חפש מאמרים:
שלום אורח
10.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כוסות רוח והקזת דם מאמר א' - השיטה/אדם דובז'ינסקי

טיפול רטוב – הקזת דם

Wet Cupping – Bloodletting

טיפול יבש וטיפול רטוב

Dry Cupping & Wet Cupping

§ 1.           הטיפול בכוסות הרוח מתחלק לשני סוגים:  טיפול רטוב (wet cupping, בלטינית Cucurbitul? cruent?, ברוסית ???????? ?????) - בו הדם מוצא מהגוף, וטיפול יבש (dry cupping, בלטינית Cucurbitul? sine Ferro, ברוסית ????? ?????) – בו הדם רק מתרכז תחת העור שלרגלי הכוס.  לאורך החיבור כולו, נתייחס לשתי השיטות, וכאן נייחד דברים אחדים להקזת הדם ככללה.

שמות והגדרה

Names & Definition

§ 2.           הקזת דם טיפולית היא שיטה עתיקת יומין, שבה מוצא הדם מגופו של אדם לתועלתו הרפואית.  באנגלית:  bloodletting, blood-letting, phlebotomy, flebotomia, venesection.  בפולנית puszczanie krwi, upuszczanie krwi;  בגרמנית Blutvergie?en , Aderla? (Aderlas);  בצרפתית phl?botomie, saign?e;  ברוסית ?????????????.  בערבית הקזת דם מכונה ????? (hijama).

הקשר לכוסות

The Relation to the Glasses

כללי

General

§ 3.           כאמור למעלה מן הדבר, נקשרו כוסות הרוח להקזה כמעט לבלתי הפרד.  כזכור, קיים טיפול משולב של כוסות רוח ושל הקזה, שנקרא טיפול רטוב בכוסות רוח (wet cupping) [על טיפול יבש וטיפול רטוב, ראה ‎§ 1].  הטיפול המשולב לא חלף מן העולם, וגם כיום נוהגים רבים להקיז דם מהאזורים עליהם מונחות הכוסות. 

תפקידה של הכוס

The Role of the Cup

כללי

§ 4.           בסך הכול, יכולים להיות שלושה שימושים בכוס:  באחד – ואקום ללא הקזה, הטיפול יבש והכוס משמשת כמובן ליניקה.  בשני – הקזה עם ואקום, הטיפול רטוב והכוס משמשת ליניקת הדם ולאגירתו.  קל להקיז אם נותנים בעור חתך, ואז מניחים את הכוס על החתך.  בשלישי – הקזה ללא ואקום, הטיפול רטוב והכוס משמשת לקיבול בלבד (לעתים, משתמשים בקערה);  הדם יוצא בלי עזרת הכוס.

הקזה ללא כוס

§ 5.           למותר לציין שוב, כי הקזה יכולה להתבצע ללא נוכחות כוס.  להשלמת התמונה נציין, כי נפוצות מאד גם דרכי הקזה אחרות פרט לחיתוך פשוט.  אחת מהן היא שימוש בעלוקות (א' א' נורס גוף האדם (1976) 30) (באנגלית medical leeches, בלטינית Hirudo medicinalis, בפולנית pijawki,בסינית shui zhi).

היסטוריה כללית

General History

העבר הרחוק

The Distant  Past

§ 6.           אין ספק, כי טיפול באמצעות ואקום (cupping) עתיק הוא.  בגדר פלא, כיצד חשבו קדמונינו על רעיון יניקת העור, וכיצד הגיעו למסקנה כי יש בדבר תועלת רפואית.  קל יותר לדמיין, כיצד הגיעו למסקנה כי הקזת דם עשויה להועיל לבריאות.  תיעוד היסטורי ורפואי של שיטתנו, קיים עוד מהתקופה היוונית והרומית, הגם שסביר מאד להניח כי השיטה הומצאה עוד הרבה לפני התקופה ההלניסטית.  היפוקראטס (Hippocrates, ביוונית ??????????, נולד בשנת  460 לפנה"ס, יוון) כותב על כוסות הרוח.  תיאור מפורט במיוחד בדבר כוסות רוח מופיע בספרו של צלזוס (Aulus Cornelius Celsus, 25 לפנה"ס – 50 לספירה, רומא), De Medicina.  קיימת שם פסקה ארוכה, המוקדשת כולה לשיטה.

קריאה בכתבים רפואיים עתיקים מעלה, כי כוסות הרוח היו נפוצות.  למשל, כאשר צלזוס כותב על השימוש בהן להוצאת ארס, הוא לוקח כמובן מאליו את נגישותן (D. Barry Experimental Researches on the Influence of Atmospheric Pressure upon the Blood in the Veins (London, 1826) 86).

העדויות הברורות על הימצאות השיטה באירופה כבר בימים רחוקים מאד, מפריכה את הגרסה בדבר הבאתן של כוסות הרוח מסין על ידי מרקו פולו (ר' ברק וע' צחור מדריך מפה לריפוי טבעי – הדרך לחיים בריאים (התשס"ה) 119).  אך אולי תרם פולו לנפוצותה.  זה המקום להעיר, כי אי-הדיוקים בכל הקשור להיסטוריה של כוסות הרוח, מזעזעים.  כמה מהמעסים המכובדים והידועים בארץ, כותבים ([URL:http://www.moshe-moreno.com/therapist-alt-med.html] (01.06.08)) וגם מלמדים כי הרמב"ם הוא הוא ממציא השיטה...  מכל מקום, כוסות הרוח הפכו לכל כך פופולאריות באירופה, עד כי ניסו לרפא באמצעותן כמעט כל בעיה.

התקופה המודרנית המאוחרת

The Late Modern Times

§ 7.           התקופה המודרנית לא עשתה חסד עם רפואת כוסות הרוח.  תרמו למגמה ניסיונו של האדם המודרני להתנתק מהעבר, החידושים בכל תחומי החיים ובהם הרפואה – שנראה היה כי יתנו מזור לכל בעיה, והסלידה והפחד מרפואת אליל וממיסטיקה.  שיטות שלא היה להן הסבר מדעי, נדחו, לעתים בבוז (ר' אנדו טאוֹ שיאצוּ – מהפכה ברפואת המזרח (2007) 26).  עוד הייתה פשטותה של השיטה בעוכריה.

במאה העשרים, שקעה השיטה וחישבה להישכח מן העולם.  באנציקלופדיה בריטניקה המכובדת, נכתב כי על הטיפול בכוסות רוח אבד הכלח מזמן ("long obsolete") (Encyclopaedia Britannica (Chicago etc, 1972, volume 6) 901).  במדינות מסוימות, הקיאה אותן המערכת הרפואית מקרבה באופן אקטיבי ומודע.  בתי חולים רבים אסרו על צוותיהם להשתמש בכוסות רוח.  אין לנו ספק, כי המדע הרפואי פספס ניסויים רבים, שהיו נערכים אל נכון אלמלא מיעוט השימוש בשיטה, והיו יכולים לקדם את הטיפול בכוסות רוח.

עם זאת, לא מכל המדינות חלפה השיטה.  על פי רוב, נחשלותה של מדינה נחשבת כמדד למידת נפוצות השיטה בה;  הדבר לא תמיד מדויק – טול למשל את הונג קונג.  במדינות חבר העמים ובמזרח אירופה, וכן במזרח הרחוק (לא בכל המדינות – בתאילנד למשל לא היו הכוסות פופולאריות כלל), כוסות הרוח אף פעם לא ממש יצאו מהאופנה הרפואית, לפחות לא זו העממית.  בבתים רבים מאד, נהגו, גם במחצית השנייה של המאה העשרים, להחזיק כ-15 – 20 כוסות רוח ולהשתמש בהן מדי פעם לפי הצורך, בעיקר לטיפול בתחלואי החורף.  רופאי המשפחה היו מנחים את ההורים, כאשר ילדם היה חולה, להניח כוסות רוח על גבו.  אם מסיבה כלשהי לא יכלו ההורים עשות כן, אחות הייתה מגיעה לביתו של הילד החולה ומציבה עליו כוסות.

§ 8.           בישראל, אין כמעט אדם שלא שמע על השיטה.  עדות ישראל השונות השתמשו באופן שגרתי בכוסות רוח בגולה וגם בישראל, ובהן גיאורגים (גרוזים), טורקים, מצרים, מרוקאים, פולנים, פרסים, רומנים, קווקזים, תימנים ועוד.  בישראל, כך סיפרו לנו אחדים, נהגו בזמנו להשתמש בגביעי לֶבֶּן עשויים זכוכית.  רבים מעולי חבר העמים, גם הצעירים שבהם אשר עלו לא מכבר, מדווחים על טיפולים שעברו כילדים.  המגזר הערבי משתמש בכוסות רוח, אף הוא על פי ידע מסורתי.

בשנים האחרונות

The Last Years

§ 9.           הפוסט מודרניזם וזרמי העידן החדש, מבשרים שינוי.  התפתחות תרבות פנאי והשבחתה, הכבוד לעבר ולתורות מארצות ומתרבויות מגוונות, המוכנות לקבל את השונה, המסתורי והבלתי מוסבר, פריחת הרוחניות, והאכזבה מהמודרניזציה, השפיעו גם על הרפואה והטיפול בגוף (ר' אנדו טאוֹ שיאצוּ – מהפכה ברפואת המזרח (2007) 14).  הרפואות האלטרנטיביות, המזרחיות והעממיות זוכות כיום למקום של כבוד, וקיימת חזרה לשורשים (במקרה של צמחי המרפא – תרתי משמע).  דווקא התפתחויות טכנולוגיות ושיפור המחקר מסייעים לכך לעתים, על ידי הוכחת יעילותן של שיטות קדומות.  מוסיפים לכך נזקים מוכחים, וכשלים אינהרנטיים נוספים, של הרפואה הקונבנציונאלית (ר' אנדו טאוֹ שיאצוּ – מהפכה ברפואת המזרח (2007) 15, 44).

בזה האופן, חוזרות גם כוסות הרוח לאיטן לאופנה, ושוב השיטה קונה לעצמה אחיזה.  כוסות הרוח הגיעו אפילו להוליווד;  יש צילום מפורסם מאד, המראה את גבה החשוף למדי של השחקנית גווינת' פאלטרו (Gwyneth Paltrow), ועליו עיגולים כהים – סימני טיפול שעברה (מ' פרקס "כמו כוסות רוח לגוונית'" מעריב 13.10.06).  אמנם, חלק מסיקורי הצילום הציג את שיטת הטיפול כנלעגת (G. Smart's "Thin-eth Paltrow's extreme diet" The Sun 11.10.06).  אך בהתאם לכלל שלפיו there is no bad publicity, תרמו הפרסומים לעלייה בפופולאריות ובהתעניינות בשיטה, כמו גם להפצת הידע על אודותיה (M. Roberts "What caused Gwyneth's spots" BBC 09.07.04).  גם בישראל, לשמחתנו, שוב עולות כוסות הרוח כפורחות (מ' עוזיאל "זמן החמוציות" מעריב 11.03.05).

בספרות ובאומנות

In The Literature & Art

ביצירה העברית

In The Hebrew Literature

§ 10.        השיטה מוזכרת ביצירה העברית לדורותיה (י"ל פרץ, נחום סוקולוב), כולל ספרות הלכתית ודתית, סיפורת הפולקלור היהודי בגולה וסיפורי צדיקות;  גם היצירה הספרותית הישראלית המודרנית, בעיקר בז'אנר הפולקלוריסטי (העלאת זיכרונות וסיפורי מקומות ואנשים), לא פסחה על כוסות הרוח.  אחד מכתבי העת הספרותיים קרוי כוסות רוח (הוצאת החוג לספרות עברית באוניברסיטה העברית בירושלים).

בתרבות ובאומנות ישראלית

In the Israeli Culture & Art

§ 11.        כוסות הרוח השתלבו, לאו דווקא בטובת שמן, בתרבות הישראלית ובשפה.  ידוע הביטוי "כמו כוסות רוח למת". תוכניתה העשירית (1991) של שלישיית הבידור הגשש החיוור, זוכת פרס ישראל על מפעל חיים לשנת התש"ס, נקראה כוסות רוח.  כוסות הרוח מצאו דרכן גם אל תחום האומנות.  האומנית יעל ברלב הציגה יצירה בשם "טיפול שורש", בדמות קיר ועליו כוסות רוח.

בסרטים ובסדרות

In Movies & Serials

§ 12.        בישראל, נושא אחד הסרטים הדוקומנטריים את השם "כוסות רוח לאבא" (טליה פינקל, 2007).  ומישראל לחוץ לארץ, ומהשם למהות:  בסרט המפורסם "זורבה היווני" (Zorba the Greek) (1964), נראה זורבה (מגולם על ידי השחקן אנתוני קווין המנוח) מניח כוסות רוח על גבה של אהובתו (M. Kakogiannis Alexis Zorbas (USA, UK & Greece, 1964)).

בסרט האלמותי "הסנדק II" (1974) ישנה סצנה ובה מטופל התינוק פרדו בכוסות רוח המונחות על חזהו, כנגד דלקת ריאות שאחזה בו (M. Puzo & F.F. Coppola The Godfather:  Part II (USA, 1974) 00:44:03 "Poor little Fredo").  הסדרה החדשה והפופולארית "שושלת טיודור", מציגה שימוש בהקזת דם לבני המלוכה ולבני מעמד האצולה.  הנרי השמיני בכבודו ובעצמו עובר הקזת דם (M. Hirst The Tudors (Ireland, Canada, USA, 2007) Episode #1.4).  ההקזה מוצגת גם כטיפול למחלת ההזעה (sweating sickness) (M. Hirst The Tudors (Ireland, Canada, USA, 2007) Episode #1.7).

יתרונות וחסרונות

Advantages & Disadvantages

יתרונות כללי

General

§ 13.        בשער הנוכחי, ניגע בקצה המזלג במאפייני השיטה הייחודיים, ביתרונות ובחסרונות.  כמובן שלא נפרט את כולם – את הדיבור נרחיב במאמרים אחרים, וכאן נסתפק בקווים כלליים.  היתרונות שיתוארו, או לפחות מקצתם, הם שהפכו את הטיפול בכוסות רוח לאחת מהדרכים הפופולאריות ביותר להבראה בתולדות רפואת האדם.

ידע רב

Lot of Knowledge

§ 14.        יתרונה הגדול של השיטה, הוא הניסיון האינסופי שהצטבר לגביה, כמעט בלי פרופורציה לשיטות רבות אחרות ובכללן שיטות מסורתיות או מסורתיות למחצה.  בישראל למשל, כמעט אין לך משפחה, שמישהו בה לא טופל בילדותו בכוסות רוח או שבביתו ובסביבתו לא טיפלו באמצעותן [ראה ‎§ 8 מעל].  אפשר בהחלט להשוות את כוסות הרוח במערב, לשיטות טיפול סיניות ובראשן הדיקור.  הס מלהזכיר, שגם במזרח השתמשו בה לרוב.

פשטות

Simplicity

§ 15.        יתרון נוסף הוא העלות הנמוכה.  הכוסות זולות ביחס, ואינן מתכלות.  ככל שמדובר ברפואת מכשירים, הלוא עדיין איירינן ברפואה פשוטת אמצעים - אין מדובר בציוד מתוחכם או קשה להפעלה.  השיטה היא רגילה ועממית, ואינה דורשת מומחיות מתקדמת.  רוב המטפלים בהיסטוריה האנושית קיבלו את הידע במסגרות גרעיניות, כגון המסגרת המשפחתית, וטיפלו בחוג המצומצם ביותר - מכאן דלותו היחסית של ניסיונם.

טיב המגע

The Nature of the Touch

§ 16.        ייחודה של שיטתנו, ביחס לטיפולי מגע אחרים ובראשם העיסוי, הוא שכיוון הלחיצה הוא החוצה.  בטיפול בכוסות רוח, יש משיכה של העור וכל מה שמתחתיו.  לחיצה כלפי חוץ, לא יכולה להיות מושגת בשום שיטת עיסוי, פרט לכוסות רוח.

יתרון חשוב מאד, הוא העדר הצורך בכוח גופני, בניגוד לחלק מטיפולי המגע.  ניתן לבצע טיפול רגיל וגם עיסוי אינטנסיבי ביותר, עם הפעלת מעט אנרגיה מצד המטפל.  תכונה זו של השיטה ברוכה, בהזמינה גם אנשים חסרי יכולות גופניות לעסוק במקצוע.

חסרונות

Disadvantages

§ 17.        חרף הבטיחות היחסית שבשיטה, עדיין עלולים להיגרם נזקים למטופל ואף למטפל.  אין הדברים אמורים רק בכוסות זכוכית בהן מעורבת אש.  גם טיפול בוואקום גרידא, עלול לגרום נזקים חמורים, קודם כל לעור, אך לא רק לו.

חסרון נוסף שאין להקל בו ראש, הוא הסימנים שנותרים על הגוף לאחר הטיפול.  החיסרון חמור יותר בעונת הקיץ לגבי אנשים שחושפים חלק מגופם ומסתובבים בביגוד קצר או בבגד ים (למשל בים או בבריכה).  הוא האמור במי שדרוש להם מראה עור מיטבי, כגון דוגמנים ושחקנים לפני צילום חשוף.  ויש מי שיירתע מטיפול גם לפני מפגש רומנטי ראשוני.  כל זאת נכון שבעתיים, כאשר הסימנים אינם מתבטאים רק בצבע, אלא גם בשינוי מרקם העור ומבנהו.  הדברים מתקשרים לחסרון נוסף, והוא חוסר האפשרות לטיפולים תכופים, בשל האיסור להניח את הכוסות על סימנים מהטיפול הקודם.

הפקדת הטיפול בידי אנשים חסרי ידע והכשרה מספקים לאורך הדורות, גרמו לירידת קרנו של המקצוע.  הנה כי כן, יתרונו הגדול של הטיפול בכוסות רוח – העדר הצורך בהכשרה מתקדמת, הוא גם חסרונו הניכר.  כאן אנו רואים את הבעיה העיקרית, אשר צפויה למקצוע בעתיד.

וקיים גם הצד הנפשי:  אופציית הטיפול בכוסות רוח מפחידה לעתים, גם בשל טיבה וגם בשל דעות קדומות (ובעצם, לא מאד קדומות).  אכן, הסטיגמות באשר לשיטה רבות.  מלאכתו הראשונה של המטפל, נדמה, היא להתמודד עם התדמית.

חסרונות אלה, או לפחות חלקם, גרמו לירידה דראסטית בנפוצות השיטה במאה העשרים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אדם דובז'ינסקי

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה29/06/119614 צפיות
כוסות רוח והקזת דם מאמר ח' - מיקום/אדם דובז'ינסקי תקציר: תקציר: זהו המאמר השמיני בנושא כוסות הרוח והקזת הדם, והשני לעסוק בצד הקליני. המאמר סוקר סוגיות לגבי מיקומי הכוסות. בין היתר הוא עוסק בגישות העקרוניות לסוגיה - לרבות גישה קיצונית שאינה מייחסת חשיבות למיקום הכוסות אלא לעצם הצבתן, במאפייני נקודות מותרות ואסורות, וכמובן בפירוט נקודות ספציפיות. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה28/06/111364 צפיות
כוסות רוח והקזת דם מאמר ז' - הטיפול/אדם דובז'ינסקי תקציר: זהו המאמר השביעי בנושא כוסות הרוח והקזת הדם, והראשון לעסוק בצד הקליני. המאמר סוקר סוגיות לגבי מהלך הטיפול גופו. המאמר עוסק בין היתר בהכנת המטופל, בטכניקות תפעול הצבת כוסות הרוח וההקזה - כמו גם בטכניקות כגון הנעת הכוסות - תוך מתן דגש על הוראות בטיחות ובהדרכת המטופל בסיומו של הטיפול. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה28/06/111556 צפיות
כוסות רוח והקזת דם מאמר ו' - הציוד והסביבה/אדם דובז'ינסקי תקציר: זהו המאמר השישי בנושא כוסות הרוח והקזת הדם, במסגרת מאמרי המבוא. המאמר סוקר סוגיות לגבי הכנת הציוד והסביבה ותחזוקתם. המאמר עוסק בין היתר בשמן המשמש לאיטום, באמצעי הגנה, בטיחות ועזרה ראשונה ובדרכים לניקוי הכוס ולתחזוקתה - לרבות ניקוי וחיטוי. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה28/06/111255 צפיות
זהו המאמר החמישי בנושא כוסות הרוח והקזת הדם, במסגרת מאמרי המבוא. המאמר סוקר סוגיות לגבי הפן הפיזיוכימי של הטיפול. המאמר עוסק בין היתר בסילוק האוויר מהכוס, בתיאוריה הקינטית של הגז באופן כללי, במונחים ובהנוסחאות – כוח, אנרגיה, לחץ, עומס, זמן, שטח, ובפעולת הכוס על העור. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה26/06/111862 צפיות
זהו המאמר הרביעי בנושא כוסות הרוח והקזת הדם - עוד מאמר מבוא, הסוקר סוגיות לגבי הכוס גופא. מובא בין היתר מידע היסטורי ולשוני לגבי הכוסות וכן החומרים מהם הן מיוצרות - מידע בעל חשיבות משנית (לפחות לכאורה) מהבחינה הפרקטית , וכן מובאות עצות פרקטיות לגבי בחירת כוסות. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה25/06/114976 צפיות
זהו המאמר השלישי בנושא כוסות הרוח והקזת הדם - עוד מאמר מבוא, הסוקר סוגיות בשאלה מתי להשתמש בטכניקות אלה ומתי לא, בלי להיכנס לפרטים קליניים. מתוארים בין היתר ההתוויות הנפוצות כגון מחלות החורף וכאבי הגב, כמו גם שימושים אזוטריים. וחשוב יותר - מצוינים המקרים הקלאסיים ל*אי* טיפול מפאת מצב כללי או ספציפי של החולה. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאת: אדם דובז'ינסקירפואה משלימה25/06/111549 צפיות
זהו המאמר השני בנושא כוסות הרוח והקזת הדם - עוד מאמר מבוא, הסוקר סוגיות לגבי המטפל והמטופל, בלי להיכנס לפרטים קליניים. מתוארים בין היתר סוגי המטפלים ומאפייניהם, ההכשרה הנדרשת למטפל, וההכשרות הניתנות בארץ, וכן - לגבי המטופל - חשיבות האבחנה המוקדמת והגישות העקרוניות לאבחנה בין מקרים. נכתב ע"י אדם דובז'ינסקי

מאמרים נוספים בנושא רפואה משלימה

מאת: ניר חוכיימהרפואה משלימה01/06/213926 צפיות
עיסוי אבנים חמות נחשב לאחד העיסויים הפופולאריים והמשובחים ביותר רק המחשבה על אבנים חמות על הגוף עושה חשק אדיר לקבל עיסוי מפנק ומשחרר דרך נפלאה לשחרר את השרירים התפוסים,לפרוק את המתח,לשפר את זרימת הדם,הרחבת טווח התנועה של השרירים ואם קיבלתם עיסוי שובר מתנה כמתנת יום הולדת אז בכלל ההנאה כפולה.


מאת: ניר חוכיימהרפואה משלימה11/12/201551 צפיות
פרחי יסמין הנקטפים משחררים שמן אתרי במשך מספר ימים לאחר שנקטפו ולכן משאירים אותם על בדים הספוגים בשמן זית עד לספיגת ל הבושם.לאחר מכן מרחיקים את שמן הזית בעזרת כוהל בצורה שמותיר רק את ניחוח היסמין .

מאת: ניר חוכיימהרפואה משלימה29/08/201462 צפיות
טיפול בדלקת פרקים אם המטופל מגיע בתחילת הופעת הכאבים ייתכן ריפוי מלא אבל אם יגיע בשלבים מאוחרים כאשר הוא סובל תקפה ארוכה לא בטוח שאפשר לבטל את כל הנזק שנגרם. ישנה חשיבות גדולה להגעה בתחילת הדלקת או לא

מאת: ניר חוכיימהרפואה משלימה30/07/201349 צפיות
עיסוי רפואי מתמקד בבעיות כרוניות,בעיות אורטפדיות,כאבים הפוגעים בתפקוד השוטף והינו עיסוי שיקומי לאיברי הגוף. עיסוי רפואי אינו עיסוי עדין,להיפך הוא הנכון הוא עיסוי אינטיסיבי,עמוק וחודרני שמטרתו שיפור בתפקוד בעיות שחלקם נובעות מהזנחה.

מאת: nirרפואה משלימה23/08/191643 צפיות
בעקבות ההמלצה שלא לתת תרופות נגד צינון לילדים מתחת לגיל שש, מה בכל זאת ניתן לעשות להקל על התופעה השכיחה

מאת: נטלי הרוש רפואה משלימה29/11/181647 צפיות
הבחירה הטובה ביותר של האדם תתבטא בתוצאותיה של אותה הבחירה. אם הבחירה הייתה נכונה תוכלו לדעת זאת רק כאשר תראו תוצאות. הטיפולים הבריאותיים השונים שמציעה הרפואה הקונבנציונלית בעלי המון צדדים. על מנת להשיב את הגוף לאיזון, לחזקו, להאיץ טיפול והחלמה מומלץ לשלב טיפול משלים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica