אפילו בזוגות בני הגיל השלישי, שהגיעו לאחר שנים רבות יחד להחלטה על פירוק החבילה המשותפת. גירושין בגילאים אלו נובעים מכמה סיבות. לעיתים, ההחלטה על גירושין התקבלה לפני שנים רבות, אך בני הזוג העדיפו להמתין עד אשר הילדים יתבגרו ויעזבו את הבית. לעיתים מדובר במקרי גירושין על רקע שחיקה של מערכת היחסים הזוגית- כאשר לא נעשה דיי במשך השנים על מנת לשמור על הגחלת, אובד לקשר האהבה והתשוקה שאפיינו את תחילתו, ועימם אובד גם הרצון לעתיד משותף.

מאמרים נוספים בנושא ספרות

מאת: ירון כהןספרות01/06/172176 צפיות
מי שאמר שבעידן האינטרנט אנשים יקראו פחות כנראה לא לקח בחשבון את העבודה שאנחנו קוראים בו כל היום, מאתרי חדשות ועד מדיה חברתית, וכבר רגילים למצוא מידע שמעניין אותנו מאוד בדרך זו. זה גם מה שמעורר בנו יותר את הצורך להיחשף מדי פעם לספרות יפה, ספרות מעניינת ומאתגרת את החשיבה שלנו ואת הידע על העולם.

מאת: nisim ohanaספרות02/04/171764 צפיות
כתבתם ספר פנטזיה מרתק, ואתם מעוניינים גם לפנות לקוראים באירופה? הוצאתם ספר ילדים צבעוני ואתם מעוניינים שגם הילדים בצרפת יקראו אותו? כדי לעשות זאת, יש כמה דברים שכדאי להביא בחשבון.

מאת: גיא ביסמוטספרות29/10/162618 צפיות
סדנת כתיבה יוצרת ברוח הביבליותרפיה היא סדנה עבור אנשים שמכירים בכוחה של הכתיבה האישית האותנטית ככלי להבנה וגילוי עצמו כמו גם ליצירת חיבורים עמוקים של הזדהות בין המשתתפים בקבוצה. במאמר זה אתאר בקצרה את השתלשלות העניינים בסדנאות הכתיבה היוצרת שלי.

מאת: ריקי שחםספרות27/01/163471 צפיות
מתוך אלבר קאמי ה"שיבה לטיפזה”

מאת: שרון צרפתיספרות25/01/162745 צפיות
במספרות החלו לספק את הדרישה עבור תוספות אלה שרק הלכה וגדלה עם הזמן, כאשר נוצרו כל מיני שיטות עבור ההוספה של תוספות אלה אל השיער הטבעי ברמה כה גבוהה שנראה כי המראה הוא אחיד וטבעי לגמרי

מאת: אבי בכרספרות22/01/163847 צפיות
חיים נחמן ביאליק הוא גדול המשוררים העברים בזמן המודרני, על כך נדמה כי אין עוררין, חיים נחמן ביאליק השפיע רבות על התרבות היהודית ועל ההוויה היהודית המודרנית, הקריירה הספרותית של חיים נחמן ביאליק היותה נקודת מפנה בספרות העברית המודרנית.

מאת: ד"ר אורנה ליברמןספרות20/11/153095 צפיות
על הסופר הצרפתי ברנרדן דה סן-פייר וספרו המשפיע "פול ווירז'יני", רב מכר היסטרי. פול ווירז'יני, יצירי דמיונו של דה סן-פייר, "ילדיו המאומצים", כפי שכינה אותם, הפכו לאגדה, שהכתה גלים בעולם כולו, ונתנה השראה לאמנים רבים, מפרסומו ב-1788, ערב פרוץ המהפכה הצרפתית ועד מלחמת העולם הראשונה, אם לא עד ימינו אנו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica